Welke onderdelen voor Audi 80? Motorolie, remslang?

Guest
Kan iemand mij misschien helpen? Ik heb onlangs een Audi 80 gekocht en deze heeft nu wat reparaties nodig om door de APK te komen. Ik wil deze reparaties natuurlijk zo goedkoop mogelijk houden, dus ik wil de spullen die ik nodig heb alvast op internet bestellen.
Wat er moet gebeuren:
remslangen voor links en rechts moeten vervangen worden, volgens mij kan ik op ebay makkelijk aan nieuwe slangen komen
De olie moet ververst worden, die kan ik ook goedkoop op ebay krijgen
En dan is er wat met de wielophanging, deze moet voor vervangen worden. Ik woon in Duitsland en ken dus alleen de woorden in het Duits, wat Querlenker in het Nederlands is weet ik niet, maar ik heb foto's van alle onderdelen:

Wie kan mij helpen bij het vinden van de juiste onderdelen?
Motorolie: https://www.pitstop.de/Shop/Details/-/DCA_14F6B8?utm_source=idealoDE&utm_medium=display&utm_campaign=preisvergleichsportale%20winterreifen

Remslangen: https://www.ebay.de/itm/2x-BREMSSCHLAUCH-BREMSSCHLAUCHE-BREMSLEITUNG-VORNE-AUDI-80-B3-B4-90-B3-ALLE-/301329090813?hash=item46289d08fd:g:IU8AAOSwbdpWUJb4

Querlenker: https://www.ebay.de/itm/Querlenker-Audi-80-B4-Limousine-1-8-2-0l-vorne-Links-vorne-Rechts-/381134259320?fits=Make%3AAudi%7CModel%3A80&hash=item58bd5f4478:g:WE4AAOSw1ZBUwpWJ

Zou wunderbar zijn als iemand me kan helpen!

Als je dat er niet zelf op gaat schroeven. En dus naar de garage gaat met die onderdelen.

Zou ik het gewoon laten zitten. En niet bestellen.

Ik kan die remslang voor 2 euro minder bestellen. Een goed garagebedrijf zal een goed merk olie hebben in een aantal verscheidene viscositeiten en is dus per liter altijd goedkoper uit omdat ze een vat bestellen en niet 2x 5 liter.

De querlenker, oftewel draagarm. Is een redelijke aanbieding zo te zien, hij is 2ehands maar dat kan ook impliceren dat ie kapot is dus daar moet je goed op letten. Aan de andere kant is dit een dergelijk onderdeel waarbij de garage vast blij zal zijn dat je die al hebt.

Dus die zou ik zeggen mja, als hij in goede staat is doen. Let er wel op dat er een verschil is in links en rechts, dus als je niet precies weet welke vervangen moet worden omdat je de ophanging voor noemt moet je het niet doen, en dat je hier een nieuwe hebt voor 60 euro. Met nieuwe rubbers. Wat opzich op een oud onderdeel wel fijn is als dat vervangen wordt.

Ja, die rubbers waren beschadigd. Het gaat overigens alleen om "1. achse" links, ik moet er nog achter komen wat dat precies inhoudt. Maar volgens mij gaat het dus alleen om voor links.

Voor motorolie rekenen ze in de garage toch juist veel meer dan wanneer je het zelf bestelt?

En ja, ik ga natuurlijk met de onderdelen naar de garage, zou zoiets nooit zelf kunnen..

Bij mijn weten niet, maar ja ik zal mijn eigen auto zelf doen en ga dus helemaal niet naar de garage daarmee.

En de enige garage waar ik veel banden mee heb is een klein friese dorpsgarage waar de auto van mijn moeder al jaren in onderhoud is. Olie zit in de kleine beurt van 45 euro. En ik weet de precieze prijs per liter niet. Maar voor 45 euro krijg je een set nieuwe filters, luchtfilter, oliefilter, oliewissel. Want je betaalt ook nog een prijs voor de afwerking van je oude olie. Die ze ook sowieso nog rekenen straks. En nieuwe bougies.

Dus ja.....zou ik dat lekker aan de garage overlaten, die 2 euro zijn de kosten niet als je er al iets mee bespaart. Je betaalt toch hoofdzakelijk voor de monteur die aan het werk is. Wees alleen heel duidelijk wat er moet gebeuren.

Oliewissel, oliefilter, luchtfilter, bougies.
De draagarm, en de remleidingen voor. En dan klaar.

Let er op dat je ook een nieuwe oliefilter mee bestelt trouwens, als je zelf wilt bestellen.

Let wel, ik reken mijn onderhoud in onderdelen omdat ik alles zelf ga doen, en heb dus werkelijk geen idee van de verschillen in prijs in Duitsland. Maar de 2 stabilisatorstangen van mijn moeder haar auto kwamen op 50 euro per stuk. Dan had ik ze nog niet liggen op de deurmat. Dus wat mij betreft zou ik jezelf heel wat moeite besparen en het risico om een verkeerd onderdeel of olieviscositeit te bestellen en gewoon de auto naar een goede en goedkope garage brengen.

En als die rubbers beschadigd zijn, daar kun je nieuwe rubbers in zetten, en hoef je dus geen nieuwe draagarm. Scheelt je in kosten voor het onderdeel, maar je betaalt een kleine 10 min extra uurloon voor het erin zetten van de rubbers.

Wie heeft vastgesteld dat e.e.a. vervangen/ververst moet worden? Kan deze persoon dat niet doen?

Bedenk dat je met een stukje goodwill te maken hebt. Je boort de garage een stukje winst door de neus als je met je eigen onderdelen aan komt zetten. Ik zou niet raar opkijken als ze vervolgens zomaar opeens 2 i.p.v. 1 uur nodig hebben voor de werkzaamheden.. Penny wise, pound foolish.

Hm ok. Zoals het er nu naar uitziet gaat alles me rond de 500 euro kosten. Eerste garage deed het voor 450, andere voor 600. Vrij prijzig of niet?

Reparaties zijn vastgesteld bij onafhankelijk keuringsstation en die mogen geen reparaties uitvoeren.

Ja, dat risico loop je inderdaad, dat er meer arbeidstijd nodig is. Toch zou je bij een goede garage je eigen onderdelen mee moeten kunnen brengen. Maar ze maken juist veel winst daarop, dat weet ik ook wel. Dus mag/kan het bij veel garages waarschijnlijk niet.

En aangezien de beurt en reparaties me meer dan 500 euro gaan kosten denk ik dat het zich loont om wat onderdelen zelf aan te schaffen. De vraag is dus alleen: zijn bovenstaande onderdelen geschikt? Is die motorolie goed voor mijn audi denken jullie?

Ontevreden klant zei:
Hm ok. Zoals het er nu naar uitziet gaat alles me rond de 500 euro kosten. Eerste garage deed het voor 450, andere voor 600. Vrij prijzig of niet?

Reparaties zijn vastgesteld bij onafhankelijk keuringsstation en die mogen geen reparaties uitvoeren.

Ja, dat risico loop je inderdaad, dat er meer arbeidstijd nodig is. Toch zou je bij een goede garage je eigen onderdelen mee moeten kunnen brengen. Maar ze maken juist veel winst daarop, dat weet ik ook wel. Dus mag/kan het bij veel garages waarschijnlijk niet.

Wacht ff hoor.

Oliewissel, olie en filter.
(Luchtfilter en bougies gaan ook mee?)
Remleidingen voor, ontluchten van remmen.
Nieuwe rubbers in draagarm, beide kanten anders is de handeling alsnog niet goed.

Daarvoor moet het wiel eraf, alle stangen die daarachter zitten, stuur en dergelijke los. Draagarm eraf. Nieuwe rubbers. en herhalen aan de andere kant daarna nogmaals in omgekeerde volgorde.

Nee ik vind een vastgestelde prijs van 450 als ze dat uitvoeren best wel netjes. En bij mijn weten is het niet zozeer winst die je ze door de neus boort. Maar moeten ze werken met onderdelen waarvan ze de staat en herkomst niet weten wat ze uiteraard meer tijd kost.
Wat TYN heel terecht opmerkt. Het is een stukje goodwill, niet die onderdelen zijn belangrijk voor ze. Het is het vertrouwen.

Maar ze maken juist veel winst daarop, dat weet ik ook wel.

Ik ben hier niet van overtuigd maar ik kan er niet zoveel over zeggen.

Echter vind ik die 500 euro best een prima deal en zou ik nogmaals me alle moeite besparen en hem gewoon naar de garage brengen. Voor 1500 euro heb je een goede auto. Is een goede deal! Moet ik nog maar zien te redden. ;)

Ok, dat is goed om te weten, dat het een redelijke prijs is. Die 450 euro moet ik trouwens nog even afwachten hoor. De vorige eigenaar had dat voor me geregeld, maar heb het nog niet zwart op wit. Dus daar ben ik nog niet helemaal zeker van.

Stiekem vind ik het trouwens niet erg om zelf wat spullen te bestellen trouwens.

Maar kan ik die motorolie bestellen? Die heb ik namelijk sowieso nodig en is bij amazon supergunstig.

Die man van het keuringsstation vond dat anders echt te veel, 900 voor een auto waar nog voor 500 euro aan gesleuteld moet worden om hem door de APK te krijgen. Nou lopen die Duitsers ook niet zo warm voor oude auto's dus ik denk dat dat er iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik vind het zelf best schappelijk gezien de staat van de auto, maar natuurlijk wil ik onderhoud en reparaties zo goedkoop mogelijk houden.

Ontevreden klant zei:
Die man van het keuringsstation vond dat anders echt te veel, 900 voor een auto waar nog voor 500 euro aan gesleuteld moet worden om hem door de APK te krijgen. Nou lopen die Duitsers ook niet zo warm voor oude auto's dus ik denk dat dat er iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik vind het zelf best schappelijk gezien de staat van de auto, maar natuurlijk wil ik onderhoud en reparaties zo goedkoop mogelijk houden.

Dan zou ik een vaste garage kiezen en daar gewoon een keer per jaar voor de APK of de TUV keuring even laten onderhouden. Dan kweek je goodwill en het is beter het op peil te houden dan achter te lopen.

Ja bestel maar, welke viscositeit ga je bestellen? ;)

Staat ongetwijfeld in het boekje, welke olie erin moet. 5w-40, 10w-40, iets in die richting.

Kan ik dan iedere willekeurige motorlie bestellen, mits deze 10W40 is? Ik zie op amazon dat het nog veel goedkoper kan...

Ontevreden klant zei:
Kan ik dan iedere willekeurige motorlie bestellen, mits deze 10W40 is? Ik zie op amazon dat het nog veel goedkoper kan...

Daar zit een grens aan.

Valvoline, Kroon, ELF, Castrol, BP wat dan ook zijn goede merken. Daaronder heb je wat mindere merken. En daaronder het je het Action spul wat je niet wilt.
Oh ja long-life slaat nergens op. Dus die kun je ook laten staan, je moet namelijk voor de gezondheid van je motor gewoon lekker elk jaar vervangen.

Over de prijs van onderdelen en winst die daar op zit: je zal het zelf nooit zo goedkoop kunnen inkopen als een garage dat kan. Ik wilde een nieuwe koppeling voor mijn oude auto kopen,na urenlang zoeken op internet, zelf bestellen, laten verzenden etc. kwam uit op bijna 600€ voor de goedkoopste. Bevriende monteur gebeld, zijn kostprijs direct bij de bron vandaan? €190. Prijs voor de klant? 499€. Er zit dus aardig wat marge op en daar kun je ook nog wat mee onderhandelen natuurlijk.

Je woont in duitsland en je moet apk hebben? Tuv keuring zal je bedoelen?

Kunt beter al je onderdelen in duitsland kopen, veel goedkoper.
bezoek bijvoorbeeld eens deze site: https://www.atp-autoteile.de/
Hele fijne shop. Goed spul, goedkoop en goed retourenbeleid. In duitsland zelf is de verzending daar zeer goedkoop.

Wat betreft de reparaties zelf: meeste garages zullen je niet helpen met zelf gekochte onderdelen. Er zullen echter vast wel doe het zelf garages te vinden zijn. Als je het tenminste zelf zou kunnen (of met een bekende die het voor je kan doen)

TüV inderdaad, maar dat komt op hetzelfde neer en aangezien dit een Nederlands forum is noem ik het maar gewoon APK.

Ik zal eens even navragen bij die garage. Het gaat hier om onderdelen waar vrij goedkoop aan te komen is. Die remslangetjes heb ik al voor 13 euro en ik vermoed heel sterk dat ze daar in de garage minstens het dubbel voor gaan rekenen. Hetzelfde geldt voor de motorolie, die ik nu voor 17 euro heb gekocht bij amazon. Ik zal in de garage naar de prijzen van de onderdelen vragen en dan kan ik altijd kijken wat ik kan doen. Ik zal tevens aangeven dat ik zelf voor de onderdelen zorg en vragen of dat mogelijk is en dit de prijs wat kan laten zakken.
Ik kan het sowieso niet zelf dus dat is wel een beetje een probleem.

Wat is dan het probleem om gewoon te vragen wat de rekening ongeveer gaat worden?

Het is makkelijker het de garage voor je te laten regelen.
Geen risico
Je kunt het sowieso niet zelf.

Waarom al die moeite voor die paar euro besparing? De kosten van een garagebezoek zijn de manuren, niet de onderdelen.

Een paar euro verschil zou inderdaad geen probleem zijn. Maar ik heb gehoord van garages die voor 5 liter olie 100 euro rekenen. Dus dan breng ik het liever zelf mee.

Ontevreden klant zei:
Een paar euro verschil zou inderdaad geen probleem zijn. Maar ik heb gehoord van garages die voor 5 liter olie 100 euro rekenen. Dus dan breng ik het liever zelf mee.

Dat is de Rolls-Royce dealer. Echt zoveel is onzin dat zal geen enkel goed bedrijf doen. Want het gaat maar een paar euro verschil opleveren als dat al in jouw voordeel is.

Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar dit artikel kwam ik daarover tegen:
https://www.sparort.de/allgemein/wie-kann-man-bei-auto-inspektionen-massiv-kosten-sparen-ein-selbstversuch

Ontevreden klant zei:
Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar dit artikel kwam ik daarover tegen:
https://www.sparort.de/allgemein/wie-kann-man-bei-auto-inspektionen-massiv-kosten-sparen-ein-selbstversuch

Dat is inderdaad erg, de hele rekening klopte bij voorbaat al niet, maar ik kan eigenlijk niet controleren of hij naar dezelfde garage ging. Maar toch, beetje gepeperd inderdaad al is de oplossing mijn inziens dan nog steeds niet om zelf onderdelen te gaan verzamelen ;)

Ik kan me voorstellen dat ze het een beetje aangedikt hebben aangezien het een soort TrosRadar-achtige site is, maar toch.
Maar zoals ik al zei zal ik eerst nog wat prijsopgaves met elkaar vergelijken. Ik geloof dat het hier in Duitsland echt niet heel raar is dat je je eigen spullen meebrengt. Het zelf meebrengen van de olie schijnt in ieder geval heel normaal te zijn dus dat ga ik sowieso doen.
Wat de rest betreft moet ik even kijken of ik al het gedoe ervoor over heb.

Pobresh zei:
bezoek bijvoorbeeld eens deze site: https://www.atp-autoteile.de/
Hele fijne shop. Goed spul, goedkoop en goed retourenbeleid. In duitsland zelf is de verzending daar zeer goedkoop.

Toevallig pas geleden met deze shop juist geen goede ervaringen gehad. Ik heb er vaker besteld, altijd via Ebay, dat gaat prima. Je kunt echter ook rechtstreeks bij hun in de webshop bestellen. Dat heb ik gedaan, het was de enige zaak die de gehele (omvangrijke) bestelling voor 4 auto's in het geheel op voorraad had. Zei de webshop. Na een maand had ik nog niets in huis. Veel gemaild, veel excuses en smoezen. Gevraagd waar de bestelling nu op bleef hangen. Was een schakelstangetje van een euro. Nou, stuur die dan na. Nee, daar doen we niet aan. Nou, bestel die dan af. Ok. En zo geschiedde. Maar twee weken later nog niets binnen. Bleken een hoop andere delen toch ook niet op voorraad te zijn. Inmiddels één van de auto's wel tegen de APK deadline, dus ik had haast. Dus alles maar afbesteld. Geld wel vlot terug (Paypal), op 13 euro na. Staat er een paar dagen later ineens een koerier voor de deur. Met één schakelstangetje... Uiteindelijk ook die retour laten gaan en toen had ik alles weer terug, al met al 7 weken verder en nog niets in huis. Vervolgens bij drie andere duitse zaken besteld, paar dagen later alles in huis, gewoon zoals ik gewend was. Maar google maar eens op ATP, ik was niet uniek.

Overigens vind ik 450 euro wel tamelijk stevig aan de prijs. Audi 80 onderdelen kosten niet veel. De draagarmrubbers vervangen is vermoedelijk net zo duur als nieuwe draagarmen -Querlenkers- monteren, het persen van die rubbers is even werk. Strikt genomen moet je opnieuw uitlijnen na het vervangen van die dingen, maar als er netjes gemarkeerd wordt, hoeft dat lang niet altijd. Voor de montage van een draagarm hoeft er niet veel los (1 wiel, drie boutjes van de fuseekogel en twee bouten van de draagarm), dat zou een garage in een half uur moeten kunnen. Remslangen is tientjeswerk, vervangen, bijvullen en ontluchten ook ongeveer een half uur. 10W40 en oliefiltertje om het af te maken. Ik zou toch eerder denken in de orde van 250 tot 300 euro ex uitlijnen.

Ik bestel vaak bij ATP en ik heb er nooit problemen mee.
Bandel kan ik ook aanbevelen. Beiden kan je op eBay vinden of op het www.

Vandaag besteld is morgen in huis, en dat vanuit Duitsland. Andere shops had ik nog wel eens dat de onderdelen nét niet helemaal lekker pasten.

2800i zei:

Vandaag besteld is morgen in huis, en dat vanuit Duitsland. Andere shops had ik nog wel eens dat de onderdelen nét niet helemaal lekker pasten.

Toch was mijn geval niet helemaal uniek :
https://www.autoplenum.de/Autoteile/Pressath/ATP-Auto-Teile-Poellath-Handels-GmbH-id108151.html

Als ze je spullen hebben is het een prima shop, hebben ze het niet,    houden ze je te lang aan het lijntje.

s velthuis zei:
2800i zei:

Toch was mijn geval niet helemaal uniek :
https://www.autoplenum.de/Autoteile/Pressath/ATP-Auto-Teile-Poellath-Handels-GmbH-id108151.html

Als ze je spullen hebben is het een prima shop, hebben ze het niet,    houden ze je te lang aan het lijntje.

Je moet heel goed opletten. Maar dat is bij elke (ebay) shop wat dat betreft.
Ik probeer om die reden altijd via paypal te betalen, aangezien je via daar kopersbescherming hebt.
Zo heb ik ook al eens een shop gehad waar ik na 1 bestelling ineens niets meer kon bestellen omdat ik een item uit het winkelwagentje had gehaald en dus niet betaald had. Ook rompslomp gehad met ebay zelf daardoor trouwens. Via een ander account kon ik op hetzelfde adres gewoon wel weer bestellen. maar het is vooral opletten geblazen.
ATP heeft me pas 1x verkeerde spullen geleverd door een fout in het systeem (pakket remslangen waarbij de achterste voor een nieuw model waren, terwijl het pakket wel voor het oude model was, blijkbaar klopten de artikelcodes in het systeem dus al niet)

Qua service zijn ze de laatste jaren wel flink achteruit gegaan. Waar het vroeger voor een retour voldoende was om een foto in te sturen per mail, waarna je iig snel de juiste spullen kreeg (terugsturen hoefde enkel bij dure delen).
Willen ze nu persee de spullen in originele verpakking terug, voor ze je iets opsturen. Dus ben je 2 weken verder.
En mailcontact steeds door andere personen, waardoor je steeds opnieuw je verhaal kan neerzetten en ze vaak maar de helft doen van wat je vraagt.

Bandel, Wagner, ATP e.d. zijn allemaal goeie shops. Maar kijk goed uit je doppen wat er op voorraad is en wat niet. Vergelijk met hun normale websites daarvoor (bij atp hebben ze de neiging om bepaalde producten gewoon maandenlang niet te hebben en daarna ineens wel weer)
Verzendkosten naar nederland zijn niet mals, maar vaak is het nog steeds voordeliger om 3x verzendkosten te betalen (verschillende shops) dan 1x in nederland alles te kopen.

Alert blijven en grote bestellingen beter mijden of gewoon spreiden over meerdere shops, danwel meerdere bestellingen.

Bij nederlandse webshops loop je tegen dezelfde problemen aan. Alleen is je spul en retour wat sneller geregeld.

Wie zei ook alweer dat ze in de garage nauwelijks winst maken op onderdelen? Bij 1 garage vragen ze 150 euro voor draagarmrubbers, excl. montage en 80 euro voor remslangetjes, excl. montage. De hele grap zou me 400 euro kosten zonder btw en dan heb ik nog niet eens een kleine beurt.
Zelf onderdelen meebrengen mocht inderdaad niet.
Nog maar even verder zoeken...

Ik heb wel eens bij een dorspgarage gehad dat ze standaard nieuw remklauwen rekenenden bij vervanging van verroeste remleidingen omdat hun terechte ervaring was dat de nippels van die leidingen altijd afbraken. Arbeidsloon is bovendien duur, dus als een monteur nieuwe schroefdraad moet gaan tappen was het goedkoper om nieuwe remklauwen te monteren. Ze hadden er toen geen probleem mee (en stelden het zelfs voor) dat ik zelf tweedehands remklauwen zou regelen, zodat zij sneller konden werken. Je ziet het wel vaker dat garages dan niet altijd moeilijk doen.

Maar ze hadden het zeker niet geaccepteerd als ik met mijn eigen olie kwam aankakken. Zelf regelen van onderdelen wordt zelden gewaardeerd.

Immers:
-moeten zij garantie verlenen op de hele reparatie? En wat nu als die meegebrachte onderdelen falen?
-Wat als de onderdelen niet passen? Hebben ze hun werkplaats en monteur ingeroosterd. De auto staat gedemonteerd op de brug en dan blijkt het niet te passen. Maken ze de zaak aslnog af met snel door hun bestelde onderdelen? OF wil je dan ook nog een kans om de juiste spullen aan te leveren?

Als garages zelf moeite hebben (bijv. bij oldtimers) om aan de onderdelen te komen, zullen ze het best OK vinden als je dat zelf regelt. Maar in beginsel willen ze het gewoon zelf regelen.

Ontevreden klant zei:
Wie zei ook alweer dat ze in de garage nauwelijks winst maken op onderdelen? Bij 1 garage vragen ze 150 euro voor draagarmrubbers, excl. montage en 80 euro voor remslangetjes, excl. montage. De hele grap zou me 400 euro kosten zonder btw en dan heb ik nog niet eens een kleine beurt.

Ikke, mijn distributieriem gaat volgende week vrijdag vervangen worden wat een dure grap is. Maar ik krijg een goed merk voor 120 euro aan onderdelenprijs. En als ik die zelf bestel. Waar dan ook ben ik 150 kwijt. Dus ik ben goedkoper uit omdat ik dit niet zelf durf.

Ontevreden klant zei:

Wat ik me afvraag:
- ga je ook naar een cafetaria met een zelf gekochte zak diepvriespatat uit de supermarkt om die daar te laten bakken?
- als de patat dan niet smaakt ligt het waarschijnlijk ook nog aan de cafetaria en verlang je als tegemoetkoming in je gemaakte kosten wat beters?
Het lijkt wel aardig op een Mr. Bean klucht....:confused:

Bovendien zit er een verschil in onderdelenkwaliteit. Onderdelen van 80 euro kunnen slechter zijn dan van 150 en ja het is een vrij arbeidsintensieve klus. Samen met de garantie die je veelal krijgt, niet expliciet op een reparatie. Maakt dat dit duurder kan zijn. Maar ja....ben je voor gewaarschuwd daar wat voor opzij te zetten.

Maar goed punt Muddy Bandit.

Terug
Bovenaan