Youngtimer XC90 V8 of welke andere opties?

Mdros

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar mijn laatste auto met verbrandingsmotor, en dan graag nog een V8. Ivm fiscale regime ook nog een youngtimer.
Mijn voorkeur gaat uit naar een XC90 V8, die is vanaf feb 2020 een youngtimer, maar nog wel een tijdloze verschijning, en in executive uitvoering voorzien van lekker wat opties. ZIjn er nog andere suggesties?
Wellicht ook op LPG te zetten?

Tijdloze verschijning!? Dan zou ik bij de Q7 kijken. Die is veel strakker. Volvo heeft jaren terug die stevige design upgrade gedaan.

Reken het wel even door. Kosten van een V8 met aftrek plus bijtelling kunnen nog steeds steviger uitvallen dan een afgeschreven maar modernere diesel of 2L turbo minus de 19ct aftrek.

V0RQ zei:
Tijdloze verschijning!? Dan zou ik bij de Q7 kijken. Die is veel strakker. Volvo heeft jaren terug die stevige design upgrade gedaan.

Reken het wel even door. Kosten van een V8 met aftrek plus bijtelling kunnen nog steeds steviger uitvallen dan een afgeschreven maar modernere diesel of 2L turbo minus de 19ct aftrek.
Zucht, hij wil nog een laatste verbrandingsmotor en nu met V8 dus het doorrekenen is helemaal niet van belang.
Maar wat is je budget?

Een Volvo XC90 V8 is best een hele zeldzame auto.

Alternatieven kunnen zijn de Jaguar XJ, S Type of XK8. Mercedes Benz S of E klasse, en vrij zeldzame Lexus LS400.

Mijn budget is circa 25K, overigens rij ik 50.000 km per jaar , en dan is het verschil tussen benzine en LPG zeer groot....
En zijn er dan Q7's te vinden met een V8 bouwjaar 2005?

Budget gelimiteerd tot circa 25K omdat ik er 35% bijtelling over betaal. En nee, prive rijden zal altijd duurder zijn ivm de (ingecalculeerde) hogere jaarlijkse reparatiekosten bij een young timer. Wat het mij zakelijk operationeel kost is dus veel minder belangrijk dan wat ik prive moet betalen.

Voor een oude auto is 50.000 km per jaar best heel veel. De meeste kans op
( vrij) betrouwbare kilometers heb je dan denk ik met een Chevrolet V8 op lpg.

Ach, je kan al een XC90 V8 kopen met 75.000 km op de teller, de Yamaha is onverwoestbaar als motor, dus die gaan echt wel een paar honderd duizend km mee. Maar Chevrolet, welk type, de trailblazer?

Bij Chevrolet zijn best veel keuzes mogelijk, de lagere modellen gebruiken vaak wel minder brandstof. De voordelen zijn dat de Chevrolet V8 eenvoudig en duurzaam is, en dat je makkelijk aan reserve onderdelen komt.

Volgens mij heeft Yamaha ook geholpen met de ontwikkeling van de V8 voor de Ford Taurus.

De V8 van Yamaha ligt ook in de Volvo S80, ik weet niet hoe goed de Yamaha V8 op lpg loopt, maar daar heb je denk ik zelf al naar gekeken.

Wel even opletten met die Yamaha V8: https://www.google.com/amp/s/blog.fcpeuro.com/the-dark-side-of-volvos-excellent-v8%3fhs_amp=true

Jazeker, Yamaha+ klepsmering loopt heel goed en lang op LPG!
V8 diesel mag ook, alleen vrees ik dat ik dan ineens volgend jaar een aantal steden niet meer in mag..
Want youngtimers zullen ongetwijfeld lager dan Euro4 diesel hebben..

Diesel kan prima maar idd wel kijken naar Euro 5 dan.
Anders kom je bijvoorbeeld Antwerpen al niet meer in.

edit: een 8 cilinder diesel als youngtimer is lastig te vinden kom ik net achter :LOL:

@TYN, is een hele kleine modificatie voor, dan heb je er geen last meer van (overigens had je er alleen in 2005-2006 modellen last van, daarna is dit probleem bij de produktie aangepakt). Maar dank voor de oplettendheid!

Inderdaad een eenvoudige oplossing, maar als je het niet weet en de modificatie is nooit uitgevoerd, dan sta je toch leuk te kijken als het ding in de soep draait.

Als alternatief zou ik trouwens naar een ML500 van Mercedes kijken (2005 model); geweldige motor+automaat en i.t.t. een Volvo gaat niet alles kraken. :p

Getwijfeld over een mercedes, maar toch gekozen voor XC90 V8 executive uit 2005 met 106.000 km. In Juli wordt hij youngtimer, dan 160l gastank erin. Voor de aankomende jaren , daarna zien we wel wat er voor electrisch gedrocht gaat komen..

Ontzettend veel rijplezier!

Gewoon omdat het kan, maar zie onderstaande link.

https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=388290&herkomst=gpl

Mdros zei:
Getwijfeld over een mercedes, maar toch gekozen voor XC90 V8 executive uit 2005 met 106.000 km. In Juli wordt hij youngtimer, dan 160l gastank erin. Voor de aankomende jaren , daarna zien we wel wat er voor electrisch gedrocht gaat komen..

Ben overgestapt van Mercedes CLS500 naar zo'n elektrisch gedrocht maar zou nooit meer willen ruilen. Heb de CLS overigens nog staan maar die raak ik bij voorkeur niet meer aan, op elk front is de model3 performance superieur (ok, de looks van de CLS zijn wel wat beter).

Veel plezier met je Volvo, maar zou me niks verbazen dat je binnen no-time helemaal ziek wordt van de onderhoudskosten. Maak dan eens een proefrit in een model X en kijken of je dan niet om bent.

Malt007 zei:
Mdros zei:

Ben overgestapt van Mercedes CLS500 naar zo'n elektrisch gedrocht maar zou nooit meer willen ruilen. Heb de CLS overigens nog staan maar die raak ik bij voorkeur niet meer aan, op elk front is de model3 performance superieur (ok, de looks van de CLS zijn wel wat beter).

Veel plezier met je Volvo, maar zou me niks verbazen dat je binnen no-time helemaal ziek wordt van de onderhoudskosten. Maak dan eens een proefrit in een model X en kijken of je dan niet om bent.
Ieder front superieur, over afwerking en betrouwbaarheid gaan we het dan maar niet hebben.
OT: Maar heel veel plezier met je Volvo.

Epica zei:
Malt007 zei:
Mdros zei:

Ieder front superieur, over afwerking en betrouwbaarheid gaan we het dan maar niet hebben.
OT: Maar heel veel plezier met je Volvo.

Sja, heb diverse audi's, benzen en bmw's gehad en allemaal hoge onderhoudskosten, kraakjes in het interieur en andere ongein.

@malt007. Ieder front superieur? Acceleratie zeker. Maar jij gaat mij toch niet vertellen dat de Tesla 3 beter zit dan de zetels in de XC90? En dat geldt ook zeker voor de achterbank, dat zit dus niet lekker in een model 3. Beetje aanhanger wordt ook wat lastig vrees ik met de Tesla. Ruitenwisser achter is er niet. Bergruimte is ook niet overbemeten denk ik zo? En ik moet van Amersfoort naar Den Haag en vervolgens naar Groningen om de dag. Dat kan niet zonder opladen. In Amersfoort kan ik dat bij mijn eigen oprit. In Den Haag geen mogelijkheid bij het werk te laden en in Groningen ook niet. Dat betekent dus onderweg elke rit opladen, niet heel superieur. Kunnen er ook 6 passagiers mee in de model 3? Leder in model 3 superieur aan leder in XC90?
Model X is een ander verhaal dan de Model 3, maar ik vind deze (smaken verschillen) heel lelijk.
Nogmaals, over een 3-4 jaar komt er een electrische auto, maar dan zal er ook veel meer keus zijn denkelijk...

Mdros zei:
@malt007. Ieder front superieur? Acceleratie zeker. Maar jij gaat mij toch niet vertellen dat de Tesla 3 beter zit dan de zetels in de XC90? En dat geldt ook zeker voor de achterbank, dat zit dus niet lekker in een model 3. Beetje aanhanger wordt ook wat lastig vrees ik met de Tesla. Ruitenwisser achter is er niet. Bergruimte is ook niet overbemeten denk ik zo? En ik moet van Amersfoort naar Den Haag en vervolgens naar Groningen om de dag. Dat kan niet zonder opladen. In Amersfoort kan ik dat bij mijn eigen oprit. In Den Haag geen mogelijkheid bij het werk te laden en in Groningen ook niet. Dat betekent dus onderweg elke rit opladen, niet heel superieur. Kunnen er ook 6 passagiers mee in de model 3? Leder in model 3 superieur aan leder in XC90?
Model X is een ander verhaal dan de Model 3, maar ik vind deze (smaken verschillen) heel lelijk.
Nogmaals, over een 3-4 jaar komt er een electrische auto, maar dan zal er ook veel meer keus zijn denkelijk...

Ik bedoelde niet dat het in jouw geval perse superieur is op ieder front maar voor mij wel in ieder geval. Stoelen zitten toch echt beter dan in mijn CLS, ok toegeven heb er nog niet langer dan 2 uur achter elkaar opgezeten maar zie niet in waarom ze dan minder zouden worden. Smaken verschillen inderdaad, nu heb ik toevallig een Performance versie die wat lager op zijn poten staat en mooie velgen heeft, maar zelfs een standaard model 3 vind ik mooier dan de gedateerde XC90.

Hoop overigens dat je de btw-correctie voor privegebruik niet bent vergeten in je berekeningen. Heb naar vergelijkbare auto's gekeken in het verleden maar kwam zelden veel voordeliger uit tov prive, ondanks de youngtimer regeling.

Terug
Bovenaan