Zakelijke auto van ZZP'er laten gebruiken door andere ZZP'er - de fiscale afwikkeling

Dizono

Startmotor
Beste,

Ik ben ZZP'er en heb mijn auto op de zakelijke balans staan. Ik betaal bijtelling en BTW-correctie (fiscale youngtimer) en boek dus al mijn autokosten in mijn administratie. Mijn vriendin is echter ook ZZP'er en heeft sids vorig jaar haar rijbewijs. Zodoende leent ze nu af en toe mijn auto om naar een opdrachtgever te rijden. Ze zou dan natuurlijk af en toe de tank vol kunnen gooien, maar dat is zonde aangezien ik BTW over brandstof terugkrijg en de kosten kan aftrekken. Vraag is echter, hoe kunnen we dit fiscaal het beste verrekenen?

-Kan zij sowieso 19 cent per kilometer opgeven in haar administratie voor de km's die ze maakt met mijn auto?
-Kunnen we de kosten voor gebruik vereffenen middels een factuur en bijvoorbeeld een vast kilometerbedrag en kan zij deze kosten dan afschrijven? En kan dit bovenop de vaste kilometervergoeding van 19 cent per kilometer die ze van de belastingdienst als kosten mag opvoeren? Of is het verstandiger dit gewoon 'privé' op te lossen en uit de administratie te houden?

Bij 19ct mag ze geen andere kosten opvoeren. Jij hoeft verder geen rittenadministratie bij te houden. Niet helemaal 100% eerlijk maar zo zou ik het denk ik doen.

V0RQ zei:
Bij 19ct mag ze geen andere kosten opvoeren. Jij hoeft verder geen rittenadministratie bij te houden. Niet helemaal 100% eerlijk maar zo zou ik het denk ik doen.

Maar wat is dan de 100% eerlijke manier? Dat ik haar 19 cent per kilometer factureer (of een ander bedrag), dat zij dat inboekt en ik daar omzet- en inkomstenbelasting over betaal?

Uitlenen van een zakelijk geboekte bedrijfsauto is gewoon privégebruik, ga je de kilometers officieel factureren aan je vriendin dan wordt het voor jou verhuren van de bedrijfsauto.
In dat laatste geval eerst even heel goed kijken of dat voor jou auto wel toegestaan is, zowel boekhoudkundig (i.v.m. evt. gebruik startersaftrek, investeringsaftrek enz.) als verzekeringtechnisch.

Als je die auto privé geboekt had dan hadden jullie beiden gewoon de zakelijke kilometers à € 0,19 belastingvrij kunnen declareren in jullie eigen boekhoudingen.

Dizono zei:
...
Maar wat is dan de 100% eerlijke manier? Dat ik haar 19 cent per kilometer factureer (of een ander bedrag), dat zij dat inboekt en ik daar omzet- en inkomstenbelasting over betaal?

Nou ik vind het een wat wazige regeling dus ik weet niet wat nou eerlijk of oneerlijk is.

Jij rijdt privé met je zakenauto, daarvoor betaal je bijtelling. Ga je hem privé buitensporig veel uitlenen/gebruiken dan kom je in grijs gebied. Volgens mij heeft de belastingdienst dit opgelost doordat je bij een hoog privé voordeel (bijvoorbeeld een wereldreis maken met je zakenauto) de het werkelijk voordeel moet bijtellen.

Als het over 2000 km per jaar gaat dan speelt dit geen rol natuurlijk.

Je vriendin hoeft trouwens geen bonnetjes te hebben van die 19ct/km. Een rittenregistratie volstaat.

Doordat je bijtelling betaald is een gedeelte privé gebruik toegestaan. Het is gebruikelijk dat gezinsleden ook van de auto waarover je bijtelling betaalt gebruik mogen maken. Je partner mag dus (inderdaad naar normen van redelijkheid) privé gebruik maken van deze auto. Vervolgens rijdt zij dus zakelijke kilometers met een privé auto. Zij mag dus op haar zaak 19 cent de km als kosten nemen. Voor haar een extra aftrekpost.

Enige nadeel is dat jij dan wel (zakelijk) alle kosten hebt. Wil je die zakelijk aan haar doorrekenen, dan zul je inderdaad de auto moeten verhuren. Verzekeringstechnisch waarschijnlijk niet handig. Andere optie om die kosten aan haar door te rekenen is om dat voor jullie beide privé te doen, dus niet vanuit de zaak. Dat zij jou (van privé naar privé) een bijdrage doet aan de auto, al dan niet op basis van gebruik. Zij mag dan nog steeds 19 cent/km aftrekken, omdat zij een privé auto inzet voor zakelijke km's.

Het is je “vriendin”. Geen willekeurig onbekende. Die ga je toch niet laten betalen voor iets waar jij ontzettend weinig kosten aan hebt. Laat haar gewoon de 19 ct/km aftrekken in haar bedrijf.
En natuurlijk betaal jij de benzine.

PS: ik ben ook zzp er met een auto die m’n vrouw ook lekker privé gebruikt, zo af en toe. Mijns inziens maakt het niets uit of zij m’n vrouw of vriendin zou zijn.

Muddy Bandit zei:
Als je die auto privé geboekt had dan hadden jullie beiden gewoon de zakelijke kilometers à € 0,19 belastingvrij kunnen declareren in jullie eigen boekhoudingen.

Snap ik, echter heb ik een hekel aan het bijhouden van een kilometerregistratie (been there, done that) en vind ik het gemak van de autokosten opvoeren middels een paar bonnen (maandelijks tankpas/onderhoud/wasstraat) het belangrijkst. Onder aan de streep ben ik denk ik iets goedkoper uit, maar meer dan een paar honderd euro op jaarbasis zal het niet zijn.

borgmonster zei:
Het is je “vriendin”. Geen willekeurig onbekende. Die ga je toch niet laten betalen voor iets waar jij ontzettend weinig kosten aan hebt. Laat haar gewoon de 19 ct/km aftrekken in haar bedrijf.
En natuurlijk betaal jij de benzine.

PS: ik ben ook zzp er met een auto die m’n vrouw ook lekker privé gebruikt, zo af en toe. Mijns inziens maakt het niets uit of zij m’n vrouw of vriendin zou zijn.

Het ging me vooral om of en hoe zij dit in haar administratie kan inboeken (ergo: minder belastingdruk voor haar) en of ik -als eigenaar van de auto- dat dan boekhoudtechnisch nog moet verantwoorden. Maar dat laatste is niet het geval dus. Hoe we de boel financieel verdelen doet er voor jou overigens ook niet zo toe ;)

De kern is dat het hier fiscaal twee verschillende ondernemingen betreft en dus ook zo fiscaal afgehandeld moet worden.
Het gebruik door de vriendin is immers zakelijk gebruik ( op pad naar opdrachtgevers).

Voor dat zakelijk gebruik factureert Dizono deze kilometers tegen de gebruikelijke km-prijs voor dit type auto aan zijn vriendin.
Dat heeft dus niets met de 0,19 cent te maken, maar bijvoorbeeld 0,50 cent/km.
Daar het een dienst is, is 21 % btw verschuldigd.
Dizono boekt dit als opbrengst ( omzet dus) voor zijn bedrijf ( maar betaald ook alle kosten, zoals afschrijving, verzekering , onderhoud en brandstof, die daar dus tegenover staan en al stonden).

De vriendin boekt de kosten van die 0,50/km als bedrijfskosten en de btw als door haar onderneming betaalde btw .

Zo blijven zowel de beide bedrijven; kosten en btw volledig gescheiden.

Fryfrysk zei:
De kern is dat het hier fiscaal twee verschillende ondernemingen betreft en dus ook zo fiscaal afgehandeld moet worden.
Het gebruik door de vriendin is immers zakelijk gebruik ( op pad naar opdrachtgevers).

Voor dat zakelijk gebruik factureert Dizono deze kilometers tegen de gebruikelijke km-prijs voor dit type auto aan zijn vriendin.
Dat heeft dus niets met de 0,19 cent te maken, maar bijvoorbeeld 0,50 cent/km.
Daar het een dienst is, is 21 % btw verschuldigd.
Dizono boekt dit als opbrengst ( omzet dus) voor zijn bedrijf ( maar betaald ook alle kosten, zoals afschrijving, verzekering , onderhoud en brandstof, die daar dus tegenover staan en al stonden).

De vriendin boekt de kosten van die 0,50/km als bedrijfskosten en de btw als door haar onderneming betaalde btw .

Zo blijven zowel de beide bedrijven; kosten en btw volledig gescheiden.

Dank, helder verhaal!

Terug
Bovenaan