WLTP prijsverhogingen en geschrapte uitvoeringen

Carfanatic

Wegverkenner
OPEL KARL FORS DUURDER

6 JUNI 2018 14:24
Ook de kleinste auto’s zijn sinds enige tijd definitief over de magische grens van 10.000 euro heen. Dat is op zich geen schande, maar de Opel Karl is na de meest recente prijswijziging wel erg veel duurder geworden.

De laatste prijslijst van de Opel Karl vermeldt een basisprijs van €13.699 inclusief kosten rijklaar maken, een verschil van maar liefst €2.000 met de prijzen die eerder werden gehanteerd. Voor dit basisbedrag staat een 1.0 Selection klaar, een auto met elektrische ramen voor en centrale deurvergrendeling, maar zonder airco. De Edition, die dat wel biedt, moet €15.099 kosten. De duurste uitvoering van de reguliere Karl, de Innovation, staat voor €16.599 te boek. Dan is er nog de Karl Rocks. Deze eigenwijze hoogpotige met stoere kunststof opsmuk en de achterklep van een Chevrolet Spark staat voor €16.999 te boek.
https://www.autoweek.nl/nieuws/opel-karl-fors-duurder/

Omdat ik dit onderwerp in verschillende topics terug zag komen maar een topic aangemaakt.
 
Producties worden stilgelegd, verkopen stagneren, dit moet enorme gevolgen hebben voor de automobielbranche. Al biedt het dealers en importeurs wel de kans om van oude voorraad af te komen want er is nu een enorme run op voorraadmodellen.
 
[size=medium]Porsche limits European sales on new emissions rules[/size]
[size=x-small]Jan Schwartz | June 1, 2018 16:26 CET[/size]

HAMBURG -- Porsche said it would limit temporarily the number of models it sells in Europe, citing a switch to so-called WLTP lab tests related to car emissions and fuel consumption.

Porsche said its customers could get in touch with Porsche dealerships to pre-order affected models during the transition period. It did not specify the scope of the limitation or which models were affected.

Waiting times for the Cayenne SUV and Panamera sedan could be until at least March 2019, the Frankfurter Allgemeine Zeitung reported. The 911 won't be available until the autumn, it said.

The measures will extend testing to ultrafine particles, which cause thousands of premature deaths, EU data shows, emitted from a new generation of gasoline direct injection engines.

The new Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) standard, along with RDE on-road emissions tests, will go into effect in the EU on Sept. 1.

Porsche is among a number of automakers hit by the regulation changes in the EU.

BMW temporarily stopped production of some models in May because of modifications required so their vehicles comply with RDE on-road emissions tests. Volkswagen Group warned of potential bottlenecks as it seeks to get vehicles through the WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) testing. Renault CEO Carlos Ghosn warned that WLTP will impact the automaker from September this year to April 2019.

Bron: https://europe.autonews.com/article/20180601/ANE/180609968/porsche-limits-european-sales-on-new-emissions-rules
 
Ik vraag me tevens af wat dit op termijn doet met de tweedehandsprijzen van (jonge) gebruikte auto's. Het verschil tussen een, laten we zeggen, splinternieuwe Karl en eentje van een half jaartje oud bedraagt hierdoor zomaar 4k of meer, tientallen procenten dus in die klasse. Moet je wel heel graag perse nieuw willen kopen...
 
@Tom: dat artikel van AMT geeft wel een goede kijk in de keuken. Interessant!

En ja, voor welke auto gaat het het meeste effect hebben? Ik denk juist niet voor die snelle dingen. Mijn VR6 rijdt bijvoorbeeld altijd 1:10. Mijn Focus rijdt bij 150kmu ook 1:10, maar bij de NEDC cyclus ging ie niet harder dan 90 en dan haalt ie de 1:20 wel. Bij zulke zuinige auto's gaat het verschil het grootst zijn verwacht ik.
 
Mazda-gamma conform Euro 6d TEMP
Mazda is klaar voor de toekomst: vrijwel nieuwe modellen (behalve de Mazda3) die vanaf nu besteld worden voldoen aan de nieuwe Euro 6d TEMP emissienorm, die de veeleisende WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) omvat, evenals de on-road RDE (Real Driving Emissions) test. Daarmee heeft de volledige modellenreeks van de Japanse autofabrikant deze nieuwe certificering, ruim een jaar voordat de nieuwe regeling van kracht wordt voor alle nieuw te registreren voertuigen. De levering van de eerste Mazda's met Euro 6d TEMP is begin juli.

Meer info: https://www.autozine.nl/mazda/nieuws/complete-mazda-gamma-conform-euro-6dtemp

De Europese merken vallen weer door de mand. Op de hoofdpagina wordt onze regering er steeds weer negatief bijgehaald maar de automerken zijn degene die hun auto's niet schoon genoeg weten te krijgen..
 
Zo kan het inderdaad ook. Volgens mij heeft ook Volvo aangegeven al helemaal klaar te zijn voor WLTP.
 
Volvo heeft inderdaad ook alle modellen gemeten. Renault maakt begreep ik met een week of twee, drie de nieuwe prijslijsten bekend.
 
Zucht.... net nu ik mijn aankoop op een leuke (lees snellere) auto had uitgesteld tot eind 2018 :(
Toch maar voor een lage km occasion bij onze oosterburen gaan halen. Import word meer en meer booming business!

En nog 0,0 reactie vanuit het kabinet of het ministerie hierover. Vind ik toch schandalig, ach eigenlijk ook weer niet. De zoveelste loze belofte die ons belasting betalen burgers toegekend is!
 
Denk dat er eind 2018 / begin 2019 geen auto meer verkocht wordt zo, puur vanwege het uit de boom kijken wat prijzen gaan doen straks.
Zou eigenlijk ook wel eens goed zijn.
Gewoon allemaal geen nieuwe auto kopen en gewoon nog even blijven rijden waar we nu in rijden.
Zal de roverheid dan wellicht iets gaan doen aan de bizarre prijzen van nieuwe auto's? ( door extreme BPM ).
 
Total Loss zei:
Denk dat er eind 2018 / begin 2019 geen auto meer verkocht wordt zo, puur vanwege het uit de boom kijken wat prijzen gaan doen straks.
Zou eigenlijk ook wel eens goed zijn.
Gewoon allemaal geen nieuwe auto kopen en gewoon nog even blijven rijden waar we nu in rijden.
Zal de roverheid dan wellicht iets gaan doen aan de bizarre prijzen van nieuwe auto's? ( door extreme BPM ).

Er blijven heus auto's verkocht worden, maar iets andere dan je gewend bent wellicht. Misschien ziet december er zo wel uit :D

1. Jaguar I-Pace
2. Tesla Model S
3. Tesla Model X
4. Kia Niro EV
5. Nissan Leaf
6. Hyundai Kona EV
7. Volkswagen e-Golf
8. Hyundai Ioniq
9. Renault Zoe
10. BMW i3
11. Opel Ampera-e
 
D-C zei:
Total Loss zei:
Denk dat er eind 2018 / begin 2019 geen auto meer verkocht wordt zo, puur vanwege het uit de boom kijken wat prijzen gaan doen straks.
Zou eigenlijk ook wel eens goed zijn.
Gewoon allemaal geen nieuwe auto kopen en gewoon nog even blijven rijden waar we nu in rijden.
Zal de roverheid dan wellicht iets gaan doen aan de bizarre prijzen van nieuwe auto's? ( door extreme BPM ).

Er blijven heus auto's verkocht worden, maar iets andere dan je gewend bent wellicht. Misschien ziet december er zo wel uit :D

1. Jaguar I-Pace
2. Tesla Model S
3. Tesla Model X
4. Kia Niro EV
5. Nissan Leaf
6. Hyundai Kona EV
7. Volkswagen e-Golf
8. Hyundai Ioniq
9. Renault Zoe
10. BMW i3
11. Opel Ampera-e

Ben niet perse van de EV's maar alles beter dan een top 10 met alleen maar A-segment, hier en daar een B-Segmenter en een verdwaalde C-segmenter erin.
 
Ik krijg net een WLTP prijslijst van de Ford Kuga binnen. De 1.5 Ecoboost 120pk is de instapper. Als Trend Essential 31.695, als Trend Ultimate 33.795. Maar netto kosten deze maar 14.651 en 16.387! 165 gram CO2, dus 13.967 BPM! Absurd!
Het probleem nu: dit is deels gecompenseerd in de netto prijs, want in Duitsland kost de Trend (welke van de twee dat is weet ik niet) 23.300. Haal daar 19% BTW af en je komt op een netto prijs van 19.580. Als Duitser kan je 'm nu dus beter in Nederland kopen.
 
165 gram CO2 is ook wel veel eigenlijk voor een 120 pk blok, toch?

Edit: Sjit, trap er zelf in, dit is WLTP ipv NEDC waar ik in gedachte mee vergeleek :rolleyes:
 
De overheid had toch ook de CO2 staffel grenzen wat verlaagd waardoor auto's nog sneller in een hoger tarief vallen?
Van de Rai/Bovag/ANWB lobby hiertegen hoor ik ook niks meer.

'WLTP wordt prijsneutraal ingevoerd'. Ben bang dat echt niet het geval zal zijn.
 
@Tom: ik vind het ook voor WLTP begrippen veel, maar dat komt ook doordat we nog geen compleet beeld hebben van de uitstootcijfers van alle merken.
En omdat dat beeld er nog niet is, heeft de overheid de BPM staffels nog niet aangepast.

Overigens heeft ook Land Rover wat issues met de WLTP: een forse prijsstijging voor de Discovery.
<https://www.autoweek.nl/nieuws/prijsstijging-land-rover-discovery/>
 
Het is opmerkelijk wat er hier gebeurt. Paar zaken:
-Overgang van NEDC naar WLTP norm: oftewel van onrealistische theoretische waarden naar (meer) praktijkwaarden.
-toezegging overheden dat transitie kostenneutraal gaat (bpm). Hiervoor moet nieuw beleid komen uit Den Haag.
-overgang gaat in per 1 sept 18: er is nog geen nieuw beleid.
-nieuw beleid wordt waarschijnlijk gepresenteerd met Prinsdag.
-tegenlijkertijd komt er sowieso aanpassing op het huidige beleid (kortom alles is volstrekt onzeker).
- auto's worden dus in 2018 sept tot in ieder geval tot 1 januari een stuk duurder.
-daarom vooral verkoop uit voorraad.

Conclusie:
- koop geen nieuwe auto na 1 sept 18 en voor 1 jan 19. Alleen voorraad. Grote kans dan je zo duizenden euro's meer bpm betaald.
- per 1 januari auto's weer in principe terug naar 'oude prijzen', maar er komt sowieso ook nieuw beleid.

Wat is dat nieuwe beleid? Dat is nog onduidelijk, maar er gaan geruchten rond dat de brandstofmotor meer belast gaat worden om de kloof tussen brandstof en elektrische auto kleiner te maken en verkoop EV te stimuleren. Dat betekent dat brandstofauto's dus helemaal niet goedkoper kunnen gaan worden. Misschien zelfs nog duurder. Tegenlijkertijd subsidie op EV.

Persoonlijk vind ik dit onwenselijk. Hoewel ik voor de energietransitie ben denk ik dat dit een stap te ver gaat. De prijzen in NL lopen al behoorlijk uit de pas vergeleken met andere EU landen. Voor de particulier (zeker met kleine beurs) wordt de nieuwe auto, zelfs het A segment, onbereikbaar. Daarnaast zal het de Nederlandse en de Europese tweedehands markt verder gaan verstoren.

Dus ik hoop dat per 1 jan de prijzen weer op oude niveau liggen, maar ik ben er bang voor....
 
Ach. Business as usual. Fiscaal gegoochel en korte-termijndenken, zo rollen we in Nederland. Al lijkt het nergens zo erg als in de autobranche.
 
Zou wel een interessante transitie worden. We hebben nu al een relatief oud wagenpark.
Dat zal enkel gaan toenemen als je deze regels invoert. Daarbij komt ook nog dat de A segmentertjes van een paar maanden oud dan een "relatief enorm" prijsverschil hebben met hun nieuwe broertje.

Wat doet dat met de tweedehands prijs en de afschrijving voor die auto's? Zal waarschijnlijk nog minder worden. (afschrijving dan)

Daarbij denk ik wel dat de mensen die toch al hun gedachten op een gemiddelde C segment vervuilend ding hadden gezet zoals een Megane RS, Focus RS, Leon Cupra die auto toch wel kopen. Zeggen nu wel dat de 9000 euro extra teveel is.....maar over 5 maanden zijn ze die vergeten en dan bestellen ze hem alsnog.

Ik vrees alleen voor de versie met handbak. :)
 
Wat dat betreft ook slecht als fabrikanten en importeurs de hogere BPM gaan compenseren. Fijn voor de consument op korte termijn, maar als ze dat niet doen dat wordt er niks verkocht en ziet de overheid in dat de hoge BPM bedragen een probleem zijn.
 
Barri zei:
Wat dat betreft ook slecht als fabrikanten en importeurs de hogere BPM gaan compenseren. Fijn voor de consument op korte termijn, maar als ze dat niet doen dat wordt er niks verkocht en ziet de overheid in dat de hoge BPM bedragen een probleem zijn.

Vraagje....netto prijs van die ene Kuga he. Daar moet dan geld bij voor de Nederlandse importeur of niet?
Ik hoor altijd dat de marge klein is (heb nog geen kijkje gehad bij een OEM) maar als je dat zo ziet zou je er bijna aan gaan twijfelen.
 
Barri zei:
Ik krijg net een WLTP prijslijst van de Ford Kuga binnen. De 1.5 Ecoboost 120pk is de instapper. Als Trend Essential 31.695, als Trend Ultimate 33.795. Maar netto kosten deze maar 14.651 en 16.387! 165 gram CO2, dus 13.967 BPM! Absurd!
Het probleem nu: dit is deels gecompenseerd in de netto prijs, want in Duitsland kost de Trend (welke van de twee dat is weet ik niet) 23.300. Haal daar 19% BTW af en je komt op een netto prijs van 19.580. Als Duitser kan je 'm nu dus beter in Nederland kopen.

Ik heb zo'n 18 jaar geleden bij een (toenmalige) specialist in export gewerkt. We verkochten soms per maand tegen de 100 auto's. Voornamelijk aan Fransen en Duitsers. Export naar Engeland ook wel wat, maar dat was wat omslachtiger. Met trailers tegelijk gingen Laguna's en Scenics naar Frankrijk verkocht. Indertijd waren de netto-prijzen in Nederland ook fors lager. Weet de cijfers niet meer, maar scheelde aanzienlijk. Niet alle versies en uitvoering, en het was een aparte studie op zichzelf om de verschillende uitvoeringen enigszins op elkaar aan te laten sluiten. Bv ESP was in NL niet standaard, in Frankrijk wel. Zelfde met (met een slag om de arm, is immers al lang geleden) met airco en/of schuifdak op Passat en Golf naar Duitsland.
Op een gegeven moment werden de prijzen meer en meer gelijk getrokken. Denemarken was toen een tijdje een goed land om in te kopen.

Een soortgelijke situatie kan nu ook weer ontstaan. Aan de andere kant moet je ook even goed doorrekenen. In Duitsland (maar ook andere landen) zijn kortingen tussen de 10 en 20% op een nieuwe auto voor een particulier niet heel ongewoon. Dan moet de korting op de toch al lage netto-prijs in Nederland wel heel goed zijn om de moeite nog lonend te hebben.
 
Daarom zijn de netto prijzen nu ook vaak gelijk bij verschillende landen.
En inderdaad, zit er dan zoveel marge in? Ik vraag het me af, en ben dan ook erg verbaasd over die lage netto prijs.
 
Ja want dat is bijna 10.000 euro. Die moet iemand betalen.....

Ik zag net een reclame langs komen voor private lease. Dat is nu natuurlijk de toekomst.
 
In België druppelt het ook door. Verkoop van de 3 Duitse premium merken is ingestort (BMW -20% over de laatste paar maanden).
CO2 uitstoot gaat (op papier) omhoog, een auto die voor 90% fiscaal aftrekbaar is voor ondernemingen wordt opeens 75% (dus duurder). Combineer dat met de meer onzekere restwaarde van diesels bij contracten van 4-5 jaar en je krijgt dergelijke effecten.

Ik moest mijn nieuwe lease auto al besteld hebben maar het is gewoon (te) onduidelijk. Bvb. Mercedes kan geen deftige offertes geven voor de gefacelifte C-klasse -> lease maatschappij kan er geen deftige prijs op plakken. De op papier hogere CO2 uitstoot maakt dat je bepaalde wagens niet meer kan leasen (in B is de grens vaak 119g/km omwille van de fiscaliteit). Dan krijg je het effect dat mensen in dezelfde functie 1 klasse kleiner moeten gaan rijden dan hun collega's die 1 jaar geleden aan de beurt waren om een auto te kiezen...
 
Total Loss zei:
Denk dat er eind 2018 / begin 2019 geen auto meer verkocht wordt zo, puur vanwege het uit de boom kijken wat prijzen gaan doen straks.
Zou eigenlijk ook wel eens goed zijn.
Gewoon allemaal geen nieuwe auto kopen en gewoon nog even blijven rijden waar we nu in rijden.
Zal de roverheid dan wellicht iets gaan doen aan de bizarre prijzen van nieuwe auto's? ( door extreme BPM ).

Grappig, de strekking van mijn reactie op de 1900 euro prijsverhoging van de Opel Karl die alleen wordt veroorzaakt door de WLTP, is ongeveer hetzelfde. We vergeten vaak wat voor power we als consument hebben. Gewoon voorlopig stoppen met het kopen van nieuwe auto's.

"De autoverkopen gaan flink plussen in juni, juli en augustus nu duidelijk is hoe duur auto's worden door de WLTP en wat de overheid gaat binnenhengelen aan extra BPM inkomsten.
Het kan niets anders opleveren dan een enorme dip in de rest van het jaar. De vraag naar jong gebruikt gaat de pan uitrijzen en dus gaan bedrijven deze auto's uit het buitenland halen. Dat levert dus zeker niet de beoogde lagere CO2 uitstoot op.
Eigenlijk zouden we en masse moeten stoppen met de aankoop van nieuwe auto's. Bedrijven zouden simpelweg hun leasecontracten moeten verlengen en zo weinig mogelijk nieuwe auto's in moeten zetten of alleen jong gebruikte auto's of electrische auto's. Ben benieuwd hoe snel de overheid dan ingrijpt :)"
 
DagDromer zei:
Ik heb zo'n 18 jaar geleden bij een (toenmalige) specialist in export gewerkt. We verkochten soms per maand tegen de 100 auto's. Voornamelijk aan Fransen en Duitsers. Export naar Engeland ook wel wat, maar dat was wat omslachtiger. Met trailers tegelijk gingen Laguna's en Scenics naar Frankrijk verkocht. Indertijd waren de netto-prijzen in Nederland ook fors lager. Weet de cijfers niet meer, maar scheelde aanzienlijk. Niet alle versies en uitvoering, en het was een aparte studie op zichzelf om de verschillende uitvoeringen enigszins op elkaar aan te laten sluiten. Bv ESP was in NL niet standaard, in Frankrijk wel. Zelfde met (met een slag om de arm, is immers al lang geleden) met airco en/of schuifdak op Passat en Golf naar Duitsland.
Op een gegeven moment werden de prijzen meer en meer gelijk getrokken. Denemarken was toen een tijdje een goed land om in te kopen.
.

Was dat ShipSide, Dagdromer? Ik heb daar tot 1996 gewerkt. Hele trucks met Peugeots 306 gingen er naar Frankrijk, veel Mazda's naar Joegoslavië, veel Peugeots 405 en Volvo's naar Argentinië en er kochten ook regelmatig Duitsers een auto.
 
@MB W Natuurlijk zouden we dat massaal moeten doen. Inderdaad hebben we met zijn allen samen de macht om op die manier eens goed onze mening aan te geven. Ben echt heel benieuwd wat de verkoopcijfers het komende jaar gaan doen. Zal hoe dan ook slecht nieuws zijn voor de auto bedrijven die zich met name richten op nieuwverkoop.
 
Ja, voor de bedrijven die nieuwe auto's kopen is dat funest. Maar als blijkt hoeveel impact deze prijsverhogingen echt hebben dan zal de overheid iets moeten doen.

Aan de andere kant.....heeft de autobranche wel genoeg gelobbyt en aan de bel gehangen? Konden zij dit voorzien? Blijkbaar wel....want bv Opel heeft massaal Karls op kenteken gezet met een leuke korting met specifiek de vermelding dat de Karl duurder gaat worden. Ook Renault kondigt grote kortingen aan vanwege de aankomende prijsverhogingen.
De brancheverenigingen verwachten geen daling in de verkopen dit jaar dus blijkbaar is alles koek en ei volgens hen. Misschien is de plus de komende 3 maanden zo groot dat die de daling in de laatste 3 maanden compenseert. Maar als juni ook geen groeispurt in de verkopen laat zien. net als in mei, dan vraag ik mij af of juli en augustus enorm gaan plussen. Misschien heeft de consument nog steeds geen idee van de impact. Maar zodra alle merken hun nieuwe prijzen bekend maken zal het schrikken zijn waarschijnlijk. Ik ben benieuw of alle A segmenters 2 mille duurder worden en of de B segmenters ook aan de beurt zijn.

Peugeot heeft al een 68pk versie van de 208 in de prijslijst gezet omdat de 82 pk versie aardig wat duurder gaat worden. Die 68pk is duurder dan de 82 pk van voor de WLTP.
 
Denk dat het echt een kwestie is van nu meteen nog ff snel iets kopen voor de oude prijs of anders een jaar wachten tot er meer duidelijkheid is. Het afwachten van klanten gaat de auto branche gegarandeerd geld kosten. Op deze manier zal begin 2019 een drama gaan worden wat verkopen betreft, zeker zolang er geen duidelijkheid is.
 
MBdoubleyou zei:
Was dat ShipSide

Nee, Euromediair / Otomediair in Loosdrecht. Is ontstaan vanuit een (toen) grote Franse wederverkoper waar ik zo even de naam niet meer van weet. Iets met EF of zoiets in de naam. Heb op zolder nog ergens een promovideo van die club.
 
Ik werk momenteel bij een leasemaatschappij en wij zien dat de ene na de andere grote klant (en ook steeds meer kleinere klanten) een bestel stop in het leven roept totdat er meer duidelijk is aangaande de consequenties van WLTP. Dit gaat dus zeker wel een effect hebben op de nieuw verkopen van 2018 ongeacht wat de branchevereniging zegt.
 
DagDromer zei:
MBdoubleyou zei:
Was dat ShipSide

Nee, Euromediair / Otomediair in Loosdrecht. Is ontstaan vanuit een (toen) grote Franse wederverkoper waar ik zo even de naam niet meer van weet. Iets met EF of zoiets in de naam. Heb op zolder nog ergens een promovideo van die club.

Die ken ik dan weer niet :). Het was leuke handel! Zeker als ik weer even een auto ergens moest afleveren. Leuke ritjes naar o.a. Wenen, Praag, Marseille, Milaan, London, Nice en St. Petersburg. En die zwarte RHD BMW M3 met safraangeel leer ophalen in Southampton was ook geen straf. En ik heb ook aardig wat Volvo's opgehaald in Gothenburg.
 
NFS zei:
Ik werk momenteel bij een leasemaatschappij en wij zien dat de ene na de andere grote klant (en ook steeds meer kleinere klanten) een bestel stop in het leven roept totdat er meer duidelijk is aangaande de consequenties van WLTP. Dit gaat dus zeker wel een effect hebben op de nieuw verkopen van 2018 ongeacht wat de branchevereniging zegt.

Daar zijn de eerste berichten uit de markt dus al. Trekt jullie branchevereniging al aan de bel bij de overheid?
 
NFS zei:
Ik werk momenteel bij een leasemaatschappij en wij zien dat de ene na de andere grote klant (en ook steeds meer kleinere klanten) een bestel stop in het leven roept totdat er meer duidelijk is aangaande de consequenties van WLTP. Dit gaat dus zeker wel een effect hebben op de nieuw verkopen van 2018 ongeacht wat de branchevereniging zegt.
Een jaar langer in je Golf doorrijden of een nieuwe Polo leasen, dan blijft toch iedereen lekker een jaar doorrijden. Dit gaat echt grote gevolgen hebben voor de branche.
 
@NFS: ik werk ook bij een leasemaatschappij, maar hoor weinig van zulke geluiden. Vooral omdat 'onze' merken een prijsgarantie afgeven (fiscale prijs blijkt gelijk als ie nu besteld wordt).
Wel hoor en lees ik dat veel modellen en/of motoriseringen langere tijd niet leverbaar zullen zijn, dat gaat wel een issue worden. Ik denk ook dat het aantal nieuw verkochte auto's sterk afneemt de komende maanden.
 
Barri zei:
@NFS: ik werk ook bij een leasemaatschappij, maar hoor weinig van zulke geluiden. Vooral omdat 'onze' merken een prijsgarantie afgeven (fiscale prijs blijkt gelijk als ie nu besteld wordt).
Wel hoor en lees ik dat veel modellen en/of motoriseringen langere tijd niet leverbaar zullen zijn, dat gaat wel een issue worden. Ik denk ook dat het aantal nieuw verkochte auto's sterk afneemt de komende maanden.

Toevallig afgelopen week meegekeken met een collega in het handige onlinemobiliteitsregeling.nl
Hij moest een nieuwe leasewagen bestellen. Ik schrok me een hoedje!

Veel modellen zijn duurder tot extreem duurder geworden. Bedragen van €100-€200 per maand verhoging zijn geen uitzondering maar eerder regel.
 
ENTE zei:
Barri zei:
@NFS: ik werk ook bij een leasemaatschappij, maar hoor weinig van zulke geluiden. Vooral omdat 'onze' merken een prijsgarantie afgeven (fiscale prijs blijkt gelijk als ie nu besteld wordt).
Wel hoor en lees ik dat veel modellen en/of motoriseringen langere tijd niet leverbaar zullen zijn, dat gaat wel een issue worden. Ik denk ook dat het aantal nieuw verkochte auto's sterk afneemt de komende maanden.

Toevallig afgelopen week meegekeken met een collega in het handige onlinemobiliteitsregeling.nl
Hij moest een nieuwe leasewagen bestellen. Ik schrok me een hoedje!

Veel modellen zijn duurder tot extreem duurder geworden. Bedragen van €100-€200 per maand verhoging zijn geen uitzondering maar eerder regel.

Dat heeft niet met de WLTP te maken. Een gemiddelde c-segmenter die 3 mille duurder wordt vanwege de WLTP gaat niet per maand 100 tot 200 euro duurder in de lease worden. Daar zullen andere redenen aan ten grondslag liggen.
 
MBdoubleyou zei:
ENTE zei:
Barri zei:
@NFS: ik werk ook bij een leasemaatschappij, maar hoor weinig van zulke geluiden. Vooral omdat 'onze' merken een prijsgarantie afgeven (fiscale prijs blijkt gelijk als ie nu besteld wordt).
Wel hoor en lees ik dat veel modellen en/of motoriseringen langere tijd niet leverbaar zullen zijn, dat gaat wel een issue worden. Ik denk ook dat het aantal nieuw verkochte auto's sterk afneemt de komende maanden.

Toevallig afgelopen week meegekeken met een collega in het handige onlinemobiliteitsregeling.nl
Hij moest een nieuwe leasewagen bestellen. Ik schrok me een hoedje!

Veel modellen zijn duurder tot extreem duurder geworden. Bedragen van €100-€200 per maand verhoging zijn geen uitzondering maar eerder regel.

Dat heeft niet met de WLTP te maken. Een gemiddelde c-segmenter die 3 mille duurder wordt vanwege de WLTP gaat niet per maand 100 tot 200 euro duurder in de lease worden. Daar zullen andere redenen aan ten grondslag liggen.

Weet je het zeker?
Het is natuurlijk namelijk niet alleen een hogere nieuwprijs dus aanschaf maar op papier ook een hoger verbruik dus meer brandstof, hogere nieuwprijs en dus ook hogere verzekeringspremie. Dat laatste zal niet zo veel betekenen maar als brandstof inclusief is en het verbruik gaat op papier van zeg 1 op 15 naar 1 op 12 dan kan je best grote verschillen krijgen. Misschien ook extra veel afschrijving gezien de onzekere toekomst van diesels ofzo?
Zijn mijn gedachtes hoor!
 
Voor de helderheid; het gaat om een leaselijst van dieselauto’s in voornamelijk C en D segment.

Ik heb die lijst een half jaar geleden van links naar rechts doorgespit omdat ik toen zelf een keuze moest maken.
Freak als ik daarin ben kan ik zeggen dat ik ‘m uit m’n hoofd ken:)


Mijn huidige auto afgelopen week exact zo geconfigureerd zoals hij hier op het erf staar. Kwam €150,- per maand hoger uit.
Ook diverse andere modellen geconfigureerd en kwam tot dezelfde verbijsterende conclusie.


WLTP en/of andere invloeden zoals Total Loss al aangeeft hierboven? Denk het wel!
 
Carfanatic zei:
de klap van het afschaffen van de 0 en later 14% spaardiesels zijn ze ook te boven gekomen.

Dat dacht je...Nog lang niet... Nederlandse automarkt is wel aan het herstellen maar aantallen van voor de crisis worden nog lang niet gehaald, terwijl dat wel zou moeten (ook bv voor autobedrijven. Ze moeten een volgende crisis kunnen trekken).
 
Aras zei:
NFS zei:
Ik werk momenteel bij een leasemaatschappij en wij zien dat de ene na de andere grote klant (en ook steeds meer kleinere klanten) een bestel stop in het leven roept totdat er meer duidelijk is aangaande de consequenties van WLTP. Dit gaat dus zeker wel een effect hebben op de nieuw verkopen van 2018 ongeacht wat de branchevereniging zegt.
Een jaar langer in je Golf doorrijden of een nieuwe Polo leasen, dan blijft toch iedereen lekker een jaar doorrijden. Dit gaat echt grote gevolgen hebben voor de branche.

Heb ik net ook gedaan. Mijn lease Passat heb ik een jaar ( nu tot 180000 km) verlengd. Even gedacht om voorraad Talisman te nemen maar toch niet gedaan.
Eerst afwachten wat nieuwe beleid van Den Haag gaat worden. Zoals gezegd: dat moet met Prinsjesdag bekend worden voor 1 Jan 2019. En het zou kostenneutraal gaan dus per 1 Jan 19 moeten prijzen weer op ‘normaal’ niveau zijn. Kan ik tegenlijkertijd kijken of nieuwe C5 of 508 binnen het leasebedrag past:T
 
Je hebt groot gelijk om contract te verlengen wanneer het kan!
Je weet nu wat je hebt en wat je dat kost.
Nu iets nieuws leasen wordt hoe dan ook "duurder" en wellicht een klasse lager of in ieder geval een minder dikke auto.
Mooi even uitzitten totdat exact duidelijk is wat er nu gaat gebeuren. (y)
 
Van de week een nieuwe wagen besteld (zakelijk, aanschaf, geen lease).
Seat Ateca 1.5 DSG (1.4 wordt niet meer geleverd)

Wat ik begreep van de dealer is het volgende:
- Prijsgarantie vanuit PON (zwart op wit, geldig tot 2 weken na offertedatum. auto ook binnen deze periode besteld)
- Fabricagestop tot alles duidelijk is, productiedatum voor de mijne ligt nu (nog) in oktober.

Als ik dit alles lees wordt de melkkoe "automobilist" weer flink leeg gezogen, tenzij we gewoon geen nieuwe auto's meer kopen.
 
Terug
Bovenaan