Welke OBD2 meter?

Guest
Hallo allemaal,

Ik rij een VW Golf 4 1.6 16v en heb sinds een tijd last van het uitvallen van de motor. Dit gebeurt meestal op hogere snelheden. De motor valt dan uit en het olielampje gaat branden. Als ik de moor vervolgens opnieuw start, zijn alle lampjes weg en kan ik gewoon verder rijden. Nu ben ik al bij verschijdene garages geweest en heb al een hoop reparaties gehad (krukassensor, gaskleppenhuis reinigen, nieuwe bougies, andere olie etc..) De foutcode is namelijk niet te vinden (ook niet op een vagcom) maar het probleem zich nog steeds voor.

Ik heb nu de tip van een kennis gekregen om zelf een OBD2-meter aan te schaffen, zodat ik de foutcode kan zien als de auto afslaat. Hij gaf mij het advies om er een te kopen die het als het ware opslaat.

Nu wil ik er niet te veel voor betalen (liefst onder de 50). Wat voor eentje raden jullie mij aan?

Minder dan 50 euro koopt die bluetooth dingen met een app erbij.
Kan werken als je geluk hebt ziet die de foutcode. Zou je kunnen proberen.
Anders evt. een die kan dataloggen. Maar dan ben je meer kwijt.

Ik ben niet zo bekend met VAG. Maar een zoektocht bij Conrad zal wel wat redelijks opleveren.

Aan de andere kant is het protocol hetzelfde natuurlijk. OBD2. Dus lijkt mij dat iets van elm wel kan.

Die elm achtige producten werken op zich prima, probleem is meer de software.
De data die ondersteunt wordt is meestal "beperkt" en als je dan aanvullende modules wil aanschaffen die de extra informatie uit de ecu wel beschikbaar maken, kosten die ook een aardige duit.
De aanschaf van "echte" uitlees apparatuur, wordt dan in eens ook niet zo onaantrekkelijk.

marcel21674 zei:
Die elm achtige producten werken op zich prima, probleem is meer de software.
De data die ondersteunt wordt is meestal "beperkt" en als je dan aanvullende modules wil aanschaffen die de extra informatie uit de ecu wel beschikbaar maken, kosten die ook een aardige duit.
De aanschaf van "echte" uitlees apparatuur, wordt dan in eens ook niet zo onaantrekkelijk.

Ik vraag me dan ook wel af in hoeverre die 100 euro kostende readers van nut zijn. Lijkt me bijna dat je richting de 250 moet kijken voor je een beetje uit de voeten kan ermee?

Zal dit niet beter zijn?

Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/obd2-mini-elm327-bluetooth-interface-adapter/9200000055136783/?Referrer=ADVNLGOO002015-G-19471778408-S-207957891404-9200000055136783

In combinatie met deze app werkt dat meer dan prima: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree&hl=nl

Ik denk niet dat je iets gaat vinden, voor zover ik het weet blijven foutcodes voor storingen gewoon staan. Het zou een beetje raar zijn om dat hele systeem met OBD en computers te gebruiken en dan cruciale informatie maar heel kortstondig door te geven aan een OBD apparaat.

Het probleem klinkt mij heel erg in de oren als slechte kabel of stekker. Misschien valse lucht, misschien iets bij je startonderbreker/contact.

Is het misschien vaak bij hobbels en bochten dat de motor uitvalt?

Nee, juist vooral op lange en rechte stukken (snelweg). Hobbels weet ik niet (volgens mij ook niet echt)

Maar slechte kabel/stekker, valse lucht of startonderbreker? Zou je dit uit kunnen leggen?

Het is voornamelijk bij een warme motor en hoge snelheden. Boven de 100km/h valt de motor uit, daaronder lijkt het alsof de motor uit wilt vallen, maar net doorgaat (je voelt een soort van klap, maar gaat weer verder). Cruise controle schakelt dan uit.

Daarbij schommelt af en toe de toerenteller bij stationair een beetje..

Ik rij best veel en vind het nogal gevaarlijk worden..

Als het onsteking of injectie is dan zouden dit bijvoorbeeld 'misfires' kunnen zijn, maar deze worden helder opgeslagen met foutcode. Een enkele slechte bougie of injector zal ook niet zo structureel en typisch je motor laten afslaan.

Slechte lamba of luchtmassameter is meestal een geel lampje en de motor gaat in noodloop. Ook gewoon achteraf uit te lezen. Dit geldt voor andere sensoren eigenlijk ook, als daar niks zinnigs uitkomt bepaalt de computer wat te doen of zal het in iedergeval als foutcode opslaan.

Een scheurtje in een slang of losse kabel is veel geniepiger, ineens veel lucht doordat een kiertje wordt opengetrokken door een hobbel of bocht. Of misschien wel doordat het blok flink gaat duwen om de 120 km/u te halen. Als alles lekker warm en flexibel wordt gaat dit makkelijker..

Ik zal het eens doorgeven aan de monteur. Wellicht dat hij daar wat mee kan. Een bekende vertelde me dat het wellicht in de bobinestang oid kon zitten. Weet iemand of dit mogelijk is?

V0RQ zei:
Ik denk niet dat je iets gaat vinden, voor zover ik het weet blijven foutcodes voor storingen gewoon staan. Het zou een beetje raar zijn om dat hele systeem met OBD en computers te gebruiken en dan cruciale informatie maar heel kortstondig door te geven aan een OBD apparaat.

Het probleem klinkt mij heel erg in de oren als slechte kabel of stekker. Misschien valse lucht, misschien iets bij je startonderbreker/contact.

Is het misschien vaak bij hobbels en bochten dat de motor uitvalt?

Zo'n raar idee is dat helemaal niet. Mijn 626 is nog OBD1, maar heeft foutcodes die opgeslagen worden en die niet opgeslagen worden en dus alleen te zien zijn zolang het probleem zich voordoet. In sommige gevallen is het dus geen slecht idee om gewoon realtime zo'n ding aan je auto te hangen.

Oké. Ik ga een nieuw topic aanmaken, zodat wellicht wat technici ook op het topic kijken (maar dan gewoon met het probleem dat ik heb).

In ieder geval bedankt allemaal!

Terug
Bovenaan