Xenonverlichting

L Mazda Lexus

Net ingestapt
Hallo Ieder!

Bij onze Mazda cx-7 zaten vanaf fabriek xenonlampen. Vandaag heb ik contact opgenomen met een MAZDA dealer met de vraag wat mij een nieuwe lamp gaat kosten , wanneer deze kapot is. Nou de prijs viel mij erg tegeno_O

vraag een , als een xenonlamp kapot gaat is het alleen de lamp zelf of ook de booster (ik dacht dat het altijd beide vervangen dient te worden)
twee is er nog een andere goede, goedkopere mogelijkheid?

wat ik op internet lees spreekt elkaar tegen....

Alvast dank

Voor wat ik zo kan vinden heeft een CX7 gewone D2S xenonlampen. Die zijn universeel en kosten van een gewoon, goed merk zo rond de 50 euro per stuk. Als de ballast werkt, hoef je die toch niet te vervangen? Eventueel zet je de pit die het nog wel doet op de ballast aan de kant die niet functioneert om dat even te testen. Een ander (heikeler) punt is wel: hoe makkelijk kom je erbij? Ik heb nog lampen waarbij ik geblindoekt in een paar minuten de lampen vervangen heb, maar zeker bij xenon is dat helaas geen standaard.

Je wil waarschijnlijk wel beide lampen vervangen. Anders krijg je kleur verschil (oude lamp is geler) en je bespaart op montagekosten als de andere over een paar maanden ermee zou stoppen.

Je kan een iets warmere kleur kiezen en dan hopen dat de andere lamp het nog een paar jaar uithoudt en dan die ook vervangen voor de warmere kleur.

De ballast zou nog goed moeten zijn, maar kan ook kapot.

L Mazda zei:
Hallo Ieder!

Bij onze Mazda cx-7 zaten vanaf fabriek xenonlampen. Vandaag heb ik contact opgenomen met een MAZDA dealer met de vraag wat mij een nieuwe lamp gaat kosten , wanneer deze kapot is. Nou de prijs viel mij erg tegeno_O

vraag een , als een xenonlamp kapot gaat is het alleen de lamp zelf of ook de booster (ik dacht dat het altijd beide vervangen dient te worden)
twee is er nog een andere goede, goedkopere mogelijkheid?

wat ik op internet lees spreekt elkaar tegen....

Alvast dank
Hoi L Mazda,

Xenon lampen hebben een langere levensduur dan halogeen lampen, de kans dat je er een moet vervangen is niet zo groot. Ik gebruik hier thuis een Xenon etalagelamp die mijn vader ooit in 1973 in zijn winkel opgehangen heeft.
Ik weet niet of een xenon lamp in de loop der tijd van kleur verandert. Als je naar het theoretische verhaal achter xenon lampjes kijkt zou dat kunnen, het mengsel van stoffen in de lamp bepaalt de kleur van het licht en dat mengsel zit in een dichtgesmolten glazen buis. De stoffen kunnen onderling reageren maar xenon is een edelgas wat heel moeilijk reageert.
De ballast of het voorschakelapparaat is een stuk electronica wat tijdelijk een zeer hoge spanning genereert om de lamp te laten ontsteken. Dat staat los van de lamp zelf, de fabriek zal moeite moeten doen de levensduur van lamp en ballast op elkaar af te stemmen en ik gok dat de fabriek die moeite niet genomen heeft.

Kort door de bocht: Ik zou bij een kapotte xenonlamp een gering kleurverschil voor lief nemen en alleen de kapotte lamp vervangen. Een ballast die stuk gaat herken je soms aan slecht starten van de bewuste lamp tot het moment dat de lamp niet meer wil starten. Na dat moment komt de links-rechts wisseltruc mooi uit om te controleren wat er stuk is, lamp of ballast.
Ik zou bij kapotte delen de lamp en/of de ballast door originele onderdelen vervangen en de aftermarket spullen links laten liggen (vooral de ballast). Er zijn indertijd een grote hoeveelheid goedkoop geconstrueerde aftermarket xenonlampjes op de markt gegooid en daar zal best spul tussen gezeten hebben wat na een paar keer gebruiken al problemen had.

Ik zou 2 stuks van zoiets bestellen https://www.xenonlamp.nl/osram-xenarc-4100k-d2s?sqr=D2S%20Xenon&
en de huidige goede als reservelamp bewaren.

https://www.amt.nl/techniek/artikel/2006/3/levensduur-van-xenonlampen-2006-3-10116968

Een aardig artikel. Ik had het mis. Lampen worden juist witter als ze ouder worden.

Als je Xenon lampen kapot gaan, zet er dan alsjeblieft traditionele verlichting in! Want die k*t xenon verlichting, mag dan wel fijn voor de bestuurder zijn. Maar je verblind er structureel andere bestuurders mee :(

Dat valt toch mee, als het goed gedaan is , zoals vanaf fabriek is er geen enkel probleem mijn inziens.

@vorq bedankt voor het interessante artikel!

Peugeot Lover zei:
Als je Xenon lampen kapot gaan, zet er dan alsjeblieft traditionele verlichting in! Want die k*t xenon verlichting, mag dan wel fijn voor de bestuurder zijn. Maar je verblind er structureel andere bestuurders mee :(

Stel je niet zo aan joh. ;)

Peugeot Lover zei:
Dat is helaas een puntje van aandacht bij de moderne auto's. Meer licht is prettig voor de bestuurder van de auto maar minder fijn voor de omgeving.
Zeker nu moderne auto's door het MPV OF SUV karakter de koplampjes steeds hoger hebben, neemt de verblinding toe.

Er is geen remedie tegen deze ontwikkeling anders dan meedoen. Als je er echt last van hebt, koop dan een hoge auto.

rke zei:
Peugeot Lover zei:
Dat is helaas een puntje van aandacht bij de moderne auto's. Meer licht is prettig voor de bestuurder van de auto maar minder fijn voor de omgeving.
Zeker nu moderne auto's door het MPV OF SUV karakter de koplampjes steeds hoger hebben, neemt de verblinding toe.

Er is geen remedie tegen deze ontwikkeling anders dan meedoen. Als je er echt last van hebt, koop dan een hoge auto.

9 van de 10 auto's waar ik "last" van heb zijn busjes of vrachtwagens.

Maakt niet uit of het suv / mpv / busje of vrachtwagen is.
Alles wat hoger is dan mij / de koplampen op mijn ooghoogte heeft is eningzins verblindend.

En er is nogal wat op de weg die de koplampen voor mij op ooghoogte heeft

En naast de directe verblinding valt een voetganger of fietser met beperkte verlichting snel weg. Ik had pas de curieuze situatie dat een stel verkeerspilonnen zo hard stonden te reflecteren met van die speciale folie in mijn xenon licht dat het bijna verblindend was.

Lycan Capri zei:
Maakt niet uit of het suv / mpv / busje of vrachtwagen is.
Alles wat hoger is dan mij / de koplampen op mijn ooghoogte heeft is eningzins verblindend.

En er is nogal wat op de weg die de koplampen voor mij op ooghoogte heeft

De hoogte van de koplampjes (wegdek - midden koplamp) van een Volvo SUV is ongeveer hetzelfde als mijn binnenspiegel in de 106 tot het wegdek (willekeurig model wat toevallig regelmatig in de buurt van mijn 106 staat).
Ik draai de binnenspiegel 's nachts dus weg. Maar... mijn ogen zitten ook op die hoogte. Dan kunnen de lampen keurig afgesteld zijn, het dimlicht schijnt toch vrijwel recht mijn ogen in.
Aan de andere kant; die lampen zijn ooit goedgekeurd, ze voldoen dus aan de eisen die men er aan stelt. Dan blijft alleen de mogelijkheid van zelf hoger gaan zitten over en dan kom je bij de SUV's, MPV's, busjes en 4x4's (met extra grote wielen, natuurlijk) uit.

Combineer dat met het verschijnsel dat de doorsnee automobilist kiest voor steeds meer licht en je hebt een recept voor verblinding. Maar moeten we de nachtblinde medemens het 's nachts rijden dan ontzeggen?

Raar eigenlijk dat mensen ooit 's nachts hebben kunnen fietsen. Een dynamo met een gloeiende spijker in een simpel reflectortje geeft niet zo veel licht.

Terug
Bovenaan