Xenon lamp of iets anders stuk? Colt CZT

A

Anoniem

Guest
Goedendag,

Ik heb sinds zojuist een probleempje. Ik wilde accu vervangen van mijn Mitsubishi Colt CZT. Hier zat een kleinere accu in(zo gekocht) omdat de auto xenon heeft, en het kastje van de xenon van de linker koplamp met een juiste formaat accu, niet geplaatst zou kunnen worden(massapunt).

Nu wilde ik dit kastje anders plaatsen, zodat ik wel de 74A accu kan plaatsen. Met het verschuiven van het oogje wat tussen het massapunt en xenonkastje zat, kwamen er wat vonkjes vanaf(had de accu eerst moest loskoppelen stom). Op een gegeven moment niet meer...en nu doet opeens m'n linker dimlicht het ook niet(xenon).

Wat zou er stuk kunnen zijn? Zekeringen heb ik nagelopen, deze zijn nog intact.

Hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt

De 2 kastjes zijn ballasten, als je linkerlamp het wel met de ballast van de rechter doet (zijn uitwisselbaar) is de ballast stuk, wat je ook kan testen door die ballast aan te sluiten op de rechterlamp. ;) (y)

Te hopen dat je je ballast niet hebt gesloopt. Maar begin eerst eens vooraan, check alle zekeringen. Als dit een achteraf inbouw xenon is (zo klinkt het wel) moet je ook op zoek naar de zekering voor de voedingsdraad die waarschijnlijk rechtstreeks van de accu afkomstig is. Als alle zekeringen in orde zijn, kun je vervolgens de ballasten links en rechts omwisselen om uit te sluiten of het ballast of lamp is.

Bedankt voor de reacties.

Ik zag bij m'n zekeringkast wel een extra draad met daarop een aparte zekering(20A) ertussen. Deze was heel.
Gok dat deze voor de xenon is.

Ik zat er overigens aan te denken om er gewoon weer normale lampen in te doen...kan dit zomaar? Of zal dit veel aanpassingen vergen het terugbouwen?

En mocht het ballast stuk zijn, enig idee hoeveel zoiets ongeveer kost?

Kan. Hangt er van af hoe de belast is aangesloten. Kan zijn dat de originele lampfitting niet is afgeknipt, maar gewoon op de balast is ingeplugd. Als er dan niet in de lichtunit is geslepen kun je er weer zo halogeen in zetten.

Waarschijnlijk kun je het xenonspul er zo tussen vandaan halen en de originele stekkers op normale lampen aansluiten.

haarr zei:
Waarschijnlijk kun je het xenonspul er zo tussen vandaan halen en de originele stekkers op normale lampen aansluiten.

Heeft de auto (nu) lenskoplampen? Als de xenon inderdaad aftermarket is en netjes is ingebouwd, zouden de koplampen nu voorzien moeten zijn van projectoren. Die bouw je doorgaans niet meer zo maar terug naar halogeen. Als er gewone spiegellampen in zitten (en je dus waarschijnlijk van die verblindende xenon hebt...) kan dat wel, als de originele lampfittingen nog aan de kabelboom zitten. Dan is het plug en play. Ballasten zijn ook los te koop, mocht die stuk zijn.

haarr zei:
Volgens mij heeft zo'n Colt lenzen.

Ik kon het niet vinden. Ik meende gewone, heldere lampen te vinden. Als dat zo is en hij heeft nu lenzen, is de boel omgebouwd naar projectoren met d2s fitting. Als hij af fabriek lenzen heeft of de xenon is lensloos ingebouwd, is terugbouwen meestal niet zo'n probleem.

Het lijken mij lenzen:
null_zps94778363.jpg

Bijna wel zeker dat dat geen lenzen zijn, maar gewoon reflectoren. Ombouw zou dus niet zo moeilijk zijn.

Dank voor alle reacties :) ik ga zometeen proberen de ballasten om te wisselen...kijken of het daarin zit. Ben exact dezelfde ballast tegengekomen op internet, 20 euro maar gelukkig.

Vanmiddag de ballasten omgewisseld, maar die zijn goed, rechter dimlicht blijft werken, links niet.

Zal morgen een aantal fotos plaatsen want een paar dingen vond ik vaag wellicht dat daar ook het probleem in zit. Langs de lamp loopt namelijk een dun staafje, deze was geheel bruin. Zag er alleen niet verbrand uit. Bij de reserve xenon lamp is dit staafje blauw...alleen is die doorgescheurd dus heb ik daar niks aan

Even via de telefoon geprobeerd. Zou het ook kunnen dat het massa punt van de ballast niet meer goed is en opgeschuurd moet worden? Gezien hier eerst wel vonkjes vanaf kwamen met het bewegen van het oogje dat naar de - van de accu loopt...en later dus niet meer.
Verder nog een paar fotos. 2 losse kabels/stekkers ook die naar de + vd ballast lopen..deze xaten nergens in de koplamp op aangesloten...of zijn deze van de standaard verlichting? Heb het nog geprobeerd met wel aangesloten maar dat maakte niks uit.

1NyQBd.jpg

ILSXyE.jpg

u33NJI.jpg

Tevens nog een extra toevoeging: M'n subwoofer/versterker werkt nu ook opeens niet.

Ook krijg ik de indruk dat de auto minder moeite heeft om te starten nu, dat terwijl de accu wel slecht is.

Nico GTR zei:
Dus als de ballast goed is, de bekabeling ook, de zekeringen ook. Dan blijft de lamp over.

Dat dacht ik ook, helaas geen reservelamp om te kunnen testen.

Overigens net langs een garage hier geweest, er loopt geen stroom van de ballast naar de koplamp... op 2e foto van 1 van de vorige posts, is ook te zien dat van de + van de ballast, die 2 kabels niet in een stekker zitten......dit lijkt mij toch ook niet te kloppen?

Prodemo zei:

Die zwarte stekker helemaal rechts (liggend op de accu) lijkt mij inderdaad een stekker voor het originele dimlicht.

Wees slim en laat die aftermarket Xenon 'prut'zooi eruit bouwen en rijdt gewoon verder met de originele verlichting, misschien een iets sterker lampje monteren als het je wat te donker is.

Durashift zei:
Prodemo zei:

Die zwarte stekker helemaal rechts (liggend op de accu) lijkt mij inderdaad een stekker voor het originele dimlicht.

Wees slim en laat die aftermarket Xenon 'prut'zooi eruit bouwen en rijdt gewoon verder met de originele verlichting, misschien een iets sterker lampje monteren als het je wat te donker is.

Zou het er zelf ook niet in willen, maar het zat er al op, alleen maar extra spul wat stuk kan(tadaa)

Maar die 2 losse pinnen, moeten die niet in die zwarte stekker? Gezien die + van de balllast nu nergens op aangesloten zit.

Je balast is niet meer aangesloten in elk geval. Die zwarte stekker op de accu is de originele h7 aansluiting. De pinnen van de balast steken daar in. Als je wil terugbouwen naar halogeen is dat ook heel simpel. Xenon H7 vervangen door halogeen h7 en die zwarte stekker weer rechtstreeks op de lamp.

En de originele unit is niet omgebouwd naar projector. Eigenlijk de verkeerde xenon ombouw, maar daardoor makkelijk terug te brengen naar origineel.

Prodemo zei:
Tevens nog een extra toevoeging: M'n subwoofer/versterker werkt nu ook opeens niet.

Ook krijg ik de indruk dat de auto minder moeite heeft om te starten nu, dat terwijl de accu wel slecht is.

Zowel voor xenon als voor een sub moet een aparte kabel vanaf de accu getrokken worden. Aftermarket. Kan het zijn dat ze ergens een (Aftermarket) zekering delen?

Dankje voor de reacties.

Dat laatste zou ik niet weten. De zekeringen die ik na heb gelopen zijn die van de zekeringskast, als ze ergens anders nog een paar zitten heb ik die nog niet nagekeken(achter in m'n versterker/subwoofer zit er 1, die zal ik morgen eerst even nog checken.

Zag wel op de zekeringskast een aparte kabel lopen met zekering van 20A erop, die er standaard niet zit. Deze is of voor de xenon, of voor de versterker. Deze zekering was nog wel heel. Maar de xenon zat er al op toen ik de auto kocht, de versterker heb ik 2 maanden terug laten inbouwen bij een car hifi zaak. Nu moet ik wel zeggen, dat in het begin de versterker slecht contact maakte en soms ook niet werkte. Als ik het kabeltje dan een beetje bewoog op de versterker werkte die weer. Laatste tijd heeft deze dan ineens zonder problemen gewerkt. En nu dus dat m'n linker xenon dimlicht niet werkt, werkte de versterker ook opeens niet. Radio verder wel normaal.

Tevens doet m'n linker stadslicht het wel(ook xenon kleur).

Tevens nu m'n linker xenon niet werkt en versterker ook niet, merk ik dat de accu het minder zwaar heeft met starten..hij draait de startmotor makkelijker rond.

Goedenavond,

Ik heb vanmiddag de xenon uitgebouwd en normale halogeen lampen gemonteerd.

Nu kon er ook het juiste formaat accu in. Dus dat is weer in orde.

Nu heb ik alleen nog 2 vraagjes:

Als door de kortsluiting de xenon lamp stuk zou zijn, zou je dit net als bij een normale halogeen lamp dit zo kunnen zien?
Heb beide lampjes naast elkaar gehouden maar kon geen verschil ontdekken. Ballasten waren dus in orde(omgewisseld en getest).

En de versterker/subwoofer werkt nog niet. Kon niks aan de zekering zien.

Wel is het zo dat na de inbouw ervan(bij een audio zaak laten doen, bekabeling) de versterker af en toe slecht contact maakte, als ik dan het kabeltje achter bewoog, deed het soms niet soms wel. In elk geval slecht contact(kabels zijn ook erg aan de korte kant).

Laatste 4 weken werkte ie continue zonder problemen...maar na de kortsluiting of iets dergelijks nu niet meer.

Iemand enig idee?

Prodemo zei:
(..)

Wel is het zo dat na de inbouw ervan(bij een audio zaak laten doen, bekabeling) de versterker af en toe slecht contact maakte, als ik dan het kabeltje achter bewoog, deed het soms niet soms wel. In elk geval slecht contact(kabels zijn ook erg aan de korte kant).

Laatste 4 weken werkte ie continue zonder problemen...maar na de kortsluiting of iets dergelijks nu niet meer.

Iemand enig idee?

Proberen dat contact wat stevi ger te maken?

Vermoedelijk zal er ergens toch een spanningspiek geweest zijn toen je met (aangesloten) accu met de Xenon aan de slag ging..
Even alles nalopen, tot waar de spanning komt, denk ik

Durashift zei:
Prodemo zei:
(..)

Iemand enig idee?

Proberen dat contact wat stevi ger te maken?

Vermoedelijk zal er ergens toch een spanningspiek geweest zijn toen je met (aangesloten) accu met de Xenon aan de slag ging..
Even alles nalopen, tot waar de spanning komt, denk ik

Morgen even mee aan de slag, dank je

Terug
Bovenaan