Zelf een Mazda MX-5 ND (vanaf MY 2015) onderhouden?

Niseko

Kilometervreter
Hallo,

zijn er hier forummers actief die zelf hun MX-5 ND onderhouden?

Ik rijd zelf een MY 2008 MX-5 NC gedurende 6 jaar en al die tijd heb ik het onderhoud zelf gedaan - geen paniek, ik heb een diploma automechanica (dus niet electronica) behaald in avondonderwijs en slaag elk jaar met vlag en wimpel in de Belgische autokeuring, dus het is geen afgeragd pokdalig wrak met achterstallig onderhoud zoals ik soms in Klokje Rond zie passeren. Ik rij trouwens max. 1.500 zon-kilometers/jaar.

Een upgrade naar een ND spreekt me al een tijdje erg aan, maar in hoeverre kan je daar zelf nog mee uit de voeten? Een NC is nog een erg analoge auto, een ND heeft een boel meer electronica aan boord -> kan je daar als hobby klusser nog zelf mee aan de slag (onderhoudsinterval resetten na onderhoud, tyre pressure warning system moest dat kuren geven, mag je zo een auto nog jump starten...) - ik noem maar een paar zaken en ben benieuwd naar feedback van ervaringsdeskundigen, waarvoor alvast mijn dank!

Ha Niseko, dat kan prima. Een goede vriend van me doet zelf zijn onderhoud van een Mazda3 uit 2015 met dezelfde software; je kunt zelf gewoon alles resetten.

Als er foutcodes zijn kom je een heel eind met een ODB reader / Forscan, maar je kunt natuurlijk niet wat de dealer met de officiële software kan.
Dat gezegd hebbende, als je op dit moment niet van je NC onder de indruk bent ga je dat van de ND ook niet zijn. Het is nog steeds een vrij analoge auto waar mechanisch gezien makkelijk(er) aan te sleutelen is, mede omdat dit model is ontwikkeld met circuit-modificaties in gedachte.

Het probleem bij het zelf onderhouden van zo'n relatief jonge auto is, dat het bij inruil toch vragen gaat opleveren: je kunt als particulier geen stempels in het onderhoudsboekje gaan zetten, al helemaal niet van de dealer.

Of staat MY 2015 niet voor het bouwjaar? Ik doe bij mijn Suzuki Celerio ook een deel van het onderhoud zelf, of dat probeer ik tenminste o_O

Maar voor de onderhoudsbeurten ga ik jaarlijks naar de dealer en natuurlijk zal dat zich nooit helemaal terug betalen, echter als ik het 100% zelf deed of door een beunhaas: dan levert dat een leeg onderhoudsboekje op, wat voor de consument hetzelfde is als een auto zonder onderhoud.

Zunigrijje zei:
Het probleem bij het zelf onderhouden van zo'n relatief jonge auto is, dat het bij inruil toch vragen gaat opleveren: je kunt als particulier geen stempels in het onderhoudsboekje gaan zetten, ...

Tuurlijk wel, een stempel laten maken kost een tientje, krabbeltje erbij en klaar :p
Boekjes zeggen mij niet zoveel, die kun je leeg op ebay kopen, en net zo mooi maken als je wilt. Een stapel facturen met onderdelen zegt mij meer. (Al kun je dat natuurlijk ook leuk zelf printen)

Ik denk niet dat de kosten van dealeronderhoud opwegen tegen de meerwaarde van de stempels in het onderhoudsboekje.

Mazda MX-5 is een liefhebbersauto, daar zal op internet toch wel de nodige informatie te vinden zijn over het onderhoud? Reset en uitleesapparatuur is voor de meeste auto's voor niet al te veel geld te verkrijgen.

1.500 km/jaar met een bijna nieuwe wagen.
Dus waarom zou je in godsnaam zelf sleutelen?
Om de 2 jaar (= 3.000 km) eens in de garage voor een oliewissel met filtertje, en klaar is kees.
De kost daarvan zal op die paar kilometers zeker niet opwegen tegen de kost van rijtaks en verzekering.

Gullwing zei:
Zunigrijje zei:
Het probleem bij het zelf onderhouden van zo'n relatief jonge auto is, dat het bij inruil toch vragen gaat opleveren: je kunt als particulier geen stempels in het onderhoudsboekje gaan zetten, ...

Tuurlijk wel, een stempel laten maken kost een tientje, krabbeltje erbij en klaar :p
Boekjes zeggen mij niet zoveel, die kun je leeg op ebay kopen, en net zo mooi maken als je wilt. Een stapel facturen met onderdelen zegt mij meer. (Al kun je dat natuurlijk ook leuk zelf printen)
Die onderdelen moeten dan wel gemonteerd zijn, maar zelf je onderhoudsboekje afstempelen ruikt nogal naar een vorm van fraude. Wat het aan restwaarde kost weet ik niet, maar bij mijn Suzuki krijg ik ook gratis de pechhulp erbij.

Als je enkel de basis onderhoudsbeurt laat uitvoeren, dan valt het kwa kosten nog steeds mee.

Zunigrijje zei:
Het probleem bij het zelf onderhouden van zo'n relatief jonge auto is, dat het bij inruil toch vragen gaat opleveren: je kunt als particulier geen stempels in het onderhoudsboekje gaan zetten, al helemaal niet van de dealer..

BRG zei:
1.500 km/jaar met een bijna nieuwe wagen.
Dus waarom zou je in godsnaam zelf sleutelen?
Om de 2 jaar (= 3.000 km) eens in de garage voor een oliewissel met filtertje, en klaar is kees.
De kost daarvan zal op die paar kilometers zeker niet opwegen tegen de kost van rijtaks en verzekering.

Tja, ik doe dat liever zelf ipv naar een garage te gaan, dan weet ik tenminste dat het gedaan is en goed gedaan is. Als ik zag 6 jaar geleden met hoeveel achterstallig onderhoud mijn MX-5 kwam ondanks compleet ODH-boekje... lag het aan de vorige eerste eigenaar die beknibbelde, aan de garage ('die dingen gaan toch nooit stuk')? Ik weet het niet, auto was import uit Duitsland voor de volledigheid - 2 voorbeelden -> oliewissel maar geen nieuw oliefilter, de befaamde 'vierde' bougie tegen het schutbord (moet je de veerpootbrug voor demonteren) was duidelijk nog nooit vervangen en zo kan ik nog even doorgaan.

Ik koop enkel OEM Mazda parts met factuur en kan het onderhoud onderbouwen met tig foto's, heb het geluk gratis gebruik te kunnen maken van een 2 kolomsbrug, dus geen geklooi met as steunen en houtblokken etc.

@BRG : kosten BA verzekering + rijtaks = ca. 800€/jaar - dus extra kosten van het uitbesteden van onderhoud is op jaarbasis peanuts in vergelijking met zelf te gaan sleutelen, maar ik doe dat nu eenmaal graag. Als ik de km-kost incl. afschrijving beschouw, dan kan ik beter een Lamborghini huren voor een paar weekendjes, maar het is een ongelofelijke luxe van een leuk rijdende auto te hebben die altijd ter beschikking is op de momenten dat ik wil. En vanmiddag - zoon op school afhalen - is er bvb. zo één ;)

Niseko zei:
Zunigrijje zei:
Het probleem bij het zelf onderhouden van zo'n relatief jonge auto is, dat het bij inruil toch vragen gaat opleveren: je kunt als particulier geen stempels in het onderhoudsboekje gaan zetten, al helemaal niet van de dealer..

BRG zei:
Ik weet het niet - 2 voorbeelden -> oliewissel maar geen nieuw oliefilter,
Dat heb ik bij de Bosch Garage meegemaakt: onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften, maar vervolgens niet de oliefilter vervangen. Daar is ja een aparte stempelruimte voor :LOL:

Toen ik kwam vragen, waarom dat niet was afgestempeld kreeg ik een lulverhaal te horen dat de olie filter om de 30.000km gedaan werd. Zal in de jaren tabak vast normaal geweest zijn, toen men nog aan kleine en grote beurten deed.

Maar een grote beurt bestaat in-principe niet meer: de dealer kijkt gewoon, wat volgens de leeftijd of km-stand aan de auto gedaan moet worden. Daar kun je dus ook gewoon nee op zeggen en enkel de kleine beurt laten uitvoeren, die bij Suzuki VOS Onderhoudsbeurt heet: hoe ze dat bij Mazda noemen weet ik niet.

Dus ansich begrijp ik wel waarom je het zelf wilt uitvoeren: zelf vertrouw ik auto garages ook niet altijd, daarom ben ik al gewisseld van dealer. En bij die Bosch Garage ben ik alleen nog geweest, om de gewonnen Bosch wasmachine op te halen :T

Je kon toen prijzen winnen als je online een afspraak bij de Bosch garage maakte, maar aan de kant van de garage houder hadden ze schijnbaar verkeerde onderhoudsprijzen in gevoerd. Dus ik had voor € 65 een onderhoudsbeurt daar ingepland ruim 1a2 maanden van tevoren, en daarom probeerde ze ook die oliefilter niet te vervangen. Om hun eigen fout te compenseren :(

Bij sommige garages vraag ik mij ook af of ze echt de auto controleren, of enkel de olie en oliefilter vervangen.

Terug
Bovenaan