Zakelijke auto nog net geen youngtimer

Robert 3769748

Net ingestapt
Mijn partner en ik (nog geen fiscale partners) hebben onze ogen gericht op een Porsche Cayenne Turbo uit mei 2005. Helaas valt deze auto daarom tot mei 2020 buiten de youngtimer-regeling. Mijn partner is zzp'er en heeft dus de mogelijkheid deze auto op de zaak te registreren en er zowel zakelijke as privé km's mee te rijden.
Als ik het goed begrijp wordt de bijtelling voor een niet-youngtimer berekend over de cataloguswaarde. In het geval van de Porsche Cayenne Turbo (nieuwwaarde destijds om en nabij de 145,000 euro) is de bruto bijtelling 0,22*145,000=31,900 euro. Terwijl de bijtelling voor een youngtimer (dagwaarde geschat op 17,500 euro) slechts 0,35*17,500=6,125 euro zou zijn. Een behoorlijk verschil! De auto is verder geïmporteerd uit Azië en wordt verkocht inclusief BTW, wat mijn partner weer zou kunnen terugvragen wanneer de auto direct wordt verkocht aan haar zaak.
Mijn vraag is wat de opties zouden kunnen zijn tussen nu en mei 2020 om zo min mogelijk geld kwijt te zijn aan de aanschaf van deze auto? Kan ik bijvoorbeeld de auto zelf privé aanschaffen en per mei 2020 doorverkopen aan de zaak van mijn partner? Vervalt dan de mogelijkheid om de BTW terug te vragen? Kan ik bovendien de verkoopprijs vermeerderen met de kosten die er bij komen kijken om de auto op kenteken te zetten (RDW keuring en eventuele nodige aanpassingen)? Alle (belasting)regeltjes duizelen me. Wie heeft er tips?

Voor de BTW krijg je nog wel correctie. 1,5% per jaar van de cataloguswaarde, dacht ik. Die tikt hier nog wel even aan. Je kan een auto voor de BTW wel zakelijk boeken en voor de inkomstenbelasting niet.

Je wil kosten aftrekken: 17k inkoop, zeg dat het apparaat nog €3000 afschrijft per jaar, 2000 verzekering + mrb, 3000 benzine, 1500 onderhoud. €9500 aftrekken en weer 6125 bijtellen is minder slim dan bijvoorbeeld 20.000km keer 19ct aftrekken. Reken dit goed door.

Verder: bezint er ge begint, dit zijn extreem dure bakken om mee te rijden. En ze hebben een uitstraling als Ma Flodder op Crocs.

Lol, goedkoop willen rijden en dan een bijna 15 jaar oude Cayenne turbo willen kopen? Vergis je niet in de kosten van dat model en Porsche in het algemeen. Bovendien kent het model wat ouderdoms kwaaltjes die meteen in de duizenden euro's lopen om op te lossen.

Als je een btw auto koopt is de btw correctie 2,7% van de cataloguswaarde. 1,5% is bij een margeauto. En als de auto vijf jaar op de balans staat wordt het ook 1,5%.
Kan dus lonend zijn kilometersfministratie bij te houden zodat de correctie op basis van werkelijk gebruik kan worden gedaan. Dat mag ook in plaats van forfait.
Laat een en ander goed doorreken.

Als je eerst de auto op jouw naam hebt en jij bent geen ondernemer voor de btw, dan kan je hem niet Als btw auto aan je partner verkopen. Het is dan een margeauto.
Als jouw partner de auto weer gaat verkopen vanuit de onderneming dan is het wel weer een btw auto.

Gullwing zei:
Lol, goedkoop willen rijden en dan een bijna 15 jaar oude Cayenne turbo willen kopen? Vergis je niet in de kosten van dat model en Porsche in het algemeen. Bovendien kent het model wat ouderdoms kwaaltjes die meteen in de duizenden euro's lopen om op te lossen.

Nee, TS wil zo goedkoop mogelijke. Een Porsche Canyenne rijden.

@TS: tot 15 jaar oud alleen zakelijk rijden.

Als van jan tot mei 2020 de auto alleen zakelijk wordt gebruikt en daarna ook privé heb je toch over het hele jaar bijtelling. Hele jaar de auto ter beschikking gehad.
Eventueel kan de bijtelling wel beperkt worden tot max de kosten. Als je een IB ondernemer bent.

Hoe is dit afgelopen? Zit namelijk een klein beetje in hetzelfde schuitje, leuke auto gezien maar nog net heen youngtimer.

Jan: je moet bijtellen over de waarde in het economisch verkeer als de auto vijftien jaar is. Dat betekent op de dag af. Als je een BTW auto op het oog hebt en je schaft m prive aan, dan ben je het BTW-voordeel kwijt. Zakelijk aanschaffen en schorsen is een mogelijkheid, dan op naam zetten op de dag dat ie vijftien is geworden. Als je een marge-auto op het oog hebt dan zou je 'm prive kunnen aanschaffen en op de dag dat ie vijftien is geworden aan de zaak verkopen. Je mag dan zelf bepalen voor welk bedrag je 'm op de balans zet. Het is dan privegoed, en dan bepaal jij zelf de waarde.

Terug
Bovenaan