Welke busjes zijn goed?

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Inmiddels bezig met de zoektocht naar een 6-persoons bus. Maar welke doe je goed aan?
Heb inmiddels de Renault trafic zowel het iets oudere model (2012) als de nieuwere (2016) bekeken, OpZich mooie auto maar wat doet die kwalitatief?
Ford transit custom ook geen verkeerde auto om te zien maar wederom zijn ze goed?
Fiat talento ook door mijn hoofd laten gaan maar wederom geen kennis van.

De Citroën jumpy valt voor ons af, te weinig ruimte voorin om comfortabel een lange rit te maken, eigenlijk te smal voor 3 personen voorin.

Ik rijd nu een vw touran dus ik begrijp dat het qua comfort enigsinds achteruit kan gaan, een bus is immers geen “luxe” auto. Vw vind ik fijn rijden maar de transporters zijn gewoon niet te betalen.

Peugeot hebben we 1 van naast huis staan maar daarmee zoveel ellende gehad dus dat merk ligt zwaar in twijfel, of die we hebben was een maandagmorgen modelletje maar zou momenteel niet onze eerste keus zijn.

De bus mag groot zijn maar wel binnen de formaten bovengenoemd, de auto word dagelijks gebruikt en oa ook voor het naar school brengen van de kids dus het formaat moet daarvoor acceptabel zijn. Gemiddeld aantal kilometers wat ik nu rijd is een 30.000 op jaarbasis.

Lang verhaal maar ik hoop dat er zo degelijk advies gegeven kan worden.

Met een 2e hands busje is vooral belangrijk of er netjes mee om is gegaan. Alles kan immers kapot.

De Trafic met 2.0 DCI diesel uit 2012 en de Trafic 1.6 DCI uit 2016 staan prima bekend. Je hoort niets van hele grote rampen. Bij eerdere Trafics met 1.9 DCI gingen de versnellingsbaklagers nog wel eens stuk, dat was een zwak punt.

Bij de Transit 2.2 diesel van ongeveer 2006 tot ongeveer 2011 gingen de motoren vaak stuk, koop ze dus uit niet te oude bouwjaren. Verder zijn ze prima, controleer ze wel goed op roest.

De Fiat Talento vanaf 2016, is gewoon een Renault Trafic, dus verder een prima keus.

ak2 zei:
Bij de Transit 2.2 diesel van ongeveer 2006 tot ongeveer 2011 gingen de motoren vaak stuk, koop ze dus uit niet te oude bouwjaren.
.... en dan meestal ook nog de opgepepte 2.2 TDCi die wat meer pk's had.
Maar dat "vaak" valt in de praktijk nog heel erg mee als je het afzet tegen de totale aantallen Transit's die er rijden, en 90% van die paar honderd stuklopers (in de EU) is te wijten geweest aan verstuiverproblemen veroorzaakt door oude/vervuilde diesel.... het probleem kwam dan ook voornamelijk voor bij campers en busjes die langdurig stil stonden.

Ik heb meerdere Transits uit die bouwjaren in m'n bedrijf gehad, en zonder uitzondering vrij probleemloos en zonder grote onkosten richting de 300.000 km gereden.

Wij hebben de afgelopen jaren rond de 25 trafics versleten, wij rijden ongeveer 8 jaar met een trafic met 15.000-25.000 km per jaar. Van de oudere modellen de 100/115 pk en tegenwoordig de 120/125 pk. Steeds de middenmotor dus. Sinds een paar jaar zijn daar ook wat transporters aan toegevoerd. De trafics hebben minder kwalen.

De 2.5 is het betrouwbaarste blok, bij de 2.0 hebben we nu 2x een turbo kapot gehad door een afgebroken koelrib van de EGR, beide keren buiten de garantie maar nog wel met relatief jonge auto's. Dit schijnt vaker te gebeuren. Met de 1.6 hebben wij nog geen problemen gehad. Het blok is stil en erg zuinig, wel mis je door het kleinere slagvolume en waarschijnlijk een lichter vliegwiel koppel onderin. Zonder gas de koppeling op laten komen is een no-go terwijl bij de 2.5 je zelfs nog een dikke aanhanger er achter kon hebben.

De robotautomaat is een ramp. Sowieso altijd de 6-bak pakken. Al hebben de nieuwere modellen volgens mij altijd een 6-bak.

Vin cent zei:
Wij hebben de afgelopen jaren rond de 25 trafics versleten, wij rijden ongeveer 8 jaar met een trafic met 15.000-25.000 km per jaar. Van de oudere modellen de 100/115 pk en tegenwoordig de 120/125 pk. Steeds de middenmotor dus. Sinds een paar jaar zijn daar ook wat transporters aan toegevoerd. De trafics hebben minder kwalen.
Met de 1.6 hebben wij nog geen problemen gehad. Het blok is stil en erg zuinig, wel mis je door het kleinere slagvolume en waarschijnlijk een lichter vliegwiel koppel onderin. Zonder gas de koppeling op laten komen is een no-go .

Van de Traffic had je van de 1.6 dacht ik ooit 4 versies (2 vermogens met 1 en 2 vermogens met 2 turbo's); welke versie(s) gebruiken jullie ?
(heb er nl. zelf ook in de komende tijd interesse in voor de zakelijke activiteiten)

We hebben die van 2016 met 115 pk en 2018 met 120 pk. Ik merk qua rijden en onderhoud geen verschillen tussen deze versies.

mbt de 2.0 waren de problemen bij de eerdere versies bedenk ik me nu. Bij de latere versies hebben we nog geen problemen gehad.

De Transit Custom is nog een "ouderwetse" bus met ladderchassis, waarbij de andere bussen allemaal een zelfdragende carrosserie hebben en dus meer op personenwagens lijken. Daardoor is het rijcomfort van die busjes over het algemeen beter en zijn ze lichter van gewicht.
De Transit Custom is zwaarder en dus duurder in de wegenbelasting, en heeft een lager laadvermogen als zal dat laatste voor een particulier minder belangrijk zijn. Ga zeker ook even ermee rijden, dan zul je het verschil merken. Misschien vind je het prima, maar het kan ook zomaar zijn dat je je toch prettiger voelt in een andere bus.

Dank jullie voor de reacties.
Ik begrijp er een beetje uit dat de Renault trafic nog geen slechte optie is dus.
De bedoeling is de bus zowel privé als zakelijk te gebruiken en zou dus op grijs kenteken gereden worden.

De zoektocht is een beetje vanaf bouwjaar 2015 dus niet een heel oudje of iets. Bedoeling is binnen nu en een klein halfjaar de geschikte bus te vinden.

Een hele stugge bus is niet de bedoeling, moet fijn rij comfort hebben anders ben ik er snel flauw van, zwaar rugpatient dus ik moet daar wel wat rekening mee houden.

Ik rijd nu een vw touran dus ik begrijp dat het qua comfort enigsinds achteruit kan gaan, een bus is immers geen “luxe” auto. Vw vind ik fijn rijden maar de transporters zijn gewoon niet te betalen.

Wat dit betreft is de nieuwe generatie Citroen Jumpy (Spacetourer), Peugeot Expert (Traveller), Toyota Proace (Verso) en de Opel Vivaro (Zafira) de beste optie.
Niks rijd beter dan dat. Ook een Transporter niet (die vind ik met 3 personen voorin ook erg smal eigenlijk, zeker niet beter dan een Automaat van de PSA drieling.)

Alhoewel ik vanwege de 2.5 PD een T5 zou ambieeren voor mij persoonlijk is de sterke nummer 2 de Proace.

Nico GTR zei:

Wat dit betreft is de nieuwe generatie Citroen Jumpy (Spacetourer), Peugeot Expert (Traveller), Toyota Proace (Verso) en de Opel Vivaro (Zafira) de beste optie.
Niks rijd beter dan dat. Ook een Transporter niet (die vind ik met 3 personen voorin ook erg smal eigenlijk, zeker niet beter dan een Automaat van de PSA drieling.)

Alhoewel ik vanwege de 2.5 PD een T5 zou ambieeren voor mij persoonlijk is de sterke nummer 2 de Proace.

Wij hebben de Citroën jumpy geprobeerd en dat was het qua ruimte niet voor ons, rijden ook gerust ritten van het noorden naar het uiterste zuiden en dan moet het voor de 2 voorin ook prettig zijn. Eentje die is nu nog maar een klein ventje maar die groeit ook natuurlijk.

Daarnaast is veel laadruimte wenselijk Ivm de honden die met regelmaat mee zijn.

Mariska 8579898 zei:
De zoektocht is een beetje vanaf bouwjaar 2015 dus niet een heel oudje of iets. Bedoeling is binnen nu en een klein halfjaar de geschikte bus te vinden.

Ik zou voor de nieuwere versie vanaf 2016 gaan, vooral vanwege het interieur en de zuinige 1.6. Wat is je budget?

Vin cent zei:
Mariska 8579898 zei:

Ik zou voor de nieuwere versie vanaf 2016 gaan, vooral vanwege het interieur en de zuinige 1.6. Wat is je budget?

Budget waar we nu ongeveer in zoeken is tot Max 15.000€ in de btw.

Meende gisteren een trafic van 2015 gezien te hebben met ook de mooiere uitstraling vandaar dat ik 2015 noemde als bouwjaar.

Ik vermoed dat er veel prijsverschil zit tussen 2015 en 2016 omdat bij zakelijk gebruik de BPM na 60 maanden ineens volledig afschrijft. Is ie een maand jonger, dan heb je nog best veel rest-BPM en is de autoprijs dus aanzienlijk hoger.

Ik vergiste me even, aangezien wij alleen Trafics hebben vanaf 2016 met een 1.6 dacht ik dat dat het introductie jaar was. Echter was dat 2015.

Ik zou ook zeker een offerte aanvragen voor het aanpassen van een gesloten bestel naar een dubbele cabine. Dan heb je veel meer keuze en kan je ook een L1 bus nemen. Daar past wel een dubbele cabine in. De dubbele cabine vanuit de fabriek is altijd een L2.

Vin cent zei:
Ik vergiste me even, aangezien wij alleen Trafics hebben vanaf 2016 met een 1.6 dacht ik dat dat het introductie jaar was. Echter was dat 2015.

Ik zou ook zeker een offerte aanvragen voor het aanpassen van een gesloten bestel naar een dubbele cabine. Dan heb je veel meer keuze en kan je ook een L1 bus nemen. Daar past wel een dubbele cabine in. De dubbele cabine vanuit de fabriek is altijd een L2.

Wij hebben laatst wel een offerte aangevraagd voor een transit custom qua ombouwen naar dubbel cabine, dat viel goed mee. Echter heeft een l2 sowieso eigenlijk wel mijn voorkeur, de honden moeten mee, dat neemt al minimaal een meter van de laadruimte en dan nog de optie om overige dingen en materialen mee te kunnen nemen dus vermoed dat ik dan al gauw in de l2 kom.

Daarnaast zit ik met de optie inruil van mijn huidige auto waardoor dat goed gepland moet worden qua aflevering nieuwe auto incl dubbel cabine en het kwijtraken van de huidige auto zodat ik wel in ons eigen vervoer kan blijven voorzien.

Om nog even de eerdere ervaringen hier te onderstrepen: Wij rijden al jaren met een flink aantal Renault Trafics, gemiddeld ongeveer 90.000 km per jaar. We gaan denk ik richting de 10 mln km ervaring met die dingen. In de basis zijn ze probleemloos, zeker op technisch vlak. De 1.9 dci was in het verleden wat minder inderdaad, maar de laatste jaren zijn ze prima. De 1.6 wil, bij heel rustig rijdende chauffeurs, structureel in stedelijk gebied wel eens wat roetfilter problemen hebben. Maar als je ook regelmatig wat snelweg rijdt, zijn er wat dat betreft ook geen zorgen. De voorlaatste generatie heeft nog wel eens wat carrosserie problemen, een voorbumper die ineens niet meer aansluit bijvoorbeeld. En de (bestuurder) stoelen gaan geen 300.000 km mee in het algemeen. Het lijkt alsof er op dat vlak hier en daar wat kosten bespaard zijn.

W212 zei:
Om nog even de eerdere ervaringen hier te onderstrepen: Wij rijden al jaren met een flink aantal Renault Trafics, gemiddeld ongeveer 90.000 km per jaar. We gaan denk ik richting de 10 mln km ervaring met die dingen. In de basis zijn ze probleemloos, zeker op technisch vlak. De 1.9 dci was in het verleden wat minder inderdaad, maar de laatste jaren zijn ze prima. De 1.6 wil, bij heel rustig rijdende chauffeurs, structureel in stedelijk gebied wel eens wat roetfilter problemen hebben. Maar als je ook regelmatig wat snelweg rijdt, zijn er wat dat betreft ook geen zorgen. De voorlaatste generatie heeft nog wel eens wat carrosserie problemen, een voorbumper die ineens niet meer aansluit bijvoorbeeld. En de (bestuurder) stoelen gaan geen 300.000 km mee in het algemeen. Het lijkt alsof er op dat vlak hier en daar wat kosten bespaard zijn.
wij rijden al jaar en dag ford transit busjes.
En wij doen ze in het algemeen pas weg bij 400 a 500k lig er beetje aan of er dure kosten aankomen.
Een collega neemt altijd een renault .
Met de fordjes is eigenlijk nooit wat aan de hand buiten normaal onderhoud en de renault van de collega halen eigenlijk nooit de 350/400 ton zonder absurde onderhoudsbedragen.
Dit is al aantal keer voorgekomen terwijl eigenlijk de fordjes na 400/500 best door kunnen, maar cosmetisch worden ze dan echt lelijk voor bij klanten.

Als ik echt een bus moet aanraden voor degelijkheid en betrouwbaarheid zou ik Ford kiezen.
Als je uiterlijk ook weg belangrijk vind dan zou je Renault kunnen overwegen, maar die zijn na lange na niet zo goed gebouwd als de fordjes is mijn ervaring. Zowel oude type 2005 modellen als de nieuwste modellen.
Van andere collega's hoor ik weer horror verhalen van de vw transporter, maarja je rijdt wel VW zeggen ze.

Ik zie een bus echt als werkwagen waarmee ik me geld moet verdienen en die mij per km het minst kost.
Hierbij kom ik toch telkens bij de “mindere mooie” fords terecht.

Goh en juist die Ford heeft me eens een keer goed in de steek gelaten.

We hadden er 2 mee naar Zweden.....0 kwamen terug naar Nederland. 2.2 TDci

Er is hier ergens inderdaad een topic over een transit waarbij de motor volkomen in puin ligt, misschien interessant dat op te zoeken?

Nico GTR zei:

Da's pech, had je net de uitzondering te pakken. :T

Er wordt gesproken over de Transit Custom, dat is dus een latere generatie.

Nico GTR zei:

dat is toevallig allebei kapot wat een slechte bussen joh.
(Sarcasme)

Ga maar eens langs plaatselijke garages en die zullen vrijwel allemaal zeggen dat ford busjes over algemeen tot de betrouwbaarste horen met hoge kmstanden.

Ik ga hier geen wellus nietus discussie starten ik praat uit eigen ervaringen.
En dat jij dan keer stil heb gestaan met een ford bus zeg mij niet zoveel.
Ik heb het over de busjes vanaf 2009/2010 tot heden.
De eerste gevallen hadden wat probleempjes .
Motor in de puin hebben wij nog nooit meegemaakt en wij rijden toch met circa 30busjes.

De eerste exemplaren hadden wat problemen met egr .
Voorbeeld de eerste van 2010 had tot 200.000 wat problemen met egr alles onder garantie geregeld en na 200.000 tot 500.000 gewoon goed gereden.

Ik zeg niet dat renault slecht is , maar uit eigen ervaringen weet ik dat collega’s vele malen meer issues hadden dan bij de Ford over algemeen.
Overigens rijdt de renault wat comfortabeler. Schakelbak van ford vind ik dan wel weer fijner.

Voor de rest is het geheel de keuze aan de topicstarter wat die wil en zoekt.

Qua betrouwbaarheid is Mercedes is jaar en dag heer en meester, daar kan geen Ford tegen op.
De nieuwe Transit is ook niet vrij van fouten, schijnen problemen te hebben met de verstuivers.

Ik begrijp opzich de keus voor een bus(je) wel maar heb je ook nagedacht over een grote 7p MPV, zoals Ford Galaxy, VW Sharan, Seat Alhambra, Mazda 5 e.t.c lijkt mij fijner rijden zeker langere afstanden

Monsieur Le Loure zei:
Qua betrouwbaarheid is Mercedes is jaar en dag heer en meester, daar kan geen Ford tegen op.
De nieuwe Transit is ook niet vrij van fouten, schijnen problemen te hebben met de verstuivers.
geen last van gehad. Mb busjes heb ik sinds de eerste vito niet meer gehad(was destijds ellende man o man) .
Hoe de hedendaagse vito’s zijn weet ik niet, maar zien er met een leuke uitrusting best knap uit.

Ik denk dat dit topic wel dicht kan. Mariska is al 11 dagen niet meer geïnteresseerd.

Terug
Bovenaan