Zakelijk rijden in Nederland vs Belgie, waar ligt de grens

gazi 7292701

Net ingestapt
Beste vrienden,

Ik heb een vraag betreffende dit zakelijk rijden. Ik werk in NL en woon in BE.

1. als ik van vb van delft naar Belgie via Eindhoven ga, als ik even van de snelweg af ga om naar Eindhoven centrum ga, moet ik deze afstand als prive declarenen of doen ze daa rniet moeilijk om?

2. Als ik van Kantoor naar een Alberthijn ga in de buurt, en daarna naar huis, kan dit ? Om moet ik die 2km appart declareren,

3. Hoe zit het in Belgie, kom de belastingdienst kijken in belgie of is het enkel maar als je geflitst word?

Samengevat, hoe strikt wordt die controle uitgevoerd? Is het ook zo dat ze bij de eerste de beste verdachte situatie een boete even?
Kijk ik wil niet overdrijven, maar als ik van Delft maar belgie rij dan vind ik het normal dat ik even boodschappen doen in de buurt, of ergens onderweg even bij een frituur langs ga om te eten. Of onderweg even een pause neem en een uurtje iets ga drinken en dan verder doorrij.

Graag jullie raad.

Groetjes

Je wil je auto zakelijk houden voor de NL belasting dus je houdt een administratie bij met max 500km privé?

Er was pas volgens mij een uitspraak dat ze camerabeelden niet zomaar mogen gebruiken hiervoor. Ik dacht dat dit die camera's rond steden waren, niet de flitscamera's, maar ik zou het curieus vinden dat ze die dan wel mogen gebruiken.

Volgens mij moet je je met name zorgen maken om ritjes naar pretparken, dierentuinen etc. Daar rijden ze namelijk zelf rond met kentekenherkenningcamera's en dan is het lastig uitleggen als je op de Efteling geparkeerd staat en die rit als zakelijk hebt aangemerkt. Grensovergangen zullen er ook wel bij zitten (Douane/Belasting)

Bij een gemiddelde supermarkt of frituur zal je volgens mij niet zomaar 'gesnapt' worden. Bedenk echter ook: als je 45 weken werkt en je rijdt elke week 10km om voor privé zaken dan zit je nog steeds onder de 500km.

Daarbij vraag ik me ook af hoe ze omgaan met een zakelijk gemarkeerde rit naar een stadscentrum of bouwmarkt.. Je hoeft al geen reden op te geven voor de rit in de administratie, tijden ook niet volgens mij (alleen datum) en als ze dat al doen zeg je:"Ik ging iets kopen voor mijn werk maar het was uitverkocht".

Beste Vorq,

Hartelijk dank voor je uitleg. Inderdaad ik mag 500km rijden.
Neen het is niet de bedoeling om daar echt misbruik van te maken maar als ik op de weg terug even boodschappen doe, of even een vriend ontmoet en dan doorij, dat zou denk ik geen problem moeten zijn.

Een laatste vraag, Aan de grens overgang zullen ze zeker staan maar denk je dat ze in Belgie zelf ook controles doen? Buiten geflitst te worden? Is daar een link tussen BE-NL?

Bedankt

gazi 7292701 zei:
Hartelijk dank voor je uitleg. Inderdaad ik mag 500km rijden.
Neen het is niet de bedoeling om daar echt misbruik van te maken maar als ik op de weg terug even boodschappen doe, of even een vriend ontmoet en dan doorij, dat zou denk ik geen problem moeten zijn.
Het is ook geen probleem, zolang jij je aan de regeltjes houdt en je boekhouding sluitend is. Als jij op de terugweg even boodschappen gaat doen bij een supermarkt die op de route ligt, dan zal dat geen probleem zijn. Idem voor bezoek aan vrienden of familie. Maar als je elke dag kilometers 'te veel' maakt dan gaat dan ga je dat ergens in de cijfers zien natuurlijk. Wil je dat soort dingen toch praktisch combineren dan is het m.i. prima te verantwoorden door de extra kilometers die je maakt t.o.v. de 'zakelijke route' op privé te zetten. Laten we even vooropstellen dat je die auto zakelijk rijdt en niet privé. Dat is (waarschijnlijk) een bewuste keuze omdat je zo geen bijtelling betaalt. Prima, maar dan moet je het ook zo gebruiken. En wees wijs: pak die auto niet in het weekend om 'even dit of dat' te gaan doen, daar wen je snel aan en dan zit je zo over die 500 km heen.

Je zult er voor moeten zorgen dat zowel je agenda als je kilometerregistratie overeen komen. Nederlandse fiscus beschikt alleen over eigen camerabeelden. Bij een steekproef zal je je kilometerregistratie en agenda moeten overleggen. Deze wordt vergeleken met de camerabeelden die de fiscus heeft. Als die overeen komen dan is dat geen enkel probleem.

Mocht je omrijden zal je dit goed vast moeten leggen welke route je hebt afgelegd en waarom. Als je de snelweg afgaat om een hapje te eten in de stad (tijdens werken) dan alleen goed vastleggen en dan heb je de extra kilometers prima verantwoord. Als je reguliere route 150 kilometer is en je moet 3 km omrijden voor de bouwmarkt vul je de 3 km als privé in.

Dat betekend in jouw geval dat je in België kan doen en laten wat je wilt als het maar goed overeenkomt met je kilometerregistratie en agenda.

Heren bedankt voor het antwoord, nog even een laatste paar vraagjes.
1. Stel ik zeg dat ik via Eindhoven DenBosch naar Delft ben gegaan, maar het was Via Tilburg Breda , dus een andere weg. Want ik kan beide wegen nemen.
Kunnen ze dan ook zien , voor die datum, dat ik NIET op deze baan was?
Of is het altijd zo dat ze vragen stellen over waar ze me WEL zien?

2. Maar ik door de week met collegas ga voetballen, hoor dat nog bij werk? Vorige week hadden we een bowling evenement bij scheveningen, ik neem aan dat dit bij werk hoort. Deze grens is denk ik vaag. Ik denk als we niet overdrijven dat het wel verklaard kan worden. Nu en dan met collegas ergens iets drinken zullen ze wel aanvaarden denk ik.

Kijk ik heb niet de behoefte om misbruik te maken maar die 3km even de stad in om iets te eten, of de mediamark een gsm laadkabeltje ophalen, dat vind ik wel tever om dit als prive te schrijven. Ik moet 3uur rijden enkele rit 2 keer per week. Ik heb het gevoel dat ik een college vb niet thuis mag afzetten als die aan de bushalte staat bij regen of kou. Ik weet dat de Nederlandse staat toch heel strikt is en wil nietvoor verassing te komen staan. Tegen de tijd dat ik thuis ben is vaak alles gesloten ik heb geen andere keuze.

In het weekend heb ik een oldtimer voormezelf dus heb ik het niet nodig. Bedankt voor jullie steun. Vraag 1. vind ik wel belangrijk enig idee?

Groetjes

Ik denk dat hier een groot grijs gebied zit. Het is bijna oncontroleerbaar. Alleen overduidelijke locaties zoals strand, pretpark en dierentuin zijn lastiger uit te leggen. Of een caravan achter je auto hebben. Een borrel met collega's is een lastige maar ik denk dat zakelijk dan prima uit te leggen is. Misschien kan de Efteling mer collega's ook nog wel, als de inspecteur andere kentekenplaten van je werk heeft gezien, maar niet als je beweert dat de rest ineens ziek was.

Het zal zoals hardrijden zijn, hoe vaker en harder je gaat des te groter is de kans op een boete.

Het interesseert natuurlijk niemand dat jij wel in de stad moet eten want thuis is alles dicht. Dan eet je maar een magnetronmaaltijd. ;)

gazi 7292701 zei:
Heren bedankt voor het antwoord, nog even een laatste paar vraagjes.
1. Stel ik zeg dat ik via Eindhoven DenBosch naar Delft ben gegaan, maar het was Via Tilburg Breda , dus een andere weg. Want ik kan beide wegen nemen.
Kunnen ze dan ook zien , voor die datum, dat ik NIET op deze baan was?
Of is het altijd zo dat ze vragen stellen over waar ze me WEL zien?

(..)

Wil je dan de kilometers van de ene route (via Den Bosch) opschrijven en via Breda rijden.. zodat je een buffertje aan privé kilometers denkt op te sparen?

Er zullen intussen bij de meeste grensovergangen wel ANPR camera's hangen. Als men jou op de korrel heeft.. dan zal er wel een seintje komen waar je de grens gepasseerd bent.
Indien je nog niet in de smiezen bent van de opsporingsdiensten.. zal de ANPR data na een x termijn vervallen. (1 maand?)

Terug
Bovenaan