Welke lengte laadkabel is praktisch?

Jorrit 9343809

Net ingestapt
Ik merk dat ik bij openbare laadpalen vaak zit te klooien met een te korte laadkabel. Afhankelijk van hoe de paal staat en waar de laadpoort zit, lukt het soms gewoon niet goed om aan te sluiten. Dat is best irritant, vooral als er geen andere plek vrij is.

Ik zit er daarom aan te denken om een langere kabel te kopen, bijvoorbeeld bij voldt.nl. Heeft iemand ervaring met langere laadkabels en welke lengte in de praktijk het handigst is?

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen ervaring met laadkabels, wel ervaring met mensen die een profiel aanmaken en meteen een link dumpen naar een website die niemand kent. Dat zijn link spammer.

Haha snap je reactie, maar ik ben geen spammer hoor. Ik wil gewoon echt een langere kabel kopen en kwam toevallig bij die site uit. Ben vooral benieuwd welke lengte jullie in de praktijk handig vinden bij openbare laadpalen. Tips voor andere winkels of merken hoor ik natuurlijk ook graag.

Ik rijd een Hyundai Kona Electric en loop er regelmatig tegenaan dat mijn laadkabel van 4 meter te kort is bij openbare palen. Omdat de laadpoort vooraan aan de zijkant zit, moet je vaak precies goed staan om erbij te kunnen. Als er dan al een andere auto naast staat of de paal onhandig geplaatst is, lukt het met 4 meter gewoon niet. Ik merk dat dit echt begint te irriteren en ben daarom aan het kijken naar een langere kabel.

dat stukje wat je in de praktijk te kort komt. tel dat bij op de lengte van wat je nu hebt. en dat is wat jij nodig hebt.

zo moeilijk is het toch niet. dus kom je in de praktijk vaak een beter te kort, dan kies je er eentje van 5 meter.

Ik heb er zelf een gemaakt met componenten van internet. Das veel goedkoper dan die dure kabels bij een website met taalfout in de url.

Let wel op het vermogen / laadsnelheid van die kabels. Op ons werk zijn we verplicht om achteruit in te parkeren. Om die reden worden er langere laadkabels besteld (voor Hyundai en Kia). We hebben al verschillende langere kabels liggen van verschillende aanbieders. Echter staan de Kona's nog altijd met de neus naar de laadpaal omdat er nog geen lange kabel gevonden is met een redelijke snelheid. 30% erbij tijdens een hele werkdag is gewoon te weinig.

Let wel op het vermogen / laadsnelheid van die kabels. Op ons werk zijn we verplicht om achteruit in te parkeren. Om die reden worden er langere laadkabels besteld (voor Hyundai en Kia). We hebben al verschillende langere kabels liggen van verschillende aanbieders. Echter staan de Kona's nog altijd met de neus naar de laadpaal omdat er nog geen lange kabel gevonden is met een redelijke snelheid. 30% erbij tijdens een hele werkdag is gewoon te weinig.

tot 22 Kw 12 meter is gewoon beschikbaar, moet toch meer dan genoeg zijn met achterwaarts inparkeren en de lader aan de achterkant.

Meeste laadpalen gaan vaak ook maar tot 11Kw en misschien slikt een kona ook niet meer dan 11Kw AC. Maar zelfs dan nog zit een lege kona met een half dagje praktisch vol. De kabel mag nooit de bottleneck zijn.

voorbeeldje 22Kw 12 meter

Laatst bewerkt:
Oh dat is wel interessant. AC laden gaat bij mijn weten tot maximaal 32 Ampère over 3 fases, in de wandelgangen 22kW laden genoemd. En 3x 32 Ampere is niet bijzonder veel.

De kosten van het stukje dikkere koper zijn nihil ten opzichte van de twee best dure stekkers. En ik zie niet in hoe... (edit: 16A of 32A wordt doorgegeven via een weerstand op de controle pinnen)

Als bedrijf/professioneel een 1 fase kabel bestellen anno 2025 lijkt me helemaal vreemd. Al zie ik ook deze gek genoeg staan op de genoemde site.. Rare prijsstelling. Alsof je nu nog een zwart/wit tv koopt voor €1100

8ZfUSc.png

Over de lengte: ik zou zeggen 2 meter om tot je auto te komen, dat lijkt me meer dan voldoende. En dan lengte + breedte van de auto als je precies in de verkeerde hoek zit, totaal 8 meter. Klittebandje erom zodat je hem niet altijd helemaal uitrolt en ook in vreemde situaties (aanhanger, andere auto in de weg) heb je dan een hoop flexibiliteit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan