FransHaringman f2480417
Net ingestapt
Ik rijd nu een stationwagon (Toyota Corolla TS) en wil overstappen naar elektrisch.
Auto's die ik overweeg:
BYD ATTO3 Design
Kleine kofferbak. Geen Frunk. Standaard met veel opties. Nog niet proefgereden. Redelijk hoge bodemvrijheid. Snelladen is niet zo snel.
BYD Seal U Design
Proefrit gemaakt. Rijdt als een boot. Erg zwaar (2147 kg) en erg zachte vering. Kofferbak vond ik tegenvallen gezien de buitenafmetingen van de auto. Geen Frunk. Cw-waarde 0,31 is slecht.
Erg grote auto buitenafmetingen
HUD
Cruisecontrol heeft erg fluctuerende acceleratie en declaratie: niet comfortabel.
Stuur assistentie is waardeloos en zelfs gevaarlijk.
422kg zwaarder dan ATTO3.
Tesla Model 3 RWD
Laadruimte op papier groot qua liters, maar ik vrees dat het niet zo praktisch is in de praktijk. Diepte van 110cm is erg lang, maar kan niet praktisch bereikt worden. Via het kleine luik of via de achterbank. Niet praktisch(?). Nu heb ik een stationwagon en kan de rolhoes openmaken om overal bij te kunnen.
Frunk
Laag bij de grond, ik weet niet of dat een probleem kan worden op de gemiddelde bouwplaats.
Tesla Model Y RWD
Proefrit gemaakt. Tesla Vision werkt wel mooi. Op papier een grote kofferbak, maar onder de afdekklep valt het wel wat tegen (39cm hoogte). Wel veel laadruimte onder de vloer (sub-trunk) en in de sidepockets. Grote frunk. De massieve 2-delen afdekklep vind ik niet zo praktisch als de rolhoes in mijn huidige auto.
Helaas een dure auto bij mijn leasemaatschappij. (+8580 euro bruto in 60mnd t.o.v. Model 3)
Renault Scenic 60 kWh techno
Kofferbak groter dan ATTO3. ATTO3 is echter veel luxer uitgerust (V2L, Panorama dak, verwarmde voorstoelen, 360° camera, parkeerhulp voor/achter, lane keep assistance, noodlaadkabel.)
Proefgereden in de 87 kWh Esprit Alpine. Vond het een fijne auto om mee te rijden, adaptive cruise control werkt ook fijn.
Geen Frunk. Kofferbak liters komen met name uit de hoogte (65cm). Kofferbak is 14cm dieper dan ATTO3. Compacte auto qua buitenafmetingen.
Prijs speelt ook nog een rol:
ATTO3: -109 euro bruto per maand
Seal U -37 euro bruto per maand
M3: -87 euro bruto per maand
MY: +56 euro bruto per maand
Scenic -50 euro bruto per maand
Al met al vind ik het een lastige keuze om de knoop door te hakken. Kunnen jullie mij helpen een keuze te maken voor de komende 5 jaar
- De auto word alleen zakelijk gereden als servicemonteur (privé <500km per jaar).
- Geen vervoer van passagiers.
- 25.000 km per jaar, alleen in Nederland. Af en toe thuiswerken.
- 95% van de dagen rijd ik minder dan 300km. 98% van de dagen minder dan 350km.
- Appartement, dus geen mogelijkheid voor eigen laadpaal, dus publiek laden. Wel zijn er voorlopig nog beschikbare laadpalen in de buurt.
- Elke dag andere bestemming. Op de bestemming laden is vaak geen optie.
- Snelladen onderweg zie ik niet als een heel groot probleem. Op de laptop kan ik werken.
- Ik ben een rustige rijder.
- Trekhaak geen strikte noodzaak.
Auto's die ik overweeg:
BYD ATTO3 Design
Kleine kofferbak. Geen Frunk. Standaard met veel opties. Nog niet proefgereden. Redelijk hoge bodemvrijheid. Snelladen is niet zo snel.
BYD Seal U Design
Proefrit gemaakt. Rijdt als een boot. Erg zwaar (2147 kg) en erg zachte vering. Kofferbak vond ik tegenvallen gezien de buitenafmetingen van de auto. Geen Frunk. Cw-waarde 0,31 is slecht.
Erg grote auto buitenafmetingen
HUD
Cruisecontrol heeft erg fluctuerende acceleratie en declaratie: niet comfortabel.
Stuur assistentie is waardeloos en zelfs gevaarlijk.
422kg zwaarder dan ATTO3.
Tesla Model 3 RWD
Laadruimte op papier groot qua liters, maar ik vrees dat het niet zo praktisch is in de praktijk. Diepte van 110cm is erg lang, maar kan niet praktisch bereikt worden. Via het kleine luik of via de achterbank. Niet praktisch(?). Nu heb ik een stationwagon en kan de rolhoes openmaken om overal bij te kunnen.
Frunk
Laag bij de grond, ik weet niet of dat een probleem kan worden op de gemiddelde bouwplaats.
Tesla Model Y RWD
Proefrit gemaakt. Tesla Vision werkt wel mooi. Op papier een grote kofferbak, maar onder de afdekklep valt het wel wat tegen (39cm hoogte). Wel veel laadruimte onder de vloer (sub-trunk) en in de sidepockets. Grote frunk. De massieve 2-delen afdekklep vind ik niet zo praktisch als de rolhoes in mijn huidige auto.
Helaas een dure auto bij mijn leasemaatschappij. (+8580 euro bruto in 60mnd t.o.v. Model 3)
Renault Scenic 60 kWh techno
Kofferbak groter dan ATTO3. ATTO3 is echter veel luxer uitgerust (V2L, Panorama dak, verwarmde voorstoelen, 360° camera, parkeerhulp voor/achter, lane keep assistance, noodlaadkabel.)
Proefgereden in de 87 kWh Esprit Alpine. Vond het een fijne auto om mee te rijden, adaptive cruise control werkt ook fijn.
Geen Frunk. Kofferbak liters komen met name uit de hoogte (65cm). Kofferbak is 14cm dieper dan ATTO3. Compacte auto qua buitenafmetingen.
Prijs speelt ook nog een rol:
ATTO3: -109 euro bruto per maand
Seal U -37 euro bruto per maand
M3: -87 euro bruto per maand
MY: +56 euro bruto per maand
Scenic -50 euro bruto per maand
Al met al vind ik het een lastige keuze om de knoop door te hakken. Kunnen jullie mij helpen een keuze te maken voor de komende 5 jaar
Laatst bewerkt: