Inderdaad interessant voor wat betreft Stellantis. Als ik mijn onderbuikgevoel even laat spreken (dus niet allemaal even genuanceerd

):
Volumemerken
Citroën
Fiat (& Abarth)
Opel
Peugeot
'Premium'
Jeep
Alfa Romeo
Maserati
Exit: Vauxhall, Lancia, DS
Voor wat betreft de Amerikaanse merken Ram, Dodge en Chrysler vind ik het lastig: Ram zou weer kunnen worden ondergebracht bij Dodge. Chrysler lijkt me overbodig, Pacifica/Voyager kan bij Dodge worden ondergebracht.
China
Situatie wordt tamelijk onhoudbaar. Renault heeft de activiteiten in China al grotendeels gestaakt (Kwid is er op papier nog, maar die wordt niet echt verkocht, weet niet of die bestelautodivisie nu nog wordt opgezet in een joint-venture met het noodlijdende Brilliance).
PSA, Fiat Chrysler likely to cut models, brands in China after merger
Ik denk dat PSA er het beste aan doet om de twee slechtst presterende merken in China te schrappen (Citroën & DS) en zich volledig toe te leggen op Peugeot en Jeep. Jeep heeft nieuwe producten nodig, liefst grote SUV's en een nieuwe Cherokee. Mochten deze merken weer een beetje op de rit gezet kunnen worden, zou Opel wellicht een mooie aanvulling kunnen vormen: het zou kunnen profiteren van het sterke imago van Duitsland en Duitse producten.
Europa
Wellicht wordt het tijd om eindelijk een streep te zetten door de merknaam Vauxhall, want of een zesde of zevende positie in de ranglijst van bestverkochte merken in het Verenigd Koninkrijk nu nog een aparte merknaam rechtvaardigt? De naamsbekendheid van Vauxhall is uiteraard veel groter, maar dat imago is stoffiger dan Opel hier.
Lancia heeft nog steeds succes met de Ypsilon in Italië, maar zou dat niet in belangrijke mate samenhangen met het feit dat het de enige Italiaanse B-segmenter is? Zodra Fiat een nieuwe Punto heeft met de techniek van de 208 en Corsa, is Lancia overbodig.
Van de premiummerken DS, Alfa Romeo en Maserati lijkt me DS overbodig. Wordt er nu werkelijk winst gemaakt met dit merk? De 7 Crossback doet het redelijk, de 3 Crossback is geen succes. Het grote probleem is mijns inziens dat dit merk slechts Peugeots met extra make-up verkoopt en daardoor enigszins terecht niet serieus wordt genomen als premiummerk. Alfa Romeo heeft zelfs met een compleet falend productbeleid in de afgelopen decennia nog steeds een ijzersterke naam. Of nou ja, niet op het gebied van ijzersterkte, maar toch. De Giulia en Stelvio zijn veel serieuzere alternatieven voor de gevestigde premiumconcurrentie dan de modellen van DS. Alfa Romeo kan uitbreiden met de Tonale, de eveneens aangekondigde elektrische B-segment crossover op basis van de DS 3 Crossback/Opel Mokka en een nieuwe Giulietta. Maserati krijgt de Grecale, een nieuwe GranTurismo en een nieuwe Quattroporte naast de MC20.
Citroën kan zich ontfermen over de DS 3 Crossback (precies dezelfde positionering ten opzichte van de C3 Aircross als de Mokka ten opzichte van de Crossland) en 7 Crossback, met de DS 4 als nieuwe compacte, traditionele middenklasser. De 9 wordt toch al geen succes en na een jaar of twee storten die marginale aantallen in tot vrijwel niets. Citroën is het volumemerk dat het meest op zoek moet naar een eigen koers, ik heb nog niet zoveel vertrouwen in de huidige, inclusief de aankomende C5.
Peugeot staat er het best voor van de vier grote, Europese Stellantis-volumemerken. Doorgaan op dezelfde koers.
Fiat is vrij gemakkelijk weer op te bouwen en heeft een enorm voordeel met de sterke positie op de thuismarkt. Nieuwe Punto lijkt me een zekerheidje, net als een B-segment crossover met techniek van de 2008/Mokka etc. Hogere segmenten kan men het beste overlaten aan Alfa Romeo en andere Stellantis-merken.
Opel boekt succes met nieuwe Corsa en lijkt met de nieuwe Mokka een goede nieuwe huisstijl te hebben gevonden. Uitbreiden met nieuwe grote crossover/Insignia-opvolger naast de nieuwe Astra. Moet wel het Duitse karakter bewaken, productie van de Mokka in Frankrijk is wat dat betreft geen goede zet voor het imago van Opel in Duitsland.