Welke (Japanse) SUV occasion

Aaron 6445326

Startmotor
Goededag,
Wij zijn op zoek naar een nieuwe gezinsauto, een redelijke ruime SUV uit jaartal 2021/2022 (ivm budget) met benzine en eventueel een (milde) hybride techniek. Wij waren naar een aantal merken aan het kijken, en wat ons het meest aantrok als uiterlijk maar ook qua betrouwbaarheid zijn de Japanse SUV's.

De volgende modellen zijn we naar aan het kijken:
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet mild hybrid
Mazda CX30 2.0 skyactiv-X
Nissan qashqai 1.3 mhev

Daarnaast (niet Japans), ook naar de Seat Ateca 1.0 tsi

Als we hier de aankomende 5-6 jaar betrouwbaar mee willen rijden, welk model is aan te raden? Ik zou zeggen dat onze meeste voorkeur ligt bij Suzuki Vitara en Mazda CX30, maar de Nissan qashqai en de Seat Ateca wel winnen qua ruimte.

Laatst bewerkt:
Honda CR-V? Vanaf bouwjaar 2019 wel een mooie verschijning.

Toyota RAV4?

Laatst bewerkt:
Qua rijden, interieurkwaliteit en ontwerp staat de CX-30 boven de concurrenten. En de beste handbak die je kunt krijgen in een gezinsauto. Mazda's vind je ook makkelijk in luxere uitvoeringen en zijn waardevast.

Honda CR-V? Vanaf bouwjaar 2019 wel een mooie verschijning.
Gelet op de andere modellen waarnaar gekeken wordt is de HR-V dan logischer. Die komt voor zover ik weet ook écht uit Japan en dat geldt ook voor de CX-30 als enige uit het rijtje in de OP genoemde modellen.

Bedankt allen. Budget is rond de 22k. Km stand wel max 80-90k, liever wat minder.

We hebben in zowel de mazda als suzuki gezeten maar nog niet erin gereden. Ik denk wat we ook maar eens een proefrit moeten maken.
Wat mijn vrouw een nadeel vindt aan de Mazda cx 30 is het kleine infotainment systeem. Daarnaast heeft de Suzuki vitara meer een 'SUV-look' dan de mazda cx30 aan de voorkant.
Hoe zit het trouwens met onderhoud/reparaties. Is mazda aanzienlijk duurder dan de suzuki daarin?

Weet iemand ook toevallig of de motor in de qashqai goed is? Ik las dat ze technologie delen met renault/dacia.

Ik vind persoonlijk dat kleine scherm juist mooi, ik vind zo'n tablet als in een Tesla of Mercedes lelijk.
Motorisch is de Qashqai goed, maar volgens sommige reviews niet heel betrouwbaar

Je hebt het over een gezinsauto...ik weet niet wat de samenstelling is maar met genoemde budget kan je ook prima een CX-5 aanschaffen. CX-30 is niet heel ruim... Misschien met iets hogere kilometerstand maar dat is geen issue bij dit blok.

De Vitara en CX-30 hebben je voorkeur voor nu geef je aan. Heb je er daadwerkelijk in gezeten? Ik kan me niet voorstellen dat iemand het interieur van de Vitara fijner vindt dan die van een CX-30. Mijn voorkeur is duidelijk: ga voor die CX-30 als de ruimte niet perse nodig hebt en kijk anders nog voor de CX-5.

Auto onderhouden bij de dealer is nooit goedkoop. Onze Mazda's zijn duurder in onderhoud dan de vorige Renault (maar die brachten wel altijd naar de universeel) maar goedkoper dan de Honda daarvoor (dealer). Suzuki geen verstand van.

Wat mijn vrouw een nadeel vindt aan de Mazda cx 30 is het kleine infotainment systeem. Daarnaast heeft de Suzuki vitara meer een 'SUV-look' dan de mazda cx30 aan de voorkant.

8,8 (tegenwoordig 10,25 inch) vs 7 inch (tegenwoordig 9 inch). Scherm van de CX-30 is dus niet kleiner.

Daarnaast heeft de Suzuki vitara meer een 'SUV-look' dan de mazda cx30 aan de voorkant.

Dat is toch niet perse een voordeel? Uit tests blijkt dat de Vitara een comfortabele auto is maar verfijning mist. Een Suzuki zal nooit op hetzelfde niveau zitten als een Mazda.

Wij rijden nu een Mazda CX5, na vele jaren Suzuki Grand Vitara. Qua onderhoudskosten waren de Suzuki’s iets goedkoper en enorm storingsvrij. Maar qua interieur en luxe is het wel ver verwijderd van wat de Mazda biedt. En na drie ton met een heel andere Mazda, heb ik dat merk qua betrouwbaarheid toch ook wel heel hoog zitten.

De Suzuki, Mazda en Nissan zijn alle drie een goede keus.
Ga er gewoon mee rijden, en kies de auto die het beste bevalt, en beste prijs kwaliteit verhouding heeft.

Ik zou zelf de Nissan Qashqai kiezen vanwege de ruimte, en erg fijne, betrouwbare, stille, krachtige, zuinige motor en automaat .

De 1.3 viercilinder motor en automaat zitten ook in mijn Renault,
in de bijna 5 jaar geen enkele storing of reparatie aan de auto gehad, fantastische motor. De onderhoudskosten liggen heel laag.
De motor zit ook in veel modellen van Mercedes, een collega van mij heeft daar meer dan 190.000 km mee gereden.

Het enige wat je een heel enkele keer hoort is dat het het kunststof thermostaat huis kan gaan lekken. De motor is 7 jaar op de markt, maar kent gewoon heel weinig problemen.

Laatst bewerkt:
Ik zou zelf voor de Mazda of de Suzuki gaan. Ik heb mijn twijfels over het voortbestaan van Nissan. Staan op de rand van het faillissement en er was recent pittig gesjoemel met de zogenaamde winstcijfers die er niet waren.

Zelf zou ik voor de CX-30 Sky X kiezen, maar ik ben bevooroordeeld omdat ik die zelf rijd (zie review als je wil). Mijn partner rijdt Suzuki en ze is daar enorm tevreden over, ook over de garage en de service. Als je zinnens bent veel de adaptieve CC te gebruiken zou ik aanraden zeker de automaat nemen of toch minstens grondig te proefrijden. En ga inderdaad voor een Luxe uitvoering.
Met 22K zal je denk ik geen 2021 / 2022 X vinden, toch in BEL niet bij een dealer. Mijn 2019 X was 23,3K vorig jaar om een idee te geven. Exacte KM stand ben ik even kwijt maar was rond de 60.000.

Succes met de zoektocht!

Over het voortbestaan van Nissan zou ik mij zeker geen zorgen maken.
Het is een groot en belangrijk autoconcern, wordt waarschijnlijk gered, en als het toch mis gaat zal het (voor weinig) worden overgenomen.

En er rijden er heel veel van rond, en veel techniek zit ook in veel andere merken en modellen, het blijft gewoon aantrekkelijk om onderdelen te blijven maken voor Nissan modellen.

Een Subaru XV zou ook haalbaar zijn, mits je ook met een auto uit 2018 / 2029 zou kunnen leven.

De XV's die in Europa zijn geleverd zijn in Japan geproduceerd.

Een CX-5 zou ik zeker ook willen aanraden, mocht je de CX-30 als (te) klein ervaren. Alleen dan zul je mogelijk wel net wat ouder uitkomen met je budget, of je moet je budget wat willen oprekken om het gewenste bouwjaar te kunnen kopen. Heb geen ervaring met de Vitara en Quashqai, maar de CX-5 is echt een fijne, solide, kwalitatief goede auto. Gaat richting premium.

Met 4 volwassenen genre 180 cm rijden past perfect hoor. MAAR : waar ik een vreselijke hekel aan heb & wat een grote ontwerpfout is, is dat je beide voorstoelen moet verstellen (voorwaarts verschuiven) om de achterbank te kunnen neerklappen.
Stoel is elektrisch verstelbaar met geheugens 1 en 2, maar echt zo vreselijk onpraktisch. Ik heb net geen 35 jaar een rijbewijs, maar dit nog bij geen enkele auto meegemaakt. Had de achterbank 2-3 cm meer naar achter gestaan was er iets minder kofferruimte maar was dit geen issue.
Nog nooit met een CX-5 gereden maar daar is dat wellicht beter geregeld.

wat een grote ontwerpfout is, is dat je beide voorstoelen moet verstellen (voorwaarts verschuiven) om de achterbank te kunnen neerklappen.

Ik kan je vertellen dat dit in de '99 Premacy en '03 Mazda3 dit ook zo is. Echt irritant en lijkt wel een typisch Mazda-kwaaltje.

Met 4 volwassenen genre 180 cm rijden past perfect hoor. MAAR : waar ik een vreselijke hekel aan heb & wat een grote ontwerpfout is, is dat je beide voorstoelen moet verstellen (voorwaarts verschuiven) om de achterbank te kunnen neerklappen.
Stoel is elektrisch verstelbaar met geheugens 1 en 2, maar echt zo vreselijk onpraktisch. Ik heb net geen 35 jaar een rijbewijs, maar dit nog bij geen enkele auto meegemaakt. Had de achterbank 2-3 cm meer naar achter gestaan was er iets minder kofferruimte maar was dit geen issue.
Nog nooit met een CX-5 gereden maar daar is dat wellicht beter geregeld.

Dit is het precies hetzelfde als bij mijn BMW X3 F25 waarbij de leuning kan niet plat kan zonder de stoelen naar voren te schuiven. Idem met de elektrisch bedienbare stoelen met 2 geheugenfuncties waar je nooit weet welke knop wat bedient . Drie knoppen waarbij eentje de instelling opslaat.

Terug
Bovenaan