Youngtimer wordt later youngtimer

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Ook de regeling voor youngtimers verandert in 2026. Dan moet een auto minstens 16 jaar te zijn om zich als youngtimer te klassificeren. In 2027 moet een auto 25 jaar zijn om de titel youngtimer te krijgen. Dit om het wagenpark in Nederland te vergroenen... Dit speelt overigens voornamelijk voor automobilisten die de auto (ook) zakelijk inzetten.
Heb je een youngtimer of denk je eraan een aan te schaffen? Verandert deze nieuwe maatregel jouw plannen of keuze?

Dat was vroeger nog de leeftijd waarop een auto 'oldtimer' werd. Het leek er even op dat de regeling helemaal zou verdwijnen. Wat dat betreft een aardig compromis. Nog genoeg leuk aanbod van die leeftijd, dus ja ik neem het zeker in overweging.

Niet netjes, is dan zacht uitgedrukt, vooral als mensen specifiek van zo’n regeling gebruik willen maken, er iets voor kopen en dan opeens te horen krijg, ja maar nu gaan we het anders doen…

^^ joh, het is de recent gekozen, nieuwe, Tweede Kamer die dit initieert en steunt. Om met de heer Grinwis te spreken:

(..)"Wij moeten nu kiezen in schaarste, het kabinet doet het niet, wij maken deze keuze." (..)

Ben je huizenbezitter met een (grotendeels) afbetaalde hypotheek en maak je gebruik van 'de wet Hillen' dan zijn je spelregels ook 'gewijzigd'. Okay, niet direct volgend jaar maar wel straks in de jaren '40. Ten gunste van de belastingdruk (gelijkschakeling) in box 3 tussen spaarders en beleggers.

Niet netjes, is dan zacht uitgedrukt, vooral als mensen specifiek van zo’n regeling gebruik willen maken, er iets voor kopen en dan opeens te horen krijg, ja maar nu gaan we het anders doen…
Ach ja 10 jaar terug reed je een mooie E46 of A4 of W210 op de zaak.
Of als je helemaal gek was een Range Rover LR322 met 4.4 V8. Dat gaan we nu natuurlijk weer doen.

Met als resultaat dat de Model S die in 2027 15 jaar oud wordt ineens geen Youngtimer meer is. Dus ja....gaat echt werken dit maar het is altijd makkelijk om de minderheid te pesten. Die kunnen niks in hun eentje immers.

• Leuk
Waarderingen: JL86
^^ och, volgens mij is er een kerel in ons land die, wat jaren geleden al, de toen ook 'om zeep geholpen' Youngtimer regeling heeft weten te behouden in de politiek. Heeft er, volgens mij, zelfs een boek over geschreven.

Hij kan weer aan de bak. ;)

Ik vind bijtelling een krom iets, maar dat die lager is voor een oudere auto is logisch. De kosten van privegebruik zou gelijk moeten zijn aan de kosten van prive zo'n auto rijden, daar komt de bijtelling uit voort.
En dat het gezien de duurzaamheids ambitie niet logisch is om mensen te 'sturen' naar een oudere auto, snap ik ook.
Maar dat je een maand voor de datum een regeling wijzigt is gewoon bizar. En dan durven te schrijven dat je de mensen een jaartje geeft om te wennen waarna de genadeklap volgt. Alsof mensen vwb de aanschaf van een auto maar maximaal een jaartje vooruitkijken....

Ik vind bijtelling een krom iets, maar dat die lager is voor een oudere auto is logisch. De kosten van privegebruik zou gelijk moeten zijn aan de kosten van prive zo'n auto rijden, daar komt de bijtelling uit voort.
En dat het gezien de duurzaamheids ambitie niet logisch is om mensen te 'sturen' naar een oudere auto, snap ik ook.
Maar dat je een maand voor de datum een regeling wijzigt is gewoon bizar. En dan durven te schrijven dat je de mensen een jaartje geeft om te wennen waarna de genadeklap volgt. Alsof mensen vwb de aanschaf van een auto maar maximaal een jaartje vooruitkijken....
Overheid. Meest on-be-trouw-bare partner die er is

Als gebruiker van deze regeling ben ik op z'n zachtst gezegd niet enthousiast. Ik overweeg zelfs om op termijn een charmante, 40 jaar oude, belastingvrije diesel aan te schaffen als vervanger van mijn best wel schone EURO 4 benzine-youngtimer. De overheid wil immers graag vergroenen, dus dan schik ik mij daar maar naar. Met een beetje btw-vrij geld is zo'n auto prima betrouwbaar en roestbestendig te maken.

Dat is natuurlijk deels gekheid op een stokje, maar iets in mij meent het vrij serieus. Vooral vanwege het argument dat Barri ook noemt:
Ik vind bijtelling een krom iets, maar dat die lager is voor een oudere auto is logisch.

Terug
Bovenaan