wisselaar stuk

hoos

Net ingestapt
Ik rij sinds 8 maand een Dacia Jogger,
Nu een 18000 op de teller, enkele maanden geleden stond oliepeil op het min teken, en is bijgevuld tot het max teken.
Gisteren maar eens gepeild , weer op het min niveau.

Ik kijk nog eens goed en zie dat het koelvloeistoftankje best wel vol zit !
Dop eraf en het is werkelijk een grote dikke mayonaise pot.
Naar de garage en ja, niet meer mee rijden, waarschijnlijk de koelvloeistof/olie wisselaar intern lek, ongeveer 1 liter olie heeft zich gemengd met de koelvloeistof.
Deze koelvloeistof [ drap ] heeft dus al zeker 2 maand door het gehele koelcircuit gestroomd. kachelradiator, en de turbo wordt ook door dit circuit gekoeld.

Hadden ze nog niet meegemaakt en op internet ook eigenlijk voor dit type motor maar weinig of geen ellende te vinden, domme pech.
Koelcircuit zal schoongemaakt worden, is goed spul voor en is te doen.

Waar ik me zorgen om maak, krijg ik hier na een jaar of 2 jaar vervolg ellende van ?
Kan met bijna niet voorstellen dat dit goed is voor het motorblok.

Graag informatie....

Ik heb hetzelfde probleem gehad in een Scania truck. In eerste instantie merkte ik er niets van, maar op een gegeven moment begon er motorolie te lekken via de dop van het koelvloeistof reservoir. Olie tast de rubber afdichtingen aan, vandaar de lekkages. Maar de motor heeft er niet onder geleden. De defecte wisselaar is vervangen, en het hele koelsysteem is diverse keren doorgespoeld. Daarna was het probleem opgelost.

Kortom, de motor zelf overleeft dit wel. Vervolg ellende voor de motor van deze storing is erg onwaarschijnlijk.

Heb je de auto nieuw of gebruikt gekocht? Heb je nog garantie? Wel een aparte ervaring inderdaad. Ik denk hierbij aan de eventuele garantie die je dus nog evt. zou kunnen hebben.

De motor zal wel meevallen, de slangen naar je radiateur voorin en van de kachel kunnen op termijn wel problemen geven. Die naar je radiateur voorin zou ik preventief laten vervangen als ze toch al aan de auto gaan sleutelen.

Terug
Bovenaan