Zo nu en dan blauwe rook

Chaneweis

Wegverkenner
Beste autofanaten,

Ik heb laatst een fiat punto evo 1.3jtd “gewonnen” met een veiling en wil die graag in de verkoop zetten met nieuwe apk.
Ben geen handelaar, maar dit was gewoon een keer een gok van mij.
Maar soms (2 op 10) dan als ik optrek of beetje gas geef dan spuit die blauwe rook uit de uitlaat.
En dan bedoel ik met 2/10 keer starten en rijden.
Stink ook behoorlijk naar onverbrande diesel.
Maar meestal als ik start en gaat rijden dan doet die dat helemaal niet.
Wil hem graag verkopen, maar wil geen “rommel” verkopen.
Het is in ieder geval geen olie en geen koelvloeistof ..

Iemand nog suggesties?

speedtouch zei:
Heb je hem al een keer 'lekker' warm gereden?
jazeker heb al ritten van 2 uur gemaakt ermee. Heb hem inmiddels 3 weken en. 1500km gereden(heb zakelijk een ev) vind het stiekem toch wel fijn zo’n dieseltje en actieradius van 1000km

Je zou bij de volgende tankbeurt een reiniger toe kunnen voegen. Je probleem lijkt op wat vervuiling in het inspuitsysteem wat met een toevoeging mogelijk oplost.

Ik denk dat je ook niet zit te wachten op oplossingen die flink geld kosten. Dit valt dan wel mee.

Blauw pluimen is verbrande motorolie, onverbrande diesel pluimt grijs en slecht verbrande diesel zwart.

- Turboslang al losgemaakt en gekeken of er daar ook olie in zit?
In dat geval zijn de keerringen van de turbo waarschijnlijk lek en staat er een turborevisie aan te komen.

- Motorolie en filters al ververst?
Kan namelijk best zijn dat de motorolie aardig verschraald is met diesel, dan kan het ook aardig pluimen.
De oorzaak dat er diesel bij de motorolie komt kan divers zijn, kan zowel aan de brandstofpomp liggen als aan de verstuivers.

Muddy Bandit zei:
Blauw pluimen is verbrande motorolie, onverbrande diesel pluimt grijs en slecht verbrande diesel zwart.

- Turboslang al losgemaakt en gekeken of er daar ook olie in zit?
In dat geval zijn de keerringen van de turbo waarschijnlijk lek en staat er een turborevisie aan te komen.

- Motorolie en filters al ververst?
Kan namelijk best zijn dat de motorolie aardig verschraald is met diesel, dan kan het ook aardig pluimen.
De oorzaak dat er diesel bij de motorolie komt kan divers zijn, kan zowel aan de brandstofpomp liggen als aan de verstuivers.
- nee nog niet gekeken in de turboslang. Wel vreemd dat het niet bij elke rit is.
-motorolie en filters zijn al vervangen 500km terug.

Ga inderdaad middeltje in mijn tank gooien om dat uit te sluiten.
Maar in alle gevallen klinkt het niet best zo te zien.

Had exact hetzelfde symptoom toen ik een lekkende injector had. Ook niet steeds, soms onrustige loop vlak na starten, soms maar niet altijd zwarte rook. En af en toe een dieselgeur.

Ik kan niet zeggen dat ik succes had met injector cleaner.

Het is zeker de moeite om een getest tweedehands onderdeel te proberen vinden. Je kan je injectoren opsturen om te testen. Kost niet heel veel.

Het is inderdaad een symptoom dat je doet twijfelen over de bruikbaarheid van de auto. Maar het valt wel mee , duur maar niet permananr

Leuk experiment wel. Als je een beetje handig bent, kan ik me er zeker iets bij voorstellen. Ik heb wel altijd het idee dat een veiling goedkoper lijkt dan het is. Vaak ben je met de veilingkosten e.d. uiteindelijk niet heel veel goedkoper uit, dacht ik? Maar misschien is mijn indruk wel helemaal verkeerd.
Maar nogmaals, ik kan me de lol wel voorstellen iets goedkoop op de (gok op de) kop te tikken, wat mee rondrijden, een beetje opknappen en weer verkopen.

der Magistrat zei:
Leuk experiment wel. Als je een beetje handig bent, kan ik me er zeker iets bij voorstellen. Ik heb wel altijd het idee dat een veiling goedkoper lijkt dan het is. Vaak ben je met de veilingkosten e.d. uiteindelijk niet heel veel goedkoper uit, dacht ik? Maar misschien is mijn indruk wel helemaal verkeerd.
Maar nogmaals, ik kan me de lol wel voorstellen iets goedkoop op de (gok op de) kop te tikken, wat mee rondrijden, een beetje opknappen en weer verkopen.
Heb hem inmiddels verkocht aan een handelaar voor dezelfde prijs als ik hem kocht.
Dus enkel wat fun gehad niks verdiend.

Je moet net mazzel hebben met bieden en de auto natuurlijk.
Heb ook weleens een starlet gekocht via een veiling (executie) en die kocht ik voor €550 en week later (schoonmaken etc) verkocht voor 1375€ ..
Maar doe het alleen wanneer er echt een goede aanbieding voorbij komt.

Je heb veilingen waarbij er extreem veel kosten bijkomen zoals BVA auctions die reken (vind ik) extreem hoge kosten er bovenop.

Ach, dan heb je geen afschrijving gehad. Lekker goedkoop gereden en een wijze les rijker. Meer kun je niet wensen in het geval van een 'miskoop'. ;)

Voor topic-starter niet meer van belang, maar misschien voor anderen met hetzelfde probleem:
Blauwe pluimen kunnen ook het gevolg zijn van verharde/ niet meer goed afdichtende klepsteel-seals. Vervanging daarvan is prijzig, want de kop moet los. Naast een nieuwe koppakking komt er bij zo'n ingreep vaak nog wat meer bij, dat beter vervangen kan worden. Er zijn brandstof-additieven die rubber seals weer wat zachter maken, maar meestal is dit een oplossing die slechts tijdelijk werkt.

Ik heb dit ook ooit gemerkt bij mijn wagen. Na veel meten bij de dealer bleek het verbruik 'onder de norm' te zitten. Toen ik bleef aandringen (de blauwe rookpluim kwam slechts af en toe voor, maar dan ook wel héél duidelijk), deed men een compressietest. Bleek bij één cilinder (nummer 2, als ik het me goed herinner) de druk plots weg te vallen. De technieker stelde meteen de diagnose: klepsteeldichting niet OK. Die zou af en toe zijn werk niet doen (vandaar af en toe blauwe rook). Resultaat: aan 85.000km werd de nokkenas uitgenomen en werden alle klepsteeldichtingen (uit voorzorg) vervangen. Daarna nooit meer problemen gehad (auto gereden tot 356.000km.

Fluppe zei:
... Toen ik bleef aandringen (de blauwe rookpluim kwam slechts af en toe voor, maar dan ook wel héél duidelijk), deed men een compressietest. Bleek bij één cilinder (nummer 2, als ik het me goed herinner) de druk plots weg te vallen. De technieker stelde meteen de diagnose: klepsteeldichting niet OK. Die zou af en toe zijn werk niet doen (vandaar af en toe blauwe rook) ...

Lekkende klepsteel-seals zijn de oorzaak van het lekken van motorolie naar de verbrandingsruimte en daardoor het optreden van blauwe rookpluimen. Vervanging van de klepsteel-seals is inderdaad de beste remedie tegen dit probleem.

De truc om de seals te vervangen, zonder de cylinderkop los te halen, schoot me pas weer te binnen na het versturen van de vorige reactie: Een flink eind katoenkoord door het (gloei-)bougiegat in de cylinder laten zakken. Daarna de zuiger weer omhoog brengen, zodat deze het katoenkoord tegen de kleppen aandrukt. Dan kunnen de kleppen niet in de cylinder vallen als de borg-wiggen van de kleepsteel verwijderd zijn (om een nieuwe klepsteel-seal aan te brengen). Soms wordt perslucht gebruikt om de kleppen op hun plaats te houden bij deze vervanging, maar bij iets teveel belasting op de klepsteel (stroeve seal) kan de druk dan ineens wegvallen. Dat werkt niet prettig ...

Als bij een compressie-test de druk wegvalt, of bij een cylinder een veel lagere piekdruk* wordt gemeten dan bij de overige cylinders, is dit het gevolg van kleppen die lekken op hun zitting, bijv. door koolaanslag of doordat de kleppen teveel zijn ingeslaan op de zittingen. De klepsteel-seals spelen bij de compressie(-test) geen rol. Wel kunnen de kleppen verschuiven op de zittingen (en zo de afdichting + compressie beinvloeden), als de speling tussen klepsteel en klepsteelgeleider te groot is geworden.

*) (Gloei-)bougies zijn bij de compressie-test verwijderd. De gemeten piekdruk is het resultaat van alleen mechanische compressie van lucht (+ brandstof) door de zuiger, zonder bijdrage van de verbrandingsdruk.

Terug
Bovenaan