wie verzorgt het schadeherstel

Jeff Vink

Startmotor
iemand heeft bij het achteruit inparkeren mijn voorbumper beschadigd met zijn trekhaak. De kwestie wordt afgehandeld door zijn WA-verzekeraar. Volgens mijn garage moet er een nieuwe voorbumper op. Bij voorkeur zou ik dit bij mijn garage willen laten uitvoeren, die is dichtbij en daarin heb ik vertrouwen. Kan de verzekeraar van de tegenpartij eisen dat de schade moet worden hersteld bij een door hen gecontracteerd bedrijf? Dat is geen ramp, maar ik heb dat liever niet.
In sommige polissen is bepaald dat schade moet worden hersteld bij een door de verzekeraar gecontracteerd bedrijf, maar dat betreft schade die is gedekt onder de all risk verzekering. In dit geval gaat het echter om schade die een ander heeft veroorzaakt. Het lijkt me vreemd als de wettelijke aansprakelijkheid zou worden ingeperkt door verzekeringseisen over de wijze van herstel. Ik ga het uiteraard vanzelf horen, maar zou graag van te voren weten hoe dit zit.

Normaal gesproken ga je naar 1 van de schadeherstellers die vermeld staan op jouw groene kaart, dit zijn suggesties, wellicht zijn er in jouw woonplaats/omgeving meer garages aangesloten bij jouw verzekeraar. Aangezien het hier een verhaalschade betreft bepaal jij in principe waar de taxatie plaats gaat vinden, de tegenpartij stuurt dan een schade-expert ( soms is ook een schaderapport voldoende ) en uiteindelijk krijg jij het schadebedrag uitgekeerd. Wat je er dan mee doet moet je zelf weten, je kan naar de garage waar je de expertise hebt laten doen of je kan naar een beun waar je wellicht iets minder hoeft te betalen.

Edit : Als je trouwens zelf wel all-risk verzekerd bent gaat het gewoon via die weg uiteraard, jouw verzekering zorgt dan achteraf voor het terughalen van het geld bij de tegenpartij, dat is altijd de beste manier ( want voordelen met betrekking tot leenauto tijdens reparatie bijvoorbeeld )

Je kan altijd om het contante bedrag vragen. Zoals Totalloss zegt: Als je asllrisk hebt dan regel je het met je eigen verzekering die het dan weer bij de verzekering van de tegenpartij verhaalt

Jeff Vink zei:
iemand heeft bij het achteruit inparkeren mijn voorbumper beschadigd met zijn trekhaak. De kwestie wordt afgehandeld door zijn WA-verzekeraar. Volgens mijn garage moet er een nieuwe voorbumper op. Bij voorkeur zou ik dit bij mijn garage willen laten uitvoeren, die is dichtbij en daarin heb ik vertrouwen. Kan de verzekeraar van de tegenpartij eisen dat de schade moet worden hersteld bij een door hen gecontracteerd bedrijf? Dat is geen ramp, maar ik heb dat liever niet.
In sommige polissen is bepaald dat schade moet worden hersteld bij een door de verzekeraar gecontracteerd bedrijf, maar dat betreft schade die is gedekt onder de all risk verzekering. In dit geval gaat het echter om schade die een ander heeft veroorzaakt. Het lijkt me vreemd als de wettelijke aansprakelijkheid zou worden ingeperkt door verzekeringseisen over de wijze van herstel. Ik ga het uiteraard vanzelf horen, maar zou graag van te voren weten hoe dit zit.

Wat staat er in je polis?

Mag je in dat geval helemaal zelf weten. De verzekeraar van de tegenpartij keert uit wat de schade expert als herstelkosten dan wel dagwaarde (min restwaarde) opgeeft.

Vervolgens is het aan jou of je het wil laten herstellen en zo ja, waar. Die kosten betaal je dan namelijk in feite zelf. Kost het minder dan het uitgekeerde bedrag, jij blij. Kost het meer, pech.

Maar de meeste herstelbedrijven zullen het bedrag van de expert afhouden. Eventueel kan gekozen worden het schadebedrag direct aan te schadehersteller uit te keren in plaats van aan jou.

afhouden = aanhouden**

Dat is, als de expert bij dat bedrijf is langsgeweest. Andere bedrijven kunnen uiteraard meer of minder rekenen.

Terug
Bovenaan