Wiellager, remblok of beide?

Honda75

Wegverkenner
Beste leden,

Een paar maanden geleden hoorde ik piepen vanaf de rechter-achterwiel en dan vooral in de bocht naar rechts.
Ik dacht zelf aan een versleten wiellager. Later hoorde ik het gepiep ook op de rechte stukken.

Een maand later (een maand geleden dus) begon hetzelfde wiel bij het remmen een schrapend geluid te geven.

Het verwarrende is: het piepen is sindsdien verdwenen. Het schrapende geluid bij het remmen niet.
Ook gebeurd het regelmatig dat het schraapgeluid blijft hangen als ik heb geremd. Misschien dat dit toch ook weer het wiellager is die een schrapend geluid maakt of blijft de rem dan een beetje hangen? (Ik weet het niet...)

Heb de dikte van mijn remblok gecontroleerd en die schat ik in op een mm of 2 a 3 (...als ik naar het juiste deel gekeken heb - wie weet keek ik naar het gedeelte waar de remblok aan bevestigd zit.....ben een leek onder de leeken.), maar heb geen flauw waar de minimum grens ligt.

Wat denken jullie naar aanleiding van mijn verhaal: remblokken en / of wiellager?
 
Net als Nico denk ik dat je een paar maanden geleden naar de garage had moeten gaan....


Bij twijfel over remmen en bij geen verstand altijd hulp zoekev van iemand die er wel verstand van heeft
 
Honda75 zei:
Beste leden,

Een paar maanden geleden hoorde ik piepen vanaf de rechter-achterwiel en dan vooral in de bocht naar rechts.
Ik dacht zelf aan een versleten wiellager.

Een maand later (een maand geleden dus) begon hetzelfde wiel bij het remmen een schrapend geluid te geven.

Het verwarrende is: het piepen is sindsdien verdwenen. Het schrapende geluid bij het remmen niet.
Ook gebeurd het regelmatig dat het schraapgeluid blijft hangen als ik heb geremd. Misschien dat dit toch ook weer het wiellager is die een schrapend geluid maakt of blijft de rem dan een beetje hangen? (Ik weet het niet...)

Heb de dikte van mijn remblok gecontroleerd en die schat ik in op een mm of 2 a 3 (...als ik naar het juiste deel gekeken heb - ben een leek onder de leeken.), maar heb geen flauw waar de minimum grens ligt.

Wat denken jullie naar aanleiding van mijn verhaal: remblokken en / of wiellager?

Dat kunnen wij van achter een PC ook niet beoordelen zonder foto.
 
Wiellagers schrapen niet, die zingen. Ik zou eerder een remblok verdenken. Kan het zijn dat er slijtage indicatoren in het blok zitten? Of misschien nog waarschijnlijker: kan het zijn dat het binnenste blok helemaal op is? Dat remt nog prima, maar niet zo lang meer. Geen ijzervijlsel aan de binnenkant van de velg?
 
28580259_1632797020144044_1397505758_o_zps4duqkeuy.jpg


Heb een telefoon tussen de spaken van de velgen gestoken en hoop dat het zichtbaar is zo....

(Wat een gedoe dat photobucket....bestaat er nu echt geen praktischer alternatief?)
 
Als je fatsoenlijk naar je remmen wil kijken moet je toch je krik op wieltjes er even bijpakken;)

Even het wiel eraf zodat je alles fatsoenlijk kan zien
 
Lycan Capri zei:
Als je fatsoenlijk naar je remmen wil kijken moet je toch je krik op wieltjes er even bijpakken;)

Even het wiel eraf zodat je alles fatsoenlijk kan zien

O, ik dacht dat je de door de velgen heen de remblokjes ook kon checken.

Dan ga ik morgen (bij daglicht) voor het eerst mijn krik op wieltjes proberen!
 
Garage, wiel eraf. Het is allemaal zo ouderwets. Tegenwoordig regel je dit allemaal online.
 
Vaak zijn het de blokjes aan de achterkant van de schijf die slijten vaak scheef af, van boven zie je dan nog 3 mm zitten maar onderin komt het ijzer al op de schijf,
Het piepen kwam waarschijnlijk gewoon omdat het ijzer tegen je schijf liep, het piepen ging zeker ook weg zodra je remde, ja oké het andere geluid nam het over,
Honda staat voor degelijkheid, maar daar moet je dan zelf ook bij helpen,
Onderhoud heeft ook te doen met veiligheid en aansprakelijkheid,
 
Het betreft hier trouwens mijn Nissan X-Trail (heb 2 tuutters). Maar zoals je zegt: dit gaat puur over onderhoud. (niets met degelijkheid te maken natuurlijk)
 
beremans zei:
Vaak zijn het de blokjes aan de achterkant van de schijf die slijten vaak scheef af, van boven zie je dan nog 3 mm zitten maar onderin komt het ijzer al op de schijf,
Het piepen kwam waarschijnlijk gewoon omdat het ijzer tegen je schijf liep, het piepen ging zeker ook weg zodra je remde, ja oké het andere geluid nam het over,
Honda staat voor degelijkheid, maar daar moet je dan zelf ook bij helpen,
Onderhoud heeft ook te doen met veiligheid en aansprakelijkheid,

Het betreft hier trouwens mijn Nissan X-Trail (heb 2 tuutters). Maar zoals je zegt: dit gaat puur over onderhoud. (niets met degelijkheid te maken natuurlijk)
 
Ja daar had je het nergens over, maar Nissan is toch ook niet verkeerd? Ligt aan je naam, maar ik begrijp dat er nog een staat, ?
 
Versleten wiellagers geven bij ronddraaien van het wiel geluid ; niet alleen bij het remmen.

Ik sluit mij aan bij de andere forumleden, namelijk versleten remblokken en nu dus ook krassen en ongelijkheden op je remschijf,
Je zult dus beide moeten vervangen !
Niet alleen is doorrijden gevaarlijk, maar ook APK afkeurpunt
 
Honda75 zei:
28580259_1632797020144044_1397505758_o_zps4duqkeuy.jpg


Heb een telefoon tussen de spaken van de velgen gestoken en hoop dat het zichtbaar is zo....

(Wat een gedoe dat photobucket....bestaat er nu echt geen praktischer alternatief?)

Het remvlak is in elk geval niet mooi meer, deze schijf is behoorlijk diep gecorrodeerd. En ik vermoed dat de achterzijde van de schijf er beroerder aan toe is, binnenste blokken willen bij éénzuiger klauwen nog wel eens harder slijten dan buitenste blokken. En aan deze foto te zien vraag ik me sowieso af hoe gangbaar het spul nog is aan de achterzijde. Het juk zou heen en weer moeten kunnen schuiven, zodat het buitenste remblok ook meedoet. Gezien de staat van de remschijf, vraag ik me af of dat nog goed is. Op basis van dit fotootje zou ik denken aan nieuwe schijven en blokken en gangbaar maken van de klauwen en jukken.
 
Aan die foto zie ik idd ook vooral een flink aangetaste schijf die al een hele tijd niet meer volledig aangedrukt wordt bij het remmen.

Mogelijk was dat piepje een slijtage-indicator van de remblok (dat is soms niet meer dan een stukje staal wat tegen de remschijf komt) en is er nu gewoon nog meer afgesleten.

Zou naar een garage gaan en de remmen laten nakijken. Maar ik denk dat hier een setje nieuwe blokken en schijven geen overbodige luxe is.
Voor de rest is er op basis van de foto weinig over te zeggen.
Je zal niet de eerste zijn die zo lang doorrijdt dat er zelfs met de remcilinder alleen geremd wordt ;)
 
Dit is geen frisse remmerij meer. Ik zou het voor de APK in de huidige toestand afkeuren.
Wel zaak de oorzaak te achterhalen, zoals gezegd kan dit ook een vastzittende remklauw zijn.
 
Nou, dat klinkt allemaal serieuzer dan verwacht. Sowieso heel erg bedankt voor jullie hulp en advies!!!

Ook wel stom van ons (ik & vriendin) dat we lang zijn doorgereden. Hebben we eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan: dat er misschien ook wel eens andere onderdelen onder zouden gaan lijden.

Ik ga een afspraak maken bij een monteur, zodat hij de boel kan bezien & herstellen.

Zojuist geprobeerd om met mijn nieuwe-krik-op-wieltjes de auto omhoog te krijgen, om het wiel te verwijderen en zodoende een betere foto te maken. (maar nu ik de reacties lees is dat geloof ik niet meer nodig, want jullie kunnen e.e.a. zien op de foto die ik gisteren gemaakt heb.)

Het omhoog krikken is overigens niet gelukt. De krik vernield de rand, die speciaal is bedoeld voor het omhoog krikken - met als gevolg dat mijn schaarkrik er ook niet meer op past. (zie foto)

Ik zag laatst een garage-krik (in een auto-onderdelen winkel) liggen die geleverd werd met een stuk rubber en vroeg of ik dat rubber ook los kon kopen, maar dat kon (daar) niet. Ondertussen had ik al een garage-krik gekocht, maar daar zat geen stuk rubber bij.
Omdat deze niet in de doos zat (en volgens de doos hoort ie er ook niet in te zitten) ging ik er maar vanuit dat het zonder rubber ook zou moeten gaan...niet dus....

Beremans: nee, Nissan is zeker ook niet verkeerd! Ik heb dus 2 auto's: Honda Civic 2.2 CTDI 2007 en een Nissan X-Trail 2.5 benzine uit 2004. Laatstgenoemde had ik laatste maanden hard nodig hier in Noorwegen.

28754907_1633777150046031_2025195217_o_zpspstjzm9y.jpg


De krik op wieltjes!:

28641171_1633777163379363_994645004_o_zpsemqvvvsu.jpg


De Nissan, die ik laatste maanden hard nodig heb gehad (soms 60 cm sneeuw per dag / ijswegen / etc) er zitten dan ook stud-banden op. (zeg ik dat goed?)
Daarachter de tractor, waarmee ik rond mijn huis sneeuw moet ruimen - als zelfs de Nissan er niet meer doorheen komt:

28642446_1633777183379361_493654381_o_zpsrnbxfidl.jpg
 
Ik heb ook zo'n krik. Dat is inderdaad kinderspeelgoed; daarom leg ik er een stuk hout op. Een rubber zit er inderdaad niet bij.
Dan moet je wel oppassen dat hij nog midden onder je dorpel staat. En het stuk hout moet met de nerf dwars liggen ;) Dan gaat het best.

Nog beter is onder de draagarm opkrikken, maar dan kan ik met zo'n krik geen slag meer maken.

Ik was onlangs voor mijn werk ook een week in Noorwegen; daar kan ik me inderdaad voorstellen dat remmerij er extra onder lijdt.... Wat gooien ze daar een zout op de weg zeg!
 
Het vervelende is, dat als ik iets op de krik leg (hout of rubber), dat ik hem dan niet meer voor mijn Honda kan gebruiken - omdat de krik dan te hoog uit komt voor de lage Honda.

Ik weet niet welk gedeelte van Noorwegen je was, maar hier wordt sporadisch zout gebruikt (milieuregels of zoiets). Hier in Vest-Agder gebruiken ze voornamelijk gruis of zand. Wat me is tegengevallen is dat hier eigenlijk heel slecht wordt schoongemaakt of gestrooid - ondanks de extremere omstandigheden dan in NL. Het zijn voornamelijk de hoofdwegen die redelijk goed schoongehouden worden.
 
Die krik onder de xtrail met hout onder de bevestiging van de draagarm aan het chassis zetten. Is veel sterker. De officiële krikpunten zou ik zo min mogelijk gebruiken. Ik heb die altijd met beleid gebruikt, maar bij beide auto's is daar het roesten begonnen. Sindsdien gebruik ik alleen nog de draagarmen.
 
s velthuis zei:
Die krik onder de xtrail met hout onder de bevestiging van de draagarm aan het chassis zetten. Is veel sterker. De officiële krikpunten zou ik zo min mogelijk gebruiken. Ik heb die altijd met beleid gebruikt, maar bij beide auto's is daar het roesten begonnen. Sindsdien gebruik ik alleen nog de draagarmen.

Kijk, dat is een mooie tip! - ik vroeg me al af of er andere punten waren waar je kan krikken en ziedaar het antwoord.

Ik probeer alleen me alleen voor te stellen waar het punt dan moet zijn. 'onder de bevestiging van de draagarm aan het chassis' Ik krijg het maar niet voor elkaar om me dat te visualiseren waar dat dan zou moeten zijn....(weet eerlijk gezegd niet eens waar die draagarm aan het chassis zit, laat staan waar de bevestiging zit...zucht ik ben hopeloos in autoland.)
 
Honda75 zei:
s velthuis zei:
Die krik onder de xtrail met hout onder de bevestiging van de draagarm aan het chassis zetten. Is veel sterker. De officiële krikpunten zou ik zo min mogelijk gebruiken. Ik heb die altijd met beleid gebruikt, maar bij beide auto's is daar het roesten begonnen. Sindsdien gebruik ik alleen nog de draagarmen.

Kijk, dat is een mooie tip! - ik vroeg me al af of er andere punten waren waar je kan krikken en ziedaar het antwoord.

Ik probeer alleen me alleen voor te stellen waar het punt dan moet zijn. 'onder de bevestiging van de draagarm aan het chassis' Ik krijg het maar niet voor elkaar om me dat te visualiseren waar dat dan zou moeten zijn....(weet eerlijk gezegd niet eens waar die draagarm aan het chassis zit, laat staan waar de bevestiging zit...zucht ik ben hopeloos in autoland.)

Het gaat om dit soort punten onder de auto:

IMG_9695.135320.JPG


Linksonder en rechtsonder in de hoek op de foto zie je diep zwarte armen zitten. Dat zijn de bewegende draagarmen die de wielen (met fusees) aan de auto bevestigen. In dit geval zitten die met de andere kant vast aan dat liggende zwarte H-vormige stuk staal. Dat is het subframe. Daar waar de draagarmen aan het subframe vast zitten (in rubber bussen) zijn doorgaans zeer sterke punten van een auto. Idem de uiteindes van de H waarmee het subframe aan het chassis van de auto vast zit, rechtsboven en en linksboven in de hoek, waar je die twee boutkoppen naast elkaar ziet zitten. Als je daar een plankje tegenaan legt en daar de krik onder zet, kun je zonder probleem de auto opkrikken. Ik gebruik doorgaans beide punten, onder één van de twee zet ik de krik, onder de ander de assteun. De krikpunten in het dunne blik van de kokerbalkjes zijn dan niet nodig. Aan de achterzijde van de auto zijn zulke punten doorgaans ook te vinden.
 
Mooie heldere uitleg. Dank je wel, meneer Velthuis!

Morgen maar eens kijken of ik soortgelijke punten terug kan vinden onder de Nissan.
 
Als er wel een blok hout tussen zou passen: even een sleuf erin zagen die dik genoeg is voor je dorpel en je hebt hem gelijk goed gepositioneerd.
Overigens werkt dit al met een stuk wat net zo dik is als een boekenplank en dat past zo te zien er nog tussen. Zeker als je de verlenging van de krik ertussenuit haalt, dan kan er wel een normaal blok hout tussen.
 
Dank voor de tip, Probesh!

Vandaag door een monteur laten kijken: alle wielen hebben nieuwe remblokjes en remschijven nodig. Of de zuiger van de remschoen vast zat / of de wiellager vervangen moest worden - kon ie zo gauw nog niet zeggen, maar dat zou ie vanzelf tegen komen.

Deze auto hebben we in juli gekocht en sindsdien hooguit 10 K mee gereden, dus zal destijds al op het randje geweest zijn.

Iedereen hierboven hartelijk dank voor jullie hulp!!!
 
Terug
Bovenaan