Winterbanden Opel Karl

Stijn 7409670

Net ingestapt
Hallo allemaal,

laat ik eerst beginnen met het zeggen dat ik nieuw ben ik de wereld van auto’s. Daarom heb ik jullie hulp nodig.

Ik heb twee maanden geleden een Opel Karl gekocht uit het jaar 2018. Bij aankoop zaten er zomerbandjes op met originele metalen velgen (Steek: 4x100, naafdiameter: 56.6, ET Waarde: 38, J-maat 5.) (bandenmaat: 165/65/r14.).

Nu wilde ik winterbanden hebben omdat ik regelmatig naar Duitsland ga en heb ik een set winterbanden plus velgen gekocht via een bandenboer op marktplaats en die gelijk om mijn auto laten zetten. Maar wat blijkt, de banden zijn de groot voor mijn auto (185/70/r14). Ookal heb ik bij de bandenboer meervoudig gevraagd of het de goede banden zijn. Zodra ik namelijk +/- 93 rijdt op mijn teller, rijd ik al 100 in praktijk. Ook heb ik de maten vergelijken in een banden omreken calculator en daar komt hetzelfde uit. Te groot dus. Nu wilt de bandenboer de banden en velgen niet terug nemen en mijn geld terug geven.

nu ben ik naar een erkend banden bedrijf gegaan en daar heb ik een nieuwe set winterbanden weten te vinden in wel de goede maten (165/65/r14). Maar mijn vraag luid nu; passen die banden op die (misgekochte) velgen? Die velgen hebben namelijk de maten, Steek: 4x100, naafdiameter: 56.6, ET Waarde: 39, J-maat 5,5 of moet ik ook een nieuwe set velgen kopen?

tevens zaten in die (misgekochte) velgen geen tpms sensoren en wordt er bij het erop zetten van de nieuwe winterbanden (met de goede maat) die er wel in geplaatst, waarbij de sensoren in mijn zomerset gekloond worden. Maar kan dat problemen kunnen opleveren mochten de (misgekochte) velgen goed zijn, omdat ze een iets andere maat hebben?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

bedankt alvast.

Stijn

165 breed kan zelfs nog op 6J velgen, dat heb ik in het verleden ook gewoon gehad op een setje 14 inch velgen.
6,5 is gelijke breedte als de band.

5,5J = 5,5 Inch = 13,97 cm velgbreedte, Die banden zijn dus nog ruim 25mm breder dan de velgen.
Zolang de velg zelf nergens aanloopt

Beetje vreemd dat de bandenhandelaar waar je de set hebt gekocht beweerde dat het wel goed was.
Een bredere band + een extra hoge band (de hoogte is een percentage van de breedte) is altijd te groot...
Maarja die zal wel blij zijn dattie van die 2e hands (?) set af was.

185/55/14 of 185/60/14 is de juiste vervangingsmaat als je 185 breed wilt hebben.

Maar voor winterbanden wil je sowieso nooit breder gaan. Smaller is beter in de winter.

De tmps sensoren zullen geen problemen leveren. Die kun je in elke velg monteren normaliter.
Ze zullen wel moeten worden gekoppeld aan je Karl

btw: volgende keer, gebruik even deze tool voor een visuele weergave: https://www.willtheyfit.com/index.php (geen reclame)

Natuurlijk zijn nieuwe winterbanden sowieso fijner dan gebruikt, maar is het geen goedkopere optie om de miskoop zelf weer van de hand te doen en een complete juiste set aan te schaffen? Aanbod genoeg lijkt mij al ben ik niet bekend met deze specifieke bandenmaat.

Heb het idee dat de hype van winterbanden wel een beetje overgewaaid is inmiddels dus hoef je waarschijnlijk ook niet de hoofdprijs te betalen voor een leuk setje

Terug
Bovenaan