Zakelijk leasen handig voor mij?

A

Anoniem

Guest
Hallo Allemaal!

Ik zie door de bomen het bos niet meer en volgens mijn vader ben ik hier aan het juiste adres voor advies.

Ik ben mezelf aan het oriënteren op een lease auto. Geen splinternieuwe auto, hoeft van mij niet en scheelt toch ook aanzienlijk in geld en maandbedragen. Heb ook gekeken naar verschillende lease vormen en nu zag ik een leuke auto die onder financial lease valt.
Maar nu komt als ik zakelijk wil leasen maar ook veel privé km's rij is het dan nog steeds handig om zakelijk te gaan leasen?
Mijn kantoor(tje) zit aan huis, zakelijk rijden zou ik dan voornamelijk doen voor evenementen, persdagen en af en toe een bijeenkomst. Niet super veel dus, zeker nu in corona tijden niet.
Privé daarin tegen zal ik er wel veel mee gaan rijden.
Nu zag ik een leuke occasion uit 2017 voor 14.458 ex btw. die zou dan onov 230 euro er maand kosten.
Maar daar moet ik dan natuurlijk nog bijtelling overheen rekenen?
Wat me ook wel aanspreekt is dat uit eindelijk de auto dan gewoon van mij is.

Later dacht ik nog waarom niet financial lease maar dan privé en dus niet op mijn onderneming. Maar omdat ik volgend jaar pas 3 jaar ondernemer ben val ik bij veel bedrijven buiten de boot of rekenen ze mijn inkomen helemaal niet mee. En ik neem aan met private lease dat ik niks kan afschrijven buiten die 0,19 cent per zakelijke km.

Er zijn mensen die er dieper in zitten dan ik, maar volgens mij heb je de keuze: auto privé leasen/kopen en jezelf kilometervergoeding à 19 cent/km toekennen voor de zakelijke kilometers, of zakelijk leasen/kopen en dan bijtelling rekenen voor de privé-kilometers. Persoonlijk zou ik me als beginnend ondernemer nooit op willen hangen aan leasebedragen/contracten/verplichtingen. Wat is er op tegen om die auto gewoon zelf te kopen? Zakelijk dan wel privé? En wat zegt je accountant hier over? Die zou je daar toch ook over moeten kunnen adviseren.

Zakelijk is interessant (combinatie van):
Als je echt een nieuwe auto wil. Liefst niet te duur.
Of een elektrische.
Privé maak je echt veel kilometers.
Of privé gebruik je hem maar 500km per jaar (dat is nog steeds elke week boodschappen doen of elke twee weken naar familie)

Privé wordt interessant:
Als je heel veel zakelijke kilometers voor 19cent rijdt.
Als je een dure wagen van een paar jaar oud wil.

De bijtelling voor een ZZP'er heet eigenlijk "hoeveel-mag-ik-niet-aftrekken". Als je een occasion koopt van 15k en niet veel rijdt dan kost dat totaal met afschrijving en alles zo'n €6000 per jaar. Als de auto 30k nieuw was, 22% is 6600, je kan dus niks aftrekken. Met 10.000km zakelijk had je nog wel 1900 kunnen aftrekken.
Voor BTW moet je ook 2,7% van 30k betalen dus ook daar zit niet veel winst (je kan hier wel iets winnen met rittenadministratie )

Leasen, operationeel of financieel is een gok. Vlak voor een crisis €20k uitgeven, dure reparaties en geen reserves hebben is héél vervelend. 48x €600 plus nog brandstofkosten betalen en de auto vertoond nooit een probleem en het geld stroomt lekker binnen is achteraf prijzig.

Het erna een auto hebben is een gevoel en eigenlijk niet belangrijk. Het is wel zo dat als je 12 jaar lang een occasion van 15k rijdt tegen milde kosten dat je dan spekkoper bent.
De echte ondernemer ziet zichzelf natuurlijk liever over 5 jaar in een nieuwe Porsche.

Volgens mij kan je vader jou beter doorverwijzen naar je boekhouder.
Die kent je hele fiscale situatie en kan, mede op basis van je verhouding zakelijke en privé kilometers uitrekenen wat in jouw geval het voordeligst is.

Kost echt niet de wereld zo'n berekening, tenzij je bij een boekhouder zit die het een hobby vindt om klanten helemaal leeg te factureren voor simpele adviesjes.
Goed advies kan je een hoop geld besparen.

Er zijn namelijk meerdere opties mogelijk.

Mocht je meer willen weten stuur maar een PM.

Leon in zn Fiesta zei:
.... Persoonlijk zou ik me als beginnend ondernemer nooit op willen hangen aan leasebedragen/contracten/verplichtingen.....

Dat dus...

Vele beginnende ondernemers gaan daar weer vrij snel aan ten onder, die financiële verplichtingen gaan door maar je fiscale startersvoordeeltjes beginnen al te vervallen.
Je vader had veel beter het advies kunnen geven om hiervoor een goede boekhouder in te schakelen i.p.v. een forum, want je boekhouder heeft namelijk inzage in je financiële gang van zaken en kan exact uitrekenen wat voor jou het meest interessant (en haalbaar) is.

Je weet hopelijk wel dat financial lease gewoon een term is voor een lening, en dat naast die aflossing van € 230,=/maand de mrb, de all-risk verzekering en het onderhoud er ook nog bij komen?
Mijn advies: koop met eigen middelen een nette wat oudere auto, een goedkopere WA(+)-verzekering erop, en investeer de rest van je centen in bedrijfsmiddelen die ook werkelijk geld opleveren i.p.v. enkel een kostenpost zijn.
Tegen die tijd dat je een redelijk bedrag voor een (zo goed als) nieuwe auto uit je bedrijf kunt halen zonder je bedrijf te kort te doen kun je een keer gaan kijken naar nieuw pronkspul, en ook dan rekent de boekhouder wel weer uit of je de aankoop beter zakelijk of privé kunt boeken en of lease aantrekkelijker is.
De grote kunst van het ondernemen is zoveel mogelijk rendement (= winst) uit je onderneming halen, niet om zoveel mogelijk kosten te verzamelen die je winst weer opvreten.
Houd goed in de gaten dat je bedrijfsportemonnee exact dezelfde is als je privéportemonnee, het enigste verschil wat daar tussen zit is exclusief en inclusief de belastingen die je uiteindelijk toch wel moet betalen voor alles wat privé betreft.

Muddy Bandit zei:
Leon in zn Fiesta zei:
.... Persoonlijk zou ik me als beginnend ondernemer nooit op willen hangen aan leasebedragen/contracten/verplichtingen.....

Dat dus...

Vele beginnende ondernemers gaan daar weer vrij snel aan ten onder, die financiële verplichtingen gaan door maar je fiscale startersvoordeeltjes beginnen al te vervallen.
Je vader had veel beter het advies kunnen geven om hiervoor een goede boekhouder in te schakelen i.p.v. een forum, want je boekhouder heeft namelijk inzage in je financiële gang van zaken en kan exact uitrekenen wat voor jou het meest interessant (en haalbaar) is.

Je weet hopelijk wel dat financial lease gewoon een term is voor een lening, en dat naast die aflossing van € 230,=/maand de mrb, de all-risk verzekering en het onderhoud er ook nog bij komen?
Mijn advies: koop met eigen middelen een nette wat oudere auto, een goedkopere WA(+)-verzekering erop, en investeer de rest van je centen in bedrijfsmiddelen die ook werkelijk geld opleveren i.p.v. enkel een kostenpost zijn.
Tegen die tijd dat je een redelijk bedrag voor een (zo goed als) nieuwe auto uit je bedrijf kunt halen zonder je bedrijf te kort te doen kun je een keer gaan kijken naar nieuw pronkspul, en ook dan rekent de boekhouder wel weer uit of je de aankoop beter zakelijk of privé kunt boeken en of lease aantrekkelijker is.
De grote kunst van het ondernemen is zoveel mogelijk rendement (= winst) uit je onderneming halen, niet om zoveel mogelijk kosten te verzamelen die je winst weer opvreten.
Houd goed in de gaten dat je bedrijfsportemonnee exact dezelfde is als je privéportemonnee, het enigste verschil wat daar tussen zit is exclusief en inclusief de belastingen die je uiteindelijk toch wel moet betalen voor alles wat privé betreft.
Dat laatste is wel heel kort door de bocht. Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe hoog je winst is. Ik kan me voorstellen dat het voor een ondernemer die volop btw aftrek heeft en in het hoogste tarief zit het een rekensom is wat voordelig is. Mochten de liquiditeiten aanwezig zijn is een auto op de zaak aanschaffen en afschrijven en hem dan na een x aantal jaar op prive te zetten een leuke excercitie om de fiscus mee te laten betalen aan jouw vervoer.

Hier gekozen voor lease. De overwegingen waren hier niet financieel want privé aanschaffen was vele malen voordeliger geweest. Maar ja om nu privé weer een hoop geld stuk te slaan nadat ik net wat behoorlijke investeringen had gedaan was voor nu even geen goede keus. Onder aan de streep weet ik dat ik duurder uit ben. Naast mijn leasetarief heb ik geen btw aftrek en een behoorlijke bijtelling. Aan de andere kant rijd ik er weer knap bij de komende jaren en geen gezeur met reparaties en dergelijke.

Dus een eenduidig antwoord ga je hier niet krijgen. Een ieder heeft zijn eigen overwegingen over het hoe en waarom.

michel1975 zei:
Dat laatste is wel heel kort door de bocht. Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe hoog je winst is. Ik kan me voorstellen dat het voor een ondernemer die volop btw aftrek heeft en in het hoogste tarief zit het een rekensom is wat voordelig is.

Klopt.... maar ik heb een heel sterk vermoeden dat dat bij lange na nog niet het geval is, anders was de topicstarter wel gelijk naar z'n boekhouder gegaan.;)

Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:
Dat laatste is wel heel kort door de bocht. Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe hoog je winst is. Ik kan me voorstellen dat het voor een ondernemer die volop btw aftrek heeft en in het hoogste tarief zit het een rekensom is wat voordelig is.

Klopt.... maar ik heb een heel sterk vermoeden dat dat bij lange na nog niet het geval is, anders was de topicstarter wel gelijk naar z'n boekhouder gegaan.;)
Klopt ook. Was meer een algemene constatering. Gezien de vraagstelling ben ik het met jouw betoog eens.

Ik zou eens kijken naar de youngtimer regeling. Dan betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van een auto die 15 jaar of ouder is.

Dan kan je goedkoop in een wat luxere auto rijden. Nadeel is dat je de aanschafprijs niet direct mag aftrekken van de belasting. Met lease mag je de kosten wel in 1 keer aftrekken, maar zit je weer vast aan een contract.

michel1975 zei:
Dus een eenduidig antwoord ga je hier niet krijgen. Een ieder heeft zijn eigen overwegingen over het hoe en waarom.
Dat is zonder meer een waarheid als een koe. Overigens is het Corona-tijdperk wat dat betreft wel een mooie eye-opener voor sommigen/velen. Veel vakgebieden hebben te maken gehad met teruglopende of zelfs geheel weggevallen omzet, je ziet dan wel de verschillen tussen de ondernemers die de relevante bedrijfsmiddelen in eigendom hebben of leasen. Heb je het in eigendom, dan gaat de kosten redelijk hand in hand met daadwerkelijk gebruik (financiële afschrijving en eventuele verzekering even terzijde). Lopen de leasekosten gewoon door, dan loopt het geld ook heel hard van je af zonder dat je er ook maar iets voor terugkrijgt.

Erwin 2090858 zei:
Ik zou eens kijken naar de youngtimer regeling. Dan betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van een auto die 15 jaar of ouder is.

... + de jaarlijkse btw-verrekening over het privegebruik die nog wel over de catalogusprijs blijft gaan. (tenzij je tevens een sluitende km-administratie privé/zakelijk bij houdt)
Daarnaast stijgt tegenwoordig de dagwaarde (= aankoopprijs) al stevig bij het bereiken van de youngtimer leeftijd, en groot (lees: duur) onderhoud ligt bij die leeftijden ook al snel op de loer.

Muddy Bandit zei:
Erwin 2090858 zei:

... + de jaarlijkse btw-verrekening over het privegebruik die nog wel over de catalogusprijs blijft gaan. (tenzij je tevens een sluitende km-administratie privé/zakelijk bij houdt)
Daarnaast stijgt tegenwoordig de dagwaarde (= aankoopprijs) al stevig bij het bereiken van de youngtimer leeftijd, en groot (lees: duur) onderhoud ligt bij die leeftijden ook al snel op de loer.

Kan je met een ritten administratie aantonen wat privé kilometers zijn, dan moet je daarover een BTW correctie over doen.

Doe je dit niet, dan moet je 2.7 % BTW correctie doen over de nieuwwaarde. Dit mag je dan wel weer zien als kosten.

Je kan dan wel een leuke dikke bak rijden waar een auto hart van gaat kloppen.

Je moet dit voor jezelf uitrekenen wat verstandig is.

Gewoon even met je accountant bespreken. Wij kunnen misschien wel aangeven wat wij denken dat het beste is maar hij kent jouw situatie op dit gebied het beste.

Wel is het zo dan kopen als ondernemer niet altijd even handig is. Je bent direct een groot bedrag kwijt wat je niet direct kan aftrekken van de winst. Dit geld kan je dan niet meer gebruiken om te investeren in je onderneming.

Vandaar dat zakelijk leasen zo populair is.

Je kan natuurlijk ook 19 cent per km aftrekken van de winst als je rijdt met je privé auto.

Erwin 2090858 zei:
Doe je dit niet, dan moet je 2.7 % BTW correctie doen over de nieuwwaarde. Dit mag je dan wel weer zien als kosten.

... en die kosten moeten dan ook weer als een vordering op privé geboekt worden, eindresultaat 0.
Het gaat namelijk om het privédeel, dus het deel wat de ondernemer als consument heeft gebruikt... en iedere consument betaalt btw over goederen en diensten.

Muddy Bandit zei:
Erwin 2090858 zei:

... en die kosten moeten dan ook weer als een vordering op privé geboekt worden, eindresultaat 0.
Het gaat namelijk om het privédeel, dus het deel wat de ondernemer als consument heeft gebruikt... en iedere consument betaalt btw over goederen en diensten.

Btw correctie kun je gewoon de als zakelijke kosten boeken. Als je dit niet doet laat je of jouw boekhouder geld liggen...
Bij een werknemer die de auto prive gebruikt ga je immers ook geen btw correctie extra inhouden.

Terug
Bovenaan