Winterbanden / Dakdragers opties

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Ik heb jullie kennis even nodig :)

Het zit als volgt:

Vorig jaar heb ik een ford focus sw bj 2014 gekocht. We willen over n klein maandje graag ermee op wintersport gaan.

We bezitten geen winterbanden, en we willen graag er 1 gaan aanschaffen. Vanwege slechte services ga ik liever niet meer naar de garage waar ik destijds ford focus hebt gekocht in 2019. Ik zie wel dat we 2 verschillende maten banden hebben (uiteraard zitten wel zelfde maten op de as) 205/55/R16 tegen 215/55/R16

De vraag is: kan ik beter 2 verschillende maten winterbanden kopen? Of toch beter 4 zelfde maten? Ik wil hem vooral gebruiken voor de wintersport jaarlijks.
Dus buiten de wintersport gebruik ik hem niet. Of kan ik hem beter gaan huren?
Verder hebben we nog n skibox van de vorige auto. Maar ik weet niet welke dakdrager we eigenlijk nodig hebben.
En Tips waar we 1 kunnen huren/kopen?

Foto van auto dak (is niet mijn auto, maar wel zelfde model)
1280x960.jpg

Hopelijk kunnen jullie me een eind op weg helpen!

Bandenmaat staat wel aan de binnenkant van de deur of tankklep en anders in je boekje. Geen idee, wel een vermoeden, waarom je met 2 maten rond rijdt maar je Focus heeft normaal gesproken dezelfde maat rondom. Winterbanden in 16" kopen als je dezelfde velgen gaat gebruiken.
Dakdrager, althans de bevestiging, s modelspecifiek, even googlen wat je moet hebben.
Hoe het met de dakkoffer gaat, weet ik niet, zal waarschijnlijk van de bevestiging afhangen.

205/55/R16 is origineel, dus ik zou banden in deze maat er onder laten zetten.

Winterbanden huren, je hebt eenmalige kosten en goede (nieuwe) banden.
Winterbanden (op velg) kopen, aangezien je jaarlijks alleen de winterbanden een weekje gebruikt kan je zo lang met de banden doen tot de banden te oud worden. Echter is het niet wenselijk om de banden elk jaar van en op de velg te zetten dus incl. velg is de beste optie. Soms staan er hele goede setjes op marktplaats met 7-8 mm tegen. Dan kan je een aantal jaren vooruit. na 3-4 jaar zet je er nieuwe banden op of verkoop je de set als je een andere nette set hebt gevonden (deed ik altijd).

Aangezien je geen dakrails hebt, heb je merkspecifieke dankdragers nodig. Aangezien je ze jaarlijks gebruikt zou ik ze kopen, 2e hands zijn ze vaak wel makkelijk te vinden tegen schappelijke prijzen.

Waar je de spullen kan huren of kopen hangt van je locatie af, hier om de hoek zit een goede garage die dit allemaal voor je kan regelen tegen schappelijke prijzen maar wellicht is het voor jou 200 km rijden?

De dakkoffers zijn min of meer universeel.
Maar daarbij heb je dan dakdragers nodig die op jouw auto passen, bijvoorbeeld
https://www.heuts.nl/dakdrager-atera-signo-rtd-staal-048-422
(of is jouw Focus geen"Turnier")

Wow,

Snelle reacties allemaal. En nuttig ook! Ik kan hier zeker mee aan de slag. Bedankt allemaal!

Terug
Bovenaan