Ik lees wat antwoorden met 'functies' zoals achteruitrijlichten aan is camera aan of de geschakelde radiovoeding, maar ik denk dat de zekeringen gewoon op een simpele permanente 12V rails zitten, daarna komt de zekering en daarna komt alle elektronica en schakelaren pas. Het heeft weinig zin om een draad eerst helemaal naar de versnellingsbak of dashboard te trekken, dan weer terug naar de zekeringhouder en dan pas naar de achteruitrijlichten. Het kost veel draad en de helft van de bedrading is dan niet meer beveiligd door de zekering.
Bovendien is het een vuistregel in de electronica zo kort mogelijk na de bron af te zekeren.
Zou je verwachten he? Helaas werkt het in de auto-electronica net ff wat anders dan je zou verwachten.
Meestal is het accu -> zekeringbak -> verbruiker. Maar er zitten altijd uitzonderingen tussen.
De geschakelde plus zit altijd eerst via de contactschakelaar, (danwel via een relais geschakeld), maar er zit altijd een verbinding tussen accu en schakelaar en dan pas naar de zekeringbak.
Tegenwoordig zijn in veel gevallen wel alle plussen (of die nu geschakeld worden of permanent zijn) bij de accu zelf al gezekerd met een grote zekering. Vroeger was dat niet het geval.
Een zekeringbak heeft meestal zowel geschakelde als permanente plus en hoewel ze meestal wel gebundeld zitten met meerdere van hetzelfde type bij elkaar, kunnen ze gerust ook door elkaar zitten. En dat laatste is bij een polo 6r dus ook het geval...
Kijk maar even hoe dat door elkaar zit bij een polo 6R. Contactnummer in de rechtse kolom
30 = constante plus
15 = geschakelde plus
Wat ik in het zekeringsschema terugvind is dat de zekering voor de radio op de constante plus zit, en die van de achteruitrijlicht-schakelaar (zo staat het in het schema) zit op de geschakelde plus.
De radio krijgt normaliter een geschakelde plus en een permanente plus.
De geschakelde plus zit vaak niet afgezekerd omdat het slechts als stuurstroom wordt gebruikt bij normaal gebruik.
De permanente plus zit wel afgezekerd. En die gaat daarom ook kapot in de meeste gevallen (kortsluiting op de geschakelde plus zou namelijk voor veel meer uitval zorgen dan alleen de radio)
Dit kabeltje zorgt er dus sowieso voor dat er een geschakelde plus aan een permanente plus is gekoppeld, of dat nou wel of niet nog door een zekering gaat. Wat precies de gevolgen zijn op het geschakelde circuit is lastig in te schatten, maar het is wel een risico. Er zullen zaken zijn die permanent aan blijven staan terwijl dat niet zou moeten. En zaken die ongezekerd op de geschakelde plus zitten zoals de radio.
Ik denk daarom dat het inderdaad een slechte oplossing is voor het aloude probleem van de vw net niet iso stekkers. Maar dat moet je dus bij de radio zelf oplossen wil je dat veilig doen. Niet beide circuits aan elkaar lussen met een draadje...