Welke kleinere auto kopen? Of huidige auto behouden?

A

Anoniem

Guest
Ik lees al langer mee op dit informatieve forum en heb in het verleden ook wel eens wat geplaatst. Helaas de accountgegevens kwijt.

Sinds 2012 rij ik een Mazda (II) 6 station, benzine 1.8. Een heerlijke auto.

Een jaar geleden ben ik gescheiden. Sindsdien zit ik voornamelijk alleen in de auto. Om de week zijn mijn 3 kinderen een weekend bij mij, dan gaan we wel eens met de auto op pad. Maar dat zou ook heel goed in een kleinere auto kunnen. De kofferbak wordt bijna niet gebruikt. Alleen in de zomervakantie zal de kofferbak echt nodig zijn.

Ik zou graag wat willen besparen op de autokosten. Daarom ben ik aan het kijken naar een kleinere / andere auto. En ik kom er eigenlijk niet goed uit.

Wat feiten:
- ik rij voor mijn werk dagelijks 75 km, krijg de reiskosten tot 50 km per dag vergoed. Op jaarbasis is dit ongeveer 16.000 km, vooral over 80km-wegen;
- privé rij ik ongeveer 10.000 km per jaar;
- ik zit bijna altijd alleen in de auto. Ben 1.84m.

Budget: circa € 15.000 (en dat is inclusief inruil huidige auto).

Wensen:
- een zuinige auto;
- lage onderhoudskosten is een pre;
- bouwjaar 2018 of jonger;
- ik koop liever niet bij een vage handelaar ver weg, het liefst koop ik bij een dealer of specialist die ook onderhoud kan uitvoeren.
- voldoende bagageruimte om met mijn 3 kinderen op vakantie te kunnen.

Ik twijfel tussen een auto van het formaat Opel astra, of een categorie kleiner: Ford fiesta, Toyota yaris. Bij die laatste 2 is de bagageruimte wel erg klein, maar dat zal alleen in de vakantie lastig zijn.

Hybride spreekt mij aan en lijkt goed te passen bij de routes die ik rij. Maar een jongere hybride is al gauw te duur, of te klein, denk ik.

Wie heeft er tips, zie ik wat over het hoofd? Wie heeft er ervaring met een kleinere auto en 3 kinderen (dus 1 volwassene en 3 kinderen)?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Als ik je verhaal lees zou ik voor een B segment auto gaan met in de zomer een dakkoffer. Yaris, Fiesta, C3 en Clio zijn goede opties.

Heb je er wel eens aan gedacht om LPG te gaan rijden? Wel boven budget, maar de auto is wel nieuw en je hebt 5 jaar garantie.
https://www.abdrenault.nl/voorraad/occasions/renault/clio/10-tce-100pk-bi-fuel-zen-eur-2250-voordeel-nu-met-5-jaar-garantie_occasion_onbekend-locatie-dokkum/lpg-g3/779431
 
15k investeren om een paar tientjes per maand te besparen is natuurlijk wat krom, vanuit financieel oogpunt is het in de meeste gevallen verstandiger om door te rijden in de huidige auto tenzij de huidige auto echt aan het einde van zijn Latijn is of buitensporige duur is in de maandelijkse lasten.

Ik ging van een Stilo Abarth met 2.4 motor naar een Prius én reed toendertijd zo'n 30 dkm per jaar. Mijn brandstofkosten gingen van ruim 500€ per maand naar nog geen 200€ per maand, dus na zo'n 4 jaar was de investering in de Prius in brandstofkosten al terugverdiend en ook op vlak van maandelijkse kosten en onderhoud is de Prius veel goedkoper dan zijn voorganger. Je zult voor jezelf dus moeten uitrekenen hoeveel je per maand zou besparen en hoe lang het duurt voordat je de investering hebt terugverdiend. Anderzijds is het natuurlijk ook gewoon leuk om een andere auto te kopen en dat mag ook best wat kosten natuurlijk.
 
@Zadelsnuiver: jij schrijft wat ik denk. Het is een investering van € 7.500 (ik denk voor mijn auto een zelfde bedrag als inruil te ontvangen), en het levert inderdaad (hooguit) enkele tientjes per maand op in kosten als mrb en verzekering. Daarnaast bespaar ik wat op benzinekosten. Maar ook het onderhoud van een kleinere auto is (denk ik) wat voordeliger. Banden kosten mij nu bijvoorbeeld bijna €200 per stuk, bij kleinere autos zijn de banden kleiner en ook wat voordeliger. Maar ook dat zijn omgerekend naar maandlasten eurootjes. En het is idd leuk om een andere auto te kopen....

@Vin cent: dat is een leuke optie, ga ik naar kijken.
 
De Yaris Hybrid is dan denk ik wel een goed alternatief, of anders misschien zelfs een Lexus CT200h als het ietsje groter cq meer premium mag/moet zijn. Auris Hybrid gaat ook wel lukken voor dat geld. Qua onderhoud zijn deze auto's goedkoop want er gaat bijna nooit iets stuk en qua verbruik zijn ze gewoon écht zuinig. Let er wel op dat om de 80/90 dkm een relatief dure onderhoudsbeurt uitgevoerd moet worden, dus bij wijze van liever eentje met 100dk. op de klok waarbij de beurt al uitgevoerd is dan eentje met 80dkm waarbij het nog niet gedaan is. Normaal onderhoud is elke 15 dkm en kost nog geen 200€, maar je kunt dit gemakkelijk oprekken tot 20 dkm.
 
Snel inruilen kost gewoon veel geld. Reken dus ook alles heel goed door.

Als je terug gaat van D naar C segment zul je denk ik weinig besparen.

Als je naar een kleinere auto gaat kijken dan zou ik gezien het aantal kilometers kijken naar een auto met af fabriek lpg.
Zoals de al genoemde Renault Clio 1.0 TCe, Dacia Logan MCV 1.0 TCe, en Dacia Sandero 1.0 TCe. De 1.0 TCe is een relatief eenvoudige motor met indirecte injectie, en een sterk uitgevoerde distributieketting.
 
Gewoon doorrijden natuurlijk. Waarom zou je 7.500 Euro uitgeven om misschien maximaal 80-100 Euro per maand te besparen?
 
Kun je ook veel goedkoop en of gratis stekkeren? Dan kun je ook voor een Toyota Prius plug in gaan. Plug in auto's als chevorlet volt/ opel ampera komen op stroom wel verder , maar verbruiken behoorlijk als de brandstof motor het overneemt.

Hier een test tussen de prius plug in en de volt/ ampera

https://www.youtube.com/watch?v=B_ySRO43kzM&t=24s
 
Gewoon doorrijden.

Flink investeren in een hybride heeft nog een paar nadelen: Je weet niet of alles met je werk zo blijft. Je afschrijving is veel hoger.

Verder klink je als 99% van de autobezitters. Meestal alleen behalve in het weekend. Maar ook daar komt de grotere maat goed van pas.

Je zou snappcar of mywheels kunnen overwegen, met name bij die laatste kan je heel selectief mensen toelaten. Bijvoorbeeld iemand in de straat die elke twee weken naar haar oma wil.
 
Wat ik niet begrijp is dat je de Mazda nog maar net hebt. "Sinds 2020 rij ik" schrijf je. Dan kan het puntt, een nieuwe auto is leuk al vervallen. Dus gewoon doorrijden. Met die kms is een grotere wagen heerlijk comfortabel en 2x in een half jaar geld uitgeven aan een auto, dan ben je wel even zoet voor je dat terug heb verdiend...
 
Dat begreep ik eigenlijk ook niet, in 2019 gescheiden en in 2020 een Mazda 6 station gekocht, waarover je erg tevreden bent. Als je voor een kleinere auto gaat rijden, schrijf je toch geweldig af? Ik zou voorlopig door blijven rijden. Bovendien de 3 kleine kinderen groeien als kool dus dan heb je zo'n brede achterbank wel nodig.
 
In de openingspost stond een typo, deze heb ik aangepast. Ik rij de Mazda sinds 2012 (en dus niet sinds 2020).

Een besparing op maandelijkse kosten van €80 tot €100 zoals genoemd klinkt mij goed in de oren. Financieel is het nu krap, ik kom net rond. Een dergelijke besparing heb ik liever dan dat ik op mijn spaargeld inteer met een zelfde bedrag. Want dan is op een bepaald moment het geld op, en rij ik nog steeds in de Mazda met hoge kosten. Dan liever nu het spaargeld kwijt zijn, een voordeligere auto rijden. Daar heb ik denk ik langer plezier van.

Dank voor de tips, ik ga naar de genoemde modellen kijken!
 
M 1417450 zei:
In de openingspost stond een typo, deze heb ik aangepast. Ik rij de Mazda sinds 2012 (en dus niet sinds 2020).

Een besparing op maandelijkse kosten van €80 tot €100 zoals genoemd klinkt mij goed in de oren. Financieel is het nu krap, ik kom net rond. Een dergelijke besparing heb ik liever dan dat ik op mijn spaargeld inteer met een zelfde bedrag. Want dan is op een bepaald moment het geld op, en rij ik nog steeds in de Mazda met hoge kosten. Dan liever nu het spaargeld kwijt zijn, een voordeligere auto rijden. Daar heb ik denk ik langer plezier van.

Dank voor de tips, ik ga naar de genoemde modellen kijken!

Ik zou, als ik jou was, even bij de dealer langs gaan en informeren naar de waarde van je auto, misschien rond de 11.000 of 12.000 EUR (?)en aldaar even rondlopen in de showroom en de auto's bekijken van het formaat wat jij zoekt. Zomaar vrijblijvend informeren om een beeld te krijgen.

Groot genoeg?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m1567432144-mazda-2-1-5-skyactiv-g-gt-m-line-bj-2016.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
 
Een besparing op maandelijkse kosten van €80 tot €100 zoals genoemd klinkt mij goed in de oren.

Even voor de duidelijkheid, ik riep maar wat.
Uiteraard zelf heel erg goed narekenen hoeveel een specifieke andere auto je per maand zou gaan kosten.
Weet uiteraard niet hoe je huidige auto nu verzekerd is maar hou er rekening mee dat het verstandig is om een nieuwe auto van die zeg 15k wel all-risk te verzekeren.
 
Terug
Bovenaan