x14xe kapot door t vroeg gesprongen distributieriem

Guest
Hallo allen,

Ik zit met een moeilijke keuze, Mijn opel corsa van 1998 heeft onder het rijden zijn distributieriem eraf gegooid en het blok kapot gelopen.
Deze zat er net 28.000 km / 2 jaar op.

Voor de rest is de auto nog redelijk gaaf, apk van afgelopen mei, geen roest etc.
Dus de keuze is nu, zet ik er een nieuwe motor in of ga ik voor een nieuwe auto? Hoe ingewikkeld is het om een nieuwe motor erin te zetten?

De corsa heeft tot nu toe 160.000 gereden, dus ik zou het zonde vinden om hem nu al naar de sloop te brengen.

Tips? wat is slim om te doen?

andere kopen. voor 900euro heb je een goede corsa vervanger:)

Wie heeft de distributieriem vervangen? Indien het door een fatsoenlijke garage is gebeurd kun je het op een garantiegevalletje gooien. Die riem hoort immers langer mee te gaan dan het aantal kilometers/jaren dat je er nu mee gereden hebt. Hun mogen dan uitzoeken of het een montagefout is geweest (hun fout), of dat er een fout in het materiaal geslopen is (fout van SKF, Contitech, Gates of andere producent).

Indien je een Corsa B bezit zonder roest aan dorpels, chassisbalken en veerschotels (waar ze om bekend staan) zou ik zeker overwegen om de wagen te laten maken. Veel garages nemen genoegen met een cilinderkop revisie, (16 nieuwe kleppen etc.) maar vergeten dat de zuigers waarschijnlijk ook een high-five gekregen hebben van de kleppen. Een onprettige ervaring waar ze slecht tegen kunnen.

Een motor van de sloop lijkt me een zeer goede keuze. Reken dan wel meteen op extra kosten. Denk hierbij aan een nieuwe distributieriem + waterpomp uit voorzorg, nieuwe olie + filter en nieuwe koelvloeistof. Vele monteren ook meteen een nieuwe koppeling, aangezien de motor en versnellingsbak dan toch los van elkaar zijn. Eigenlijk zijn het dus gewoon onderhoudszaken die sowieso aan de beurt komen, misschien niet meteen maar over een jaartje of 2.

Binnen 1 werkdag zal het klusje toch wel geklaard moeten zijn.

Indien je een Corsa B bezit zonder roest aan dorpels, chassisbalken en veerschotels (waar ze om bekend staan) zou ik zeker overwegen om de wagen te laten maken. Veel garages nemen genoegen met een cilinderkop revisie, (16 nieuwe kleppen etc.) maar vergeten dat de zuigers waarschijnlijk ook een high-five gekregen hebben van de kleppen. Een onprettige ervaring waar ze slecht tegen kunnen.

Een motor van de sloop lijkt me een zeer goede keuze. Reken dan wel meteen op extra kosten. Denk hierbij aan een nieuwe distributieriem + waterpomp uit voorzorg, nieuwe olie + filter en nieuwe koelvloeistof. Vele monteren ook meteen een nieuwe koppeling, aangezien de motor en versnellingsbak dan toch los van elkaar zijn. Eigenlijk zijn het dus gewoon onderhoudszaken die sowieso aan de beurt komen, misschien niet meteen maar over een jaartje of 2.

klinkt een beetje als €1500 aan onderhoud uitgeven voor een auto die nooit meer dan €1000 waard is.

zou voor €2000 een corsa van na 2001 kopen.

Een auto is waard wat de auto jezelf waard is.

Indien jij het een prachtig autootje vind, en als een nieuwe rijd; is een exemplaar van recenter bouwjaar kansloos.

Bovendien is vanaf 2001 het nieuwe model Corsa gekomen (C) en is dus ook weer ietsje prijziger. Daarbij komt ook nog dat de 1.0 en 1.2 distributieketting problemen kent, ook een dure reparatie. Dan blijft de 1.4 met distributieriem dus over. Weer ietsje prijziger in aanschaf, en onzuiniger.

Niks is onmogelijk natuurlijk, maar in dat budget is de kans dat je ellende van een ander koopt natuurlijk groter.
Ik investeerde in m'n huidige, dan weet ik wat ik onder de kont heb. Bovendien is die optie ook goedkoper in belasting en verzekering. Wellicht belangrijk voor TS.

Terug
Bovenaan