Winterbanden snel spanning lager ?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Nu heb ik sinds 2 weken winterbanden op mijn auto gemonteerd. Uiteraard na de pomp geweest om lucht bij in te doen. Nu moest ik toch even tanken, dus dacht ik check de spanning ook even. Nu zat er in elke band 2.3 bar. Klopt dat de banden zoveel spanning verliezen? Of moet ik meer bar er op doen? Normaal doe ik 2.5 in de zomerbanden.

Mvg,

Stefan

RioRS zei:
Hallo,

Nu heb ik sinds 2 weken winterbanden op mijn auto gemonteerd. Uiteraard na de pomp geweest om lucht bij in te doen. Nu moest ik toch even tanken, dus dacht ik check de spanning ook even. Nu zat er in elke band 2.3 bar. Klopt dat de banden zoveel spanning verliezen? Of moet ik meer bar er op doen? Normaal doe ik 2.5 in de zomerbanden.

Mvg,

Stefan

0.2 bar verlies is best veel in 2 weken, maar kan ook aan de ijking van de drukmeter zijn of ze zijn bij het omwisselen niet voldoende gevult.

10 graden verschil = 0.1 bar verschil.

Maar in 2 weken denk ik dat je een kleine lek hebt.

0,2 bar is niet heel veel en is te verklaren.
Het was toen warmer. De banden konden toen ook warmer zijn. Misschien een andere meter waardoor er verschil in kan zitten.
Verder mogen winterbanden 0,2 bar extra hebben.
Dit omdat de bouw van de band soepeler is dan een zomerband.

Als alle 4 banden 0,2 bar verloren hebben en de temperatuur is ongeveer hetzelfde dan ligt het aan de meter.
Zo erg nauwkeurig zijn de meters op de tankstations niet. zit onderling nogal verschil in.
Als het slechts een band is, waarschijnlijk een lek.
Normaal gesproken hoort een band (zomer of winter) zijn druk vast te houden.

RioRS zei:
Hallo,

Mvg,

Stefan

Heb je dat ook in je winterbanden gedaan, of weet je dat niet zeker?

haarr zei:
RioRS zei:
Normaal doe ik 2.5 in de zomerbanden.

@haarr, ja ook 2,5 maar ik ben er inmiddels achter dat er meer in moet. Op de banden staat Max 300psi. Dus kan ik hier maximaal 3.0 bar in doen begrijp ik? Zal een 2.6 of 2.7 bar proberen.

2.5 lijkt mij ok. Staat als het goed is wel op een sticker in je auto. (vaak in de deurpost).

Het kan een samenloop van omstandigheden zijn:
warm/koud verschil. De samengeperste lucht was mogelijk wat warmer bij vullen.
afwijking tussen de meters

300 psi lijkt me wat teveel. Ik hanteer bij het op spanning brengen van banden psi/~1,5 = x bar en in jouw geval zou dat bijna 20 bar worden.
En mijn winterbanden zet ik op 2.7.

RioRS zei:
haarr zei:
RioRS zei:

@haarr, ja ook 2,5 maar ik ben er inmiddels achter dat er meer in moet. Op de banden staat Max 300psi. Dus kan ik hier maximaal 3.0 bar in doen begrijp ik? Zal een 2.6 of 2.7 bar proberen.

Er staat 300 kpa op de banden dat is 3 bar. Dit is de maximale druk wat je in de banden mag doen. Stel je wilt de auto maximaal beladen en ook nog een aanhanger trekken dan is die 3 bar noodzakelijk. Op het moment van die 3 bar kan de band ook het maximale gewicht wat de band kan hebben aan.

Wat in het tank klepje of ergens anders staat is het minimale wat er in de band moet.

pakkingharry zei:
Er staat 300 kpa op de banden dat is 3 bar. Dit is de maximale druk wat je in de banden mag doen. Stel je wilt de auto maximaal beladen en ook nog een aanhanger trekken dan is die 3 bar noodzakelijk....

Als je in die situatie tevens op de max. loadindex van de band zit klopt je verhaal inderdaad, maar als je er nog ruim onder blijft dan is die 3 bar nog steeds teveel en rijdt je voornamelijk op het middelste loopvlak van je band... minder grip en versnelde bandenslijtage dus.

De juiste bandenspanning is sterk afhankelijk van de wieldruk en bandenmaat.
Er is wel een tooltje waarbij je zelf de bandenspanning uit kunt rekenen mocht er niets vermeld staan op je auto of indien je een afwijkende bandenmaat voert:

https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755

Muddy Bandit zei:
pakkingharry zei:
Er staat 300 kpa op de banden dat is 3 bar. Dit is de maximale druk wat je in de banden mag doen. Stel je wilt de auto maximaal beladen en ook nog een aanhanger trekken dan is die 3 bar noodzakelijk....

Als je in die situatie tevens op de max. loadindex van de band zit klopt je verhaal inderdaad, maar als je er nog ruim onder blijft dan is die 3 bar nog steeds teveel en rijdt je voornamelijk op het middelste loopvlak van je band... minder grip en versnelde bandenslijtage dus.

De juiste bandenspanning is sterk afhankelijk van de wieldruk en bandenmaat.
Er is wel een tooltje waarbij je zelf de bandenspanning uit kunt rekenen mocht er niets vermeld staan op je auto of indien je een afwijkende bandenmaat voert:

https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755

Dat zeg ik toch? Alleen met 10 zinnen minder.

In je voorbeeld stel je dat auto max. beladen en laadindex band hetzelfde is, maar auto max. beladen (=totaal toegestane massa) en laadindex band zijn toch echt 2 totaal verschillende dingen.

De loadindex van de banden onder m'n Nissan is dan wel 1400 kg, de ttm van de Nissan is echter 2860 kg en niet 4x de loadindex van de band... als dat max. gewicht van 2860 kg gelijk verdeeld wordt kom je dus op 715 kg max. per band, dus net iets meer als de helft van de op de band aangegeven loadindex.
Dan is de op mijn band aangegeven max. bandendruk van 80 psi (5,5 bar) ook echt wel veel te hoog, in mijn geval volstaat 2,3 bar voor en 2,6 bar achter al prima.

En een aanhanger trekken heeft er trouwens ook zo goed als geen geen invloed op, voor de bandenspanning van de autoband is alleen maar de kogeldruk van de aanhanger het gewicht wat meetelt aan de auto en dat ligt hooguit ergens tussen de 50 en 150 kg. (de werkelijke kogeldruk is namelijk onderdeel van het laadvermogen van de auto)
;)

RioRS zei:
haarr zei:
RioRS zei:

PSI is wat anders dan kPa.
Maar het gaat om de maximale druk wat er op de band staat vermeld. Niet om de minimale druk.
Een fout die trouwens ook vaak bij caravanbanden wordt gemaakt is hem te vullen tot (bijna) de maximale vuldruk.
De druk loopt tijdens het rijden nog verder op (warme lucht zet uit) en als je dan op het randje van het maximale zit kan dat een klapband veroorzaken. Voor je bandenslijtage is het trouwens ook niet bevorderlijk.

Nooit banden vullen tot de maximale druk!

Banden die binnen 2 weken enkele tiende bar kwijt zijn kan aan meerdere factoren liggen zoals:

- Warme banden staat meer druk op dan koude banden. Dus niet banden vullen die flink warm zijn gereden want dan zit er waarschijnlijk te weinig in.
- Pomp wijkt af: zeker de pompen bij tankstations wijken nog wel eens af. Sterker nog. je kan er vandaag 3 bar in doen, en als je rond bent doe je dat nog eens en dan moet er ineens lucht bij of terug uit.
- Je hebt daadwerkelijk een (klein) lek.
- Tevens zullen banden die met warm weer zijn gevuld altijd minder druk bevatten als het koud weer wordt. Daarom kun je ze het beste na een paar weken koud weer bijvullen. Andersom geldt trouwens ook.

Bandenspanning moet eigenlijk maandelijks gecontroleerd worden. En als je je auto goed kent merk je vanzelf wanneer je banden al een halve bar kwijt zijn. (klinkt veel, maar dat kan binnen een tijdje wel gebeuren) Auto reageert na het vullen namelijk anders en dat verschil weet je na een paar keer wel te herkennen normaal gezien.

Terug
Bovenaan