Wie heeft er ook zo'n hekel aan al die touch screens in nieuwe auto's?

touchscreen in de auto voor de bediening.

• Totaal aantal stemmers
    45
  • Opiniepeiling gesloten .
Joop 5528328 zei:
Verder dan de 'wat de boer niet kent dat eet 'ie niet' en wat Boomer reacties lijkt het niet te kunnen komen in dit topic. Verandering, lastig voor sommigen...

Tsja, niet elke verandering is dan ook per definitie gelijk een verbetering voor iedereen, misschien ook wel een puntje om eventjes bij stil te gaan staan?
En het zou op zich wel fijn zijn als ontwerpers/fabrikanten daar ook eens rekening mee gingen houden en hun klanten gewoon een keuze gaan geven.

Uit diverse reacties hier zie je trouwens goed dat afwijkende meningen totaal niet meer begrepen, gewaardeerd en gerespecteerd kunnen worden, wat dat betreft is het precies een afspiegeling van de huidige maatschappij.:(

wat dat betreft is het precies een afspiegeling van de huidige maatschappij.

Andere mening? Dan ben je xenofoob, homofoob, racist enz. Helaas maar waar :(

Tsja, niet elke verandering is dan ook per definitie gelijk een verbetering voor iedereen, misschien ook wel een puntje om eventjes bij stil te gaan staan?

Net al die nieuwe 'knoppen' bij bv de Golf. Niemand zit daar op te wachten. Overigens heb ik niet het idee dat auto's met touchscreen minder worden verkocht daardoor

Muddy Bandit zei:
misschien ook wel een puntje om eventjes bij stil te gaan staan?

Misschien ook een idee er eventjes stil bij te staan dat een touch screen legio voordelen en vooruitgang biedt. Volgens sommigen is het allemaal de schuld van de ontwerper en 'kostenbesparing', maar dat is wel heel kortzichtig;)

MCDubbellU zei:
Net al die nieuwe 'knoppen' bij bv de Golf. Niemand zit daar op te wachten. Overigens heb ik niet het idee dat auto's met touchscreen minder worden verkocht daardoor

Omdat je vrij weinig keuze hebt? Natuurlijk, niet elke fabrikant heeft al in dezelfde mate de fysieke knoppen laten verdwijnen, maar zo onderhand hebben zelfs de goedkoopste stadautootjes wel ergens een scherm erin gerommeld zitten.

Ik wil me vanwege gebrek aan ervaringen niet gaan mengen in de algemene discussie maar even dit: kap a.u.b. met dat respectloze "boomer". (n)

Joop 5528328 zei:
Misschien ook een idee er eventjes stil bij te staan dat een touch screen legio voordelen en vooruitgang biedt. Volgens sommigen is het allemaal de schuld van de ontwerper en 'kostenbesparing', maar dat is wel heel kortzichtig;)

Voor sommigen biedt zo'n ding misschien wel voordelen en vooruitgang, maar het is heel kortzichtig om er dan ook gelijk maar van uit te gaan dat het dan voor iedereen voordelen en vooruitgang biedt.
Er zijn genoeg mensen die vanwege al dan niet aangeboren lichamelijke en/of geestelijke beperkingen vrij slecht met dat moderne spul overweg kunnen, die mensen mogen dus rustig nog wat verder beperkt worden door die "vooruitgang"?
De aanwezigheid van dat soort technieken zou gewoon een vrije keuze moeten zijn in het aanvink-lijstje, en niet iets wat je stelselmatig opgedrongen wordt.

Muddy Bandit zei:
Joop 5528328 zei:

Voor sommigen biedt zo'n ding misschien wel voordelen en vooruitgang, maar het is heel kortzichtig om er dan ook gelijk maar van uit te gaan dat het dan voor iedereen voordelen en vooruitgang biedt.
Er zijn genoeg mensen die vanwege al dan niet aangeboren lichamelijke en/of geestelijke beperkingen vrij slecht met dat moderne spul overweg kunnen, die mensen mogen dus rustig nog wat verder beperkt worden door die "vooruitgang"?
De aanwezigheid van dat soort technieken zou gewoon een vrije keuze moeten zijn in het aanvink-lijstje, en niet iets wat je stelselmatig opgedrongen wordt.

Tsja, zo kan je elke beperking of zieligheid er wel bijhalen. Auto's zijn nou eenmaal massaproducten waar een producent geld op moet verdienen. Logischerwijs vallen de beperkten dan 'helaas' buiten de boot.
Ik zou het 'niet pikken' als er mega veel geld in de R&D, ontwerp en productie moet worden gegooid en mijn auto dus duizenden Euro's duurder wordt omdat er een paar mensen met beperking of beperking tegen verandering wat anders wensen. Een touchscreen en het eco-systeem er achter bieden zoveel (toekomstige) voordelen dat blijven hangen in het verleden met ouderwetse interieurs geen enkele zin heeft.

Joop 5528328 zei:
Tsja, zo kan je elke beperking of zieligheid er wel bijhalen. Auto's zijn nou eenmaal massaproducten waar een producent geld op moet verdienen. Logischerwijs vallen de beperkten dan 'helaas' buiten de boot.
Ik zou het 'niet pikken' als er mega veel geld in de R&D, ontwerp en productie moet worden gegooid en mijn auto dus duizenden Euro's duurder wordt omdat er een paar mensen met beperking of beperking tegen verandering wat anders wensen. Een touchscreen en het eco-systeem er achter bieden zoveel (toekomstige) voordelen dat blijven hangen in het verleden met ouderwetse interieurs geen enkele zin heeft.

Een fijngevoelige en zeer sociale gedachtengang heb je dan.... ikke ikke ikke en de rest mag stikken.:cry:

welnee, Joop bedoelt dat er vanzelf weer handige techneuten een start-up opzetten voor het inbouwen van knoppen inplaats van tv schermen... Voor mensen met een beperking zijn er al bedrijven die op beperkte schaal auto's aanpassen alleen kost dat erg veel geld. Ik ben zelf van mening dat het voor veel rijders en auto's waar veel van bestuurder ( ster) wisselen het soms handig kan zijn dat alle instellingen per gebruiker in het geheugen staan maar voor de standaard familiebak zie ik de noodzaak er niet van in

Muddy Bandit zei:
Joop 5528328 zei:
Verder dan de 'wat de boer niet kent dat eet 'ie niet' en wat Boomer reacties lijkt het niet te kunnen komen in dit topic. Verandering, lastig voor sommigen...

En het zou op zich wel fijn zijn als ontwerpers/fabrikanten daar ook eens rekening mee gingen houden en hun klanten gewoon een keuze gaan geven.

Uit diverse reacties hier zie je trouwens goed dat afwijkende meningen totaal niet meer begrepen, gewaardeerd en gerespecteerd kunnen worden, wat dat betreft is het precies een afspiegeling van de huidige maatschappij.:(

Men denkt niet meer zelf na. Er is een onderzoeker die iets gestudeerd heeft en die onderzoeker roept ...
datgene wat de opdrachtgever (de fabrikant) wil horen.
En als je een afwijkende mening hebt, wordt je voor asociaal aangezien.

Ik vind ook dat je zelf moet beslissen of dat aanraakscherm voor jou werkt. Wil jij al rijdend in een vaag menu opzoeken hoe de radio harder moet? Of het knopje zoeken waarmee je de dinerwensen aan je eega kan doorgeven?

Of ga je zo ver dat je het potenlampje al rijdend feller zet?

Moreel (en wettelijk) heb jij de VERPLICHTING op het verkeer te letten. Als jij een van de weinige mensen bent die dat kan terwijl je een schermpje leest en er op zit te tikken, succes.
Ik kan dat namelijk niet.

Hoe minder er op een auto zit hoe beter, ik word al horendol van het waarschuwingsgeluidje van de gordel.
Hoe meer er op zit hoe onrustiger je wordt, je blijft maar pielen op dat schermpje.

Joop 5528328 zei:
Muddy Bandit zei:
Joop 5528328 zei:

Ben jij in het dagelijkse leven ook zo "sociaal"? Manmanman.(n)

Het gebruikshemak van een TS hangt heel erg af van de ergonomie, ik heb het idee dat autofabrikanten langzamerhand steeds betere maken. Mijn vorige Mondeo (MY2016) met Ford SYNC2 was een drama. Je moest diep de menu's in voor dagelijkse instellingen en dezelfde functionaliteiten kwamen steeds op andere plaatsen terug, afhankelijk hoe je er naar toe ging. De Fiesta Active (MY2018) van mijn vrouw doet het met SYNC3 al veel beter. Mijn huidige Volvo V60 (MY2020) heeft 3 menu's, je swiped of naar links, of naar rechts. Simpel.

Monsieur Le Loure zei:
Hoe minder er op een auto zit hoe beter, ik word al horendol van het waarschuwingsgeluidje van de gordel.
Hoe meer er op zit hoe onrustiger je wordt, je blijft maar pielen op dat schermpje.

Het is niet voor niets dat moderne technieken de bestuurder al binnen de wegmarkeringen en op voldoende afstand van voorgangers moet gaan houden, de afleiding van het verkeer veroorzaakt door al dat gepruts op schermpjes zal toch ergens mee gecompenseerd moeten worden om de auto veilig te houden voor inzittenden en medeweggebruikers.;)

Bedenk me net... ik zou het eigenlijk niet moeten pikken dat er mega veel geld in de R&D, ontwerp en productie moet worden gegooid en mijn auto dus duizenden Euro's duurder wordt omdat er een paar mensen zijn die de beperking hebben niet meer veilig zonder zo'n multifunctioneel beeldschermpje te kunnen autorijden.:)

Muddy Bandit zei:
Bedenk me net... ik zou het eigenlijk niet moeten pikken dat er mega veel geld in de R&D, ontwerp en productie moet worden gegooid en mijn auto dus duizenden Euro's duurder wordt omdat er een paar mensen zijn die de beperking hebben niet meer veilig zonder zo'n multifunctioneel beeldschermpje te kunnen autorijden.:)

Daarom moet je idealiter ook iemand anders de nieuwprijs van tienduizenden euro's voor een auto vol met dat bevoogdende spul laten ophoesten.:T Na een jaar of wat is er vast een substantieel deel van de nieuwwaarde weer verdampt;)

D Elzinga zei:
Daarom moet je idealiter ook iemand anders de nieuwprijs van tienduizenden euro's voor een auto vol met dat bevoogdende spul laten ophoesten.:T Na een jaar of wat is er vast een substantieel deel van de nieuwwaarde weer verdampt;)

Doe ik ook, ik heb slechts 1x de fout gemaakt om mezelf te trakteren op een nieuwe auto... daarna al vrij snel geconcludeerd dat het de slechtste en domste investering was die ik ooit heb gedaan, een kostbaar leermomentje.;)

Maar goed, jong gebruikt gaan rijden geeft ook geen garantie dat al dat aanwezige bevoogdende spul geen dure storingen gaat geven.... trillingen, temperatuurschommelingen en vocht doen sluipend hun werk wel in de auto-elektronica.
Ik heb inmiddels vernomen wat zo'n vooruitstrevend modern schermpje van een 6-jarige Tesla 3 kost om te vervangen, een nota van bijna € 2700,= voor zo'n schermpje wordt je ook niet blij van. (en zonder werkend schermpje is die Tesla gewoon een tuinornamentje)

Muddy Bandit De Tesla 3 is pas geleverd vanaf 2017 (2018 in Nederland), dus het vervangen van een scherm in een Tesla 3 van 6 jaar oud lijkt mij onmogelijk.

ScaniaV8 zei:
Muddy Bandit De Tesla 3 is pas geleverd vanaf 2017 (2018 in Nederland), dus het vervangen van een scherm in een Tesla 3 van 6 jaar oud lijkt mij onmogelijk.

Die 2700 piek daarentegen lijken mij wel vrij realistisch op de een of andere manier... ;)

D Elzinga zei:
Muddy Bandit zei:

Oude barrels rijden.
Die koop je voor een handje euro's, je kan er zelf aan knutselen en je hoeft geen duimendik manual door te worstelen om die paar gadgets aan de gang te krijgen.

Ik heb in deze auto een demontabel multifunctioneel schermpje zitten. Ik noem hem mijn mobieltje en die heeft als groot voordeel dat de auto er niet aan vast geschroefd zit.

Maar, zoals al eerder vermeld: ieder zijn meug.

Bekijk de video's van de barrelbrigade eens. Ja, je kan een Flintstone-roestbak treffen maar je kan ook een goed bruikbare smakeloze crisisbak of een ex-vertegenwoordigersbak vinden. Of het wrak van de week, je moet wel goed kijken wat je koopt.

ScaniaV8 zei:

Even gecheckt in de whatsapp , 3 blijkt S te zijn (om precies te zijn S P85+)... blijkbaar moet ik toch een keer naar de opticiën of een groter telefoonscherm nemen.;)

Overigens zag ik onlangs een videootje van Autovisie met de nieuwe Citroen C4. Opvallend om te zien dat Citroen weer terug is gegaan naar een "ouderwets" apart bedieningscluster voor de kachel/ventilatie. Goede zaak als je bedenkt hoe verrot de bediening was in bijvoorbeeld de Cactus. Ik had er ooit eentje mee, toen ik even van DAB zender wilde wisselen sloeg heel het paneel vast en zat ik de rest van de rit in de vrieskou omdat ik de temperatuur niet meer aan kon passen...

https://youtu.be/aE2loxT6uFk?t=206

Een hoop verschillende meningen. Ik heb liefst een zo klein mogelijk scherm in mijn auto. Een digitale klokkenwinkel met full map ziet er in eerste instantie indrukwekkend uit, maar is ook niet meer als een gimmick. Schermen in portret-stand vind ik ook gruwelijk lelijk. Zitten ook vaak veel te laag in de auto gemonteerd.
Filosofie van Mazda vind ik top. Klein strak scherm zonder onnodige poespas, op ooghoogte en met een draaiknop op de middentunnel te bedienen. En dat is dus geïnspireerd op hoe BMW het al jaren doet. In mijn F31 een mooi compact scherm op ooghoogte en met Idrive-knop top te bedienen. De aanraakfunctie gebruik ik alleen vanaf de bijrijdersstoel. Voor de rest gewoon nog overal gewoon fysieke knoppen in elk opzicht beter als via een scherm bedienen. En leuk dat je 1200 dingen kunt instellen verstopt in allerlei menu’s op een megascherm, maar dat vind ik geen autorijden meer.
De digitale cockpit in mijn BMW had van mij niet gehoeven, traditionele klokken vind ik eigenlijk mooier. Deze kreeg ook de nodige kritiek omdat er weinig in te stellen is en geen full map te tonen is. Maar wat mij betreft is de gekozen simpele uitvoering juist wel top. Duidelijke navigatieaanwijzigingen met pijlen en mooie strakke klokken.
Net als bijv. ook in de nieuwe Mazda 3. Wel digitaal maar een klassieke strakke uitstraling. Alles om je zo min mogelijk van de rijtaak af te leiden.

Een paar knopjes voor de meestgebruikte functies, en de rest volledig digitaal met spraakbesturing. Dat werkt voor mij het beste. Ik heb een A200 en gebruik het touchscreen vrijwel nooit. Bijna alles met spraakbesturing, en soms via de kleine pads op het stuur. Ik heb nog geen andere auto gevonden die het beter doet.

Ik zou geen probleem hebben met een auto waar een touchscreen in zit.

Als je echt een hekel hebt aan touchscreens, dan koop je maar een Dacia: de perfecte bejaardenbak.

K1D2 zei:
Ik zou geen probleem hebben met een auto waar een touchscreen in zit.

Als je echt een hekel hebt aan touchscreens, dan koop je maar een Dacia: de perfecte bejaardenbak.

Een Dacia is voor mij een prima auto, maar ik heb liever een wat oudere auto waarvan de afschrijving lager is.

Bovendien, welke auto is meer geschikt voor een bejaarde? De auto met hoge instap, die automatisch inparkeert, automaatje, met elektrische kofferbakklep opener, met automatische regensensor, met automatische verlichting, met elektrische stoelverstellers...

Of de basic Dacia?

Ik had vandaag een Skoda Skala mee als leenauto. Ik was eigenlijk postief verrast. Tot de boel een beetje ging beslaan met een natte jas aan. Dan moet je door een menu scrollen om de aanjager harder te laten draaien. Volkomen debiel systeem. Tot zekere hoogte voor radio en navi prima, maar dit soort functies horen gewoon met een draaiknop te bedienen zijn,

Als het onthouden van een vijfletterige typenaam al problemen oplevert verbaast het me niks dat de ventilatie verhogen ook problemen oplevert. Of het aan de auto ligt is een tweede...

Joop 5528328 zei:
Als het onthouden van een vijfletterige typenaam al problemen oplevert verbaast het me niks dat de ventilatie verhogen ook problemen oplevert. Of het aan de auto ligt is een tweede...
Ik snap dat een 15 jarige de spruitjes verwijzing naar huurkoop tv’s niet snapt.

Aras zei:
Ik had vandaag een Skoda Skala mee als leenauto. Ik was eigenlijk postief verrast. Tot de boel een beetje ging beslaan met een natte jas aan. Dan moet je door een menu scrollen om de aanjager harder te laten draaien. Volkomen debiel systeem. Tot zekere hoogte voor radio en navi prima, maar dit soort functies horen gewoon met een draaiknop te bedienen zijn,

Eigenlijk zit er altijd wel een fysieke knop om het voorraam te ontwasemen , zo niet mag van direct de goedkeuring van de auto vervallen want dat is gewoonweg levensgevaarlijk.
Je ziet al weinig door de beslagen ruiten en dan mag je vervolgens op zoek naar de voorruitontwaseming in het menu van een touchscreen....

Joop 5528328 zei:

Ventilator snelheid verhogen via een menu slaat nergens op. Volgende stap is richting aanwijzer via menu.

Rustig maar allemaal, het ligt niet aan de Skoda.Aras had gewoon zijn bril op kunnen zetten en het juiste knopje indrukken. Nogmaals, echte argumenten komen hier niet voorbij. Het zijn vooral de mensen zonder ervaring of met 'boomer' mentaliteit.

interieur-skoda-scala-2019-299269-1920.jpg

Joop 5528328 zei:
Rustig maar allemaal, het ligt niet aan de Skoda.Aras had gewoon zijn bril op kunnen zetten en het juiste knopje indrukken. Nogmaals, echte argumenten komen hier niet voorbij. Het zijn vooral de mensen zonder ervaring of met 'boomer' mentaliteit.

Wat is een 'boomer mentaliteit'?

Joop, probeer eens iets te posten zonder anderen persoonlijk aan te vallen?

Voor wat betreft de kennelijke inhoud van je opmerkingen: Het merendeel van de reageerders hier heeft juist zeer veel ervaring met diverse auto's, en sinds wanneer is "Het functioneert niet goed" géén argument? En als we dan per se op leeftijd moeten gaan discrimineren: Misschien even de speciale sneeuwvlokjes uit je oogjes wrijven jopie.

Een tijdje geleden kwam ik in gesprek met een Automotive HMI consultant die voor vooral de Duitse en Chinese OEMs werkt. En uiteraard hebben we het ook gehad over touchscreens en welke HMI nu wel of niet goed werkt. Daar is niet eenduidig een antwoord op te geven.

De Chinese markt en de westkust van de USA zijn cultureel meer ingesteld op bediening via touchscreens en waarderen het ook meer als een premium. Er kan namelijk ook veel meer grafisch worden weergegeven (wat zeker met Chinese karakters erg goed werkt). Kijk alleen maar eens naar een powerpoint presentatie uit Japan of China; in 3 slides is er (mede door het compacte van hun schrift) meer info overgedragen dan wij in 20 slides doen. Het werken met compact schrift en met symbolen is daar veel verder ingeburgerd.

Onze friemelige knopjes met kleine (lange)tekst of een (vaak niet gestandaardiseerd) symbool staat hun weer veel meer tegen. Op het moment dat je met de airco bezig bent wil je niet dat je blikveld ook in beslag wordt genomen door de radio knoppen. Dat wij geaccepteerd hebben dat we een soort spiergeheugen opbouwen en daarmee blindelings de knoppen kunnen bedienen heeft ook te maken met dat wij veel minder van auto wisselen en vergeleken met China al veel meer jaren in auto's doorgebracht hebben.

Ik maak nogal eens gebruik van huurauto's. Een heel simpel basis model lukt bijna altijd wel om nog voor je het parkeer terrein af bent onder de knie te hebben. Een wat luxere met veel knopjes; of een van de eerdere 2 generaties touchscreens, zijn een nachtmerrie. Ook met iDrive heb ik weleens gestunteld; al is die knop wel fijner. Het huidige Volvo systeem met een groot touchscreen met 90% van wat je nodig kan hebben in maximaal 1 swipe links of rechts was juist erg goed.

Aangezien de USA en China een veel grotere markt zijn dan Europa, en aangezien het veel meer zal voorkomen dat mensen kortere tijd met een (huur/lease) auto onderweg zijn is alleen daarom al de touchscreen opzet aan de winnende hand. Zo extreem als de Tesla 3 zal denk ik niet elke auto worden. De HMI man vertelde me dat zelfs in China niet iedereen er tevreden mee is. De jonge rijke klanten vinden het mooi (en gaan nog verder met de Byton waar het hele dashboard een scherm is) maar nog een paar eenduidige knoppen ernaast wordt nog gewaardeerd.

Ik zag dat de Ford Mustang Mach E een tastbare volumeknop op het touchscreen heeft zitten en ik denk dat die techniek nog wel meer gaat helpen. Swipen is bij die Mach E wel mogelijk maar niet nodig. Ik moet die nog gaan ervaren maar ik denk dat deze samen met die van Volvo weleens erg goed kon scoren.

Kortom: er begint een balans te komen tussen mooi eruit zien en bediengemak. Alsnog zal het voor ons een leercurve zijn. Een fabrikant verkoopt liever 1 auto minder in Europa dan 10 auto's minder in China.

Aras zei:

Ik gok, zonder de manual van zeker 500 pagina's bestudeerd te hebben, dat het knopje "max" de ventilatie op "standje tropische sahara storm" op de voorruit zet?
Eerlijk gezegd, ik heb op de website van Skoda moeten zoeken naar dit knopje, ik had dit knopje onderweg ook niet gevonden.

In mijn ogen is dit een misser die het gevolg is van de "climate control is tegenwoordig onmisbaar" aanname.
Ik ken heel veel auto's waar geen climate control op zit en die toch goed bruikbaar zijn. In mijn ogen is climate control een luxe optie, zoals als een termostaatknop aan je verwarming. Een minder bruikbare optie bovendien, want zowel de werkelijke temperatuur als de gewenste temperatuur in een auto is niet constant en kan pas op een zekere waarde gebracht worden als de motor draait.

rke zei:
Aras zei:

Ik gok, zonder de manual van zeker 500 pagina's bestudeerd te hebben, dat het knopje "max" de ventilatie op "standje tropische sahara storm" op de voorruit zet?
Eerlijk gezegd, ik heb op de website van Skoda moeten zoeken naar dit knopje, ik had dit knopje onderweg ook niet gevonden.
Voor voorruitontwaseming heeft 'ie een aparte knop, volgens mij is dat ook verplicht, zelfs een tesla heeft daar een dedicated knop voor (een tiptoets weliswaar, maar toch). Alleen is de ontwasemstand erg onprettig en bovendien onnodig voor veel situaties, want de temperatuur gaat naar minimaal (in mijn auto althans), dus geen sahara maar noordpool, en de aanjager op maximaal.

Sowieso zijn er veel situaties denkbaar waarbij je niet de temperatuur wilt aanpassen maar gewoon even iets meer of iets minder luchtstroming in de auto wilt. De automatische stand (die ook niet iedere auto heeft natuurlijk) is niet zaligmakend. Misser van Skoda dus, ook wat mij betreft.

En dat is dus geïnspireerd op hoe BMW het al jaren doet. In mijn F31 een mooi compact scherm op ooghoogte en met Idrive-knop top te bedienen. De aanraakfunctie gebruik ik alleen vanaf de bijrijdersstoel. Voor de rest gewoon nog overal gewoon fysieke knoppen in elk opzicht beter als via een scherm bedienen.

Ik vind BMW (en ook mazda) een van de voorbeelden hoe het voor mij persoonlijk het prettigst werkt. Geen idee hoe is het is in de nieuwe 3 serie overigens.

Goede combinatie tussen knoppen, scherm en bedieningsgemak. (y) en dat je tal van zaken kun instellen vind ik stiekem ook leuk. maar wel stilstaand verborgen in menu's. Tijdens het rijden moet het blindelings te vinden zijn zonder uit je stoel te moeten komen of de ogen echt ver van te weg te houden om door menu's te moeten gaan.

En natuurlijk elke auto went op den duur en je leer wel een beetje hoe je alles moet bedienen. maar in mijn ogen moet zoiets vrij snel vanzelfsprekend zijn.

Moos zei:
Goedemorgen,

Bijna alle nieuwe auto's worden voorzien van een touchscreen. Meestal een grote Ipad boven op het dashboard. Ik zelf vind dat zo lelijk. Lijkt erg aftermarket. En vind het er goedkoop uitzien. Ik heb zelf al de touchscreen ervaren in een prius 2 en dat was een draak in de bediening. Blij dat ik daarna weer een auto met knoppen had. Voor mij dus een grote reden om een auto te laten staan. Lees ook vaak in autobladen dat de bediening van die schermen niet erg positief worden ervaren. Waarom doen autofabriekanten dat dan?? Dat het goedkoper is snap ik, meer winst. Maar als je daarmee een draak van een auto maakt...

Zo dat moest ik even kwijt zo op de donderdagochtend...:)

Een ervaring met een Prius 2 met enorm oude techniek zegt natuurlijk niets over de huidige staat van de touchscreens.
Nu ben ik wel van mening dat knoppen in sommige gevallen fijner zijn. Ik heb zelf een tijd een Peugeot 308 gereden met een slecht touchscreen en dat was niet zo'n succes, zeker omdat ook de klimaatregeling alleen via het touchscreen werkte.
Ik zie zelf graag knoppen voor de klimaatregeling en op zijn minst een volumeknop voor de radio. Voor de rest mag het prima via een touchscreen werken.
Een nadeel van touchsreens is in mijn ogen wel dat je dit minder goed blind kan bedienen dan knoppen, in de Renault Megane uit 2010 die ik gehad heb zat een joystick voor de bediening van de navigatie en dat werkte feiloos voor mij, ik kon bijna blind een adres invoeren.

In mijn Insignia heb ik veel keuze hoe alles te bedienen. Er zit een touch screen in voor alle functies, apart paneel met fysieke knoppen voor climate control en nog een paar knoppen voor de basis functies zoals aan/uit en volume. Verder is er nog spraak sturing en ik kan via het stuurwiel en instrumentenpaneel muziek, telefoon en navigatie bedienen. Elk smaakje aanwezig dus! Welke ik het handigst vind ben ik nog niet uit, zoveel heb ik nog niet gereden in mijn auto... Tot nu toe gaat mijn voorkeur toch uit naar het touch screen.

Mijn vrouw heeft een T-Roc met touchscreen, werkt prima. Bij mijn A4 hoef ik mijn arm niet van de middensteun af te halenvoor de audiobediening: nog beter. Ventilatie climate control via knoppen, dat in beide auto's wel gelukkig. In de SLK alles analoog.

Terug
Bovenaan