Youngtimer: advies

Freezzr

Net ingestapt
Hoi!
Als startende ondernemer heb ik er een goed jaar geleden voor gekozen om youngtimer te gaan rijden. Na de prachtigste leasebakken (4-serie/X3/C40) te hebben gehad voor mij nu vooral besparen op autokosten. En eerlijk, ik vind het fantastisch!

Ik heb een Mercedes C-klasse station uit 2009 gekocht. Benzine variant die onwijs goed onderhouden was voordat ik hem kocht.

Nu iets langer dan een jaar verder twijfel ik aan een upgrade… de auto bevalt zeer goed. Rijdt voor een 15-jaar oude wagen super, lekker rustig op de snelweg (ik maak lange ritten) alles werkt goed (airco, carkit, cruise, etc.) je merkt dat Mercedes wel echt kwaliteit leverde als het nu 15 later nog steeds goed werkt. En hij is op de snelweg erg zuinig met mijn nieuwe slakken-rijstijl: 5,5 op 100. Gecombineerd kom ik op 7 op 100.

De twijfel is… kan ik niet beter goedkoper een diesel gaan rijden (35000km pj)?

en ik mis een automaat… ik kijk met veel genoegen naar XC70’s uit 2010/2011. Of een 5-serie/E-klasse uit dat jaartal. Wat zouden jullie doen?
 
Persoonlijk zou ik al geen youngtimer kopen. Doe je het dan toch wat ik ook wel weer kan snappen, ga dan voor bijvoorbeeld veen Volvo V70 op LPG of koop er 1 zonder en laat het inbouwen. Ik zou zeker geen 15 jaar oude diesel kopen, hoe lekker een 6 cilinder diesel ook is.
Je weet niet wat de toekomst gaat brengen maar met al die rare milieu maatregelen zit je straks dat je nergens meer in mag door milieuzones.
 
Een grotere auto wensen, mét automaat, maar vooral de wens om 'goedkoper' te willen rijden? Denk dat dit niet samen gaat. Automaat met een leven van dik 15 jaar achter zich, mogelijk nooit een automaatbakolie verversing gehad (zgn. sealed for life) waardoor je misschien toch aan de beurt komt voor een revisie of er, op z'n minst, schakelproblemen mee kan krijgen..

Tja, als jij je onderneming met grotere autokosten wilt opzadelen is het misschien een goede keuze.

Als de Mercedes C-klasse gewoon Euro95 E10 mag verstoken, dan zou ik nog ff een paar jaartjes ermee doorrijden en de gelden die je met een andere aanschaf bespaart steken in de opbouw van je eigen zaak. Kan je wellicht daarna een extra lekkere autobeloning voor jezelf regelen.
 
Persoonlijk zou ik al geen youngtimer kopen. Doe je het dan toch wat ik ook wel weer kan snappen, ga dan voor bijvoorbeeld veen Volvo V70 op LPG of koop er 1 zonder en laat het inbouwen. Ik zou zeker geen 15 jaar oude diesel kopen, hoe lekker een 6 cilinder diesel ook is.
Je weet niet wat de toekomst gaat brengen maar met al die rare milieu maatregelen zit je straks dat je nergens meer in mag door milieuzones.
Waarom geen youngtimer Frits? Ik koop voor relatief weinig een prima wagen en maak gebruik van btw voordeel. Bijtelling is erg laag.
 
Eens met @Durashift

Youngtimer rijden is geweldig, maar goedkoop is een illusie als je naar wat serieuzer spul gaat kijken. Een w204 is het beste qua prijs/kwaliteit verhouding. Een w212 is een optie maar zal zeker 20% of meer stijging in tco betekenen. (Source: ik heb 10+ jaar youngtimer gereden en ook een w212.
 
Waarom geen youngtimer Frits? Ik koop voor relatief weinig een prima wagen en maak gebruik van btw voordeel. Bijtelling is erg laag.
Dan mag de bijtelling wel laag zijn, maar de onderhoudskosten van een oudere auto zijn vele malen hoger. Voor een laag bedrag heb je leuk auto maar zeker geen prima, ze gaan niet voor niks weg voor weinig geld.
 
Hoeveel youngtimers heb je versleten dat je deze ervaring kan delen?

Ik heb er denk ik wel een stuk of 10 gehad en ben uitermate positief erover..
 
Ik heb een bijna youngtimer 528 en het is geen goedkope vriend en ik rij bijna niets, ik denk dat dat voor een E ook geldt. Hou daar rekening mee, als het kan en als je het waard vind dan is het natuurlijk allemaal heerlijk en te behappen, maar echt lekker voordelig is een veel jongere japanner of misschien wel een gebruikte EV als je zoveel rijdt. Of natuurlijk een Prius of simpele 1.6 station, Superb achtige youngtimer. Het harde rekenwerk mag je zelf doen.

Een diesel is zeker wel interessant omdat ze lekker afgeschreven zijn en je ze dus voor een prikkie koopt en voordelige mee rijdt. Youngtimer diesel zal lastig worden want je verwacht toch wel dat er 20.000/jaar mee wordt gereden. In 15 jaar is dat minimaal 3 ton. Ja het kan een hele leuke stunt zijn zo'n ding naar de 5 ton te rijden, het kan best met de aftrekbare bonnetjes en de lage 30% over weinig bijtelling.
 
Hoeveel youngtimers heb je versleten dat je deze ervaring kan delen?

Ik heb er denk ik wel een stuk of 10 gehad en ben uitermate positief erover..
Zucht heb je nou echt geen betere commentaar? Heerlijk die standaard opmerkingen.
Een oude auto is gewoon duurder in onderhoud.
 
Ik zeg ook niet dat dat niet waar is... maar reken het maar uit.

Heb zelf een 2019 5 serie gehad en youngtimer e39 gereden. Onderhoud is misschien 1000 euro per jaar méér, soms een uitschieter (waar de g30 voor een beurt ook al 811€ was), maar het verschil in bijtelling en afschrijving is een veelvoud ervan.

Als je zelf niet de harde euro's hebt uitgegeven dan kun je wel advies geven, maar dan is het puur speculatie.
 
Ik zeg ook niet dat dat niet waar is... maar reken het maar uit.

Heb zelf een 2019 5 serie gehad en youngtimer e39 gereden. Onderhoud is misschien 1000 euro per jaar méér, soms een uitschieter (waar de g30 voor een beurt ook al 811€ was), maar het verschil in bijtelling en afschrijving is een veelvoud ervan.

Als je zelf niet de harde euro's hebt uitgegeven dan kun je wel advies geven, maar dan is het puur speculatie.
Frits zit er wat negatief in inderdaad. Dat kan, misschien bedoelt hij het niet zo of gebruikt hij dit forum om zijn negativiteit van zich af te schrijven. Met zulke nauwelijks onderbouwde reacties kun je niet zoveel anders dan stemming maken (‘een oude auto is nou eenmaal duurder’). Ik zit meer dan 30 jaar op fora’s en overal kom je dit soort stemmingmakers tegen…

Mijn Volvo C40 stond bijna dagelijks bij de garage. Mijn C180 heeft in een jaar tijd een oliebeurt en een nieuwe remklauw gehad. Je kunt pech hebben, je kunt mazzel hebben. Ik was benieuwd of er ervaringsdeskundigen waren die mij een kant op stuurden. Maar no worries, ik vind het wel uit.
 
Als je een youngtimer koopt zorg in ieder geval voor

- sluitende historie
- liefst laatste jaren onderhoud bij dezelfde specialist(!)
- goede algehele staat

Ik verkocht mijn w212 met 230k op de klok als youngtimer, waarvan ik zeker weet dat de auto nog jaren perfect dienst kan doen. Maar ik heb er dan ook heel goed voor gezorgd en dat zie je gewoon te weinig met dit soort auto's. Een goede vinden kost tijd en moeite, of meer geld bij een (goede) specialist zoals onze autoweek hofleverancier.
 
Frits zit er wat negatief in inderdaad. Dat kan, misschien bedoelt hij het niet zo of gebruikt hij dit forum om zijn negativiteit van zich af te schrijven. Met zulke nauwelijks onderbouwde reacties kun je niet zoveel anders dan stemming maken (‘een oude auto is nou eenmaal duurder’). Ik zit meer dan 30 jaar op fora’s en overal kom je dit soort stemmingmakers tegen…

Mijn Volvo C40 stond bijna dagelijks bij de garage. Mijn C180 heeft in een jaar tijd een oliebeurt en een nieuwe remklauw gehad. Je kunt pech hebben, je kunt mazzel hebben. Ik was benieuwd of er ervaringsdeskundigen waren die mij een kant op stuurden. Maar no worries, ik vind het wel uit.
Ik sta helemaal nergens negatief in, ik ben alleen realistisch. Maar dat snappen sommige mensen hier niet. Voor de rest is SJ1001 goed in onzin uitkramen.
 
En realisme is ook de verwachting dat de hele youngtimer regeling op de schop gaat. Als iets teveel voordeel oplevert en te leuk is, dan gaat het mes er in…. De LPG-G3 regeling is binnenkort al aan voor de moeite, de bijtelling voor EVs wordt naar boven getoept, wegenbelasting betalen wordt ussance …. wat steekt er nog boven het maaiveld uit? De yountimerregeling!
Wordt ook tijd dat de Jacobse en Van Es subsidie het veld ruimt…
 
Ik sta helemaal nergens negatief in, ik ben alleen realistisch. Maar dat snappen sommige mensen hier niet. Voor de rest is SJ1001 goed in onzin uitkramen.

Als je kijkt dan zie je dat ik niet alleen sta hierin.. en jij wel? Wie kraamt er dan onzinuit? Wie van ons twee heeft meer ervaring met genoemde casus..?
 
Zucht heb je nou echt geen betere commentaar? Heerlijk die standaard opmerkingen.
Een oude auto is gewoon duurder in onderhoud.
Dat hoeft echt niet hoor. Neem bijv. een Audi A4 met een eenvoudige motor. Die zijn echt niet duur in onderhoud.

Maargoed, veel mensen willen geen simpele motor maar liever meer vermogen. Tja, dan moet je de portemonnee trekken.
 
En realisme is ook de verwachting dat de hele youngtimer regeling op de schop gaat. Als iets teveel voordeel oplevert en te leuk is, dan gaat het mes er in…. De LPG-G3 regeling is binnenkort al aan voor de moeite, de bijtelling voor EVs wordt naar boven getoept, wegenbelasting betalen wordt ussance …. wat steekt er nog boven het maaiveld uit? De yountimerregeling!
Wordt ook tijd dat de Jacobse en Van Es subsidie het veld ruimt…

Met dat verschil dat de youngtimer regeling iets is voor bedrijven. En rara wie worden er altijd gematst in dit land? Precies.

Ik ben zzp'er en ik blijf me verbazen over hoe ondernemers worden voorgetrokken.
 
En realisme is ook de verwachting dat de hele youngtimer regeling op de schop gaat. Als iets teveel voordeel oplevert en te leuk is, dan gaat het mes er in…. De LPG-G3 regeling is binnenkort al aan voor de moeite, de bijtelling voor EVs wordt naar boven getoept, wegenbelasting betalen wordt ussance …. wat steekt er nog boven het maaiveld uit? De yountimerregeling!
Wordt ook tijd dat de Jacobse en Van Es subsidie het veld ruimt…

Als de regeling op de schop gaat is de kans groot dat je je regeling mag houden tot je er 5 jaar gebruik van hebt gemaakt.
 
Denk dat je met dat argument een sterk punt maakt. Ondernemers en kleuters hebben tenslotte in de kern een overeenkomstig karakter. Maar dreinende ondernemers krijgen wel hun zin.
 
Terug
Bovenaan