Welke personenauto voor servicemonteur (ATTO3, Seal U, M3, MY, Scenic)

Ik rijd nu een stationwagon (Toyota Corolla TS) en wil overstappen naar elektrisch.

1. De auto word alleen zakelijk gereden als servicemonteur (privé <500km per jaar).
  2. Geen vervoer van passagiers.
  3. 25.000 km per jaar, alleen in Nederland. Af en toe thuiswerken.
  4. 95% van de dagen rijd ik minder dan 300km. 98% van de dagen minder dan 350km.
  5. Appartement, dus geen mogelijkheid voor eigen laadpaal, dus publiek laden. Wel zijn er voorlopig nog beschikbare laadpalen in de buurt.
  6. Elke dag andere bestemming. Op de bestemming laden is vaak geen optie.
  7. Snelladen onderweg zie ik niet als een heel groot probleem. Op de laptop kan ik werken.
  8. Ik ben een rustige rijder.
  9. Trekhaak geen strikte noodzaak.
Belangrijk is een grote praktische kofferbak om spullen (servicemonteur) uit het zicht te bewaren en makkelijk te kunnen pakken. En het liefst compacte buitenafmetingen vanwege het parkeren op plekken met weinig ruimte zoals bouwplaatsen.

Auto's die ik overweeg:

BYD ATTO3 Design
Kleine kofferbak. Geen Frunk. Standaard met veel opties. Nog niet proefgereden. Redelijk hoge bodemvrijheid. Snelladen is niet zo snel.

BYD Seal U Design
Proefrit gemaakt. Rijdt als een boot. Erg zwaar (2147 kg) en erg zachte vering. Kofferbak vond ik tegenvallen gezien de buitenafmetingen van de auto. Geen Frunk. Cw-waarde 0,31 is slecht.
Erg grote auto buitenafmetingen
HUD
Cruisecontrol heeft erg fluctuerende acceleratie en declaratie: niet comfortabel.
Stuur assistentie is waardeloos en zelfs gevaarlijk.
422kg zwaarder dan ATTO3.

Tesla Model 3 RWD
Laadruimte op papier groot qua liters, maar ik vrees dat het niet zo praktisch is in de praktijk. Diepte van 110cm is erg lang, maar kan niet praktisch bereikt worden. Via het kleine luik of via de achterbank. Niet praktisch(?). Nu heb ik een stationwagon en kan de rolhoes openmaken om overal bij te kunnen.
Frunk
Laag bij de grond, ik weet niet of dat een probleem kan worden op de gemiddelde bouwplaats.

Tesla Model Y RWD
Proefrit gemaakt. Tesla Vision werkt wel mooi. Op papier een grote kofferbak, maar onder de afdekklep valt het wel wat tegen (39cm hoogte). Wel veel laadruimte onder de vloer (sub-trunk) en in de sidepockets. Grote frunk. De massieve 2-delen afdekklep vind ik niet zo praktisch als de rolhoes in mijn huidige auto.
Helaas een dure auto bij mijn leasemaatschappij. (+8580 euro bruto in 60mnd t.o.v. Model 3)

Renault Scenic 60 kWh techno
Kofferbak groter dan ATTO3. ATTO3 is echter veel luxer uitgerust (V2L, Panorama dak, verwarmde voorstoelen, 360° camera, parkeerhulp voor/achter, lane keep assistance, noodlaadkabel.)
Proefgereden in de 87 kWh Esprit Alpine. Vond het een fijne auto om mee te rijden, adaptive cruise control werkt ook fijn.
Geen Frunk. Kofferbak liters komen met name uit de hoogte (65cm). Kofferbak is 14cm dieper dan ATTO3. Compacte auto qua buitenafmetingen.

Prijs speelt ook nog een rol:
ATTO3: -109 euro bruto per maand
Seal U -37 euro bruto per maand
M3: -87 euro bruto per maand
MY: +56 euro bruto per maand
Scenic -50 euro bruto per maand

Al met al vind ik het een lastige keuze om de knoop door te hakken. Kunnen jullie mij helpen een keuze te maken voor de komende 5 jaar :)

Laatst bewerkt:
als ik dit zo lees is de Scenic gewoon de auto voor jou. Met jou kilometers kom je uit, je vind hem mooi, compact genoeg, ruim genoeg. Die frunk zou ik mij niet zo blind op staren. Leuk extraatje maar daar ga je niet dagelijks spullen in opbergen.

Beetje afhankelijk waar je woont en ik welke regio je vooral werkt zou een Nio met zijn accuwissel techniek ook wel te overwegen zijn. Zal niet de goedkoopste zijn.
Is het accu wisselen als extra optie naast laden en snelladen niet een echte meerwaarde voor je (of je zit vooral in het noorden van NL waar er nog weinig zijn) dan is zo'n Scenic qua praktische kofferbak en prijs best een goede.

Vergelijk Opel Astra Sports Tourer Electric - Renault Scénic - Toyota bZ4X - Tesla Model Y​

De Toyota heeft denk ik de beste bodemvrijheid maar niet de grootste bagageruimte.

De Scénic lijkt mij ook de meest voor de hand liggende keuze. De Opel Astra Sports Tourer Electric 54-kWh Business Edition heeft 516 l bagageruimte.

Nog een betaalbaar alternatief.

Het nieuwste van het nieuwste, compact en 460 l bagageruimte.

Laatst bewerkt:
als ik dit zo lees is de Scenic gewoon de auto voor jou. Met jou kilometers kom je uit, je vind hem mooi, compact genoeg, ruim genoeg. Die frunk zou ik mij niet zo blind op staren. Leuk extraatje maar daar ga je niet dagelijks spullen in opbergen.
De Renault Scenic lijkt mij ook het meest geschikt.

Wat ik nog kan bedenken is het verschil in hoogte van de tildrempel. Als je vaak zware dingen in en uit moet laden kan dat nog een issue zijn, aangezien TS nu ook een stationwagen heeft. Even snel gekeken en tildrempel bij de Scenic is een cm of 13 hoger vergeleken met de Astra bijvoorbeeld.

NIO is voor mij niet beschikbaar.
Scenic vind ik aan de dure kant qua leasebedrag ten opzichte van de ATTO3. De ATTO3 is standaard heel luxe uitgerust voor veel minder geld. Kofferbak en goedwerkende cruisecontrol is wel bij de Scenic beter.

Bij de lokale Opel dealer stond geen Astra elektrisch. En ik had de indruk dat de verkopers niet echt zin hadden om daar wat te verkopen. Bij de overige merken ben ik echt veel beter geholpen. Actieradius van de Opel is wat klein. Ik hoor en lees ook weinig over de Opel Astra. Zijn er mensen die een elektrische Astra kopen?

MG5 stationwagon ook nog naar gekeken, maar vind die qua uiterlijk niet mooi, en het beeldscherm is toch van heel andere kwaliteit en formaat dan BYD, Tesla en Renault te bieden hebben.

Skoda ENYAQ en VW ID4 zijn afgevallen omdat de accu te klein (50 kWh) is, software niet optimaal, en gewoon duur en al helemaal met een paar opties erbij. Wel een erg praktische kofferbak beide auto's.

Astra station is ook waar ik gelijk aan moest denken. Misschien andere dealer zoeken voor de proefrit? Of kan je die evt niet via Opel.nl aanvragen?

Hier een vergelijk van de Atto 3 en Niro EV beide scherp geprijsd in de lease.

De Niro heeft meer actieradius, een grotere bagageruimte en meer laadvermogen. Zal wel minder luxe zijn!

Astra ga ik dan toch nog even kijken bij een andere dealer.

De Niro EV ziet er wel interessant uit. 5 jaar geleden ook al eens gekeken naar de e-Niro, maar die vond ik toch veel te klein. Vraag me toch af of die ATTO3 dan ook niet te klein is. Op papier heeft de ATTO3 minder liters dan de Niro EV. (440l vs 475l). Niro EV is ook erg licht met 'maar' 1657 kg. Zou dat komen door de NCM batterij in plaats van LFP? Qua prijs zal de versie Air tussen de ATTO3 en Scenic in liggen.

Peugeot 3008 misschien nog alternatief?

Hier in vergelijk met de Scénic. Die wel iets meer bagageruimte heeft maar dus die hogere tildrempel.

Wat is voor jou 'duur', qua begrip? Want de bijtelling heb je niet. Zit het 'm in de eigen bijdrage omdat je boven budget least?

Peugeot 3008 ten opzichte van Scenic is 336 kg zwaarder en heeft op papier 25 liter minder bagageruimte. Het leasebedrag is ook nog 59 euro hoger voor de Allure t.o.v. Techno. Grote accu is wel prettig. De tildrempel van Scenic neem ik dan wel voor lief :)

Wat betreft de prijs van Scenic. Het volgende komt er nog bij:
Verwarmde voorstoelen (+900 euro)
Noodlaadkabel set 2,3 kW (+500 euro)
Panorama dak (+1500 euro)
Adaptive cruise controle (+250 euro)

Dan ontbreekt nog V2L, 360° camera.

Er komt dan gewoon 52,5 euro per maand bij. ATTO3 is ruim 100 euro in de maand goedkoper, maar qua kofferruimte wel een andere klasse.

Als je niet veel haast hebt kun je hier misschien nog op wachten, vierde kwartaal in de showroom. Zal ook voordelig zijn, 460 l bagageruimte en ook V2L.

Terug
Bovenaan