Zakelijke auto van ZZP'er laten gebruiken door andere ZZP'er - de fiscale afwikkeling

Dizono

Startmotor
Beste,

Ik ben ZZP'er en heb mijn auto op de zakelijke balans staan. Ik betaal bijtelling en BTW-correctie (fiscale youngtimer) en boek dus al mijn autokosten in mijn administratie. Mijn vriendin is echter ook ZZP'er en heeft sids vorig jaar haar rijbewijs. Zodoende leent ze nu af en toe mijn auto om naar een opdrachtgever te rijden. Ze zou dan natuurlijk af en toe de tank vol kunnen gooien, maar dat is zonde aangezien ik BTW over brandstof terugkrijg en de kosten kan aftrekken. Vraag is echter, hoe kunnen we dit fiscaal het beste verrekenen?

-Kan zij sowieso 19 cent per kilometer opgeven in haar administratie voor de km's die ze maakt met mijn auto?
-Kunnen we de kosten voor gebruik vereffenen middels een factuur en bijvoorbeeld een vast kilometerbedrag en kan zij deze kosten dan afschrijven? En kan dit bovenop de vaste kilometervergoeding van 19 cent per kilometer die ze van de belastingdienst als kosten mag opvoeren? Of is het verstandiger dit gewoon 'privé' op te lossen en uit de administratie te houden?

Bij 19ct mag ze geen andere kosten opvoeren. Jij hoeft verder geen rittenadministratie bij te houden. Niet helemaal 100% eerlijk maar zo zou ik het denk ik doen.

V0RQ zei:
Bij 19ct mag ze geen andere kosten opvoeren. Jij hoeft verder geen rittenadministratie bij te houden. Niet helemaal 100% eerlijk maar zo zou ik het denk ik doen.

Maar wat is dan de 100% eerlijke manier? Dat ik haar 19 cent per kilometer factureer (of een ander bedrag), dat zij dat inboekt en ik daar omzet- en inkomstenbelasting over betaal?

Uitlenen van een zakelijk geboekte bedrijfsauto is gewoon privégebruik, ga je de kilometers officieel factureren aan je vriendin dan wordt het voor jou verhuren van de bedrijfsauto.