Wiebelende auto.

Honda75

Wegverkenner
Geachte leden van het forum,

Sinds enkele dagen wiebelt mijn auto bij een koude start, doordat mijn motor dan niet lekker loopt. Duidelijk merkbaar en hoorbaar, maar niet extreem. Dit duurt echter hooguit 10 seconden, waarna de motor loopt / rijdt als een zonnetje.

Het betreft een XC90 uit 2007 / Diesel D5 185 pk uitvoering.

Hoor graag wat de oorzaak(en) kan / kunnen zijn?

Alvast hartelijk dank!
 
Blijkbaar start de auto niet op al zijn cilinders. Kan komen dat de voorgloeiinstallatie niet goed wordt aangestuurd (Bij m'n i30 crdi was ooit een portierschakelaar de oorzaak van slecht starten, die schakelt bij het instappen gelijk de voorgloeiinstallatie in werking), één of meer defecte voorgloeistiften (maar dan zou ik verwachten dat er wel een voorgloeilampje op het dashboard aan blijft of gaat knipperen), of 1 inspuitventiel defect (geen mooi verstuifbeeld), waarbij er pas bij voldoende warmteontwikkeling een verbranding plaats gaat vinden.
 
Dat heb ik ook met mijn XC70. Duurt bij mij echt maar paar seconden. Ik kijk het nog even aan. Denk idd iets met de verstuivers. Is duur bij die krengen. En ze gaan altijd keer kapot.
 
Je zou ook kunnen proberen eens wat langer te wachten met starten.
Dus, sleutel omdraaien (contact) en dan bijv. 5 seconden wachten (soort voorgloeien) en dan kijken of hij wel beter start.
Mocht dit het geval zijn, dan is 1 (of meerdere) van de gloeispiralen niet meer 100%.
 
Hartelijk dank voor jullie hulp en input! Ik heb vandaag zo'n flesje in mijn brandstoftank gedaan. Hopelijk werkt dat.

Zo niet, dan moet ik er nog achter zien te komen of het die gloeispiralen zijn of de verstuivers. Langer wachten voor het starten maakt overigens niets uit.
Hoop niet dat het de vestuivers zijn, want heb deze auto net een week (gekocht van een particulier) en die reparatie is schreeuwend duur.
 
Ik heb ondertussen zo'n flesje (toevoeging) in mijn tank gekieperd en half leeg gereden. Ik merkte al snel dat hij soepeler ging lopen / minder stottert / minder wiebelt aan het begin van een koude start, maar we zijn er nog niet. (Probleem is nog steeds duidelijk waarneembaar.) Waarschijnlijk waren de verstuivers ook een beetje vervuild.

Ik ga hem binnenkort voorzien van nieuwe gloeipluggen. Zoiets is goed betaalbaar en goed zelf te vervangen.


exroosje zei:
Wat denk je waarom die hem in de verkoop heeft gedaan.......

Lekke vertuivers is inderdaad nog steeds een mogelijkheid. Ik hoop van harte dat dit niet het euvel is. We zullen het zien...
 
Hoop niet dat het de vestuivers zijn, want heb deze auto net een week (gekocht van een particulier) en die reparatie is schreeuwend duur.

niet om lullig te doen, maar je koopt een auto die bekend staan dat ze duur zijn om in nette conditie rijdend te houden. Zeker na 13 jaar kan het e.e.a. aan het licht komen. Alles is duur aan zo'n ding. Onderdelen, reparaties. alles is vrij fors uitgevoerd, zware auto. 4x4, etc. Behalve de aanschaf is vaak relatief goed te doen (daarom dus...)

Dan ga je zo'n ding particulier kopen, ik zou met zo'n auto altijd een aankoopkeuring doen bij een bedrijf zodat je weet waar je aan begint, maar waaarschijnlijk heb je dat ook niet gedaan

Vervolgens heb je klachten met de cardan as en differentieel (ander topic) en vrees je dat het een dure reparatie word. ==> naar garage gaan, waarschijnlijk heb je dat nog steeds niet gedaan

Daarna ga je zelf stuurbekrachtigingsolie bijvullen (en er weer uit gooien), waarom eigenlijk? Als alles goed is hoef je daar niet wat aan te doen of heb je daar ook klachten?

Dan weer een topic over wiebelende auto, ook daar vrees je voor een dure reparatie als het de verstuivers zijn. Zonder dat je weet wat het is ga je de gloeispiralen maar vervangen want dat kan je zelf en is goedkoop.

Ook open je een topic voor een stabilisatorstang hoe je dit het beste kan controleren omdat je geluiden hoort achter. Wil je deze zelf gaan vervangen dan?

Je hebt die auto net een week. had je die zaken niet tijdens de proefrit gevonden?

Ik zou gewoon een lijstje maken met jou klachten. Auto bij garage langs brengen en een deskundig oordeel laten vellen + offerte voor reparatie. Kost geld maar weet je gelijk waar je aan toe bent

Ik ga hem binnenkort voorzien van nieuwe gloeipluggen. Zoiets is goed betaalbaar en goed zelf te vervangen.

dat bedoel ik dus, omdat het goed betaalbaar is en zelf te doen is ga je het maar vervangen. natuurlijk zijn nieuwe pluggen beter dan de oude. maar mogelijk zijn die gloeipluggen nog prima en geef je het geld uit aan de verkeerde dingen. Ik denk namelijk niet dat het hem hier in zit. Laat voor dat geld een monteur een uurtje naar de auto kijken naar je stabi stangetjes, cardanas speling en differentieel en dat wiebelen.
 
Ascona GT: dank voor je reactie. Commentaar is prima en bedankt voor je advies aan het eind van het verhaal.

Maar wat ik ook wil zeggen: maak je niet druk (alsof het je persoonlijk treft); ik heb overal mijn redenen voor. Ook kan je niet in mijn portemonnee kijken. Misschien ben ik wel gewoon zuinig en wil ik zoveel mogelijk geld besparen? Ik heb met wel degelijk hele goede redenen specifiek deze auto uitgekozen. Maar om nu alles bij alle punten uit te gaan leggen, vind ik weer een beetje te ver gaan. Nogmaals, ik stel hier mijn vragen om te weten wat er eventueel aan de hand kan zijn en aan de hand daarvan probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Een uurloon is hier al gauw 1.500 kronen (150 euro). Dat is alles. PS: dinsdag 15 december heb ik een afspraak staan bij de garage.
 
Je schrijft over een wiebelende auto, maar niet extreem. En alleen bij koude start. Zou je de motorloop omschrijven als enkele korte hikjes kort na de start?
In dat geval zou het een vacuümlek kunnen zijn. Dit kun je eenvoudig vaststellen door voorafgaand aan de koude start je rempedaal in te trappen. Als het pedaal 'hard' voelt, is de kans groot dat je het probleem oplost door het vacuümlek te vinden en te verhelpen.
 
BUMP zei:
Je schrijft over een wiebelende auto, maar niet extreem. En alleen bij koude start. Zou je de motorloop omschrijven als enkele korte hikjes kort na de start?
In dat geval zou het een vacuümlek kunnen zijn. Dit kun je eenvoudig vaststellen door voorafgaand aan de koude start je rempedaal in te trappen. Als het pedaal 'hard' voelt, is de kans groot dat je het probleem oplost door het vacuümlek te vinden en te verhelpen.

Dank voor je reactie. Ja, zo zou je het wel kunnen omschrijven. Het lijkt of hij een paar keer overslaat en zelfs een keertje alsof de motor bijna weer af wilde slaan. Dit alles voor zeer korte tijd, want na hooguit 10 seconden loopt ie als een zonnetje en tijdens het rijden merk ik helemaal niets. Ik ga het (harde pedaal) morgen checken. Dank!
 
BUMP zei:
Je schrijft over een wiebelende auto, maar niet extreem. En alleen bij koude start. Zou je de motorloop omschrijven als enkele korte hikjes kort na de start?
In dat geval zou het een vacuümlek kunnen zijn. Dit kun je eenvoudig vaststellen door voorafgaand aan de koude start je rempedaal in te trappen. Als het pedaal 'hard' voelt, is de kans groot dat je het probleem oplost door het vacuümlek te vinden en te verhelpen.
Volgens mij is het een diesel, die doen niet zo veel met vacuüm... Misschien de turbo aansturen en soms een motorsteun, maar die gaan echt niet slecht lopen door een vacuümlek.
 
. Nogmaals, ik stel hier mijn vragen om te weten wat er eventueel aan de hand kan zijn en aan de hand daarvan probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Een uurloon is hier al gauw 1.500 kronen (150 euro). Dat is alles.

Natuurlijk is het leerzaam en soms leuk om dingen zelf te doen. maar soms moet je dat gewoon echt niet willen. Met zulke klachten als een wiebelende auto kun je hoogstens zien in welke hoek je het moet zoeken, wat de mogelijke oorzaken kan zijn. Maar als je zelf niet de middelen hebt zul je voor een diagnose alsnog naar de garage moeten gaan.

En het is een beetje cliché, maar als je goedkoop wil rijden dan is een XC90 (vanuit financieel oogpunt) geen verstandige keuze. Je gaf zelf aan dat je zelf veel redenen hebt, je hoeft ze hier echt niet te delen. Maar als je echt zo'n auto moet/wil rijden. zit er dan geen goedkopere volvo specialist ergens in het land om de kosten wat te drukken? (ipv de officiële dealer)
 
De D5 heeft vrij veel vacuüm gerelateerde issues. Als je met een draaiende motor de vuldop loshaalt, hoor je dan duidelijk plopgeluid? Alsof je een scheepsdiesel hoort? Dan heb je ergens een vacuumlek en je motorsteunen zijn ook vacuüm gestuurd volgens mij. Dat kan een wiebelend blok geven.
 
Allen dank voor de reactie's!

Ondertussen heb ik nieuwe dingen ondervonden: eergisteren heb ik de auto (koud) gestart en heb helemaal geen gewiebel of gesputter meer ondervonden. Ik blij, want ik dacht dat het flesje toevoeging aan mijn tank het probleem was geklaard.

Echter....de volgende dag - dit keer bij hevige regen - was het probleem er weer als vanouds!

Conclusie:

Koude motor + droog weer = geen wiebel / sputter
Koude motor + nat weer = wiebel & sputter
Warme motor + nat & droog weer = geen wiebel of sputter.

Welk van de (tot nu toe) genoemde problemen zou hier het beste bij passen: versleten injectoren / gloeipluggen / vacuumlek motorsteun?

Bump: ik heb je tip over het rempedaal indrukken bij koude motor uitgevoerd, maar het rempedaal kon ik gewoon normaal indrukken zonder dat het hard aanvoelde.

Joris(+lang nummer): Ik wil je tip graag uitvoeren, maar ben bang dat dan de olie eruit klotst? (Of komt er geen olie uit als je de vuldop opent terwijl de motor loopt?)
 
Ik kende een vacuumgestuurde motorsteun niet, dus ff gegoogeld. Ik kwam dit tegen op het V70 forum.



V70 forum. zei:
(..)
Ik vond een Russische pagina waarop de werking en opbouw van de vacuumsteun / hydrolager perfect wordt uitgelegd, met foto's en al (incl vervanging in een XC90):
https://translate.google.com/t…&sandbox=1
Originele link: https://www.xc90volvo.ru/volvo/poduhka.html

Ding bevat 2 kamers: olie onderin, vacuumkamer bovenin, met een membraan ertussen.
"Het werkt eigenlijk als een normaal rubber blok. De olie is een demper [bij lage toeren]. Als de motor > 1500 toeren maakt, creert het vacuum een onderdruk in de bovenste kamer en sluit de klep waardoor de olie niet meer vrij kan bewegen door de kamer en bypass, waardoor het kussen (onderzijde) hard wordt." (..)

https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=14891&page=2


Honda75 zei:
(..)
Lekke vertuivers is inderdaad nog steeds een mogelijkheid. (..)

Die zou je moeten ruiken (buiten de auto). Een zoetige geur, begreep ik destijds van Joep (in een Klokje Rond video met een Mercedes CDI)
 
Durashift zei:
Ik kende een vacuumgestuurde motorsteun niet, dus ff gegoogeld. Ik kwam dit tegen op het V70 forum.
Maar gaat dat de motor ook onregelmatig van lopen of alleen schudden?

Honda75 zei:
(..)
Lekke vertuivers is inderdaad nog steeds een mogelijkheid. (..)

Die zou je moeten ruiken (buiten de auto). Een zoetige geur, begreep ik destijds van Joep (in een Klokje Rond video met een Mercedes CDI)
Verstuivers kunnen extern leken, dan komen er uitlaatgassen langs, of intern, dan druppelen ze na als ze brandstof ingespoten hebben. Het eerste kan je inderdaad ruiken bij de motor, het tweede zou meer roet moeten betekenen.
 
Durashift en EVV: dank voor jullie reacties.

Vandaag heb ik wederom wat nieuws ondervonden: 5 minuten nadat ik van huis was weggereden, schakelde ik door naar de volgende versnelling (ik reed op dat moment ongeveer 50 km per uur) en merkte dat ik geen gas / weinig gas meer kon geven. Vervolgens ging mijn stuur zwaar en de lichtjes van het dashboard gingen branden. Vermoedelijk viel de motor uit (lastig te horen, want de motor is soms erg zacht van geluid) en ik trapte de koppeling in. Daarna liet ik de koppeling los, waardoor de motor vermoedelijk weer aan ging en kon gewoon weer verder rijden. Hierna nog een uur gereden zonder problemen.

Hopelijk dat iemand (aan de hand van al mijn aanwijzingen) een idee heeft wat het kan zijn. Ik begin me echt een beetje zwaarmoedig te voelen bij deze auto...
 
Accu nog goed, en dynamo? En neem steeds terugkerende raad eens ter harte en ga naar iemand die verstand van zaken heeft, dit googlegeklooi schiet je niet mee op.
 
R W xxx zei:
Accu nog goed, en dynamo? En neem steeds terugkerende raad eens ter harte en ga naar iemand die verstand van zaken heeft, dit googlegeklooi schiet je niet mee op.

Ik heb een afspraak staan (volgende week). Maar ik hoor graag van tevoren wat mij ongeveer te wachten staat.
 
kan van alles zijn. elektrische hapering, slechte bedrading, dipje in de boordspanning, even een hikje in brandstofsysteem wat weer door allerei zaken kan komen, etc. Is van te voren niets van te zeggen zonder goede diagnose.

gewoon ook op het lijstje zetten voor de garage om naar te kijken. misschien valt het e.e.a. aan elkaar te linken en te verklaren
 
AsconaGT zei:
kan van alles zijn. elektrische hapering, slechte bedrading, dipje in de boordspanning, even een hikje in brandstofsysteem wat weer door allerei zaken kan komen, etc. Is van te voren niets van te zeggen zonder goede diagnose.

gewoon ook op het lijstje zetten voor de garage om naar te kijken. misschien valt het e.e.a. aan elkaar te linken en te verklaren

Dank voor je reactie. Ik vrees dat het voor de garage een flink lang zoekplaatje kan worden. En dat bij 1.500 kronen (150 euro) per uur.....brrr.....
Ik heb een collega die had afgesproken dat ze tot aan 1.000 euro mochten blijven zoeken. Hij heeft uiteindelijk 1.000 euro moeten betalen, maar was helemaal niets opgeschoten.
 
Honda75 zei:
AsconaGT zei:
kan van alles zijn. elektrische hapering, slechte bedrading, dipje in de boordspanning, even een hikje in brandstofsysteem wat weer door allerei zaken kan komen, etc. Is van te voren niets van te zeggen zonder goede diagnose.

gewoon ook op het lijstje zetten voor de garage om naar te kijken. misschien valt het e.e.a. aan elkaar te linken en te verklaren

Dank voor je reactie. Ik vrees dat het voor de garage een flink lang zoekplaatje kan worden. En dat bij 1.500 kronen (150 euro) per uur.....brrr.....
Ik heb een collega die had afgesproken dat ze tot aan 1.000 euro mochten blijven zoeken. Hij heeft uiteindelijk 1.000 euro moeten betalen, maar was helemaal niets opgeschoten.
Dit soort problemen bij dit soort auto's kunnen zomaar dagen zoekwerk zijn. Ergens wordt door het systeem een fout gedetecteerd, probleem is dat de oorzaak heel ergens anders kan liggen. Je gaat dan op de verkeerde plaats zoeken en mogelijk onderdelen vervangen omdat de auto aan geeft dat daar een fout is opgetreden terwijl dat helemaal niet de oorzaak was.
Kan je niet met de vorige eigenaar in contact komen? Dit kan zomaar de reden zijn waarom de auto is weggedaan, als je er achter kan komen wat er al onderzocht is, kan het je wat tijd en geld schelen.
 
Er werd hierboven al eens naar verwezen: steek je licht eens op bij de forummers van het Volvo V70 forum. Legio D5-rijders daar die je van tips kunnen voorzien.
Je laatste klacht klinkt als een elektrisch mankement: als de motor zomaar uitvalt zonder eerst te stotteren of schokken, lijkt het mij meer een draadbreuk of slecht contact dan een mechanisch mankement.
 
Ik weet niet of er mogelijkheden zijn; maar ik zou met zo'n auto eens gaan naar een goede (volvo) specialist.

MIjn ervaring is wel dat zodra de auto's wat ouder worden ze vaak niet meer bij een dealer komen en vaak minder op de hoogte zijn van zaken die voor komen met een auto van 15 jaar oud. En vaak snel over gaan tot vervanging ivm garantie / lease ipv financieel wat meer mee denken met de klant.

Een goede (volvo) specialist zou een uitkomst zijn. niet alleen het uurtarief is vaak wat gunstiger; vaak hebben ze wat meer ervaring met wat oudere auto's
 
Allen wederom hartelijk dank voor de reacties/antwoorden/info, etc!

EVV zei:
Honda75 zei:
AsconaGT zei:
kan van alles zijn. elektrische hapering, slechte bedrading, dipje in de boordspanning, even een hikje in brandstofsysteem wat weer door allerei zaken kan komen, etc. Is van te voren niets van te zeggen zonder goede diagnose.

gewoon ook op het lijstje zetten voor de garage om naar te kijken. misschien valt het e.e.a. aan elkaar te linken en te verklaren

Dank voor je reactie. Ik vrees dat het voor de garage een flink lang zoekplaatje kan worden. En dat bij 1.500 kronen (150 euro) per uur.....brrr.....
Ik heb een collega die had afgesproken dat ze tot aan 1.000 euro mochten blijven zoeken. Hij heeft uiteindelijk 1.000 euro moeten betalen, maar was helemaal niets opgeschoten.
Dit soort problemen bij dit soort auto's kunnen zomaar dagen zoekwerk zijn. Ergens wordt door het systeem een fout gedetecteerd, probleem is dat de oorzaak heel ergens anders kan liggen. Je gaat dan op de verkeerde plaats zoeken en mogelijk onderdelen vervangen omdat de auto aan geeft dat daar een fout is opgetreden terwijl dat helemaal niet de oorzaak was.
Kan je niet met de vorige eigenaar in contact komen? Dit kan zomaar de reden zijn waarom de auto is weggedaan, als je er achter kan komen wat er al onderzocht is, kan het je wat tijd en geld schelen.

Ik had vorige eigenaar al gevraagd, maar hij antwoordde dat hij het gewiebel zelf niet had ervaren. Dus ja....toevallig of leugens...zeg het maar. Dit contact was nog voor het euvel dat de motor zomaar uitviel.

BUMP: ik heb me aangemeld bij het Volvo Portaal en heb al enige antwoorden gekregen. Zij denken o.a. aan het brandstoffilter. (Ik kan overigens niet vinden dat ie onlangs vervangen is, dus dat zou zomaar eens kunnen kloppen.)

Ascona GT: Gezien ik niet erg thuis ben op auto-gebied: kun je me uitleggen wat het verschil is tussen een Volvo-specialist en een Volvo Dealer? En hoe ik dit verschil kan uitvinden? (Ik woon overigens in Noorwegen.) Positief om te horen dat de Volvo-specialisten voordeliger uurtarief hanteren
 
Toch nog even een vraag: kan een (eventueel) vacuumlek van een motorsteun er ook voor zorgen dat de motor tijdens het rijden uitslaat?
 
Joris 6091088 zei:
De D5 heeft vrij veel vacuüm gerelateerde issues. Als je met een draaiende motor de vuldop loshaalt, hoor je dan duidelijk plopgeluid? Alsof je een scheepsdiesel hoort? Dan heb je ergens een vacuumlek en je motorsteunen zijn ook vacuüm gestuurd volgens mij. Dat kan een wiebelend blok geven.

Ik heb zojuist geluisterd met een geopende vuldop (heb dit niet direct gedaan, want wilde eerste weten of de olie er niet uit zou komen) en inderdaad: er komt een duidelijk plopgeluid uit. Is het volledig zeker dan er dan sprake is van een vacuumlek of geeft het altijd wel een plopgeluid? (nooit eerder de vuldop geopend tijdens het draaien van een motor) Een andere test/tip dit ik hier kreeg - dat het rempedaal hard zou aanvoelen voor het starten dat was niet het geval. (Kon de rem gewoon 'zacht' naar beneden drukken.
 
Ascona GT: Gezien ik niet erg thuis ben op auto-gebied: kun je me uitleggen wat het verschil is tussen een Volvo-specialist en een Volvo Dealer? En hoe ik dit verschil kan uitvinden? (Ik woon overigens in Noorwegen.) Positief om te horen dat de Volvo-specialisten voordeliger uurtarief hanteren

volvo dealer is waar nieuwe volvo's worden verkocht. Mensen komen daar met hun auto's in onderhoud, garantie gevallen, leasebakken, etc. Allemaal jong spul. Vaak een mooi gebouw voor de ultieme volvo beleving. Als een auto 10-15 jaar oud is komen ze veel minder vaak bij de dealer maar bij andere garages. De dealer is gewend snel tot vervanging over ipv kijken naar een andere goede oplossing of gebruikte onderdelen en doorgaans wat minder ervaring met de (problemen van) wat oudere auto's.

Ik weet dat je niet in nederland woont; maar hier in de buurt zit bijvoorbeeld deze garage. Zoiets moet je daar op zoek. In nederland zitten tientallen van zulke bedrijven, sommigen zelfs XC90 speciliast. Vaak geen grote dure gebouwen, veelal een veel gunstiger uurtarief en meer ervaring met de (problemen van) wat oudere volvo's.
in noorwegen moet zoiets toch ook wel zijn?
 
AsconaGT zei:
Ascona GT: Gezien ik niet erg thuis ben op auto-gebied: kun je me uitleggen wat het verschil is tussen een Volvo-specialist en een Volvo Dealer? En hoe ik dit verschil kan uitvinden? (Ik woon overigens in Noorwegen.) Positief om te horen dat de Volvo-specialisten voordeliger uurtarief hanteren

volvo dealer is waar nieuwe volvo's worden verkocht. Mensen komen daar met hun auto's in onderhoud, garantie gevallen, leasebakken, etc. Allemaal jong spul. Vaak een mooi gebouw voor de ultieme volvo beleving. Als een auto 10-15 jaar oud is komen ze veel minder vaak bij de dealer maar bij andere garages. De dealer is gewend snel tot vervanging over ipv kijken naar een andere goede oplossing of gebruikte onderdelen en doorgaans wat minder ervaring met de (problemen van) wat oudere auto's.

Ik weet dat je niet in nederland woont; maar hier in de buurt zit bijvoorbeeld deze garage. Zoiets moet je daar op zoek. In nederland zitten tientallen van zulke bedrijven, sommigen zelfs XC90 speciliast. Vaak geen grote dure gebouwen, veelal een veel gunstiger uurtarief en meer ervaring met de (problemen van) wat oudere volvo's.
in noorwegen moet zoiets toch ook wel zijn?

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord en toelichting. Ik ga op zoek of hier zoiets ook zit. Het is alleen zo dat je er dan een stuk verder voor moet rijden. De dichtst bijzijnde noemenswaardige stad is iets meer dan een uur rijden. Maar dat maakt het vast weer goed, als het prijskaartje wat aangenamer is en niet direct de hoofdprijs hoeft te betalen. Nogmaals dank!
 
Maar de auto was gisteren bij de garage toch? Wat is er uit gekomen? Is er al iets van te zeggen?
 
AsconaGT zei:
Maar de auto was gisteren bij de garage toch? Wat is er uit gekomen? Is er al iets van te zeggen?

De afspraak was vandaag en ben zojuist terug: het zware sturen lag niet aan de stuurpomp (wat ik hoopte), maar er was iets bij de linker-draagarm wat er voor zorgt dat hij zwaar/schokkerig draait bij lage snelheden. Ook verklaart dit waarom mijn auto naar links uit wijkt bij het remmen. Kosten van het onderdeel: 11.000 kronen (1.100 euro ongeveer) en daarbij 3 a 4 uur werk van 1.500 kronen per uur, etc.

Ik zeg dan wel draagarm, maar dat zou zomaar de verkeerde benaming kunnen zijn. Wanneer je achter het wiel kijkt, dan zie je een stang (horizontaal liggend) met een rubber hoes eroverheen. Die rubberen hoes ziet eruit als een harmonica. Achter dat rubber zat het fout. De monteur liet zien dat er flinke speling op de stang zit.

Ik vroeg nog of ze gelijk de brandstoffilter wilden vervangen. Dit zou misschien het wiebelen / uitslaan vd motor kunnen verhelpen (Aan de hand van de papieren/facturen kon ik zien dat het lange tijd geleden was dat deze was vervangen.) Achteraf zeiden ze dat ze de behuizing niet open kregen en daar volgende keer meer tijd aan zouden besteden.

Met andere woorden: ik ben in feite nog niets opgeschoten wat reparaties betreft.

Binnenkort moet hij ook door de apk. Dat werkt hier heel omslachtig: eerst maak je een afspraak om te kijken of hij voldoet aan alle apk-eisen. Daarna maak je een afspraak, zodat ze gaan kijken wat er precies aan de hand is (zoals nu met het zwaar sturen het geval is). Daarna maak je een afspraak, zodat het inmiddels bestelde onderdeel erop gezet kan worden. 3 afspraken dus en een hoop uren verder. Gelukkig is de apk hier om de 2 jaar ipv ieder jaar.
 
Da's een aandrijfas. Zal dus wel een homokineet versleten zijn. Vind zowel 1100€ voor een aandrijfas als voor een homokineet ambitieus. Maken ze die dingen in DK van goud?
 
300-400 euro online? Dealer/OEMtoeslag, Noorwegentoeslag, zit je al vlug aan de 800-1000 euro waarschijnlijk. Is er geen dorpsgarage in de buurt die een beetje mee wil denken? Hoeft voor dit soort zaken ook niet merkspecifiek te zijn. En als je toch geld moet gaan uitgeven aan dit soort dingen, laat even goed checken of er niet meer aan zit te komen waar ze nu makkelijk bij kunnen.
 
Het is in Noorwegen (geen DK). Receptionist zei zelfs nog dat dit het goedkoopste exemplaar was die hij kon vinden.

Als ik zo eens kijk op plaatjes, dan denk ik dat ze het stuurhuis aanwezen.
 
Honda75 zei:
...Ik zeg dan wel draagarm, maar dat zou zomaar de verkeerde benaming kunnen zijn. Wanneer je achter het wiel kijkt, dan zie je een stang (horizontaal liggend) met een rubber hoes eroverheen. Die rubberen hoes ziet eruit als een harmonica. Achter dat rubber zat het fout. De monteur liet zien dat er flinke speling op de stang zit.

Honda75 zei:
... Als ik zo eens kijk op plaatjes, dan denk ik dat ze het stuurhuis aanwezen.

Dus ze hebben je zelfs duidelijk aangewezen waar het probleem zit en je weet nu nog niet eens zeker wat het is?:confused:
Laat het dan maar gewoon maken, en ga er vooral niet zelf mee aan het prutsen.... dat is de enigste goede tip die ik kan geven.
 
Muddy Bandit zei:
Honda75 zei:
...Ik zeg dan wel draagarm, maar dat zou zomaar de verkeerde benaming kunnen zijn. Wanneer je achter het wiel kijkt, dan zie je een stang (horizontaal liggend) met een rubber hoes eroverheen. Die rubberen hoes ziet eruit als een harmonica. Achter dat rubber zat het fout. De monteur liet zien dat er flinke speling op de stang zit.

Honda75 zei:
... Als ik zo eens kijk op plaatjes, dan denk ik dat ze het stuurhuis aanwezen.

Dus ze hebben je zelfs duidelijk aangewezen waar het probleem zit en je weet nu nog niet eens zeker wat het is?:confused:
Laat het dan maar gewoon maken, en ga er vooral niet zelf mee aan het prutsen.... dat is de enigste goede tip die ik kan geven.

Ja ja, ik weet het. Ik weet het. Ik ga niet eens proberen om dit zelf te maken en laat het oplossen door de garage. Afspraak vandaag gelijk gemaakt.
 
Honda75 zei:
Ja ja, ik weet het. Ik weet het. Ik ga niet eens proberen om dit zelf te maken en laat het oplossen door de garage. Afspraak vandaag gelijk gemaakt.

(y)
Indien het onderdeel een nieuw compleet stuurhuis (dus incl. spoorstang en koppen) betreft voor servotronic besturing vind ik die genoemde prijs van € 1100,= heel netjes, dat betaal je er hier ook voor.
En 3-4 uur werk hiervoor is ook normaal, het is niet alleen inbouwen maar de auto moet ook uitgelijnd worden.
 
Muddy Bandit zei:
Honda75 zei:
Ja ja, ik weet het. Ik weet het. Ik ga niet eens proberen om dit zelf te maken en laat het oplossen door de garage. Afspraak vandaag gelijk gemaakt.

(y)
Indien het onderdeel een nieuw compleet stuurhuis (dus incl. spoorstang en koppen) betreft voor servotronic besturing vind ik die genoemde prijs van € 1100,= heel netjes, dat betaal je er hier ook voor.
En 3-4 uur werk hiervoor is ook normaal, het is niet alleen inbouwen maar de auto moet ook uitgelijnd worden.

Ben blij dat te horen, dan voel ik me niet zo afgezet. En ja, dat klopt: diegene achter de receptie had het inderdaad ook over uitlijnen na de reparatie.
 
Indien het onderdeel een nieuw compleet stuurhuis (dus incl. spoorstang en koppen) betreft voor servotronic besturing vind ik die genoemde prijs van € 1100,= heel netjes, dat betaal je er hier ook voor.
En 3-4 uur werk hiervoor is ook normaal, het is niet alleen inbouwen maar de auto moet ook uitgelijnd worden.

inderdaad, voor een stuurhuis vervangen incl uitlijnen is dat een heel reëele prijs. veel geld, dat zeker. Maar voor een auto anders dan een XC90 is het zeker niet veel goedkoper
 
Honda75 zei:
(..). Afspraak vandaag gelijk gemaakt.

Okay, je weet nu de oorzaak van één van je issues én dat is een vrij gebruikelijke voor dit type voertuig (zoals in dat andere topic al vermeld.)

Is het niet handig om eerst het 1e deel van dat APK traject te doen? Als daar nog een berg aan herstellingen aan komen.. is het misschien verstandiger om je verlies te nemen?

OF (indien het in je financiële mogelijkheden ligt) in één keer een bak geld er aanbesteden en de problemen die de vorige eigenaar niet meer wilde herstellen, uit laten voeren.
Met het oog op het speciale doel waarvoor je de auto hebt gekocht.

1x een diepe (financiële) pijn nemen en dan 2021 een beetje met vertrouwen in kunnen rijden met een verse APK voor 2 jaar.
 
Durashift zei:
Honda75 zei:
(..). Afspraak vandaag gelijk gemaakt.

Okay, je weet nu de oorzaak van één van je issues én dat is een vrij gebruikelijke voor dit type voertuig (zoals in dat andere topic al vermeld.)

Is het niet handig om eerst het 1e deel van dat APK traject te doen? Als daar nog een berg aan herstellingen aan komen.. is het misschien verstandiger om je verlies te nemen?

OF (indien het in je financiële mogelijkheden ligt) in één keer een bak geld er aanbesteden en de problemen die de vorige eigenaar niet meer wilde herstellen, uit laten voeren.
Met het oog op het speciale doel waarvoor je de auto hebt gekocht.

1x een diepe (financiële) pijn nemen en dan 2021 een beetje met vertrouwen in kunnen rijden met een verse APK voor 2 jaar.

Het stuurhuis wordt binnenkort gemaakt door de garage. Wanneer dit in orde is, dan is hij weer voor 2 jaar apk goedgekeurd.

Het wiebelen van de motor is een verhaal apart. Ik heb gisteren de dieselfilter laten vervangen. De monteur zei dat het erg nodig was, toen hij de filter zag. Misschien dat de motor al wat beter loopt als ik hem vandaag start met een koude motor. Duimen maar....

Even een zijsprongetje (kleine / makkelijke vraag): ik vulde zojuist het reservoir voor mijn ruitensproeier. Toen ik hem tot de rand toe volgooide, zakte het level langzaam weg. Ik keek vervolgens onder de auto en zag het op straat vallen, maar niet dusdanig dat hij helemaal leeg lekte. Mijn vraag: zit er een overloop in sommige modellen auto's of is hier sprake van een lek, die (waarschijnlijk) wat hoger in het reservoir zit?

De ruitensproeier zelf functioneert gewoon prima.
 
Je hebt een lek. Met een beetje geluk is het een slang of slangklem. Even alle slangen, aansluitingen en reservoir zelf even goed controleren. Is wel iets wat doorgaans zelf goed te doen is
 
Terug
Bovenaan