Yaris, ouder minder KM maar saaier of jonger, meer KM specialer?

Mickmeister

Startmotor
Betreft een nieuwe auto voor mijn vrouw. Na 7 auto’s proefgereden te hebben is ze er van overtuigd dat het een Toyota Yaris hybride moet worden. Nu hebben we er twee op het oog. De ene is uit 2017 met 51K op de teller maar is standaard wit. De ander komt uit 2019 en heeft 71k op de teller maar is parelmoer wit met een grijs dak en stijlen (20Y uitvoering) Die laatste ziet er gewoonweg veel minder ‘bejaard’ uit en oogt veel beter. Wel is die uit 2019 1K duurder. De overweging is dus ga je voor de jongere met meer KM en mooier uiterlijk. Of 2 jaar ouder maar 20k minder gelopen…….?

Overigens bijzonder dat Toyota gewoon geen Apple CarPlay heeft geleverd in deze auto’s. Nu heb ik al gezocht op internet en daar heb je kastjes voor die je erop aansluit en dan behoudt je je originele systeem maar heb je wel CarPlay. Alleen zal de resolutie wel wat minder zijn. Ander ding die ik eigenlijk nog bijzonderder vindt is dat het knipperlicht niet drie keer knippert bij één keer tikken. Dit is ook nooit geleverd, terwijl de huidige Colt uit 2008 dit wel gewoon heeft. Nu kon Toyota tot recent in hier een aanpassing op doen, maar dat wordt niet meer geleverd.

Wat zou jullie keus zijn?

Oh grappig dat een Yaris dat dan niet heeft. Onze Aygo uit 2016 heeft wel comfort knipperlicht en Android auto en Apple CarPlay. Dat laatste komt door een geupgrade unit uit een nieuwer model.

Persoonlijk vind ik het verschil in kilometers minder belangrijk dan de leeftijd. Als de 2019 Yaris goede onderhoudshistorie heeft zou ik daar toch eerder voor gaan dan voor een oudere en wat kalere uitvoering.

Is niet echt moeilijk. De nieuwere met maar iets meer kilometers, waarom minder kilometers kopen op een auto die je niet mooi vind?

Degene die je het mooiste vindt zou ik in jouw geval nemen. Onze Verso-S heeft ook geen comfort knipperlicht. Beetje jammer, maar er valt mee te leven.

Voor de parelmoer 2019 auto gaan, die 20 duizend kilometers doen 't ook niet; sterker, daar zou mijn voorkeur naar uit gaan omdat 51 duizend kilometer in 7 jaar slechts een ruime zeven duizend kilometer per jaar (gemiddeld) is, wat mij weinig lijkt en dat is ook niet altijd goed. Zeker voor de batterijen van (mild) hybriden is regelmatig gebruik gezonder dan lange stilstanden tussen kort gebruik door, blijkt nu na enkele jaren.

Dank voor alle reacties, we neigen ook sterk naar de parelmoer met grijs dak variant. Deze auto heeft 1 vorige eigenaar gehad en is Toyota dealer onderhouden. Al staat hij nu te koop bij een ander merk dealer. Enige voordeel bij een Toyota dealer kopen is dat je dan een soort verlengde fabrieksgarantie krijgt. Nu alleen 12 maanden Bovag. Anderzijds de kans op problemen met een Yaris blijkt klein.

Zojuist even gecheckt maar de auto is wel altijd dealer onderhouden geweest, dus dat zou betekenen dat hij wel onder de Toyota garantie zou vallen. Morgen Toyota maar eens bellen…..

Jaarlijks minimaal een hybridecheck laten doen bij de dealer, of een beurt waar hybridecheck in zit.
Zo heb je in ieder geval doorlopend garantie op het hybridesysteem incl. accu. Kan tot 15 jaar.

Pas op met het leeglopen van de 12v startaccu bij de Yaris. Paar dagen stilstaan of korte ritjes, accu leeg. Is een bekend probleem..

Klopt, eens in de week een Toyota hybrid gebruiken.. daar kunnen ze slecht tegen.
De auto zelf niet maar de 12v accu zorgt dan voor problemen.

De 12V accu’s is een Toyota probleem helaas. Ik heb een CHR en helaas ook al twee keer stilgestaan. Nu een sterkere accu en het gaat nu goed. Jammer dat ze dit niet oplossen want de nieuwe CHR hebben nog steeds dit probleem.

De 12V accu’s is een Toyota probleem helaas. Ik heb een CHR en helaas ook al twee keer stilgestaan. Nu een sterkere accu en het gaat nu goed. Jammer dat ze dit niet oplossen want de nieuwe CHR hebben nog steeds dit probleem.

Alleen neemt dit het probleem niet weg. Je kan wel een zwaardere ( lees meer Ah) accu erin zetten, maar indien deze ook nog steeds niet goed opgeladen wordt, blijft het probleem uiteindelijk aanwezig. En zal de accu vanzelf weer een keer leeg of uiteindelijk kapot zijn..

Bij mijn Auris uit 2019 zelf geen problemen, met nog steeds de originele accu. Maar daar tegenover de Yaris (geen hybride in dit geval, maar heeft dus hetzelfde probleem) van hetzelfde bouwjaar... drama! Verder niets aan het toyota'tje op te merken, behalve dit toch wel irritante punt van de telkens zwakke accu .. of leeg. Kleinigheid maar wel erg vervelend.

Alleen neemt dit het probleem niet weg. Je kan wel een zwaardere ( lees meer Ah) accu erin zetten, maar indien deze ook nog steeds niet goed opgeladen wordt, blijft het probleem uiteindelijk aanwezig. En zal de accu vanzelf weer een keer leeg of uiteindelijk kapot zijn..

Bij mijn Auris uit 2019 zelf geen problemen, met nog steeds de originele accu. Maar daar tegenover de Yaris (geen hybride in dit geval, maar heeft dus hetzelfde probleem) van hetzelfde bouwjaar... drama! Verder niets aan het toyota'tje op te merken, behalve dit toch wel irritante punt van de telkens zwakke accu .. of leeg. Kleinigheid maar wel erg vervelend.
Nou ik rij dus wel bijna dagelijks afstanden en zelfs toen is het me twee keer overkomen. Nu met de betere accu geen problemen, zelfs niet na 3 weken stilstand tijdens vakantie. Maar forums staan er vol mee met dit probleem.

Vandaag naar de garage geweest om de auto goed te bekijken bij daglicht en evt de deal te sluiten. De vorige keer was het einde van de middag en was het al flink donker aan het worden. Van buiten is het echt een mooie auto, maar van binnen helaas niet. Overal is het interieur beschadigd waaronder het Dashboard waar overal serieuze beschadigingen en diepe krassen zaten en op de rand van de tellerbak allemaal kleine hapjes uit. Geen idee wat de vorige eigenaar gedaan heeft, maar hij was dol op plastic denk ik. Daarbij de bestuurdersstoel was het zitvlak al wat licht gelubberd. Echt goedkoop zijn de yarissen niet dus willen we wel een zo net mogelijke auto kopen. Dus de zoektocht gaat door.

Terug
Bovenaan