Welke merken gaan verdwijnen?

Rutger DC zei:
Nee hoor, mijn moeder had ooit een Forfour Mk1, die was tot een aantal jaar terug van mijn zus. De Forfour Mk1 was net als de Mk2 een commerciële mislukking en de Twingo 3 heeft ook nooit aan de verwachtingen voldaan. De Smart Formore SUV was helemaal af, maar is nooit op de markt verschenen.

Maar goed, Smart gaat niet verdwijnen en daar ging het om. :)

Precies.

JM GP zei:
Bij Stellantis verwacht ik wel dat er wat gaat gebeuren met alle merknamen welke nu gevoerd worden. Daarbij vissen ze voor mijn gevoel met vier merknamen in dezelfde vijver.

- Alfa Romeo blijft bestaan maar zullen niet een groot gamma hebben, Kunnen verkocht worden met de andere merken samen ( Fiat 500 lijn). Ontwikkelen samen met DS/ Lancia en Maserati
- DS en Lancia worden 1. Afhankelijk van het land een van de twee merknamen.
- Jeep blijft
- Peugeot, Citroën, Opel en Fiat hebben nog al wat overlap in de gamma’s. En met een Italiaans/ Franse organisatie. Sta ik er niet raar van te kijken dat de Opel merknaam verdwijnt/ samen gaat met Peugeot. In Duitsland een Opel in Frankrijk een Peugeot. De Fiat 500 lijn blijft bestaan. Citroën’s heten afhankelijk van land Fiat of Citroën. Groter dan het C segment gaan deze twee merken niet.
- Maserati veranderd niet.

Met dit gamma is de organisatie in alle segmenten actief en kunnen ontwikkel, dealerorganisatie, reclame kosten worden teruggedrongen. Waarmee er merken per land verdwijnen maar niet in zijn geheel.

Fiat/ Citroën= budget ( Dacia, Skoda)
Peugeot/ Opel en Jeep= midden (VW, Toyota)
Alfa Romeo, DS/ Lancia, Fiat 500= Bijna premium. ( Of hoe je groep met BMW en Volvo ook wil noemen)
Maserati = premium ( Porsche, Bentley)

Interessante braindump.
Ik counter met de suggestie dat Citroen, DS, Fiat, en zeker Peugeot en Opel in 'symbiose' zullen voortbestaan.
De insteek rond Alfa en Lancia wordt een hele interessante.
Dat zijn niet bepaald SUV merken, maar zullen er aan moeten geloven. Dan komt het PSA platform goed uit.
Net zo interessant is wat FCA mogelijkerwijs saneert.

Positief is dat beide concerns tot de best verdienende autobouwers behoren, en Manley, Tavares, Exor en de fam Peugeot een goed verstandhouding hebben.
Hoe laidback maar zelfverzekerd opperhoofd Tavares is bleek deze week uit een videocall van drie kwartier met AutoNews,

Eigenlijk bestaan er al een aantal merken niet meer. Behalve Nederland rijden Fransen erg graag Frans, Italianen een Italiaans merk en hebben Duitsers graag een dikke Duitse auto op de oprit staan. Vaak worden die auto's bij de lokale dealer / garage gekocht. Nu steeds meer merken samen gaan en onderdelen uitwisselen zal op den duur het logootje en een paar design strepen / vouwen nog over blijven. Over ongeveer 10 jaar gaat ook dat verdwijnen en blijven er een paar modellen over met 1 logo.

Naar mijn idee bestaat Citroen al sinds begin jaren 90 eigenlijk niet meer. Heel even met de Cactus lieten ze nog even een glimp van waar ze goed in waren zien, maar ja ze werden direct door P.S.A afgestraft dat je met dat soort rariteiten geen geld verdiend.

Fiat is goed in kleine stadsrakkers maken, de Panda en de 500 zijn daar een goed voorbeeld van. Het is hoog tijd is dat er van die 2 een revolutionair nieuw model komt want ook aan het uitmelken van de 500 komt een eind
Alfa Romeo en Lancia : help die merken uit hun lijden. ze hebben prachtige, zeer roest gevoelige, wagens gemaakt maar helaas is die tijd gewoon voorbij

Zolang de Aziatische merken Kia en Hyundai alle bling bling leveren voor een nette prijs mogen ze mee doen
De echte Engelse merken, die nog over zijn, : leuk voor de hobby maar moeders wil er ook mee naar de aktie winkel en de supermarkt en daar zijn ze niet geschikt voor...

er bestaan 2 soorten auto kopers, de 1e is de leasemarkt en de 2e is de ( vaak 2e hands) particuliere markt, die wil voor een 4-5 jaar een ruime betaalbare auto voor de deur.
Jaren terug was ik in het echte Roemenië en daar sprak ik een man die zei : er bestaan hier 2 soorten automobilisten : 1 die het kan betalen en 2 die het kan repareren. Inmiddels is dat hier in Nederland net zo...

Inderdaad interessant voor wat betreft Stellantis. Als ik mijn onderbuikgevoel even laat spreken (dus niet allemaal even genuanceerd :)):

Volumemerken
Citroën
Fiat (& Abarth)
Opel
Peugeot

'Premium'
Jeep
Alfa Romeo
Maserati

Exit: Vauxhall, Lancia, DS
Voor wat betreft de Amerikaanse merken Ram, Dodge en Chrysler vind ik het lastig: Ram zou weer kunnen worden ondergebracht bij Dodge. Chrysler lijkt me overbodig, Pacifica/Voyager kan bij Dodge worden ondergebracht.

China
Situatie wordt tamelijk onhoudbaar. Renault heeft de activiteiten in China al grotendeels gestaakt (Kwid is er op papier nog, maar die wordt niet echt verkocht, weet niet of die bestelautodivisie nu nog wordt opgezet in een joint-venture met het noodlijdende Brilliance).

PSA, Fiat Chrysler likely to cut models, brands in China after merger

Ik denk dat PSA er het beste aan doet om de twee slechtst presterende merken in China te schrappen (Citroën & DS) en zich volledig toe te leggen op Peugeot en Jeep. Jeep heeft nieuwe producten nodig, liefst grote SUV's en een nieuwe Cherokee. Mochten deze merken weer een beetje op de rit gezet kunnen worden, zou Opel wellicht een mooie aanvulling kunnen vormen: het zou kunnen profiteren van het sterke imago van Duitsland en Duitse producten.

Europa
Wellicht wordt het tijd om eindelijk een streep te zetten door de merknaam Vauxhall, want of een zesde of zevende positie in de ranglijst van bestverkochte merken in het Verenigd Koninkrijk nu nog een aparte merknaam rechtvaardigt? De naamsbekendheid van Vauxhall is uiteraard veel groter, maar dat imago is stoffiger dan Opel hier.

Lancia heeft nog steeds succes met de Ypsilon in Italië, maar zou dat niet in belangrijke mate samenhangen met het feit dat het de enige Italiaanse B-segmenter is? Zodra Fiat een nieuwe Punto heeft met de techniek van de 208 en Corsa, is Lancia overbodig.

Van de premiummerken DS, Alfa Romeo en Maserati lijkt me DS overbodig. Wordt er nu werkelijk winst gemaakt met dit merk? De 7 Crossback doet het redelijk, de 3 Crossback is geen succes. Het grote probleem is mijns inziens dat dit merk slechts Peugeots met extra make-up verkoopt en daardoor enigszins terecht niet serieus wordt genomen als premiummerk. Alfa Romeo heeft zelfs met een compleet falend productbeleid in de afgelopen decennia nog steeds een ijzersterke naam. Of nou ja, niet op het gebied van ijzersterkte, maar toch. De Giulia en Stelvio zijn veel serieuzere alternatieven voor de gevestigde premiumconcurrentie dan de modellen van DS. Alfa Romeo kan uitbreiden met de Tonale, de eveneens aangekondigde elektrische B-segment crossover op basis van de DS 3 Crossback/Opel Mokka en een nieuwe Giulietta. Maserati krijgt de Grecale, een nieuwe GranTurismo en een nieuwe Quattroporte naast de MC20.

Citroën kan zich ontfermen over de DS 3 Crossback (precies dezelfde positionering ten opzichte van de C3 Aircross als de Mokka ten opzichte van de Crossland) en 7 Crossback, met de DS 4 als nieuwe compacte, traditionele middenklasser. De 9 wordt toch al geen succes en na een jaar of twee storten die marginale aantallen in tot vrijwel niets. Citroën is het volumemerk dat het meest op zoek moet naar een eigen koers, ik heb nog niet zoveel vertrouwen in de huidige, inclusief de aankomende C5.

Peugeot staat er het best voor van de vier grote, Europese Stellantis-volumemerken. Doorgaan op dezelfde koers.

Fiat is vrij gemakkelijk weer op te bouwen en heeft een enorm voordeel met de sterke positie op de thuismarkt. Nieuwe Punto lijkt me een zekerheidje, net als een B-segment crossover met techniek van de 2008/Mokka etc. Hogere segmenten kan men het beste overlaten aan Alfa Romeo en andere Stellantis-merken.

Opel boekt succes met nieuwe Corsa en lijkt met de nieuwe Mokka een goede nieuwe huisstijl te hebben gevonden. Uitbreiden met nieuwe grote crossover/Insignia-opvolger naast de nieuwe Astra. Moet wel het Duitse karakter bewaken, productie van de Mokka in Frankrijk is wat dat betreft geen goede zet voor het imago van Opel in Duitsland.

Rutger, deels eens.
Maar RAM bij Dodge??
RAM is een ware cashcow, Dodge een merk in de marge

Scepcis tav DS lijkt mij niet op zijn plaats. en het merk zal zeker niet verdwijnen.
Daar is, heb ik begrepen. een 'meer-decennia' koers voor uitgestippeld, en het heeft de 3. 4, 7, 9 en in 2022 nog een model.
In DS zit meer leven dan in Alfa en Lancia samen. Die laatste 2 hebben wel een meer bruikbare 'heritage'.
Een fraaie Italiaanse carrosserie op een PSA EMP platform, goed vooruitzicht.

Citroen China is idd een kansloos verhaal, mede door kansloze modellen, op de C5 AC na.
De Citroen sedans die het tot 2017 nog prima deden zijn stuk voor stuk achterhaald door zo'n beetje alle merken.

Volgende maand horen we wat er gaat gebeuren.

Ik denk dat je wat betreft de Stellantis-merken helemaal niets kunt zeggen op basis van het verleden. Het gaat juist om de toekomst, wat willen ze bereiken en zijn ze bereid daarin te investeren? Het is raar om te praten over wat de merken waard zijn op basis van wat er in de afgelopen tien jaar niet (goed) mee is gedaan, je hebt het juist over het potentieel dat erin zit. Waarom zou je ze anders kopen (want zo wordt de fusie van FCA en PSA vanuit het Franse perspectief gezien)?

Rutger DC zei:
Exit: Vauxhall

Ik heb het al vaker gelezen in (Nederlandse) discussies over Stellantis, maar dit geloof ik dus echt niet. Door onze Nederlandse bril gezien is het meestal een nietszeggend merk, maar als Vauxhall wordt geschrapt hoef je niet te proberen om überhaupt nog Opel-producten op de Britse markt te slijten. Dat is net zo onhandig als Opels in Duitsland als Vauxhalls proberen te verkopen. Het imago kan er wel stoffig zijn maar het merk hééft er tenminste nog naamsbekendheid. Nog afgezien van de kosten om in het VK de hele dealerorganisatie en alles daaromheen om te dopen. Zoals het nu is, kost het weinig meer om er even een andere badge op te plakken als het stuur toch aan de andere kant moet.

Ik denk dat Lancia teveel is mishandeld in de afgelopen decennia om nog toekomst te hebben, afgezien van het feit dat dit merk buiten Italië geen dealernetwerk meer heeft en dus daar weer volledig zal moeten worden opgebouwd, energie die beter in Alfa Romeo kan worden gestoken. Italianen zijn net als de Fransen liefhebbers van kleinere auto's, maar Alfa Romeo heeft sinds het verdwijnen van de MiTo (die twee deuren te weinig had) en het verjaren van de Giulietta geen compacte auto's meer. Heeft PSA decennialang geduld met DS als Stellantis straks merken met meer heritage in de portfolio heeft? Een hoop zal vermoedelijk gaan afhangen van het succes van de nieuwe DS 4.

Wilde even weten hoe afhankelijk deze drie merken zijn van hun thuismarkt (in alle gevallen teveel):

Verkoopcijfers Europa t/m oktober
Lancia 34.109 50.572 -32,6% | waarvan in Italië 34.078 (99,9%)
Alfa Romeo 27.880 46.036 -39,4% | waarvan in Italië 13.548 (48,6%)
DS 34.798 42.765 -18,6% | waarvan in Frankrijk 17.748 (51,0%)

Dat Vauxhall-verhaal zie ik ook niet gebeuren. DS verdwijnt ook nog niet maar zal over 3/5 jaar wellicht wel zo zijn. Voegt 0,0 iets toe. Peugeots zijn al vrij hoogwaardig van binnen. Peugeot blijft toch een beetje de 'mannelijke' variant van PSA en Citroën de 'vrouwelijke'.

Nu steeds meer merken samen gaan en onderdelen uitwisselen zal op den duur het logootje en een paar design strepen / vouwen nog over blijven. Over ongeveer 10 jaar gaat ook dat verdwijnen en blijven er een paar modellen over met 1 logo.

Eigenlijk slaan veel merken ook nergens op. Je hebt vrijwel identieke modellen (Peugeot, Citroën, Opel en VW, Seat, Skoda) maar dan een wat ander jasje en als je geluk hebt wat andere afstelling. Zodra meer elektrische modellen op de markt komen wordt het al helemaal doorsnee. Je moet je als merk dus nog wel erg onderscheiden.

Zelf heb ik wel iets met automerken, net zo als de meeste hier. Maar het grootste gedeelte van de kopers heeft dat niet. In Nederland goed te zien in de leasemarkt. In 2008 gingen mensen opeens een Civic sedan rijden. Ik hoorde zelf mensen zeggen dat dat was omdat een mooie auto was. Ik denk dat wanneer de Civic er alleen met benzine was geweest dat ze er geen verkocht hadden. Zelfde voor de Outlander , Prius en ga zo maar door. Na de lease periode stapten de mensen weer over naar een ander merk en model. Dat heeft niets te maken dat er geen opvolging in de model reeks zat maar alles met de kosten. De meeste mensen zijn niet merk vast en kopen wat opdat moment wat bij behoefte, trend of financieel aantrekkelijk. Of het een Honda, Ford of Dacia logo op staat maakt niet uit.

Daarom denk ik ook dat wanneer merk namen verdwijnen het moederbedrijf niet veel minder zal verdienen. Tussen en Kia en Hyundai zit niet veel verschil, ik zou niet weten waarom je de een ceed of I30 kiest. Wellicht dat uiterlijk en een dealer hier nog een rol in hebben. Maar wanneer de ceed geschrapt wordt verwacht ik dat en meer I30’s verkocht worden. En is niet 1+1= 2. Maar door minder ontwikkelkosten en maar 1 dealer netwerk zal voor de organisatie de kosten dalen wat, bijvoorbeeld er voor kan zorgen dat de I30 goedkoper wordt. Daardoor interessanter voor klanten en vervolgens meer afzet. Dit kan je bij ongeveer ieder merk doen.

Hoeveel mensen missen nu nog een Lancia, Talbot, Saab of Chrysler. (Liefhebbers niet meegerekend) mensen zijn overgestapt naar andere merken en rijden nog steeds auto.

MCW zei:
Eigenlijk slaan veel merken ook nergens op. Je hebt vrijwel identieke modellen (Peugeot, Citroën, Opel en VW, Seat, Skoda) maar dan een wat ander jasje en als je geluk hebt wat andere afstelling. Zodra meer elektrische modellen op de markt komen wordt het al helemaal doorsnee. Je moet je als merk dus nog wel erg onderscheiden.

Vergelijkbaar met de Amerikanen in de jaren 80 en 90, waarbij er nauwelijks onderscheid was tussen Fords en Mercury's of tussen Chryslers en Dodges en waar een merk als Plymouth ook volledig zijn bestaansrecht verloor. Er was een flinke crisis voor nodig om dat allemaal te saneren...

Rutger DC zei:
productie van de Mokka in Frankrijk is wat dat betreft geen goede zet voor het imago van Opel in Duitsland.

Ik denk niet dat dat veel uit maakt. De Corsa en Crossland worden ook niet in Duitsland gebouwd en de Astra ook niet en die doen het prima daar.
De Polo wordt ook niet in Duitsland gebouwd maar Duitsers kopen 'm massaal. De meeste Duitsers zullen toch niet weten waar een auto gebouwd wordt.

De Mokka-e is bovendien al geheel uitverkocht in Duitsland t/m september 2021. Er was een enorme run op, dus met dat als vooruitzicht maak ik me geen zorgen.

Eén ding is tamelijk zeker:

Zet een sedan of crossover in een koopgoot,
klik het logo en voor/achter bumper van de betreffende auto,

Ipv 100% herkenning zakt dat naar 40%. Max.

Ergo, veel emotie, weinig onderscheid.

"Ik denk dat dat een Kona is"
"Nee malle, dat is een T-Cross"
"Haha, ik weet het - het is een 2008"
"Dom gast - dit is zeker te weten een Suzuki"
Rutger DC: "neen heren en dame, dit is een Nissan Kicks"

Bij sedans uit Amerika en met name China is dat niet eens 40% herkenning maar 20%, schat ik.

Wouter82 zei:
MCW zei:

Vergelijkbaar met de Amerikanen in de jaren 80 en 90, waarbij er nauwelijks onderscheid was tussen Fords en Mercury's of tussen Chryslers en Dodges en waar een merk als Plymouth ook volledig zijn bestaansrecht verloor. Er was een flinke crisis voor nodig om dat allemaal te saneren...
Als alleen het logo verschilt heeft het geen meerwaarde. Maar als ik nu een C segment stationwagon wil kan ik kiezen uit oa Focus, Astra, 308, i30, Ceed, Golf, Octavia, Leon.
PSA heeft een kans van 2/8 dat ik voor hen kies
Hyundai ook 2/8 en VAG 3/8.
De modellen verschillen allemaal genoeg om ze individueel te beoordelen / overwegen. Zolang dat zo blijft heeft een meermerkenbeleid nog iets van meerwaarde.

Maar eigenlijk zijn het allemaal goed rijdende stations die ongeveer hetzelfde bieden. Het gaat vaak om nuanceverschillen.

MCW zei:
Maar eigenlijk zijn het allemaal goed rijdende stations die ongeveer hetzelfde bieden. Het gaat vaak om nuanceverschillen.[/quote

En zo is het.
Allemaal dezelfde leveranciers (Bosch, Aisin, Delphi, Koni, Goodyear, Faurecia, ZF, Denso, LG etc etc), zelfde McPherson voortrein. allemaal een rond stuur. allemaal een scherm, 2 stoelen en een bank.

Grootste onderscheid: vorm plaatwerk, onderstel afstemming en ..... marketing!

"Wij zijn de grootste"
"Wij zijn de beste"
"Wij zijn het voordeligst"
"Nee hoor, WIJ zijn het grootste, beste en voordeligst"
De laatste claim komt van het merk van jouw voorkeur ;)

@bari de tipo en de Corolla er nog bij en we komen bij alle 10? Of mis ik er nu nog 1 station in het C-segment?

Update mis er nog 1 de suzuki Corolla

En de cupra leon

Daniel de Dion zei:
Grootste onderscheid: vorm plaatwerk, onderstel afstemming en ..... marketing!

Vergeet vooral niet de stoelen en zitpositie. Met name voor wie wat meer op de weg zit een heel belangrijk criterium voor de keuze van een auto. En daar zit (gelukkig, omdat iedereen er andere eisen aan stelt) nog wel veel verschil in.

929V6 zei:
Ik heb het al vaker gelezen in (Nederlandse) discussies over Stellantis, maar dit geloof ik dus echt niet. Door onze Nederlandse bril gezien is het meestal een nietszeggend merk, maar als Vauxhall wordt geschrapt hoef je niet te proberen om überhaupt nog Opel-producten op de Britse markt te slijten. Dat is net zo onhandig als Opels in Duitsland als Vauxhalls proberen te verkopen. Het imago kan er wel stoffig zijn maar het merk hééft er tenminste nog naamsbekendheid. Nog afgezien van de kosten om in het VK de hele dealerorganisatie en alles daaromheen om te dopen. Zoals het nu is, kost het weinig meer om er even een andere badge op te plakken als het stuur toch aan de andere kant moet.

Het was mijn onderbuikgevoel, of eigenlijk meer een wens dan een voorspelling. Ik denk dat we ons er trouwens ook op kunnen verkijken wat het kost om Vauxhall als apart merk te voeren. Vauxhall vervangen door Opel is een groot risico, maar het merk zit al zolang in een neerwaartse spiraal, dat ik er niet van zou opkijken als die beslissing toch op enig moment valt. Uiteindelijk is Daewoo van de ene op de andere dag ook vervangen door Chevrolet in heel Europa. Nu is Chevrolet een merk dat vermoedelijk in veel landen al meer bekendheid had voor 2005 dan Opel in het Verenigd Koninkrijk momenteel, maar toch.

Ik denk dat we voorlopig nog niet van DS af zijn en denk dat een hoop zal afhangen van het succes van de DS 4. Als die niet aanslaat, wordt het lastig. De DS 7 Crossback doet het redelijk, maar de DS 9 wordt bij voorbaat niks en de DS 3 Crossback verkoopt voor zo'n kleine crossover gewoon slecht, 20.000 stuks op jaarbasis in Europa en zowat niets daarbuiten is toch wel heel weinig. Ik ben benieuwd of PSA de investeringen terugverdient op zo'n model.

Rutger,
Als er nu één merk 'niets' kost in het Vauxhall.
Een logo op het stuur (nu rechtsgeplaatst) en op de grille.

De Vauxhall Corsa staat al maanden op 1 in de UK, en is inmiddels op ooghoogte met de Fiesta, toch decennia de darling van de Britse middenklasse.
Dat was de Opel Corsa niet gelukt, denk je ook niet?

De Vauxhall Corsa zou nooit 2 staan in Duitsland, maar dat lukt inmiddels 3 maanden achtereen als Opel Corsa.
Had ik niet zien aankomen, maar wellicht iemand anders hier wel.

In een breder verband: PSA zal zo beetje de enige zijn die goed verdient aan het B-segment.
De 208/Corsa doen 40.000 st per maand. Op de oude Corsa werd na inlijving door PSA plots winst gemaakt.
Nu deelt de Opel/Vauxhall Corsa veel met de Peugeot 208, en is de verkoop hoger dan de vorige Corsa.
Lijkt mij gevalletje 1+1 =3

Vermoed dat bovenstaande ook gaat gelden voor de Opel/Vauxhall Mokka. Zal in Engeland en Duitsland goed verkopen (voorbeeld Puma), deelt onderhuids het nodige met de inderdaad teleurstellend DS3 CB en wordt geleverd met het logo dat chauvinistische Duitsers en Britten het meest aanspreekt.

Tav FCA America, moeilijk in te schatten wat/of daar gesaneerd gaat worden;

RAM en JEEp blijven uiteraard buiten schot
Dodge is hardcore of family van. https://www.fcagroup.com/stories/northamerica/en-us/Pages/default.aspx
Chrysler is populair met de 'MiniVan' https://www.fcagroup.com/stories/northamerica/en-us/Pages/default.aspx
SMT een gewilde Bobcat / Hellcat fabrikant https://www.fcagroup.com/stories/northamerica/en-us/Pages/default.aspx

LatAm is een mega markt voor FIAt/JEEP. Geen idee wat daar valt te stroomlijnen, anders dan dan nieuwe modelgeneraties goedkopere/betere platforms en batteries kunnen krijgen: https://www.fcagroup.com/stories/latam/en-us/Pages/default.aspx

Ik ben benieuwd hoe dit na Brexit gaat lopen. Worden die Vauxhalls nog in Luton gebouwd, of is het gewoon import vanuit Duitsland? De toelevering en grondstoffen zullen in elk geval geïmporteerd moeten worden, en dat wordt een stuk duurder.

Klassiekerrijder zei:
Ik ben benieuwd hoe dit na Brexit gaat lopen. Worden die Vauxhalls nog in Luton gebouwd, of is het gewoon import vanuit Duitsland? De toelevering en grondstoffen zullen in elk geval geïmporteerd moeten worden, en dat wordt een stuk duurder.

Import van hele auto's uit de EU is dan nog veel duurder, want de importheffing gaat dan niet alleen over onderdelen/grondstoffen, maar over dat plus de arbeidsuren. De vraag is verder, voor welke andere landen ze in het VK nog Opel-modellen produceren. Worden daar alleen rechts gestuurde auto's gebouwd, of ook links gestuurde? En waarschijnlijk bouwen ze sowieso ook voor bijv. Ierland, Zuid-Afrika, etc.

Daniel de Dion zei:
Eén ding is tamelijk zeker:

Zet een sedan of crossover in een koopgoot,
klik het logo en voor/achter bumper van de betreffende auto,

Ipv 100% herkenning zakt dat naar 40%. Max.

Ergo, veel emotie, weinig onderscheid.

"Ik denk dat dat een Kona is"
"Nee malle, dat is een T-Cross"
"Haha, ik weet het - het is een 2008"
"Dom gast - dit is zeker te weten een Suzuki"
Rutger DC: "neen heren en dame, dit is een Nissan Kicks"

dat heeft Daewoo in de jaren 90 gedaan, nieuw model nee gezet, logo afgeplakt en de mensen konden zeggen wat ze ervan vonden. Later kwamen de actieve inruil prijs acties op de parkeerplaats van de supermarkt om maar auto's te slijten...

In Luton worden geen Vauxhalls meer gebouwd volgens mij (de laatste was de op de Renault Trafic gebaseerde Vivaro). In Ellesmere Port rolt de Astra van de band, vermoedelijk alleen rechtsgestuurd. De toekomst van die fabriek is i.v.m. Brexit nog onzeker maar in principe is de productie van de volgende generatie daar ook gepland.

De vergelijking met Daewoo vind ik niet zo sterk, dat merk was pas 8 jaar in Europa toen de beslissing kwam om er Chevrolet van te maken en had een budgetimago. Vauxhall bestaat sinds 1903, bijna net zo lang als Opel. Ik begrijp ook niet zo goed waarom het verdwijnen van Vauxhall een persoonlijke "wens" zou zijn.:confused:
Als Vauxhall echt te duur zou zijn voor PSA alleen vanwege de naam, dan moeten ze wel consistent zijn en de Citroën Relay en Dispatch niet meer onder die naam in het VK leveren.

In Luton wordt momenteel de PSA Opel/Vauxhall Vivaro gebouwd.

929V6 zei:
De vergelijking met Daewoo vind ik niet zo sterk, dat merk was pas 8 jaar in Europa toen de beslissing kwam om er Chevrolet van te maken en had een budgetimago. Vauxhall bestaat sinds 1903, bijna net zo lang als Opel. Ik begrijp ook niet zo goed waarom het verdwijnen van Vauxhall een persoonlijke "wens" zou zijn. :confused:

Het verdwijnen van Vauxhall zou een wens zijn die in vervulling gaat, met vermoedelijk gevolgen als wereldvrede en een vervijfvoudiging van de Opel-verkopen.

Alle gekheid op een stokje, het is een 'wens' want opgeruimd staat netjes. Vauxhall bestaat sinds 1903, maar is al decennialang niets meer dan Opel met een ander logo, puur en alleen voor het Verenigd Koninkrijk. In de jaren tachtig namen de Ieren al afscheid van Vauxhall. De afgelopen jaren is Vauxhall alleen maar verder afgegleden op de Britse markt naar een zesde of zevende positie nu. Het merk lijkt dus nog maar nauwelijks te profiteren van chauvinistische klanten, of chauvinistische kopers beseffen dat Vauxhall helemaal niet zo Brits is en niets meer dan een lege huls en daarmee vergelijkbaar met wijlen Holden. De Corsa doet het goed, maar daar profiteert Vauxhall dus verder niet van, kennelijk lopen de verkopen van de andere modellen verder terug. Voor wat betreft de vergelijking met Daewoo: alle vergelijkingen gaan mank. Het omturnen van Daewoo naar Chevrolet was veel kostbaarder en werd wel uitgevoerd, omdat Chevrolet het wereldmerk van GM moest worden.

Ik denk dat aparte logo's voor op stuurwiel, voor- en achterop en op velgen, apart ontwerp voor in communicatie en een aparte huisstijl voor dealers nog best wel wat kosten overigens.

929V6 zei:
In Luton worden geen Vauxhalls meer gebouwd volgens mij (de laatste was de op de Renault Trafic gebaseerde Vivaro). In Ellesmere Port rolt de Astra van de band, vermoedelijk alleen rechtsgestuurd. De toekomst van die fabriek is i.v.m. Brexit nog onzeker maar in principe is de productie van de volgende generatie daar ook gepland.

De vergelijking met Daewoo vind ik niet zo sterk, dat merk was pas 8 jaar in Europa toen de beslissing kwam om er Chevrolet van te maken en had een budgetimago. Vauxhall bestaat sinds 1903, bijna net zo lang als Opel. Ik begrijp ook niet zo goed waarom het verdwijnen van Vauxhall een persoonlijke "wens" zou zijn.:confused:
Als Vauxhall echt te duur zou zijn voor PSA alleen vanwege de naam, dan moeten ze wel consistent zijn en de Citroën Relay en Dispatch niet meer onder die naam in het VK leveren.

Een Nederlander die zich erg druk maakt om de badge van een Duitse Opel onder Franse vlag die alleen in het Verenigd Koninkrijk wordt verkocht ..... zie ik dat goed?
Misschien bekt Opel in het Engels niet lekker. Weet het wel zeker.

Misschien zijn er vele traditionele Britten voor wie Vauxhall al een eeuwigheid een 'household' name is.
Als dat Albert Heijn plots Aldi heet.

Met de namen Audi, BMW en Mercedes hebben de badge snobs ik Engeland een stuk minder moeite.
Die staan in de top 6.
Maar dat is dan ook premium spul - Opel slechts een 'hok' :)

Om de vraag uit de topictitel te beantwoorden, moet je denk ik een paar dingen onderscheiden. Gaat het alleen om Nederland of wereldwijd? Gaat het om een bedrijf of een merknaam?

Om met de laatste vraag te beginnen, bedrijf en merknaam komen soms overeen, maar vaak ook niet. Als een bedrijf failliet gaat, dan verdwijnt ook de merknaam. Behalve als de rechten op de naam overgenomen worden door een andere partij. Dit zal alleen gebeuren als de merknaam een zekere waarde vertegenwoordigt. En daar zit natuurlijk de crux. Als een merknaam waarde heeft, zal een bedrijf die naam niet zomaar laten vallen. Misschien wel in Nederland, maar niet in markten waar de waarde van de merknaam uitgebuit kan worden.

Het geografische differentieren met merknamen gebeurt natuurlijk al sinds de uitvinding van de auto. Soms werkt het, soms niet. De naam Vauxhall is in Nederland zonder waarde, maar in het VK niet. Vaak beginnen problemen met geografische differentiatie als een merk dat slechts in bepaalde regio's beschikbaar is en omgelabelde producten van een ander merk verkoopt, zelf begint te experimenteren. Door bijvoorbeeld een puur op de lokale markt toegesneden product te ontwikkelen, dat vervolgens zo succesvol wordt dat het buiten de regio ook opgemerkt wordt. Dan vergt het goed management om de geografische differentiatie in stand te houden. Als daarmee gemarchandeerd wordt, zit je al snel met twee overlappende merken in twee regio's en zal de waarde van beide merknamen dalen door vermenging.

Populairder is nog differentiatie naar segment. Biedt gelijksoortige producten aan onder verschillende merknamen, waarbij de een hoger gepositioneerd is dan de ander. Ook hier is goed management essentieel, want vermenging en verdringing ligt op de loer. Als het hoger gepositioneerde merk (met hogere winstmarges) succesvol wordt, is het verleidelijk om het productaanbod steeds verder 'naar onderen' uit te breiden. Tegelijk wordt het lager gepositioneerde merk gedreven om hogere marges te halen en dus dichter tegen het hoger gepositioneerde merk aan te schurken. De VW Groep is natuurlijk een uitstekend voorbeeld hiervan, waardoor nu merkidentiteiten onduidelijk zijn of volkomen in elkaar overlopen.

Tot slot is er nog differentiatie naar type voertuig. Dit is waarschijnlijk de moeilijkst te managen differentiatie, aangezien de populariteit van type voertuigen in zekere mate afhankelijk is van mode. Binnen JLR maakt Jaguar sedans en Land Rover SUV's, maar gedreven door de markt zijn er wel de E-Pace en F-pace van Jaguar. Deze vorm van differentiatie blijkt op de langere duur steeds weer heel moeilijk vol te houden.

Goed, zolang bedrijven niet failliet gaan en een merknaam een waarde vertegenwoordigt, zie ik niet in waarom een naam zou moeten verdwijnen. Misschien zullen bedrijven experimenteren met verschillende soorten differentiatie, maar alles hangt uiteindelijk af van goed 'merk'management. Duidelijke definities en grenzen stellen, zodat je de merkwaarde op langere termijn kunt laten blijven renderen.

Voor bedrijven met heel veel merknamen in hun portfolio zie ik nog wel een nieuwe vorm van differentiatie in het verschiet. Sommige merken zullen misschien getransformeerd worden van autobouwer naar mobiliteitsdienst. Om een voorbeeld te noemen, een Citroen wordt dan gewoon een Peugeot met alleen een Citroen-logo. Maar waar je de Peugeot kunt kopen, is de Citroen alleen beschikbaar via een servicecontract. Mobiliteitsdiensten zullen toch gaan concurreren op zaken die niet direct met de kwaliteit van de auto zelf te maken hebben, zoals gebruiksvriendelijkheid, prijs en aanvullende diensten. Mobiliteitsdiensten zullen dus een hele andere invulling aan merkwaarde moeten geven dan autofabrikanten en daar liggen natuurlijk wel mogelijkheden om bekende namen voor te gebruiken.

Even een lijstje:

Algida
Bresler
Eskimo
Frigo
Frisko
GB Glace
Glidat Strauss
Good Humor
HB
Helados La Fuente
Holanda
Inmarko
Kibon
Kwality Wall's
Langnese
Lusso
Miko
Pingüino
Selecta
Streets
Tio Rico
Wall's
Wall's HB
He Lu Xue

Misschien hebben jullie bij de L iets herkenbaars gezien. In België, Nederland, Portugal en Zuid-Afrika heet het Ola/Olá. Het kan dus gewoon, een merknaam per land of regio, de meerkosten wegen ruimschoots op tegen de merkwaarde en herkenbaarheid. Zelfs in taalgebieden zijn er verschillen: Langnese in Duitsland, Eskimo in Oostenrijk, en Lusso in Zwitserland. Oh, en dat Holanda is de naam in Mexico.

Breevoort, goed dat jij je - o.m. als China vorser - in de discussie mengt

De openingsposter kwam met 6 merken (van de 400 wereldwijd) en de 'Chinesen'.
Als er één land is waar merken komen en gaan is het de People's Republic.
Vermoed dat je daar interessante voorbeelden van kan aanhalen.

Wat nu in de Chinese autoindustrie gebeurt hebben wij tot aan (grofweg) de jaren 80 gehad. Bij ons zijn ook ontzettend veel merken gekomen en gegaan. En dat is helemaal niet gek. Als er ergens iets nieuws ontstaat zijn er altijd een hoop partijen die iets proberen. Na een tijdje blijven de beste over.

Daniel de Dion zei:
Een Nederlander die zich erg druk maakt om de badge van een Duitse Opel onder Franse vlag die alleen in het Verenigd Koninkrijk wordt verkocht ..... zie ik dat goed?

Nee, een Nederlander die zich wat meer probeert in te leven in de plaatselijke situatie.

Terug
Bovenaan