Wie heeft ervaring met de Fiat 1.4 multiair motoren

wbvo

Net ingestapt
Wij hebben nu een Kia Sportage 2.0 , maar mijn vrouw wil graag een slagje kleiner gaan rijden.
Op onze shortlist staat nu Nissan Juke en een fiat 500X.Mijn vraag is nu zijn er specifieke problemen bekend.met de 1.4 multiair motoren van Fiat.
Ik weet dat de eerste serie nogal gevoelig waren voor vervuiling van de multiair module.
Is dit in de latere uitvoeringen verbeterd ?
Wie weet hoe het zit?
 
De Fiat 1.4 motor wordt al vele jaren geproduceerd en heeft een goede reputatie, de Multiair Unit is een prachtig stuk hightech techniek.

De Multiair Unit is in verband met de kleine oliekanalen wel gevoelig voor op tijd olieverversen en met de juiste olie. Dus op tijd, en goed en deskundig onderhoud is echt heel belangrijk. (De historie van de auto is dus heel belangrijk) . Bij onvoldoende zorg kan de dure multiairunit kapot gaan, en als je daarmee blijft doorrijden mogelijk nog meer. Misschien kan een Fiat dealer meer vertellen over de verschillen tussen de versies van de Multiair Unit.

In de 500X ligt wel de 1.4 Multiair 2.
 
Ik weet niet hoe je long list er uit ziet, maar ook aan auto's als Suzuki Vitara of s-cros gedacht? Deze kwamen later ook met 1.0 en 1.4 turbo motoren. De 1.6 is turbo loos, maar wel oerdegelijk.

Daarnaast is er ook nog de trax das de tweeling van de Opel mokka, maar heel vriendelijk geprijsd. Ik heb hier een 1.4 turbo gevonden, zelfde blok als die in veel Opels zit.

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/124647760/Android?s=6-6-0-0-1-3
 
C-hr is ook een mooie auto, maar buiten het budget
Suzuki Vitara , ongetwijfeld zeer betrouwbaar maar interieur spreekt ons niet aan..
Dat de multiair motor gevoelig is voor de juiste olie wist ik.
Maar is de unit op den duur sowieso aan de beurt of draaien ze ook probleemloos 200000 km
 
Ik heb ervaring met de 1.4 Multiair 170pk in de Giulietta. Zolang de juiste motorolie er op tijd in gaat, blijft heel heel.

Zie ook dit aankoopadvies filmpje waar het ook over de multi air gaat https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/alfa-romeo-giulietta-occasion-aankoopadvies/
 
Bij jaarlijks de olie te verversen gaat de multiair unit zeker niet snel kapot. Je kunt pech hebben, maar bij veel auto's blijft het gewoon heel. Tegenwoordig zijn er ook bedrijven die ze repareren, wat rond bellen kan veel geld schelen.
 
ak2 zei:
Bij jaarlijks de olie te verversen gaat de multiair unit zeker niet snel kapot. Je kunt pech hebben, maar bij veel auto's blijft het gewoon heel. Tegenwoordig zijn er ook bedrijven die ze repareren, wat rond bellen kan veel geld schelen.

Oei, dat lijkt dan op b.v. een DSG dokter die ontstaan is door veel werk op dat gebied.
 
Geen enkel probleem, na 4 jaar en 80000 km, alleen jaarlijkse, bij mij elke 15000 km een beurtje….
Giulietta 1.4 MA 170 pk met TCT bak
 
Oké , onderhoudhistorie is dus erg belangrijk.
Ik zou graag voorbeelden hebben van motoren die probleemloos 2 ton hebben gelopen.
We hebben ook zitten denken om een atmosferische 1.6 te kopen , maar die lijkt me wat ondergemotoriseerd
 
Er zijn stapels van die motoren met 2 ton op de klok (doe gewoon eens een zoekrondje op een aanbod site). Van monteurs hoor ik dat er heel soms wel problemen mee zijn; zonder uitzondering betreft het dan auto's die regelmatig onderhoud hebben overgeslagen of met totaal verkeerde olie hebben gereden. Er is nog niet zoiets als een DSG dokter (een bedrijf wat alleen maar bestaat voor reparaties aan een bepaalde techniek) maar er zijn al wel Alfa specialisten die weten hoe de unit gereviseerd moet worden.
 
Er zijn inderdaad genoeg auto's die meer dan 2 ton op de klok hebben.
Even verder zoeken leerde mij dat er maar 1 soort olie geschikt is voor de multiair blokken en dat de verversings termijn op 15000 km ligt.
Ook het preventief wisselen van het multiair olie filter schijn veel problemen te voorkomen.
In de nieuwe fiat motoren , zit de multiair niet meer , toch niet zo'n doorslaand succes?
 
Het is een periode van turbo motoren om maar zo snel mogelijk te vergeten thp van psa/mini was niet goed en TSI van vag. Daarom tipte ik je de trax/mokka maar daar kreeg ik geen terugkoppeling op.
 
wbvo zei:
Er zijn inderdaad genoeg auto's die meer dan 2 ton op de klok hebben.
Even verder zoeken leerde mij dat er maar 1 soort olie geschikt is voor de multiair blokken en dat de verversings termijn op 15000 km ligt.
Ook het preventief wisselen van het multiair olie filter schijn veel problemen te voorkomen.
In de nieuwe fiat motoren , zit de multiair niet meer , toch niet zo'n doorslaand succes?

Zit er nog steeds in hoor. Wordt niet meer zo uitbundig marketing voor gemaakt alleen.
 
Auto encyclopedie zei:
Het is een periode van turbo motoren om maar zo snel mogelijk te vergeten thp van psa/mini was niet goed en TSI van vag. Daarom tipte ik je de trax/mokka maar daar kreeg ik geen terugkoppeling op.

Ik snap de relatie niet zo met de multiair...? Ja er waren slechte motoren bij maar iedere periode kent wel slechte motoren.
 
wbvo zei:
In de nieuwe fiat motoren , zit de multiair niet meer , toch niet zo'n doorslaand succes?

Multiair is toch zoiets als Vanos van BMW? Fiat/Alfa bracht het als een revolutie destijds.
 
Wijn 8578185 zei:
wbvo zei:
In de nieuwe fiat motoren , zit de multiair niet meer , toch niet zo'n doorslaand succes?

Multiair is toch zoiets als Vanos van BMW? Fiat/Alfa bracht het als een revolutie destijds.

Vanos is een klep timing en lift verstelling. Net als VTEC bij Honda in de jaren 80 (en heel veel andere merken in de jaren 80) alleen die van BMW is traploos verstelbaar wat het daarmee wat unieker maakte.
Multiair gaat nog een stapje verder en heeft de klepbediening helemaal losgekoppeld van het nokkenasprofiel. De klep kan bijvoorbeeld tussendoor even sluiten zelfs. Eigenlijk is dit het systeem waar toen heel veel over geschreven werd; elektomagnetisch bediende kleppen. Omdat het nogal wat stroom kost heeft geen enkele fabrikant dat voor serieproductie werkend gekregen. De Formule 1 heeft het opgelost door perslucht te regelen en Fiat gebruikt de nokkenas om oliedruk te creeren en vervolgens te regelen.

Het is dus een aardige revolutie. Ik vermoed dat er meer fabrikanten het gaan gebruiken (volgens mij heeft Fiat al weer licenties verkocht). Best indrukwekkend wat die Italianen daar doen. Ik heb weleens het idee dat ze meer verdienen met het verkopen van licenties dan met auto's (ze hebben ook al direct ingespoten diesel voor personenwagens en natuurlijk common-rail uitgevonden en via licenties verspreid).
 
Auto encyclopedie zei:
Het is een periode van turbo motoren om maar zo snel mogelijk te vergeten thp van psa/mini was niet goed en TSI van vag. Daarom tipte ik je de trax/mokka maar daar kreeg ik geen terugkoppeling op.

De 1.4 is een degelijk blok maar een mokka/trax spreekt ons niet aan.
 
Engineer2 zei:
Wijn 8578185 zei:
wbvo zei:
In de nieuwe fiat motoren , zit de multiair niet meer , toch niet zo'n doorslaand succes?



Vanos is een klep timing en lift verstelling. Net als VTEC bij Honda in de jaren 80 (en heel veel andere merken in de jaren 80) alleen die van BMW is traploos verstelbaar wat het daarmee wat unieker maakte.
Multiair gaat nog een stapje verder en heeft de klepbediening helemaal losgekoppeld van het nokkenasprofiel. De klep kan bijvoorbeeld tussendoor even sluiten zelfs. Eigenlijk is dit het systeem waar toen heel veel over geschreven werd; elektomagnetisch bediende kleppen. Omdat het nogal wat stroom kost heeft geen enkele fabrikant dat voor serieproductie werkend gekregen. De Formule 1 heeft het opgelost door perslucht te regelen en Fiat gebruikt de nokkenas om oliedruk te creeren en vervolgens te regelen.
.

De italianen weten zeker hoe ze een innovatieve motor moeten bouwen, maar ik heb soms het idee dat ze het wat te vroeg op de markt brengen met de bij behorende kinderziektes.
Daarom mijn vraag of de multiair unit structurele problemen kent
 
Engineer2 zei:
Wijn 8578185 zei:
wbvo zei:
In de nieuwe fiat motoren , zit de multiair niet meer , toch niet zo'n doorslaand succes?

Multiair is toch zoiets als Vanos van BMW? Fiat/Alfa bracht het als een revolutie destijds.

Vanos is een klep timing en lift verstelling. Net als VTEC bij Honda in de jaren 80 (en heel veel andere merken in de jaren 80) alleen die van BMW is traploos verstelbaar wat het daarmee wat unieker maakte.
Multiair gaat nog een stapje verder en heeft de klepbediening helemaal losgekoppeld van het nokkenasprofiel. De klep kan bijvoorbeeld tussendoor even sluiten zelfs. Eigenlijk is dit het systeem waar toen heel veel over geschreven werd; elektomagnetisch bediende kleppen. Omdat het nogal wat stroom kost heeft geen enkele fabrikant dat voor serieproductie werkend gekregen. De Formule 1 heeft het opgelost door perslucht te regelen en Fiat gebruikt de nokkenas om oliedruk te creeren en vervolgens te regelen.

Het is dus een aardige revolutie. Ik vermoed dat er meer fabrikanten het gaan gebruiken (volgens mij heeft Fiat al weer licenties verkocht). Best indrukwekkend wat die Italianen daar doen. Ik heb weleens het idee dat ze meer verdienen met het verkopen van licenties dan met auto's (ze hebben ook al direct ingespoten diesel voor personenwagens en natuurlijk common-rail uitgevonden en via licenties verspreid).

Dank voor uitgebreide uitleg. Waar in dit verhaal is freevalve van Koenigsegg in te plaatsen? Is dat stap verder weer dan multiair?
 
uiteindeliijk hebben we een fiat 500x 1.4 turbo aangeschaft
Een lounge uitvoering met 54000km op de klok en sluitende onderhouds historie
Wat een fijne soepele motor , en een leuke auto om te zien (vind ik dan :D )
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage!
 
Terug
Bovenaan