Zelfinbouw: Parkeersensoren werken niet

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik probeer zelf parkeersensoren in mijn auto aan te brengen. Ik heb de stroom aangesloten door de draden voor een klein stukje te ontbloten en daar de aftakkende draad om hen te wikkelen en dit af te tapen. 1 draad op de bruine draad van de bundel en 1 draad op de witte draad van het achteruitrijlicht zoals ik ergens had gevonden. In bijgaande video kun je zien wat mijn multimeter uitleest. Ik heb twee units aangesloten, ze werken allebei niet, dus moet het aan mijn stroom aasluiting liggen. Is het voltage te laag? Moet 1 van de draden op de "massa" van de auto? En hoe doe ik dat?

Alvast bedankt.

https://photos.google.com/share/AF1QipN6XQUg5pmnSupAwFa3IYhxGLeAiDBGuhBWdkSeF8B7eNLlKu2IMuXl6enubFgmWw?key=YTRuYURPVGRPT2VzYUNkTWQ3WVV2UGh2VEFucl93

Wat hoogstwaarschijnlijk al niet klopt is dat je een negatieve spanning meet.

Je rode meetpen zit op een rode draad en je zwarte in de zwarte. Ik kan niet zien in het filmpje of je de meetsnoeren in de bussen van je multimeter omgedraaid zitten. Maar je zou bij uitgeschakelde motor ergens rond de 11,8 - 12,6V mogen meten.

TomTom zei:
Wat hoogstwaarschijnlijk al niet klopt is dat je een negatieve spanning meet.

Je rode meetpen zit op een rode draad en je zwarte in de zwarte. Ik kan niet zien in het filmpje of je de meetsnoeren in de bussen van je multimeter omgedraaid zitten. Maar je zou bij uitgeschakelde motor ergens rond de 11,8 - 12,6V mogen meten.

Goed gezien, en de meetsnoeren lijken goed in de multimeter te zitten. Deze Panda heeft denk ik nog geen canbus, of wel? Ik vraag me af of je bij deze auto nog ongestraft het achterlicht mag aftappen. We hebben ooit zo'n systeem in een Megane ingebouwd, daar werkte het wel. Maar dat was nog vrij recht toe, recht aan qua verlichting.

De multimeter is zo te zien een Skandia 10A waarbij de zwarte draad in het midden moet zitten en rood vanwege gelijkstroom aanboden rechterkant. (y)

Toch meet je negatieve waardes, dat is dus niet goed.

Als je de zwarte pen tegen een stuk metaal houdt en de rode pen op de zwarte draad in de stekker steekt, meet je dan 0V of toch een waarde boven de 10V?

Allereerst sluit ik mij aan bij het negatieve spanning verhaal. Ik zou een andere plus en min proberen om zeker te weten dat de sensoren werken. Je kofferbaklampje is bijvoorbeeld een makkelijke bron.

En verder altijd met soldeer verbindingen werken. Succes.

Hotdog zei:
De multimeter is zo te zien een Skandia 10A waarbij de zwarte draad in het midden moet zitten en rood vanwege gelijkstroom aanboden rechterkant. (y)

Als je de zwarte pen tegen een stuk metaal houdt en de rode pen op de zwarte draad in de stekker steekt, meet je dan 0V of toch een waarde boven de 10V?

Bedankt voor alle reactie, dit ga ik proberen.

Hotdog zei:

Ik heb simpelweg de pennen omgedraait op de stekker gehouden en dan krijg ik een positief voltage. Zowel rood en zwart geven 0 Volt in combinatie met een stuk metaal van de auto. Is het zo simpel als de draden omdraaien? Ik heb nog een foto gemaakt van mijn amateurische :))) aansluiting.

https://drive.google.com/file/d/0BygS-Yv8zZ5iNndVWUQ1VUd5eTVFSHZEMmlrZGlXcUU4VFJv/view

Rood is aangesloten op wit/bruin en zwart op wit.

Kees de Vries002 zei:
Is het zo simpel als de draden omdraaien? Ik heb nog een foto gemaakt van mijn amateurische :))) aansluiting.

Ja, de aansluiting is erg amateuristisch. Als alles werkt, zou ik dat nog wel even beter doen.

Als je bij beide draden t.o.v. massa 0V meet, klopt er iets niet.
a) het massadeel was gelakt, en je maakte dus geen massacontact?
b) contact uit?
c) achteruitversnelling niet ingelegd met contact aan?
d) je had/hebt een CANdraad te pakken gehad. (Maar dan had je inmiddels ook een storing gehad)

Zet je multimeter eens op de diode/piep stand. Bij 1 van beide draden moet je ten opzichte van een ongelakt carrosseriedeel (bijvoorbeeld je slotvanger van de achterklep) doorgaan meten (piepen van de meter en hij moet 0,000 aangeven). De andere draad mag dat niet doen.

De draad die doorgang meet, is je massadraad en sluit je op zwart aan.

Dan moet je nog op zoek naar de draad van de AUR verlichting. Contact aanzetten, achteruitversnelling inleggen (controleren of je lampen ook branden!) en prikken met de multimeter op welke draad je alleen dan 12 volt meet. Die tak je af en sluit je op de rode draad aan.

Je kan de zwarte draad ook rechtstreeks op de carrosserie schroeven, of met een kabeloog onder een voorhanden zijnde bout klemmen.

TomTom zei:
Kees de Vries002 zei:
Is het zo simpel als de draden omdraaien? Ik heb nog een foto gemaakt van mijn amateurische :))) aansluiting.

Ja, de aansluiting is erg amateuristisch. Als alles werkt, zou ik dat nog wel even beter doen.

Als je bij beide draden t.o.v. massa 0V meet, klopt er iets niet.
a) het massadeel was gelakt, en je maakte dus geen massacontact?
b) contact uit?
c) achteruitversnelling niet ingelegd met contact aan?
d) je had/hebt een CANdraad te pakken gehad. (Maar dan had je inmiddels ook een storing gehad)

Zet je multimeter eens op de diode/piep stand. Bij 1 van beide draden moet je ten opzichte van een ongelakt carrosseriedeel (bijvoorbeeld je slotvanger van de achterklep) doorgaan meten (piepen van de meter en hij moet 0,000 aangeven). De andere draad mag dat niet doen.

De draad die doorgang meet, is je massadraad en sluit je op zwart aan.

Dan moet je nog op zoek naar de draad van de AUR verlichting. Contact aanzetten, achteruitversnelling inleggen (controleren of je lampen ook branden!) en prikken met de multimeter op welke draad je alleen dan 12 volt meet. Die tak je af en sluit je op de rode draad aan.

Je kan de zwarte draad ook rechtstreeks op de carrosserie schroeven, of met een kabeloog onder een voorhanden zijnde bout klemmen.

Bedankt voor de hulp!

Ik heb de diode test geprobeerd te doen. Beide draden gaven krakerige piepjes in combinatie met de slotvanger van de achter klep. Contact was uit.
Als ik de achteruitversnelling inleg geeft zwart een positief voltage in combinatie met de slotvanger van de achter klep.
De rode draad geeft geen voltage in combinatie met de slotvanger van de achterklep.

Is mijn conclusie dat ik rood en zwart om moet draaien juist of te voorbarig?

Kees de Vries002 zei:
Als ik de achteruitversnelling inleg geeft zwart een positief voltage in combinatie met de slotvanger van de achter klep.
De rode draad geeft geen voltage in combinatie met de slotvanger van de achterklep.

De rode draad is vermoedelijk van één van de andere lichten. In een trekhaak-stopcontact is rood voor het remlicht. Je hebt geen bedradingsschema van de Panda, zoals achterin de Haynes staat? Dan wordt het omstebeurt lampen in en uitschakelen en prikken met de multimeter. Het lijkt erop dat je niet de goede draden heb afgetakt. Ben ook nog steeds benieuwd of een Panda al een canbus heeft en of het allemaal straffeloos kan.

Ik heb de draden omgedraaid en de boel gemonteerd, werkt als en zonnetje. Bedankt voor de hulp!

Terug
Bovenaan