Welke wasproducten?

A

Anoniem

Guest
Goedenmorgen, op kort termijn ga ik een auto aanschaffen. Voordat ik de auto heb wil ik alle autowasproducten al in huis hebben :). Ik heb tot nu toe al een microvezel doekjes, handschoen en handdoek en banden en bumperspray van de action. Welke producten (autoshampo, wax enz.) raden jullie om de auto mee te wassen?

Alvast bedankt

En nog een aansluitende vraag voor expert Carkiller: ik weet dat ik het al meerdere malen heb gevraagd en je het meerdere malen hebt gezegd, maar welk grof polijstje moet ik ook alweer gebruiken om de koplampen te onderhouden?:)

Hoe je een auto wast en welke producten je "moet" gebruiken is heel persoonlijk en een vraagstuk waar je eindeloos over kunt discussiëren. Sommige mensen pakken een goedkoop sponsje en kieperen een dopje handzeep in een emmer en zijn tevreden met het resultaat, een ander gebruikt de "2 emmer methode" met gritvangers en handgeweven microvezel doeken en wax gemaakt van ooievaarstranen en vleermuizenpoep.

De beste manier voor de gemiddelde auto-eigenaar ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Ik zal kort uitleggen hoe ik het doe en welke producten ik gebruik. Dit is ongetwijfeld niet de meest optimale manier maar ik ben altijd zeer tevreden met het resultaat zonder dat het me een half maandsalaris hoeft te kosten.

De eerste stap Is eigenlijk zorgen dat de auto nooit echt vuil wordt. Dit klinkt misschien stom maar hoe beter je de auto bijhoudt, hoe minder je hoeft te "schrobben" en agressieve chemicaliën hoeft te gebruiken.

Maargoed, wanneer de auto toch erg vies Is, begin ik met het inspuiten van de meest vervuilde delen met een plantaardig oplosmiddel. Waar ik woon (Finland) is dat gewoon bij elk tankstation etc te koop maar ik heb het in NL nog nooit gezien. Het ruikt een beetje naar wasbenzine en slaat ook aardig op de adem, maar het weekt het vuil los van de auto en na het afspuiten is 90% van het vuil al weg. Daarna Was ik de auto met een goede shampoo van Turtle bijvoorbeeld en een microvezel handschoen/spons. Was de auto van boven naar beneden en doe de wielen pas als laatst. Zorg ervoor dat het water redelijk schoon blijft, vervang het wanneer nodig. Wanneer de hele auto gewassen is spuit ik hem af met schoon water, droog ik 'm af met een synthetische zeem en poets hem daarna met een quickwas en een microvezel doek. Als laatste nog even de ramen binnen en buiten afdoen met glasreiniger en een schone microvezel doek.

Dus om het op te sommen:
- microvezeldoeken en sponzen (Action, Zeeman of Wibra zijn goed genoeg)
- een goede auto shampoo
- synthetische zeem
- glasreiniger
- quickwas. Turtle ICE is prima en goedkoop, Meguiars quickwas is de beste maar vrij duur.

Zadelsnuiver zei:
Hoe je een auto wast en welke producten je "moet" gebruiken is heel persoonlijk en een vraagstuk waar je eindeloos over kunt discussiëren. Sommige mensen pakken een goedkoop sponsje en kieperen een dopje handzeep in een emmer en zijn tevreden met het resultaat, een ander gebruikt de "2 emmer methode" met gritvangers en handgeweven microvezel doeken en wax gemaakt van ooievaarstranen en vleermuizenpoep.

De beste manier voor de gemiddelde auto-eigenaar ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Ik zal kort uitleggen hoe ik het doe en welke producten ik gebruik. Dit is ongetwijfeld niet de meest optimale manier maar ik ben altijd zeer tevreden met het resultaat zonder dat het me een half maandsalaris hoeft te kosten.

De eerste stap Is eigenlijk zorgen dat de auto nooit echt vuil wordt. Dit klinkt misschien stom maar hoe beter je de auto bijhoudt, hoe minder je hoeft te "schrobben" en agressieve chemicaliën hoeft te gebruiken.

Maargoed, wanneer de auto toch erg vies Is, begin ik met het inspuiten van de meest vervuilde delen met een plantaardig oplosmiddel. Waar ik woon (Finland) is dat gewoon bij elk tankstation etc te koop maar ik heb het in NL nog nooit gezien. Het ruikt een beetje naar wasbenzine en slaat ook aardig op de adem, maar het weekt het vuil los van de auto en na het afspuiten is 90% van het vuil al weg. Daarna Was ik de auto met een goede shampoo van Turtle bijvoorbeeld en een microvezel handschoen/spons. Was de auto van boven naar beneden en doe de wielen pas als laatst. Zorg ervoor dat het water redelijk schoon blijft, vervang het wanneer nodig. Wanneer de hele auto gewassen is spuit ik hem af met schoon water, droog ik 'm af met een synthetische zeem en poets hem daarna met een quickwas en een microvezel doek. Als laatste nog even de ramen binnen en buiten afdoen met glasreiniger en een schone microvezel doek.

Dus om het op te sommen:
- microvezeldoeken en sponzen (Action, Zeeman of Wibra zijn goed genoeg)
- een goede auto shampoo
- synthetische zeem
- glasreiniger
- quickwas. Turtle ICE is prima en goedkoop, Meguiars quickwas is de beste maar vrij duur.

Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan ;). Het plantaardig oplosmiddel ben ik zelf hier in Gelderland nog niet tegengekomen maar is het zoeken waard. Vanavond maar even gaan zoeken naar Turtle ICE, tot nu toe heb ik vernomen op internet dat het relatief makkelijk in gebruik is.

Mag ik vragen hoe lang je er mee bezig bent om de auto op deze manier schoon te maken? :)

Hier een bericht in mijn eigen topic over hoe ik m'n auto was, incl. foto's:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5173633,5524163#msg-5524163

We hebben ergens toch zo'n poetstopic?

Mijn werkwijze lijkt op die van Zadelsnuiver, alleen dan met wat andere producten. Vooral destijds dankzij de poetsclinics met een aantal forumleden besmet geraakt met het 'detailen' van de auto.
In het kort:

Simpel de auto wassen:
Twee emmers (een met sop, ander schoon water om washandschoen in uit te spoelen)
Twee washmitts, een voor de gehele auto, de ander voor alleen de wielen.
Shampoo gebruik ik Wash&Wax voor van Meguairs
Per deel (dak, zijkant, andere zijkant, achterzijde, voorzijde) spoel ik het sop er af.
Als de gehele auto klaar is nogmaals de hele auto met de tuinslang op puur lopend water, dus geen harde spetterende straal, maar 'kabbelend' water. Dit voorkomt dat er heel veel druppels op de auto blijven liggen.
Tot slot het drogen waarvoor ik twee droogdoeken heb. Met de grote al het plaatwerk, met de kleinere de ruiten.

Daarna is het wat betreft wassen en drogen wel klaar. Mede dankzij goede wax is het vuil snel van de auto. Dat is eigenlijk de niet te missen stap een of twee keer per jaar de auto 'detailen'.
Dus wassen, drogen, kleien, voeden, waxen. Als je daar meer informatie over wil, zoek dan even op het poetstopic op dit forum. (y)

Een goede beschrijving voor het wassen is hier te vinden: https://forum.carclean.nl/threads/dibbuz-carwash-wax.198/

Wil je een stapje verder gaan (met ook een beschrijving van een aantal produkten) dan is hier een goede beschrijving: https://forum.carclean.nl/threads/volledig-exterieur-stappenplan-handmatig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4266/

Terug
Bovenaan