Zekeringprobleem Polo 6R 2009.

Polomeneer

Wegverkenner
Hallo. Ik wilde vandaag mijn autoradio vervangen, toen is er een zekering gesprongen. En bij het openmaken van de zekeringkast kwam ik achter een, voor mijn doen vrij bijzonder aanzicht. Zekering 27 en 45 zijn doorgelust. Of te wel de zekering van de Achteruitrijlichten en de radio/spanningsstabilisator. Daar ga ik mijn vingers niet aan branden, maar vroeg mij af. Wat is nu een logische vervolgstap buiten natuurlijk het vervangen van de zekering. Dat lukt mij wel, maar wat moet ik doen met die draad cq hoe pak ik dit aan? Zou graag weer mijn radio willen gebruiken natuurlijk.

Overigens denk ik zomaar dat dit te maken heeft met de aftermarket LED voor/achterlichten die er in zitten, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Alvast bedankt
Rare Verbinding Tussen Zekeringen Polo
 
Laatst bewerkt:
Ik kan helaas de foto niet zien. Maar een zekering doorlussen is vaak om een reden gedaan.

Ik vind het een rare overbrugging om te maken. Ofwel je radio werkt alleen als de achteruitrijlichten aan staan. Ofwel de achtruitrijlichten staan continu aan...
Ik zou het eens los maken en kijken of er ineens iets niet meer of juist normaal gaat werken.
Zit er toevallig een achteruitrijcamera op je auto die gekoppeld is aan de radio? Dat is het enige wat ik me kan bedenken waarom men dit gedaan heeft.

@Joost Boers Kun je er eens voor zorgen dat gewone afbeeldingen van bijvoorbeeld imgur niet als social media links worden gezien? Dat is waarschijnlijk gewoon een instelling van de media tags in de forumsoftware zelf.
 
Er zit geen achteruitrijcamera op, wel sensoren. Ik vraag mij ook af wat hier de bedoeling van was en vind het ergens heel jammer dat ook de originele lampen er niet bij zaten. Want hoe tof de aftermarketlampen ook staan, origineel is altijd beter.
 
Er zit geen achteruitrijcamera op, wel sensoren. Ik vraag mij ook af wat hier de bedoeling van was en vind het ergens heel jammer dat ook de originele lampen er niet bij zaten. Want hoe tof de aftermarketlampen ook staan, origineel is altijd beter.
Dan koop je toch een set goede gebruikte van de sloperij of nieuw oem kwaliteit uit de aftermarket handel?

Achteruitrijsensoren kunnen origineel en achteraf ingebouwd zijn. Bij achteraf inbouw kan het misschien daarom zijn gedaan zodat ze misschien altijd werken? Ik blijf het een vreemde overbrugging vinden.
 
Van mij mogen die sensoren direct er uit ook. Ik kan prima autorijden zonder. Maar dan blijft mijn vraag staan. Kan ik gewoon die zekeringen vervangen zonder dat ik een doodsklap krijg?
 
Gewoon vervangen. Maar ik zou wel kijken of de verbinding ongedaan gemaakt kan worden.
Ik kan helaas niet zien hoe het eruit ziet om het goed te beoordelen kun je de foto als linkje neerzetten? (gebruik de ketting-knop in de bericht-bewerker)
 
Ah kijk, nu kan ik hem wel zien!

Eigenlijk zou je even moeten meten welke kant de accukant is (waar spanning op staat als de zekering er niet in zit), dan weet je ook waar de verbinding is gelegd.

Ik bedacht me namelijk ineens iets:

Als het van spanningszijde naar spanningszijde gaat, kan het zijn dat het een (slechte) "oplossing" is voor de voeding van de radio.
VW is nogal kinderachtig en heeft de geschakelde en constante plus omgedraaid zitten ten opzichte van de officiële ISO standaard die aftermarket radio's hanteren, terwijl ze wel gebruik maken van dezelfde stekker.

Hierdoor werken aftermarket radio's niet zoals ze zouden moeten.
Zenders en instellingen worden na het uitzetten niet onthouden.

Als je een permanente plus doorverbind met de geschakelde plus van het radiocircuit, staat dus op beide aansluitingen altijd spanning.
Hierdoor blijven wel je zenders onthouden maar heb je ook risico op lekstroom doordat het hele geschakelde plus systeem constant onder spanning staat.
Daarnaast moet je elke keer handmatig de radio uit zetten omdat er geen geschakelde plus uitgeschakeld wordt.

De juiste oplossing ofwel een adapter ofwel de verbindingen achter de isostekker door te knippen en te voorzien van connectoren zodat je ze gewoon kunt omwisselen (en terugwisselen als je weer een originele radio wil)
Dit zijn bij officiele isostekkers de gele en rode kabel op de zwarte isostekker. De gele is de permanente plus, de rode is de geschakelde plus.

Veel aftermarket radio's komen met een adapterkabel die deze wisselmogelijkheid gewoon ingebouwd heeft, omdat het een veelvoorkomend probleem is bij aftermarket voertuigen.

Mogelijk hebben ze bij vag rood aangehouden als permanente plus omdat dat eigenlijk de meestgebruikte kleur is voor een permanente plus in autobedrading.

Een doorverbinding maken in de zekeringkast is een riskante manier, vanwege het continu spanning hebben op het hele geschakelde plus circuit. Als dat het probleem is, zou ik het wel oplossen.

Ik zou nakijken of dit inderdaad het geval is. Dat kun je met een multimeter heel makkelijk doen.

Mocht het een oplossing zijn om een probleem met de achteruitrijverlichting op te lossen, dan is het een ander verhaal. Maar dan nog kun je beter het echte probleem oplossen dan zo'n verbindingkje...
 
Laatst bewerkt:
Is één van die twee zekeringen niet gewoon kapot en was dit een noodreparatie?

Scenario: Eén van de twee is kapot, geen nieuwe zekering bij de hand. Je pakt een draadje, prikt het bij een zekering die wat kan hebben (lampen, prima) en prikt hem onder de kapotte zekering (wel de goede kant) die dan alleen nog maar als 'punaise' dat draadje op z'n plek hoeft te houden.

Je kan dit natuurlijk gewoon lostrekken (zou je ook echt moeten doen), het is allemaal 12V je krijgt daar geen schokken van tenzij je in bad zit en natte handen hebt.

De vraag is alleen, wat heb je zelf dan weer door laten branden? Doen de achteruitrijlichten het nu ook niet meer? Dan zijn die beide zekeringen doorgebrand. Je kan nog een draadje erbij maken (grapje!)

Ik lees wat antwoorden met 'functies' zoals achteruitrijlichten aan is camera aan of de geschakelde radiovoeding, maar ik denk dat de zekeringen gewoon op een simpele permanente 12V rails zitten, daarna komt de zekering en daarna komt alle elektronica en schakelaren pas. Het heeft weinig zin om een draad eerst helemaal naar de versnellingsbak of dashboard te trekken, dan weer terug naar de zekeringhouder en dan pas naar de achteruitrijlichten. Het kost veel draad en de helft van de bedrading is dan niet meer beveiligd door de zekering.
Bovendien is het een vuistregel in de electronica zo kort mogelijk na de bron af te zekeren.
 
Ik lees wat antwoorden met 'functies' zoals achteruitrijlichten aan is camera aan of de geschakelde radiovoeding, maar ik denk dat de zekeringen gewoon op een simpele permanente 12V rails zitten, daarna komt de zekering en daarna komt alle elektronica en schakelaren pas. Het heeft weinig zin om een draad eerst helemaal naar de versnellingsbak of dashboard te trekken, dan weer terug naar de zekeringhouder en dan pas naar de achteruitrijlichten. Het kost veel draad en de helft van de bedrading is dan niet meer beveiligd door de zekering.
Bovendien is het een vuistregel in de electronica zo kort mogelijk na de bron af te zekeren.
Zou je verwachten he? Helaas werkt het in de auto-electronica net ff wat anders dan je zou verwachten.
Meestal is het accu -> zekeringbak -> verbruiker. Maar er zitten altijd uitzonderingen tussen.
De geschakelde plus zit altijd eerst via de contactschakelaar, (danwel via een relais geschakeld), maar er zit altijd een verbinding tussen accu en schakelaar en dan pas naar de zekeringbak.

Tegenwoordig zijn in veel gevallen wel alle plussen (of die nu geschakeld worden of permanent zijn) bij de accu zelf al gezekerd met een grote zekering. Vroeger was dat niet het geval.

Een zekeringbak heeft meestal zowel geschakelde als permanente plus en hoewel ze meestal wel gebundeld zitten met meerdere van hetzelfde type bij elkaar, kunnen ze gerust ook door elkaar zitten. En dat laatste is bij een polo 6r dus ook het geval...

Kijk maar even hoe dat door elkaar zit bij een polo 6R. Contactnummer in de rechtse kolom
30 = constante plus
15 = geschakelde plus

Wat ik in het zekeringsschema terugvind is dat de zekering voor de radio op de constante plus zit, en die van de achteruitrijlicht-schakelaar (zo staat het in het schema) zit op de geschakelde plus.

De radio krijgt normaliter een geschakelde plus en een permanente plus.
De geschakelde plus zit vaak niet afgezekerd omdat het slechts als stuurstroom wordt gebruikt bij normaal gebruik.
De permanente plus zit wel afgezekerd. En die gaat daarom ook kapot in de meeste gevallen (kortsluiting op de geschakelde plus zou namelijk voor veel meer uitval zorgen dan alleen de radio)

Dit kabeltje zorgt er dus sowieso voor dat er een geschakelde plus aan een permanente plus is gekoppeld, of dat nou wel of niet nog door een zekering gaat. Wat precies de gevolgen zijn op het geschakelde circuit is lastig in te schatten, maar het is wel een risico. Er zullen zaken zijn die permanent aan blijven staan terwijl dat niet zou moeten. En zaken die ongezekerd op de geschakelde plus zitten zoals de radio.

Ik denk daarom dat het inderdaad een slechte oplossing is voor het aloude probleem van de vw net niet iso stekkers. Maar dat moet je dus bij de radio zelf oplossen wil je dat veilig doen. Niet beide circuits aan elkaar lussen met een draadje...
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
...

Ik denk daarom dat het inderdaad een slechte oplossing is voor het aloude probleem van de vw net niet iso stekkers. Maar dat moet je dus bij de radio zelf oplossen wil je dat veilig doen. Niet beide circuits aan elkaar lussen met een draadje...
Als je dat even uitzoekt kan je heel netjes de ISO stekker pinnetjes wisselen. Ik wil niet weten hoeveel van die stekkers er zijn doorgeknipt en met kroonsteentjes of tape weer zijn teruggezet. :cry:
 
Als je dat even uitzoekt kan je heel netjes de ISO stekker pinnetjes wisselen. Ik wil niet weten hoeveel van die stekkers er zijn doorgeknipt en met kroonsteentjes of tape weer zijn teruggezet. :cry:
Klopt. Daar heb je alleen wel speciaal gereedschap voor nodig dat veel te duur is, al hebben we daar tegenwoordig wel goedkopere opties voor.
Prutsen met pincetten of paperclips kan soms ook lukken, maar geeft vaak extra schade en het lukt vaak alsnog niet.
Goedkoper is een adapterkabel kopen. Die komen vaak al met verwisselbare geschakelde en constante plus. Niet alleen VW heeft dit probleem. Volgens mij heeft opel het ook gedaan.
 
imgur niet als social media links worden gezien
Toch even een check: je gebruikt dan wel het plaatjes-knopje (derde van rechts vanaf de drie bolletjes helemaal rechts)? Het kettinkje dat er links naast staat is het ikoontje om een link te plaatsen - ik ga ervan uit dat je daarmee geen problemen ondervindt.

Edit/aanvulling: Ik heb net een imgur-foto gepubliceerd zonder iets tegen te komen van een social-media linkblokkade of zo.
  • Foto uploaden in Imgur
  • Dan NIET 'Copy link' of 'Grab link' kiezen, maar op de foto met rechtermuisklik kiezen voor 'Adres van afbeelding kopiëren'
  • Deze link plakken in de bovenstaande menu-optie Afbeelding invoegen (ctrl-P).
Voorbeeld resultaat:
p5P2Tqi.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Toch even een check: je gebruikt dan wel het plaatjes-knopje (derde van rechts vanaf de drie bolletjes helemaal rechts)? Het kettinkje dat er links naast staat is het ikoontje om een link te plaatsen - ik ga ervan uit dat je daarmee geen problemen ondervindt.

Edit/aanvulling: Ik heb net een imgur-foto gepubliceerd zonder iets tegen te komen van een social-media linkblokkade of zo.
  • Foto uploaden in Imgur
  • Dan NIET 'Copy link' of 'Grab link' kiezen, maar op de foto met rechtermuisklik kiezen voor 'Adres van afbeelding kopiëren'
  • Deze link plakken in de bovenstaande menu-optie Afbeelding invoegen (ctrl-P)
Die afbeelding zie ik inderaad wel zonder cookie-gedoe.

Maar die grab-link zou gewoon op een forum moeten werken zonder dat het via de media tags wordt neergezet.
Je krijgt dan gewoon een normale forumlink met img tags, alleen de software hier past dat blijkbaar aan naar iets wat geblokkeerd wordt als je geen social media cookies gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Die afbeelding zie ik inderaad wel zonder cookie-gedoe.

Maar die grab-link zou gewoon op een forum moeten werken zonder dat het via de media tags wordt neergezet.
Je krijgt dan gewoon een normale forumlink met img tags, alleen de software hier past dat blijkbaar aan naar iets wat geblokkeerd wordt als je geen social media cookies gebruikt.
Ik moet bekennen dat ook bij Imgur dit niet zo intuïtief werkt maar gezien de limiet bij Flickr heb ik een nieuwe favo locatie gevonden, thanks.
 
Ik moet bekennen dat ook bij Imgur dit niet zo intuïtief werkt maar gezien de limiet bij Flickr heb ik een nieuwe favo locatie gevonden, thanks.
Pro-tip: sharex is een opensource gratis tooltje installeert in seconden via de microsoft store:

Je kan dan screenshots maken, vervolgens krijg je een menuutje dat je zelf kan samenstellen bijvoorbeeld:
*save
*copy & save
*save & upload & copy URL
*add my logo
*edit

Vervolgens stel je Imgur in als je uploaddienst (je kan je er een stuk of 10 kiezen, Flickr, imageshack, Google etc.. Je maakt een screenshot kiest de upload functie uit het menu, foto gaat achter de schermen zonder enige handeling naar Imgur en na 2 seconden upload tijd zit het imgur URL in je klemboard.

Het wordt nog veel gekker, ik ontdek nu de 'download & upload' functie. Ik doe "copy image link" in mijn browser. "download & upload" in sharex en het imgur adres zit al in mijn klembord.

Ik kan die download dan weer vinden in mijn "sharex history" en alsnog wat edit werk doen zoals pixelate, pijlen, text, stickers, upload knopje en het adres zit weer in mijn klembord:
Ekz8qw.png

Als met al een vlotte manier om met plaatjes en fora te werken zonder dat je bestanden moet opslaan, uploaden, adres kopiëren etcetera.
 
opensource gratis tooltje installeert in seconden via de microsoft store
Probeer dat eens op een goed beveiligde, dichtgetimmerde computer ;-) Ik zie al een uitzonderingsverzoek komen... Maar het ziet er wel handig uit inderdaad, dank je!
 
Probeer dat eens op een goed beveiligde, dichtgetimmerde computer ;-) Ik zie al een uitzonderingsverzoek komen... Maar het ziet er wel handig uit inderdaad, dank je!
Ik ken niet de precieze voorwaarden voor Microsoft Store, maar over het algemeen is dat niet zomaar 'malware'. En gratiesch dus ja ;) Oh, hij is er ook als 'portable' doorgaans houdt dat in dat er geen installatie met admin rechten nodig is:
 
De draad die ertussen zat heeft waarschijnlijk veroorzaakt dat de beide zekeringen het loodje hebben gelegd.
En de draad ertussen zorgde er óók voor dat de radio niet meer aan gezet kon worden met het contact uit. Dat kan nu de draad er tussen weg is wél. Bijzonder.
Maar goed, 2 nieuwe zekeringen verder en er is niks aan het handje.
Nu op zoek naar originele koplampen voor en achter, want die LED lampen vind ik A, verschrikkelijk lelijk en B, lijken elke keer als ik het stuur draai (zelfs als ik rij) echt 10% te dimmen.
Als ik m'n stuur stil heb zitten ze op volle kracht, draai ik mijn stuur, of 't nou een klein tikje is, of een volle teug naar links/rechts dan nemen ze wat af in helderheid. Dus die gaan gauw vervangen worden voor de originele exemplaren, bah.
 
Dat is dus precies wat er fout gaat.
Een aftermarket radio kan normaal alleen werken op contact.
De vaste voeding zorgt de hoofdvoeding en voor het onthouden van de zenders. de geschakelde plus zorgt ervoor dat de radio aan kan. Bij VW zit dit andersom. Daarom werkt het nu ook anders.
De radio heeft bij vw de permanente voeding via de geschakelde plus aansluiting. Dus de radio werkt altijd, in elk geval met de aan/uit knop. De radio zal alleen mogelijk geen zenders/instellingen meer onthouden. (verschilt per radio)

Een originele radio heeft er geen last van en kan 9 van de 10x altijd worden ingeschakeld, tot er een eventuele eco modus er na een tijdje voor zorgt dat het niet meer kan om de accu te besparen.
Ik weet alleen niet wat je er nu in hebt gezet en wat er in zat.

Dat afnemen van de lichtsterkte van de led lampen is wel een vreemde eigenschap. Klinkt voor mij alsof er iets niet goed is aangesloten. Kan het zo zijn dat die kabel ook dat probleem "verhielp" of was dat eerder ook al het geval?
 
Er zat zo'n Chinese aftermarket Android unit in, nu zit er originele radio er weer in. Wil ik binnenkort wel gaan vervangen door een originele radio van een iets nieuwer type zodat ik tenminste Carplay heb.
De kabel heeft m.b.t de lichtsterkte precies niks veranderd.
 
Ja origineel zal het gewoon werken zoals je verwacht.
Die lichtsterkte verandering bij het sturen is gewoon vreemd.
 
Heeft zo'n ding elektrische bekrachtiging? Kan best dat de stuurmotor dan wat vermogen trekt en dat is voor die knutselledjes weer genoeg om in te zakken, onzichtbaar snel te flikkeren.
 
Ja volgens mij is de bekrachtiging elektronisch. Hoe dan ook gaat dat snel weer terug naar het origineel.
 
Terug
Bovenaan