Welke KOPLAMP unit ?

Ro 7569169

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik rij een Audi A1 uit oktober 2013.

Binnekort verloopt mijn apk en ik moet een hele occasion koplamp unit hebben want de STELREGELAAR is kapot.
Verlichting is nu letterlijk en figuurlijk ontregeld.

Ik heb op de bekende site kenteken ingevuld maar er komen zoveel technische gegevens naar voren, wil iemand AUB voor mij zeggen welke ik moet hebben voordat ik allemaal spullen terug moet sturen enz ? Ik zie het echt niet, hartelijk bedankt voor jullie moeite......ik zie het echt niet..

Is de stelmotor niet uit te bouwen en schoon te maken? Zo heb ik dat bij mijn Fiat een meer gedaan, dat motortje stopte niet. Uitbouwen was een koud kunstje, koperbanen schoon maken ook, daarna werkte het weer prima. En een stuk goedkoper dan een nieuwe koplamp.

Maar was niet er niet ergens zo'n uitzondering dat als je de stelschakelaar er uit haalt, het ook niet hoeft te werken? Net als bij mistlampen? Vast wel iemand die meer over APK. keuringen weet die dat kan vertellen.

^^ het staat er niet direct in.. maar een fiks aantal jaar geleden had een keurmeester destijds bij mijn AX de koplampverstelkabels doorgeknipt. Hierdoor was de afstelling buiten werking geplaatst (ondanks dat het destijds een verplichting was bij nieuwe registratie) en kon de auto wel goedgekeurd worden.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/afstelling-dimlicht

Stelsysteem totaal verwijderen inclusief stelwieltje op dashboard en vast correct instellen is genoeg, tenzij dat ook al weer veranderd is (er verandert nogal eens wat in APK land...)
Is natuurlijk niet zo handig als je flinke karren met veel kogeldruk moet trekken....

Kees 9379262 zei:
Stelsysteem totaal verwijderen inclusief stelwieltje op dashboard en vast correct instellen is genoeg, tenzij dat ook al weer veranderd is (er verandert nogal eens wat in APK land...)
Is natuurlijk niet zo handig als je flinke karren met veel kogeldruk moet trekken....

Bedankt voor uw reactie naar tanken, gas geven, remmen en schakelen... en dat is het helaas wel.. .

Maar wat is nu het probleem eigenlijk. Doet die helemaal niets meer, of blijft die op en neer gaan? In dat laatste geval zou je ook kunnen kijken of het motortje een losse aansluiting heeft en die los nemen.

Bedankt voor uw reactie naar tanken, gas geven, remmen en schakelen... en dat is het helaas wel.. .

Die koplamp gaat zichzelf niet continu tijdens de rit wijzigen met remmen / optrekken en tanken.

De automatische regeling (met xenon) past zich wel aan zodra er meer gewicht op de achteras komt zoals met veel baggage of flinke kogeldruk. maar ook hier word er tijdens de rit niet continu geregeld. Dat regelen gaat vrij langzaam met die stelmotoren, die zal het gasgeven/remmen nooit bij kunnen benen.

En bij handmatige afstelling die die stelmotor al helemaal niet als je er niet aan zit

Ik heb op de bekende site kenteken ingevuld maar er komen zoveel technische gegevens naar voren, wil iemand AUB voor mij zeggen welke ik moet hebben voordat ik allemaal spullen terug moet sturen enz ?

Er komt zoveel naar voren omdat er ook vele mogelijkheden zijn, afhankelijk van jou specifieke auto. Als je er al zo weinig van weet, dan neem ik aan dat je de reparatie ook niet zelf gaat doen. In dat geval laat de garage het juiste onderdeel regelen.

Niemand heeft hier een glazen bol om te zien wat jou specifieke auto nodig heeft, om maar een voorbeeld te noemen;

Heb je gewone ouderwetse halogeen pitjes. Op een duur premium product zou je dat niet verwachten maar het schijnt dat het nog wel eens voorkomt.
p4346155_552_376.jpg

pogea_racing_audi_a1_64.jpg

normaal xenon

p4370662_552_376.jpg

abt_as1_sportback_2.jpeg

of nog een ander type xenon, denk met addeptieve verlichting (?) en die heb je ook weer in meedere soorten

type 1

p5723758_552_376.jpg

type 2

p5737158_552_376.jpg

audi_a1_sportback_tfsi_s_line_47.jpeg

Je hebt nog exotische lampen, ga er van uit dat je die niet hebt, zoals deze A1 quattro
audi_a1_clubsport_quattro_4.jpeg

En waarschijnlijk mis ik er nog wel wat.

Links of rechts, met of zonder starters (xenon). allemaal zaken die jij weet en wij niet. Sommigen zicht een regel motor in voor hoogteverstelling maar bij andere niet. En volgens mij zit er ook nog verschil in donkere koplampen of heldere koplampen, etc.

Kortom, laat jou garage er gewoon naar kijken als die het toch gaat herstellen

Terug
Bovenaan