Zijn mistlichten ook toegestaan binnen bebouwde kom?

eerste opel

Wegverkenner
Vanmorgen zat ik met 2 mensen in de auto (25 en 64) waarbij ik de vraag kreeg van de persoon van 25 welke verlichting ik aan had staan. Of dat toevallig het mistlicht was. Geantwoord dat ik op dat moment het dimlicht aan had staan en toen haakte de persoon van 64 erop in dat mistlicht binnen de bebouwde kom (waar we op dat moment reden) verboden is omdat dat geen gedimd licht zou zijn, maar andere weggebruikers zou verblinden net als grootlicht.
Nu heb ik voor oud en nieuw plannen om een kleine 10 kilometer te gaan rijden, maar er wordt ook dichte tot zeer dichte mist (bepaalde delen van het land maar 10 meter zicht) aangegeven. Klopt het dat je binnen de bebouwde kom vannacht dan alleen dimlicht mag gebruiken? Of zijn de regels de afgelopen 40 a 45 jaar veranderd en mocht je vroeger niet met mistlicht in de bebouwde kom rijden, maar tegenwoordig wel? Met andere woorden: Is de 64-jarige niet op de hoogte van de regels van tegenwoordig?
Als je inderdaad alleen dimlicht mag voeren dan is het voor mij een serieuze overweging om af te zeggen en te kijken of ik dichter bij huis dan wel thuis oud en nieuw kan vieren. Ik heb namelijk geen zin om net als in 2007 (toen ik naar dezelfde persoon nog kon fietsen) te verdwalen in mijn eigen straat omdat er maar minimaal zicht was. 3 meter geloof ik dat ik vanmorgen las.

Tevens kom ik wat tegenstrijdige dingen tegen op internet betreffende mistlicht in combinatie met dimlicht. Voor 2,5 jaar terug heb ik dit topic opgestart: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5711242,5711361#msg-5711361 waar geschreven wordt dat mistlicht alleen werkt in combinatie met dimlicht. Via Google lees ik echter dat je jezelf verblind door mistlicht in combinatie met dimlicht te voeren. Stadslicht en mistlicht werkt toch beter?
Als ik nu het topic toch aangemaakt heb nog even deze vraag; stadslicht is toch bij een Opel de draaiknop 1 standje open draaien in plaats van 2? Ik zou niet weten waar het anders zit......

Mistverlichting vóór is een wat verwarrende naam, omdat het ook bij andere omstandigheden gebruikt mag worden mits er sprake is van ernstig verhinderd zicht. Mistlicht achter mag alleen bij zicht minder dan 50 meter wat alleen door mist kan komen. Binnen of buiten de bebouwde kom maakt niet uit, zoiets geldt ook niet voor grootlicht.

Voor zover ik weet mag je de voorste mistlichten (of breedstralers of hoe je zo ook noemt) voeren zowel in combinatie met dim- als met stadslicht. Al vraag ik mij af hoe je de teksten zou moeten interpreteren, omdat je verplicht bent dimlicht te voeren bij verminderd zicht (en daarbij geen koppeling wordt gemaakt met mistlicht/breedstralers als alternatief dacht ik).

Bij mijn weten mag je mistlicht aan de voorzijde gebruiken bij mist, regen en sneeuwval als het zicht minder is dan 200 meter. Dimlicht mag daarbij uit zijn. Bedenk wel dat heel veel licht voeren, dus dim en mistlicht tegelijk, je tegenliggers kunt verblinden.

Mistlampen vóór mogen ( met of zonder dimlicht) gebruikt worden, indien het zicht minder is dan 200 meter, als gevolg van regen, sneeuw en/of mist. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Mistlamp(en) achter mag gebruikt worden bij minder dan 50 meter zicht als gevolg van sneeuw of mist ( dus nooit bij regen!!!)

De reden voor dit onderscheid : Mistlampen voor zijn breed stralers en verblinden NIET bij de juiste afstelling. Mistachterlamp(en) zijn verstralers die dus wél verblindend werken, vooral bij regen.

Een tip: Indien je in het donker bij zeer dichte mist de weg op moet, gebruik dan alleen mistlampen ( dus geen dimlicht erbij) Op deze manier heb je het minste last van zelf verblinding.

Mistlicht voor mag je ook binnen de bebouwde kom gebruiken als het zicht minder dan 200 meter is.
Je mag zelf weten of je het dimlicht aan laat of uit zet, beide mogen.

Je schrijft dat je alleen oud en nieuw op 10 kilometer afstand gaat vieren als je de mistlampen in de bebouwde kom mag gebruiken en als je alleen dimlicht mag gebruiken dat je dan dichter bij huis gaat vieren.
Als ik dat zo lees dan denk ik dat het beter is om vanavond helemaal niet te gaan rijden, ook niet dichter bij huis.

Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht altijd dat bij mijn Opel Corsa (bouwjaar 2015) de mistlichten alleen werken in combinatie met andere verlichting (bijvoorbeeld stads- of dimlicht); zie ook link in openingspost. Jullie schrijven echter dat je ook alleen mistlicht kunt voeren in combinatie met dagrijlicht? Of begrijp ik het dan verkeerd?
Reden voor het topic in de link in de openingspost was dat ik bij stofzuigen/stoffen een van de knoppen aangeraakt had, wel met contact uit denk ik maar dat er toen niets gebeurde.

ScaniaV8 zei:
Mistlicht voor mag je ook binnen de bebouwde kom gebruiken als het zicht minder dan 200 meter is.
Je mag zelf weten of je het dimlicht aan laat of uit zet, beide mogen.

Je schrijft dat je alleen oud en nieuw op 10 kilometer afstand gaat vieren als je de mistlampen in de bebouwde kom mag gebruiken en als je alleen dimlicht mag gebruiken dat je dan dichter bij huis gaat vieren.
Als ik dat zo lees dan denk ik dat het beter is om vanavond helemaal niet te gaan rijden, ook niet dichter bij huis.

Ik schreef inderdaad dat ik alleen oud en nieuw op 10 kilometer afstand zou gaan vieren als mistlampen binnen bebouwde kom gebruikt mogen worden. Dit zal ik nog wat verder uit specificeren.
Ik had het plan (heb inmiddels afgemeld) om naar vrienden te gaan op 10 km. afstand om oud en nieuw te vieren. Als er alleen dimlicht gevoerd zou mogen worden ben je naar mijn mening minder zichtbaar en dan had ik het dichter bij huis; bij voorkeur op fietsafstand gezocht. Bovendien ben ik 'happy single' en dus alleen op het moment dat je niets ziet.
Nu heb ik het zo weten te regelen dat het iets dichter bij huis is, maar wel met meerdere personen in de auto. Op het moment dat het zicht héél slecht wordt dan kan ik zelf uitstappen en voor de auto uitlopen om de weg te zoeken terwijl er ook nog mensen zijn die met de auto achter me aan kunnen rijden. Bij de afspraak op 10 km. afstand had ik zelf de auto moeten voortbewegen en voor de auto uit moeten lopen o_O omdat ik daar alleen uitgenodigd was.
Heb ik dan niet gedacht aan samen rijden? Overnachten? Overnachten doe je alleen op uitnodiging en die is niet gekomen wat ik me ook heel goed kan voorstellen als je 20 a 25 mensen over de vloer krijgt in een relatief klein appartement.
Samen rijden dan? Wordt lastig omdat de meeste mensen naar de grote stad zijn verhuisd en niet uit dezelfde woonplaats komen als ik. Bovendien moet je die mensen kunnen vertrouwen dat ze niet als idioten over de weg gaan terwijl je niets ziet. Daarvoor ken ik men niet goed genoeg om die inschatting te maken behalve mijn vriend die ik wel vertrouw, maar die al lekker thuis is.

Damn, wat een lang verhaal vol onnodige uitleg en details voor zo’n simpele vraag.

Als mijn vrienden zouden afbellen met zo’n reden zou ik hard lachen en afvragen of die ‘vriendschap’ het wel waard is...

Foie Gras zei:
Damn, wat een lang verhaal vol onnodige uitleg en details voor zo’n simpele vraag.

Als mijn vrienden zouden afbellen met zo’n reden zou ik hard lachen en afvragen of die ‘vriendschap’ het wel waard is...

Dan heb jij je oordeel net iets te snel klaar.

Ik ben blij dat er tenminste iemand is die op dergelijke wijze over zijn eigen zichtbaarheid nadenkt.
Vandaag een hoop voertuigen / bestuurders gezien die daar anders over dachten.. (geen verlichting, slechts dagrijverlichting aan de voorzijde aan. :rolleyes:

leuke discussie maar we beginnen met de vraag waar de lampen aan de voorkant zijn gemonteerd? er is namelijk een onderscheid of ze onder de bumper of er boven zijn gemonteerd. Zitten ze er onder dan zijn het mistlampen. Zitten ze er boven dan zijn het verstralers. Verder is het vrij simpel, allebei mogen ze niet verblinden en moeten ze onafhankelijk van het gewone licht aan en uit te schakelen zijn. Blijft over de discussie wat tegenwoordig verblinden is, dat felle led / xenon licht of die paar sterkere duplo lampjes? overigens mag je maar 4 hoofdlampen hebben

hobbes2cv zei:
overigens mag je maar 4 hoofdlampen hebben
6 stuks toch? Anders heb ik jarenlang illegale verlichting gehad: 2 dimlichten, 2 mistlampen onderaan + 2 verstralers in de grill.

hobbes2cv zei:
leuke discussie maar we beginnen met de vraag waar de lampen aan de voorkant zijn gemonteerd? er is namelijk een onderscheid of ze onder de bumper of er boven zijn gemonteerd. Zitten ze er onder dan zijn het mistlampen. Zitten ze er boven dan zijn het verstralers. Verder is het vrij simpel, allebei mogen ze niet verblinden en moeten ze onafhankelijk van het gewone licht aan en uit te schakelen zijn. Blijft over de discussie wat tegenwoordig verblinden is, dat felle led / xenon licht of die paar sterkere duplo lampjes? overigens mag je maar 4 hoofdlampen hebben

Klopt niet, mistlampen mogen maximaal x centimeter uit de rand van het koetswerk zitten en waarschijnlijk ook x centimeter boven het wegdek.
Mistlampen kun je alleen aan of uit zetten in combinatie met minimaal stadslicht.
Verstralers, of daar maten aan vast zitten weet ik niet, maar ik heb de mijne geschakeld met het grootlicht, kan ze niet onafhankelijk aan of uit zetten.
Dat heb ik zeker al 10 jaar zo, en er is nog nooit wat over gezegd bij de APK.

M'n 818 is voorbereid voor dubbele koplampen (RX3) dus ik heb voor 4x dimlicht en 4x grootlicht. De auto heeft origineel gewoon 2x dimlicht en 2x grootlicht. Ik had dus 2x grootlicht over. Heb daar de verstralers aangehangen. Scheelt weer losse bedrading, lompe schakelaars en een relais.

Het enigste waar ik op hoop na een rit van 60 km vanmiddag is dat men z.s.m. een sensor uit gaat vinden (en ook verplicht stelt) die de mist(achter)lichten alleen nog maar automatisch kan bedienen.

Durashift zei:
Ik ben blij dat er tenminste iemand is die op dergelijke wijze over zijn eigen zichtbaarheid nadenkt.
Vandaag een hoop voertuigen / bestuurders gezien die daar anders over dachten.. (geen verlichting, slechts dagrijverlichting aan de voorzijde aan. :rolleyes:

Precies! Hier vlakbij is maar gebleken dat het zeker geen onnozele gedachte was! Dertig auto's op elkaar in een kettingbotsing met 1 dode en 19 gewonden.

Foie Gras zei:

Sorry voor het lange verhaal (vol onnodige uitleg en details).
Gisteren had ik mijn 'vriendschap' er maar al te graag voor op het spel gezet. In Friesland, waar ik dan wel niet woon is er niet voor niets om 20.00u/20.30u al code rood afgegeven door het KNMI wat betekent dat er ten zeerste wordt afgeraden de weg op te gaan.
In omgeving Nijmegen waar ik dan wel weer woon was het zicht niet veel beter omstreeks 01.30u/01.45u. Sterker nog; je moest met je hoofd uit de auto hangen om de witte lijnen/vluchtheuvels op de weg te zien. En in de woonwijken is er letterlijk iemand voor de auto uit gelopen. Is dat dan wel verstandig? Eigenlijk niet maar je had geen keuze. Als degene die ervoor liep 2 meter voor de auto uitliep (toevallig met een jas met een oranje band) zag je deze al niet meer. Je moest dus praktisch constant bij degene op de hak rijden.
Zelfs op de snelweg A73 hebben mensen voor auto's uitgelopen nadat ze tegen de vangrail gezeten hebben.
Ik heb uiteindelijk 45 minuten gedaan over 3 kilometer schat ik ongeveer.

Durashift zei:

Aan de mistlichten (zowel voor- als achterkant) heb ik vannacht niet bijster veel gehad. Ze zitten onder de bumper, maar met zo een dichte mist halen ze schijnbaar niets meer uit. Ik ben vannacht met dimlicht en op sommige stukken alarmlicht aan stapvoets naar huis gereden.
Wat dat betreft ben ik ook wel heel blij dat ik geen 10 km. hoefde te rijden want dan was je nooit thuis gekomen.
En inderdaad; gistermorgen reed ik ongeveer 1 a 1,5 km. met 1 kruising en 1 rotonde naar de eindbestemming en de mensen met alleen dagrijlichten aan kon ik na de rotonde al niet meer op 1 hand tellen. Ook op het rechte stuk daarna zijn er nog zat zonder verlichting geweest.

opel omega zei:
Durashift zei:

Precies! Hier vlakbij is maar gebleken dat het zeker geen onnozele gedachte was! Dertig auto's op elkaar in een kettingbotsing met 1 dode en 19 gewonden.

+1

Gisteren overdag op pad geweest in het midden van het land, terug in het donker naar huis.
Het zicht was wisselend onderweg nogal, het ene moment vrij zicht en het andere moment reed je een mistflard in ...

Wat ik zelf probeer te doen is (nog meer) afstand houden, zodanig dat ik de achterlichten van mijn voorganger net nog kan zien.
Verdwijnen deze ineens, dan is het foute boel en doe ik mijn mistachterlicht aan, hopelijk doet mijn voorganger hetzelfde.
Ik vind het persoonlijk heel vermoeiend rijden bij mist, ik heb dan nog liever sneeuw op de weg.

Mijn ervaring is dat mistlampen voor vooral nut hebben bij zeer dicht mist (minder dan 50 m), waar dimlicht je meer verblinding dan extra zicht oplevert.
Mistlampen verlichten vooral de weg kort voor de auto en de witte lijn/stoeprand naast de auto. Doordat ze (meestal) laag op de auto zijn
gemonteerd, heb je de mogelijkheid dat ze onder de mist doorschijnen en zo wat meer zicht opleveren.
Ik vraag mezelf af of de fellere verlichting aan de voorzijde van nieuwere auto's niet meer nadelen dan voordelen opleveren bij het rijden in het donker
in (dichte) mist. Voor mijn gevoel levert meer lichtsterkte op dat moment alleen maar meer verblinding op.

Mistlampen zijn geen wondermiddel, bij zeer dichte mist is de beste oplossing thuisblijven tot deze is opgetrokken ...

Blackadder the 5th zei:
Ik vraag mezelf af of de fellere verlichting aan de voorzijde van nieuwere auto's niet meer nadelen dan voordelen opleveren bij het rijden in het donker
in (dichte) mist. Voor mijn gevoel levert meer lichtsterkte op dat moment alleen maar meer verblinding op.

Kan ik uit eigen ervaring volmondig met JA beantwoorden, de ouderwetse koplampen uit de vorige eeuw zijn een stuk prettiger met dichte mist.

Dichte mist is gewoon niet rijden, zeker als die ook nog eens duidelijk aangekondigd is en het om afspraken voor de lol gaat, zoals in dit geval. Hoef je je ook noet druk te maken over welke lamp wanneer en zo ja, hoe dan te gebruiken.
@blackadder, mistachterlicht idd alleen bij minder dan 50mtr zicht, da's vermoedelijk een stuk minder dan

Wat ik zelf probeer te doen is (nog meer) afstand houden, zodanig dat ik de achterlichten van mijn voorganger net nog kan zien.
Verdwijnen deze ineens, dan is het foute boel en doe ik mijn mistachterlicht aan,

^^ en dan nog.. als het 100 meter is.. en je rijdt op de snelweg.. ik zou het mistachterlicht aandoen.. al is het maar een extra 'buffertje' voor iemand die de snelheid en afstand niet heeft aangepast ...

Durashift zei:
^^ en dan nog.. als het 100 meter is.. en je rijdt op de snelweg.. ik zou het mistachterlicht aandoen.. al is het maar een extra 'buffertje' voor iemand die de snelheid en afstand niet heeft aangepast ...

Graag niet, dat gepruts met dat mistachterlicht.

Ach, tegenwoordig met al die (verblindende en gekleurde ) troep aan after market lampen in voertuigen die dat origineel niet hadden.. valt voor mij een paar dagen per jaar een wat stevig brandende mistlamp niet zo op..qua verblinding. ;)

Foie Gras doelt meer op het feit dat het wel of niet mogen voeren van mistlicht de reden zou zijn om af te zeggen. Alsof mistverlichting heilig is, ik vind het de meest onzinnige verlichting die er is.

Barri zei:
Foie Gras doelt meer op het feit dat het wel of niet mogen voeren van mistlicht de reden zou zijn om af te zeggen. Alsof mistverlichting heilig is, ik vind het de meest onzinnige verlichting die er is.

eens (y)

eerste opel zei:
Als ik nu het topic toch aangemaakt heb nog even deze vraag; stadslicht is toch bij een Opel de draaiknop 1 standje open draaien in plaats van 2? Ik zou niet weten waar het anders zit......
Misschien gewoon even proberen als de auto geparkeerd staat? Maar normaal gesproken is eerste klikje stadslicht, tweede dimlicht. Veel mensen lijken te denken dat een klikje al genoeg is, dat dan weer wel.

ricardo zei:
Bedenk wel dat heel veel licht voeren, dus dim en mistlicht tegelijk, je tegenliggers kunt verblinden.
Als je het gevoel hebt door mistlampen verblind te (kunnen) worden kun je misschien maar beter niet de weg opgaan. Of ben ik nou heel hardvochtig?

eerste opel zei:
En inderdaad; gistermorgen reed ik ongeveer 1 a 1,5 km. met 1 kruising en 1 rotonde naar de eindbestemming
Voor zo'n kippen-eindje de auto nemen? Veel spullen bij je of ben je slecht ter been?

Maar wat een horrormist zeg! Daar hadden we in het westen van het land geen last van. Wel plaatselijk zware rookwolken met giftige dampen, als gevolg van een zeer agressieve en acute vorm van wagenparkverdunning.

Blackadder the 5th zei:
opel omega zei:
Durashift zei:

+1

Gisteren overdag op pad geweest in het midden van het land, terug in het donker naar huis.
Het zicht was wisselend onderweg nogal, het ene moment vrij zicht en het andere moment reed je een mistflard in ...

Verdwijnen deze ineens, dan is het foute boel en doe ik mijn mistachterlicht aan, hopelijk doet mijn voorganger hetzelfde.
Ik vind het persoonlijk heel vermoeiend rijden bij mist, ik heb dan nog liever sneeuw op de weg.

Mijn ervaring is dat mistlampen voor vooral nut hebben bij zeer dicht mist (minder dan 50 m), waar dimlicht je meer verblinding dan extra zicht oplevert.
Mistlampen verlichten vooral de weg kort voor de auto en de witte lijn/stoeprand naast de auto. Doordat ze (meestal) laag op de auto zijn
gemonteerd, heb je de mogelijkheid dat ze onder de mist doorschijnen en zo wat meer zicht opleveren.

Mistlampen zijn geen wondermiddel, bij zeer dichte mist is de beste oplossing thuisblijven tot deze is opgetrokken ...

Ik heb inderdaad ook ervaren dat mist ontiegelijk vervelend en vermoeiend rijden is. Of ik liever sneeuw heb valt over te twisten, maar dit was ook absoluut geen pretje.
De mistlichten heb ik heel even geprobeerd (in combinatie met stadslicht) maar dat leverde niets op dus toen maar weer teruggeschakeld naar dimlicht. Daarmee zag je tenminste nog reflecties op paaltjes etc. Alleen stoepranden zijn niet verlicht en die heb ik op de laatste meters 2x meegepakt, maar met 5 km. per uur zal dat lang niet zo schadelijk zijn voor de banden als wanneer je er veel harder overheen rijdt.

Bij zeer dichte mist is het inderdaad de beste oplossing om thuis te blijven, maar ja alleen oud en nieuw vieren zit je ook niet op te wachten. En mensen waarbij je op bezoek bent kun je ook niet dwingen om tot vroeg in de ochtend voor je op te blijven. We zijn thuis gekomen in ieder geval, hoewel we dat misschien beter lopend hadden kunnen doen achteraf........

R W xxx zei:
Dichte mist is gewoon niet rijden, zeker als die ook nog eens duidelijk aangekondigd is en het om afspraken voor de lol gaat, zoals in dit geval. Hoef je je ook noet druk te maken over welke lamp wanneer en zo ja, hoe dan te gebruiken.
@blackadder, mistachterlicht idd alleen bij minder dan 50mtr zicht, da's vermoedelijk een stuk minder dan

Verdwijnen deze ineens, dan is het foute boel en doe ik mijn mistachterlicht aan,

Ik begrijp dat dichte mist niet rijden is; zeker bij afspraken voor de lol niet. Maar je wilt ook niet in je eentje oud en nieuw vieren. Dus ben ik op zoek gegaan naar een tussenoplossing en heb ik oud en nieuw gevierd in mijn eigen woonplaats. Moest wel met de auto omdat er eten etc. mee moest. Uiteindelijk zijn we thuis gekomen met een gids voor de auto uit......

Barri zei:

Dit was mijn eerste gedachte inderdaad Barri, maar toen de nieuwsberichten rondom 13.00u/14.00u op oudjaarsdag alleen maar negatiever werden heb ik de knoop doorgehakt en afgemeld. Om 23.30u was er nog niets aan de hand toen 2 stelletjes naar huis naar de honden moesten, maar om 01.30u zag je letterlijk geen hand voor ogen meer.
Mistverlichting is inderdaad zeker niet heilig hoewel ik wel merk als ik het niet voer dat er dan wel eens met grootlicht geseind wordt. Dit speelde eind november meermaals en eerder ook al.

DeeTwee zei:
eerste opel zei:
Misschien gewoon even proberen als de auto geparkeerd staat? Maar normaal gesproken is eerste klikje stadslicht, tweede dimlicht. Veel mensen lijken te denken dat een klikje al genoeg is, dat dan weer wel.

ricardo zei:
Bedenk wel dat heel veel licht voeren, dus dim en mistlicht tegelijk, je tegenliggers kunt verblinden.
Als je het gevoel hebt door mistlampen verblind te (kunnen) worden kun je misschien maar beter niet de weg opgaan. Of ben ik nou heel hardvochtig?

eerste opel zei:
En inderdaad; gistermorgen reed ik ongeveer 1 a 1,5 km. met 1 kruising en 1 rotonde naar de eindbestemming
Voor zo'n kippen-eindje de auto nemen? Veel spullen bij je of ben je slecht ter been?

Maar wat een horrormist zeg! Daar hadden we in het westen van het land geen last van. Wel plaatselijk zware rookwolken met giftige dampen, als gevolg van een zeer agressieve en acute vorm van wagenparkverdunning.

Voor zo een kippen-eindje inderdaad de auto nemen. Zelf sta ik er ook niet altijd helemaal achter maar soms leef je samen met mensen die warme spullen ook warm willen houden. In dit geval zouden de oliebollen te hard afkoelen als je met de fiets zou gaan, maar hetzelfde speelt met chinees, friet, pizza of ander eten halen. Het koelt men naar de zin te hard af als het met de fiets/wandelen gehaald wordt.
En het stadslicht is inderdaad 1 tikje open draaien. Dit wist ik ook wel redelijk zeker, maar niet zeker genoeg......

Precies, beter warme oliebollen en een flinke schade of erger, prioriteiten op een rijtje (y)

eerste opel zei:
Voor zo een kippen-eindje inderdaad de auto nemen. Zelf sta ik er ook niet altijd helemaal achter maar soms leef je samen met mensen die warme spullen ook warm willen houden. In dit geval zouden de oliebollen te hard afkoelen als je met de fiets zou gaan, maar hetzelfde speelt met chinees, friet, pizza of ander eten halen. Het koelt men naar de zin te hard af als het met de fiets/wandelen gehaald wordt.
Fascinerend... 1-1,5 km is circa 6 minuten fietsen. Het is werkelijk nog nooit in me opgekomen om daarvoor de auto te misbruiken. Bovendien, die paar minuutjes hebben die oliebollen gewoon nodig om je bek er niet aan te branden. Wel ff in je rugzak stoppen, tassie er omheen eventueel. Maar ik begrijp het wel hoor. Je management thuis beslist nu eenmaal ;)

Mijn vervoermiddel is voorzien van stads/dim/groot licht daarbij led (bovenin koplamp) & breedstralers (onderin voorbumper) aan de achterzijde 1 maal rood mistlicht.

Led staat altijd aan waarbij de automaat stand voorziet van dimlicht indien nodig.

Soms maak ik gebruik van de breedstralers op plekken die avonds/nachts niet verlicht worden in buiten de bebouwde kom wegen waarbij vooral de wegdek strepen duidelijker zichtbaar zijn en bij mistige omstandigheden, nog nooit negatieve reacties gehad.

(mistlichten bij minimale zicht van 200 meter / achter mistlicht bij minimale zicht van 50 meter)

Mistverlichting is inderdaad zeker niet heilig hoewel ik wel merk als ik het niet voer dat er dan wel eens met grootlicht geseind wordt. Dit speelde eind november meermaals en eerder ook al.
Wauw, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Ik sein naar iedereen die wél mistverlichting voert :cool:

R W xxx zei:
Precies, beter warme oliebollen en een flinke schade of erger, prioriteiten op een rijtje (y)

Bijzonder dat je denkt dat ik die warme oliebollen middag in de nacht vervoerde.
Het topic heb ik aangemaakt omstreeks 11.45u op oudjaarsdag zoals je ziet en toen had ik net de plaatselijke sportclub gesponsord door bij hen oliebollen te halen. 's ochtends was het nog niet zo mistig als 's nachts maar wel al een beetje waardoor ik de vraag kreeg die ik hier stelde.
Van een flinke schade, of erger is op dat moment dus nooit sprake geweest.....

Barri zei:
Wauw, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Ik sein naar iedereen die wél mistverlichting voert :cool:

Ik heb het al vaker meegemaakt met een andere auto op de snelweg. Toen vroeg mijn bijrijder of ik wel mistverlichting voerde. Nee; die niet maar wel dimlicht.
Overigens heb ik eind november bijna 1 uur gedaan over woon/werkverkeer wat normaal een half uurtje is, maar op de provinciale N-weg was vermoedelijk een ongeluk gebeurd. Ik heb toen best een tijdje langzaam gereden/stil gestaan en bij een kruising zag ik politie met oranje zwaailampen staan maar als het langzamer rijdt kun je er wel mondjesmaat langs. Op het moment dat ik bijna bij de politieauto was vertrok deze; mij tegemoet rijdend over de andere weghelft waarbij de oranje zwaailampen doofde.
Zou men geseind hebben dat het sneller was als ik keerde en een andere route koos? Dat is het lastige van seinen met lampen; je weet niet wat ze bedoelen omdat er geen woorden aan te pas komen.....

Niet in je opgekomen om eerst de oliebollen met de auto t brengen, om vervolgens de fiets te pakken? Dan was dit hele topic en alle overbodige randinformatie niet eens nodig geweest;)

Pffff…. wat een achteraf gezever.:confused:
Groot gelijk dat je de oliebollen in de auto hebt vervoerd, even de stoelverwarming aan en ze blijven lekker warm.:)

Mooi, even een vraag aan de kenners:
Hoe bepaal je hoe ver het zicht nog is?

- afstand inschatten of je de achterverlichting van je voorganger nog kunt zien?
- of je borden op afstand nog kunt zien (vanuit de auto die dimverlichting voert)
- zonder lichten of reflectie, of je op afstand een niet verlicht object kunt herkennen? (Bijv een hectometerpaal)
- zelfde als hierboven, maar dan de tekst op een hectometerpaal

Wie kan hier een eenduidig antwoord over geven?

Het is naar mijn idee een combinatie van de genoemde factoren.

Hectometerpaaltjes zijn een goede indicatie, deze staan op een vaste afstand van 100m. Zijn jammer genoeg niet altijd beschikbaar.

Bij meer verkeer op de weg zijn achterlichten van een voorganger een goede tweede.
Zaak is wel om ook dan voldoende afstand te (blijven) houden. Ten opzichte van de voorligger, je weet niet wat hij/zij kan zien.

Heb in het verleden wel eens meegemaakt dat ik in het donker in mist werd ingehaald,
waarna de inhaler ineens veel langzamer ging rijden ...

Zie ook deze link: https://greenstarcar.com/tipstricks/mist

Hotdog zei:
Mooi, even een vraag aan de kenners:
Hoe bepaal je hoe ver het zicht nog is?

- afstand inschatten of je de achterverlichting van je voorganger nog kunt zien?
- of je borden op afstand nog kunt zien (vanuit de auto die dimverlichting voert)
- zonder lichten of reflectie, of je op afstand een niet verlicht object kunt herkennen? (Bijv een hectometerpaal)
- zelfde als hierboven, maar dan de tekst op een hectometerpaal

Wie kan hier een eenduidig antwoord over geven?

Gewoon even strepen tellen.
Vuistregel markering voor onderbroken streep (wegasmarkering of rijstrookmarkering): 3m streep + 9m vrij of 2,5m streep en 10m vrij, dus voor elke streep die je ziet staat 12 tot 12,5 meter.
Zie je hooguit 4 strepen dan is het zicht 50 meter of minder.

Je auto is een meter of 5, dat geeft een beetje referentie. Strepen van Muddy kan ook, stuk of 5-6 rijtjeshuizen, iets anders dat makkelijk herkenbaar is voor jou in jouw omgeving. Zicht minder dan 50mtr is behoorlijk dichte mist, je vraagt je dan waarschijnlijk wel af of je de weg op moet gaan, da's de beste leidraad ;)

Het meest verraderlijke van mist is dat het heel plaatselijk kan zijn en ineens op kan komen.

Heb al een aantal keren meegemaakt dat het komende vanuit Veenendaal (met de zon schijnend) richting de rivier ineens
helemaal dichttrok met zeer beperkt zicht. Ging wel van de gemeente Veenendaal naar de gemeente Rhenen.
Ook op de A30 tussen Ede en Barneveld zijn er gedeelten die bij mistvorming sneller dichttrekken en zo ineens mistbanken
kunnen vormen.

Voorbeeld uit het verleden:

Prinsenbeek 1972: https://www.bndestem.nl/breda/mistramp-met-13-doden-bij-prinsenbeek-was-in-1972-een-lang-lint-met-ellende-een-reconstructie~af71f5f8/

In 1990 gebeurde op het zelfde traject een vergelijkbaar ongeluk: https://www.zero-meridean.nl/i_breda_061190.html

Quote hieruit:

Het is die dinsdagochtend 6 november 1990 druk op de 2x 2rijbaans autosnelweg ten westen van Breda.
Het is aanvankelijk helder weer, maar rond 9 uur ontstaan mistbanken boven het polderland.
Het harde rijden in de mistflarden gaat nog enige tijd goed, maar rond 9.10 uur doemt er plotseling een zeer dichte mistbank op bij de afslag Rijsbergen. Op de westelijke rijbaan richting Antwerpen remt een vrachtwagen met aanhanger hard af. De combinatie gaat scharen. Achteropkomende auto's botsen op de combinatie, die dwars over de
weg staat.

Het harde rijden in de mistflarden gaat nog enige tijd goed, maar rond 9.10 uur doemt er plotseling een zeer dichte mistbank op bij de afslag Rijsbergen. Op de westelijke rijbaan richting Antwerpen remt een vrachtwagen met aanhanger hard af. De combinatie gaat scharen. Achteropkomende auto's botsen op de combinatie, die dwars over de weg staat.

Zou een mistlampje veel verschil gemaakt hebben, denk je? Enneh, bronnen van 50 en 30 jaar oud? In het kader van vroeger was alle mist beter ofzo? o_O

R W xxx zei:
Het harde rijden in de mistflarden gaat nog enige tijd goed, maar rond 9.10 uur doemt er plotseling een zeer dichte mistbank op bij de afslag Rijsbergen. Op de westelijke rijbaan richting Antwerpen remt een vrachtwagen met aanhanger hard af. De combinatie gaat scharen. Achteropkomende auto's botsen op de combinatie, die dwars over de weg staat.

Zou een mistlampje veel verschil gemaakt hebben, denk je? Enneh, bronnen van 50 en 30 jaar oud? In het kader van vroeger was alle mist beter ofzo? o_O

Wat recenter voorbeeld voor de "liefhebbers":

opel omega zei:
Durashift zei:

31-12-19: Dode en 19 gewonden bij kettingbotsing op A32 bij Akkrum, 30 auto's betrokken: https://www.dvhn.nl/groningen/Dode-en-19-gewonden-bij-kettingbotsing-op-A32-bij-Akkrum-30-autos-betrokken-25192372.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Naast de mistlamp maken ook de kreukelzones van de auto met daarbij ABS/ESP en niet te vergeten de matrixborden met snelheid boven de weg nu wel verschil,
maar het gedrag van de weggebruikers (te weinig afstand houden/te hard rijden) is in die 30/50 jaar nog maar weinig veranderd, met de bijbehorende gevolgen ...

A1 bij Wildeshausen was het die dag ook niet helemaal lekker gegaan. In de mist rijden heb ik een hekel aan. Je kan strepen tellen wat je wil, je ziet gewoon verder vrij weinig als het niet reflecteert of geen licht meer geeft. Tempo eruit is het enige wat werkt, dan is de klap niet zo hard of je kan het net voor zijn.

Tsja, ik rijd liever in de mist als op snelheid in een drukke spits.
In de spits zit tegenwoordig ongeveer iedereen te bumperkleven, slalommen en te snijden bij 100 km/h om nog een minuutje "tijdwinst" te kunnen scoren, in mist wordt er over het algemeen toch veel rustiger in een treintje gereden en veel meer afstand gehouden.

Terug
Bovenaan