Zelf BPM berekenen

Guest
Dag mensen,

Ik heb een Engelse auto. Ben er mee naar het RDW geweest. Heb nu een formulier meegekregen. Nu moet ik op de website van de belastingdienst 2 formulieren downloaden; berekening bpm en aangifte bpm. Die moet ik uitprinten en invullen en met het RDW formulier opsturen naar de belastingdienst. Daarna krijg ik mijn BPM rekening en mijn kentekenhouder pas opgestuurd.

Ik weet dat je historische bpm tarieven mag gebruiken, maar hoe duid ik dat aan? Hoe onderbouw ik mijn berekening? De bpm calculator op deze site geeft aan dat ik 520 euro rest bpm zou moeten betalen voor mijn auto. Kan ik de resultaten van die calculator gewoon kopieren in een bestand, dat uitprinten en meesturen?

Misschien weet er iemand raad.

Bedankt,
 
Ik heb het zelf gedaan met de forfaitaire tabel:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/afschrijving_met_koerslijst_taxatierapport_of_forfaitaire_tabel/afschrijving_met_forfaitaire_tabel

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bpm_oude_tarieven_bpm0651z3fd.pdf Dit zijn de historische tarieven.

Op basis daarvan komt mijn afschrijving op 93.826% Volgens de voorbeeld tabel onderaan op die pagina is mijn te betalen over Co2 uitstoot 11.688 euro. Het betreft een benzine motor dus volgens de historische bpm tarief uit 2005 gaat er 1540 vanaf. Dan kom ik op 10148 euro. Dat is dan het bruto bpm bedrag op datum aangifte.

Te betalen bpm

((100 – afschrijvingspercentage) / 100) x bruto bpm =
((100 – 93,826) / 100) x € 10.148 = € 626.53752

dus rest bpm is volgens die berekening 626.53752. Hoe komt autoweek's bpm calculator aan die 520? Hier de link https://www.autoweek.nl/bpmcalculator?id=28308&jaar=2005&cache=no

-WIJZIGING

Ik zie dat ik hierboven de historische bpm waarde door elkaar aan het berekenen was met de huidige Co2 uitstoot regeling.

Maar als ik nu reken volgens de het historische tarief van 2005 heb ik

Nettocatalogusprijs 23.685
23.685 - 45.2% = 12979.38
12979,38 - 1540 = 11439.38 omdat het benzinemotor is
11439.38 - leeftijdskorting van 93.826% = 706.26

volgens die berekening zou de rest bpm 706.26 euro zijn. Toen ging ik kijken naar hoe autoweek aan die 520 kwam. Toen zag ik dat zij er ook nog eens 19% BTW afhalen. Als ik dat doe krijg ik een heel andere uitkomst, namelijk

23.685 - 19% BTW en 45.2% = 8479.23
8479.23 - 1540 = 6939.23
6939.23 - 93.826% = 428.42

dan zou het rest BPM 428.50 EURO zijn. Ik snap niet helemaal waarom het een andere uitkomst is maarja.

Nu wil ik natuurlijk liever een bpm van 520 euro betalen dan van 706 en als het 428.50 was zou het al helemaal fijn zijn.

Maar mag je die 19% er af halen? ik vind daar bij de belastingdienst niets over.
 
In 2005 werd de BPM nog niet berekend o.b.v. CO[sub]2[/sub]-uitstoot. Het is mij dus niet geheel duidelijk waar jij die € 11.688 vandaan haalt.
Verder rekent Autoweek met een ander percentage, omdat jouw link uitgaat van een datum eerste toelating 1-1-2005. Gezien het percentage dat je zelf hanteert is de auto een half jaar jonger. Als je in de calculator 1-7-2005 invult, dan komt er een afschrijving van 93,826 naar voren en bedraagt de BPM € 566.
 
Ik zie wat je zegt nu. Mijn auto is van 01-02-2005 dus als ik met deze tabel reken https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/afschrijving_met_koerslijst_taxatierapport_of_forfaitaire_tabel/afschrijving_met_forfaitaire_tabel

dan krijg ik idd 93.826 leeftijdskorting

dus volgens historisch tarief 23685 - 45.2 % = 12979.38 - 1540 Euro = 11439.38 - 93.826% = 706.267 Rest bpm

en nu met 19% BTW eraf zoals bij de autoweek berekening staat 23685 - 64.2%(45.2+ 19 BTW) = 8479.23 - 1540 = 6939.23 - 93.826% = 428.4280602 Rest BPM

Dus... hoe komen zij aan die berekening en mag ik mijn laatste berekening gebruiken?
 
Als jouw auto van 1-2-2005 is, mag je uitgaan van 11 jaar en 11 maanden. 9 jaar en 6 maanden is 92%, daarna nog 0,083% voor de resterende 29 maanden, dat is 2,407%. Totaal dus 94,407%, ofwel je moet nog 5,593% betalen.
Ik zie dat er een fout van twee maanden zit in de AutoWeek-calculator, dus daar even rekenen met een datum eerste toelating 01-12-2004.

Het is 23.685 x 45,2%, niet 23.685 - 45,2%.
Verder moet je de BTW vergeten, netto betekent exclusief belastingen. De 23.685 is dus exclusief BTW en BPM. Over BPM wordt geen BTW gerekend en het BPM-bedrag bevat derhalve ook geen BTW.

Dus:
23.685 x 45,2% = 10.705
Na toepassen van brandstofkorting wordt dit 10.705 - 1.540 = 9.165
Gezien de leeftijd moet jij betalen 9.165 x 5,593% = 512 (niet 513 zoals de AutoWeek-calculator aangeeft, afronden naar beneden is toegestaan bij de belastingdienst).
 
Ik heb zojuist in Excel een hele berekening gebouwd die voor auto's vanaf 2011 het meest gunstige rest-BPM bedrag weergeeft. Manman, wat een tool is dat geworden. Heb op m'n werk ook wat tooltjes voor de nieuwere BPM-regelingen (2015, 2016, 2017) gebouwd, maar als je vanaf 2011 kijkt, krijg je te maken met BPM obv netto prijs, brandstofsoort én Co2.
 
Barri zei:
Ik heb zojuist in Excel een hele berekening gebouwd die voor auto's vanaf 2011 het meest gunstige rest-BPM bedrag weergeeft. Manman, wat een tool is dat geworden. Heb op m'n werk ook wat tooltjes voor de nieuwere BPM-regelingen (2015, 2016, 2017) gebouwd, maar als je vanaf 2011 kijkt, krijg je te maken met BPM obv netto prijs, brandstofsoort én Co2.

En ga je die tool publiceren? Want het klinkt zeer interessant.
 
Hm, speciaal aangemeld voor dit bericht? ;)
Wel handig om het bedrag al te zien, maar ik vraag me af hoe accuraat het is. De prijzen van de aanwezige opties staan namelijk niet in de advertentie, daarnaast is de vermelde CO2 uitstoot op Mobile niet altijd juist (boeit ze in Duitsland ook niet). Een eigen berekening maken is nog het voordeligst en het zuiverst.
Mijn tool is dit jaar gebruikt door iemand die een auto had geïmporteerd en dat ging helemaal goed.
 
Terug
Bovenaan