Z16SE bougies

Nesjka

Net ingestapt
Hoi,

Ik heb een vervelend probleem ik heb 4 nieuwe bougies gekregen. Tijdens het verwisselen krijg ik niet de tweede dop los om de bougies te kunnen vervangen. Hij zit muurvast de rest gaan er makkelijk uit. En de motor was niet warm maar koud.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen zonder de boel te slopen? :p

- het gaat om met Astra G 2003 blok Z16SE.

Hoe heb je de boegie eruit proberen te draaien? met een standaard T-handle die ervoor bedoeld is of met een boegiedop + ratel?

Indien je zo'n t-handle gebruikt zou ik het eerst eens proberen met een degelijke boegiedop en ratel.
Mocht je dat al geprobeerd hebben kan het nuttig zijn om de motor eerst warm te draaien en dan de boel los te draaien.
Laat vervolgens wel je motor goed afkoelen voor je de nieuwe boegies monteerd met een T-hande. Ze mogen namelijk niet te vast zitten.

Pobresh zei:
Hoe heb je de boegie eruit proberen te draaien? met een standaard T-handle die ervoor bedoeld is of met een boegiedop + ratel?

Indien je zo'n t-handle gebruikt zou ik het eerst eens proberen met een degelijke boegiedop en ratel.
Mocht je dat al geprobeerd hebben kan het nuttig zijn om de motor eerst warm te draaien en dan de boel los te draaien.
Laat vervolgens wel je motor goed afkoelen voor je de nieuwe boegies monteerd met een T-hande. Ze mogen namelijk niet te vast zitten.

Ik denk dat ts de bougie kabel bedoeld.
Die kunnen aardig vast zitten.

Je kan voorzichtig met een kleine waterpomp tang de kabel heen en weer te bewegen. Of te draaien.
Dan komt hij vaak los. Maar let op niet te hard drukken met de tang om schade te voorkomen.

Nou hij is los. Maar nu het volgend probleem de combi bougie sleutel past net niet o_O . Enig idee/tips hoe ik ze eruit kan halen :confused:

Netoj zei:
Nou hij is los. Maar nu het volgend probleem de combi bougie sleutel past net niet o_O . Enig idee/tips hoe ik ze eruit kan halen :confused:

Zit er toevallig een rubbertje in?
Als je die eruit haalt past zo'n ding vaak ineens wel. Soms heeft het trouwens nut om er even wat harder op te duwen zodat het rubber om de boegie-electrode klemt. Daar is het eigenlijk ook voor bedoeld, zodat het vast blijft zitten en beschermd is.

TomTom zei:
Een passende bougiesleutel/dop kopen? :rolleyes:

Enig idee waar ik dat zou kunnen kopen en welke maat zodat ik nu wel de goede hebt?
Het gaat namelijk om deze bougies ; https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bougies/opel/astra-g-hatchback-f48-f08-bouwjaar-1998-02-2009-12/c53-588-14671/bougie-flr8ldcu-bosch/p178144.html

Heb geen zin om de verkeerde te kopen.. en de autozaak de slager hier in de buurt heb ik ze niet zien liggen.

Terug
Bovenaan