Zekering linker achterlicht kapot

BertPleizier

Net ingestapt
Gisteren had ik mijn aanhanger nodig en bij de controle van de verlichting deed het linker achterlicht van de aanhanger het niet. De rest van de verlichting op de aanhanger werkte prima. De aanhanger had geen storing (pin 3 en pin 7 van de stekker doorgemeten). Pin 3 en 7 van de stekkerdoos op de auto gaf geen signaal.

Vandaag op onderzoek uitgegaan bij de auto en ook het linker achterlicht van de auto, de kentekenplaatverlichting en het verklikkerlampje van de verlichting in het dashboard deden het niet. Volgens het boekje zitten deze allemaal op 1 zekering en inderdaad: de zekering was geknapt. Een nieuwe zekering geplaatst en alles werkt weer op 1 lampje na: het controlelampje in het dashboard dat de verlichting brandt doet het niet.

Zou het aannemelijk kunnen zijn dat dit lampje gesprongen is en dat daardoor de zekering is geknapt?

Wat vaker voorkomt is dat de aanhanger, danwel de bedrading erheen niet goed geaard is. Dat beteken dat de min niet voldoende contact heeft.

Dan is er altijd wel een lampje dat dit probleem opvangt (meestal is het een van de achterlichten) en die klapt. Soms gaat dat gepaard met een zekering die ook klapt, maar dat hoeft niet persee te gebeuren. Dat gebeurt wel als er kortsluiting in de aanhanger zit.

Het is dus een goed idee om de bedrading van je aanhanger na te lopen en alle contactpunten vrij te maken van oxidatie. Ook de lampjes zelf kunnen geoxideerd zijn.

Dat het verklikkerlampje op je dashboard het niet meer doet kan ook toeval zijn. Meestal zijn dat LEDs en geen normale lampjes meer.

De aanhanger heb ik een half jaar geleden voorzien van een nieuwe stekker, kabel en achterlichten. Alle kabelschoentjes zijn gesoldeerd en geisoleerd. Daar kan het probleem moeilijk in zitten.

En de dashboardlampjes zijn geen LED's, die bestonden in 1993 nog niet. Het zijn hele kleine steeklampjes van een paar mm groot. Overigens branden zowel het controlelampje van het stadslicht als van het dimlicht niet in het instrumentenpaneel.

In de VW Golf van 1984 zaten volgens mij al LED controlelampjes in het dashboard (misschien al eerder in andere merken / modellen, maar dit is de oudste die ik ken).

Dit zijn hele kleine steeklampjes. 1,2 Watt als ik mij niet vergis. Ik heb ze wel eens eerder vervangen. Ze zitten in een klein zwart fittinkje geduwd die achter in het instrumentenpaneel geklemd worden. Er zitten er iets van 30 in als ik me niet vergis.

De VW Golf I had al vanaf de modeljaarupdate van zomer 1980 LED's in plaats van gloeilampjes als waarschuwingslichtjes. En in voorjaar 1981 kwam Fiat in de Argenta met een 'check panel' met LED's. Kan me niet voorstellen dat in de 21ste eeuw nog volumemodellen zijn gebouwd zonder LED's in het instrumentenpaneel.

@TS: in je profiel staat een peugeot 407 vermeld.
Wij kunnen niet ruiken wat je voor autp's je verder hebt ;)

Ja vw heeft idd van die sokkel-lampjes gebruikt. Die zijn trouwens gewoon nog bij de dealer te krijgen voor niet al te veel geld meen ik (ik heb ze zelf ook al eens vervangen)
Maar die sokkels en leds zijn door elkaar gebruikt. Sterker nog. zoals hierboven gemeld waren ledjes eigenlijk best al lang in gebruik en hebben ze bijvoorbeeld bij golf 3 en polo 6n weer een tijdje sokkel lampjes gebruikt voor de indicatielampjes.

Je kunt altijd kijken of ze inderdaad kapot zijn.

Alles werkt weer! Ik heb de 2 verklikkerlampjes in het instrumentenpaneel van het stadslicht en dimlicht vervangen en ze branden weer als het licht aan is.

Het lampje voor het stadslicht was zo zwart als roet. Die van het dimlicht een heel klein beetje, maar dat is van het gebruik denk ik. Er zitten nu dus weer 2 nieuwe lampjes in. Blijkbaar zijn beide verklikkerlampjes met elkaar doorverbonden, waardoor het verklikkerlampje van het dimlicht ook niet meer brandt als het verklikkerlampje van het stadslicht kapot is.

Sluit even een extra massa aan voor de bekabeling van de trekhaak. Liefst op een eigen massapunt.
Dan gebeurt dit hoogstwaarschijnlijk niet meer :)

Terug
Bovenaan