Welke opvolger Daihatsu Sirion 1.3 16V sport

dtune

Startmotor
Graag jullie advies en ik ben mij er degelijk van bewust dat doorrijden de beste en goedkoopste optie is, maar mijn vrouw wil na bijna 7 jaar Sirion rijden een andere auto. Ik ben al een paar keer geswitcht, dus ik begrijp haar. Zij rijdt nu als 2e eigenaar de Daihatsu Sirion 1.3 16V sport met 144dkm op de teller. Het is voornamelijk een woon-werk verkeer auto en voor langere ritten pakken wij mijn Ateca. In onze omgeving zien we de laatste tijd veel van deze Sirions met petjesvolk erin en zij wil nu gewoon een leuke en schattige auto (sorry, dat zijn letterlijk haar woorden) Wat ze leuk vindt, is bijv. een Kia Picanto (welke motoruitvoering is goed?) , Volkswagen Up!, Fiat 500 (helaas geen 5 deurs). Wat ze niet wil is een Twingo, Dacia, C1, Aygo, 107, Opel Agila.

Hebben jullie welicht nog goede en betrouwbare suggesties? Budget ergens rond de €8000 inclusief inruil Sirion.

Petjes in een Daihatsu? Dat vind ik toch een beetje moeilijk te geloven. Het zijn onderschatte, goede autos, die vooral door video's van een bekend kanaal wat meer beroemdheid gekregen heeft in de tuning wereld.

Maar een jongere die zich zorgen maakt om hun imago, zal nooit in een Sirion rijden.

Wil gewoon een andere auto, prima. Maar dat excuus vind ik toch lastig om te geloven. En al is het zo, wat dan nog? Wat maakt het nou uit wat voor mensen in dezelfde auto rijden?
Als je je daar allemaal zorgen om moet maken... Pff. En dan kan je elke auto wel laten staan.

Ik zie ook wel eens idioten in een 500, en Picanto's. Vallen die autos nu ook af?

Goed, ik zal geen moeite doen om je te overtuigen m.b.t. het petjesvolk, maar wellicht is het inherent aan de 1.3 16V sport uitvoering. Het was niet de bedoeling om deze discussie op te starten, maar meer om gedegen advies te vragen. Jammer dat je helemaal de focus legt op deze éne zin. Ik kan deze zin nu wel verwijderen uit de openingspost, maar je reactie blijft staan, dus dat is niet echt zinvol.

Hoe veel van die autos zien jullie uberhaupt rijden? Zo veel van die autos zijn er toch helemaal niet? Als jullie die 2 verschillende zien in een week, ben ik ontzettend verbaasd.

En zoals ik zeg, zie je in elk type auto wel eens idioten. Dan kan je gewoon geen enkele auto meer rijden.

Maak je gewoon zorgen om de kwaliteit, rijervaring etc van de auto. Daar gaat het om.
En een keer iets nieuws willen is ook geen schande, hoef je niet eens een echte reden voor te hebben. Maar als ik dan zo'n rare claim zie, kan ik het niet laten om te reageren.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat je blijft doorhameren op deze éne zin, je hebt het punt al in de vorige post gemaakt. Indien jij dit een rare claim vindt, wil niet heten dat het een rare claim is....iets van verschillende mensen met verschillende meningen. Er staat ook eerst beschreven dat ze na circa 7 jaar een andere auto wil en dan meer leuk en schattig, dan een meer uitgesproken Sirion Sport.

Laatst bewerkt:
Leuke en kleinere auto's zijn bijvoorbeeld:
Opel Adam, Lancia Ypsilon, en Citroën C3 ( We hebben zelf gekeken naar een uit 2019)

De Lancia Ypsilon gebruikt de zelfde techniek als de Fiat 500, maar is 5 deurs.

nissan GTR en ik kunnr niet door 1 deur, maar deze keer ben ik het wel met hem eens, maar met een sirion 1.3 sport heb je kwaliteitief wel een goed product in handen, met een fiat 500 lever je idd deuren in en de betrouwbare 1.2 is niet vooruit te branden, voor een picanto ga je er ook op achteruit qua vermogen en ze vragen er nog stevige prijzen voor. Mocht je toch nog iets anders willen ga dan voor een b-segmenteer als de grande punto of punto Evo met de gewone 1.4 of een clio 3e generatie 1.2 tce

Budget ergens rond de €8000 inclusief inruil Sirion.

Wat denk je voor de Sirion te krijgen cq wat wil je bij leggen ?
En hoeveel km wordt er jaarlijks mee gereden / hoe groot is haar afstand woon-werk ?

Dank je AK2, welke motor van PSA is betrouwbaar, de 1.0 of 1.2?
De meeste C3 's van 3e generatie zijn geleverd met de 1.2 Puretech met 82 pk zonder turbo, deze motor vind ik ook het beste passen bij deze auto. De 1.0 levert best weinig vermogen.
De betrouwbaarheid zal niet veel verschillen.

Ik zou zelf zo nieuw mogelijk kopen, uit 2018 of nieuwer, die aantoonbaar goed is onderhouden, met jaarlijkse oliewissel. Neem er niet een die alleen maar hele kleine stukjes heeft gereden.
Vervuiling kan zorgen voor een hoger olieverbruik.

De 82 pk versie zonder turbo is de meest betrouwbare 1.2 Puretech. Ik heb me flink ingelezen over deze auto, mijn/de conclusie was dat de C3 3e generatie veel betrouwbaarder is dan veel mensen denken.
Dit zorgt voor zeer aantrekkelijke prijzen.

Petjes in een Daihatsu? Dat vind ik toch een beetje moeilijk te geloven. Het zijn onderschatte, goede autos, die vooral door video's van een bekend kanaal wat meer beroemdheid gekregen heeft in de tuning wereld.

Maar een jongere die zich zorgen maakt om hun imago, zal nooit in een Sirion rijden.

Wil gewoon een andere auto, prima. Maar dat excuus vind ik toch lastig om te geloven. En al is het zo, wat dan nog? Wat maakt het nou uit wat voor mensen in dezelfde auto rijden?
Als je je daar allemaal zorgen om moet maken... Pff. En dan kan je elke auto wel laten staan.

Ik zie ook wel eens idioten in een 500, en Picanto's. Vallen die autos nu ook af?
Is het heel relevant wat jij wel en niet wil geloven? Als zij dat zo zien dan zien zij dat of wij dat wel of niet geloven is totaal niet relevant.
Zijn vrouw wil graag een andere auto en wil niet geassocieerd worden met petjes figuren.

Budget ergens rond de €8000 inclusief inruil Sirion.

Wat denk je voor de Sirion te krijgen cq wat wil je bij leggen ?
En hoeveel km wordt er jaarlijks mee gereden / hoe groot is haar afstand woon-werk ?
Dat spel heb ik nog niet gespeeld, maar hoop er ergens tussen de €2000,- en €2500 te ontvangen. Het zijn gewilde auto's en wij zijn 2e eigenaar met 144dkm op de teller. Ze zit ongeveer rond de 4000km op jaarbasis, dus dat valt reuze mee. Minder vermogen is geen probleem, ze tuft ongeveer 5 kilometer op een 80km/h weg en de rest door de stad.

Laatst bewerkt:
Ik zag dat de Opel Adam al genoemd was, formaat A-segment maar eigenschappen en met name uitrusting/volwassenheid van een B-segmenter. Indien 5 deuren gewenst zijn dan eventueel de Opel Karl, altijd 1 van de betere opties in het A-segment.

Voorbeeldje Adam : Adam
Voorbeeldje Karl : Karl

Ik zet even de Karl op mijn lijstje. Even wat ervaringen lezen, want de Karl ziet er op het eerste oog prima uit, thx!

Terug
Bovenaan