youngtimer station/MPV op lpg

kjiratsiekoedel

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar een andere auto. Mijn xc70 2.5t 2003 op LPG heeft een kapotte klep en moet een koprevisie krijgen, maar dat is te duur voor wat hij verder nog aan problemen kan gaan geven. Jammer! Fijne auto.

Ik zoek dus een vervanger. Ik rijd 30.000/jaar en daardoor blijft LPG interessant. Diesel wil ik niet ivm milieuzones.

Eisen:
Youngtimer (15jr of ouder. Bijna youngtimer mag ook)
LPG
Dakrails
Ruime station, bij voorkeur vlakke laadvloer
Trekhaak
Enigszins economisch rijden prettig (LPG 1:10)
Cruise control

Sterke voorkeur:
Automaat

Leuk:
Goede uitvoering: leer, stoelverwarming, bluetooth carkit/audio, standkachel, isofix, distributie ketting, parkeersensoren

Ik merk dat ik wel gewend/verwend ben door waar mijn xc70 mee is uitgerust. Maakt mijn zoektocht beetje lastig.
Eergisteren een Toyota Avensis gereden, in eerste instantie was ik wel enthousiat (hij deed 't!), ok auto, alleen geen LPG en 't voelt toch wel stap achteruit.

Qua formaat auto kom ik op:
Volvo V70, Honda Accord tourer, Toyota Avensis wagon, Toyota Avensis Verso, Volkswagen Passat variant, Skoda Octavia combi, Ford Mondeo

Budget: ik hoopte eerst op een auto voor 5000 te vinden. Maar dat lukt niet met mijn eisen. Kan t rekken naar 7000.

Jullie tips?

Skoda Superb 1.8t? In een Passat 1.8t wel eens meegemaakt dat de bobine's in de fik vlogen langs de autobahn (zwak puntje), maar goed.. Als 'leuk' zou ik geen distributieketting neerzetten, aangezien die juist bij veel auto's/motoriseringen in deze klasse/tijdperk niet probleemloos waren, uitzonderingen daargelaten.

Wat vond je van de Subaru Legacy/Outback die ik in je andere topic voorstelde? Of een luxere Avensis?

Rroelll zei:
kjiratsiekoedel zei:
In 't algeheel echt wel stap achteruit qua luxe van de XC70
Je zou kunnen zoeken naar een exemplaar dat wat rijker is uitgerust want dit exemplaar met wieldoppen en stoffen bekleding is wel wat karig. Maar veel aanbod (met een mooie kilometerstand) is er niet dus je zoektocht kan dan wel wat langer duren.
In Duitsland vond ik deze: https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-avensis-2-0-executive-kombi-klima-sitzheizung-hu-au-neu-benzine-zwart-6fdc7209-d185-4a16-81fa-63d681a9b4d4

Lexus is natuurlijk net zo betrouwbaar (maar duurder in aanschaf en in onderhoud) maar wel meer op het niveau van je XC70 qua luxe ervaring - dat zou je dus ook kunnen overwegen.

Een Subaru Outback lijkt misschien nog het meest op je Volvo XC70 qua concept, is wat luxer dan een Avensis en ze kunnen goed op LPG. Zo onderhoudsvriendelijk als een Avensis zal het echter niet zijn.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/subaru-legacy-kombi-2-0-r-active-automatik-lpg-xenon-lpg-grijs-8af0e275-d252-4778-96b3-37349eb321ac
https://www.autoscout24.nl/aanbod/subaru-legacy-2-5-outback-aut-awd-comfort-benzine-geel-8947c4cb-6699-4f1b-b647-b74e4a2dfcb5
.

Goed op lpg lopen de 2.0 16V en 1.8 16V motor van PSA, die vind je o.a. in de Citroën C5 en Xantia, Peugeot 406, 407, 607, en Citroën Xsara Picasso.

De 1.6 16V en 2.0 16 V van Renault, die vind je o.a. in de Megane en Laguna.
Mijn tip kijk naar de Laguna 3 vanaf 2007, dit is een erg goede maar zeer onderschatte auto. De 2.0 16V motor met 140 pk zonder turbo in de Laguna 3 komt van Nissan, en heeft klepsmering nodig bij lpg. De 2.0 met turbo en 1.6 komen van Renault.

In de Laguna 2 fase2 vanaf 2005 zitten Renault motoren, en zijn zeer geschikt voor lpg. De facelift uitvoering is een stuk betrouwbaarder dan de fase 1.

Of kijk naar de oude 1.6 ( zonder directe inspuiting, dus geen FSI of TSi) van VW, die zit o.a. in de Skoda Octavia.

De gewone 1.4 (Fire) motor van Fiat die o.a. in de Fiat Bravo zit is ook een goede lpg keus.

luxere avensis heb ik twijfel bij ivm volgens mij niet goed op LPG kunnen (net als honda accord)

fiat bravo is te klein, wel goede motor!

VW 1.6 motor: ik ga kijken!

Laguna 3: ik ga kijken! (eerdere serie's niet aan zitten)

Subaru: mja, ik weet 't niet. Wel goede auto's, maar ik heb wat huivering voor weer AWD systeem (zwaarder, meer slijtende onderdelen)

Er staan hier enkele reviews van Honda Accords met enkele tonnen op op LPG, En in de test van destijds tussen een V70 en een Accord waren alleen de stoelen van de Volvo uiteraard beter.

Oude auto op LPG = hele hoge km-stand
Je kan ook een benzine nemen en LPG in laten bouwen (is dan aftrekbaar als kost), de keus is dan veel groter en de km-stand veel lager

^^^ is ook mijn advies..al hebben de (weinige) inbouwers die er zijn het wel druk vanwege de gestegen brandstofprijzen, hoorde ik laatst.

Ipv van de fiat bravo kun je ook gaan voor de lancia delta of fiat croma

Koreaanse d-segmenters staan vaak voor een appel en een ei te koop, nadeel is dat ze toen nog nooit van een station hadden gehoord.

Is een opel antara of chevrolet captiva nog een idee? Bij de Orlando moet je nog even wachten

De kia carens generatie 2006-2011 worden ook vriendelijk aangeboden , bij bouwjaar 2006 is het grote gros nog het oude model

Ik heb een interessant aanbod gekregen voor ruil van mijn auto (met bijbetaling) voor een V70 140pk automaat op LPG. Dus ik blijf toch nog Volvo V70

Terug
Bovenaan