Welke benzine moet er met de komst van E10 in mijn auto?

A

Anoniem

Guest
Met de verplichte invoer van E10 benzine (90% benzine + 10% bio-ethanol) op komst vroeg ik mij af wat iedereen met een oude(re) auto straks moet tanken. Niet iedereen heeft een auto van na bouwjaar 2000. Welke benzine is straks nog geschikt voor de oudere auto's?

Check op deze site of je auto geschikt is voor E10.

https://www.e10check.nl

Enzo Ferrari zei:
Check op deze site of je auto geschikt is voor E10.

https://www.e10check.nl

Deze site is mij bekend, maar kent het kenteken van één van mijn auto's niet. Bovendien geeft de site geen antwoord op mijn vraag uit de openingspost.

haarr zei:
Als je auto niet geschikt is voor E10 moet je E5 tanken.

Blijft deze benzine dan wel beschikbaar? Er moet toch juist overgeschakeld worden naar E10? En welke benzine is B5? Zijn dat de premiums?

Euro 95 = E5
Euro 98 = Super/Super plus
Euro 95 + 10% bio ethanol = E10

Diesel = B7

ik ben bang dat er in de toekomst veel autos met verrotte of verstopt leidingen naar de sloop gaan.

maar zolang je kan probeer e5 of nog super 98 te tanken.

Het wordt alleen maar onduidelijker met al jullie opmerkingen.

Op dit moment tank ik met mijn auto uit 1993 euro 95 benzine. Dat is de ene keer bij een merkloze pomp, de andere keer gooi ik er Shell V-power euro 95 in. Is maar net waar ik langs kom.

E10 benzine kan niet in deze auto, dus ben ik straks genoodzaakt om euro 95 te blijven tanken. Dat mag echter niet meer verkocht worden vanwege het milieu en euro 95 wordt daarom ook vervangen door E5 (95% benzine (euro 95) + 5% bij-ethanol). Overschakelen naar E5 kan dus ook niet.

@Bertplezier: Bio ethanol wordt al jaren door de normale Euro 95 bijgemengd. Lees het 'besluit biobrandstoffen wegverkeer 2007' er maar eens op na. Vanaf 2007 is het percentage bijmengen bio ethanol begonnen op 2 procent. Sindsdien is die jaarlijks met 0,5 procent omhoog gegaan, tot de 5 procent die we nu kennen.

BertPleizier zei:

Op dit moment tank ik met mijn auto uit 1993 euro 95 benzine. Dat is de ene keer bij een merkloze pomp, de andere keer gooi ik er Shell V-power euro 95 in. Is maar net waar ik langs kom.

E10 benzine kan niet in deze auto, dus ben ik straks genoodzaakt om euro 95 te blijven tanken. Dat mag echter niet meer verkocht worden vanwege het milieu en euro 95 wordt daarom ook vervangen door E5 (95% benzine (euro 95) + 5% bij-ethanol). Overschakelen naar E5 kan dus ook niet.

Waarom niet? Dat tank je nu ook.

De éne oude auto kan er wel tegen, de andere niet... bij twijfel gewoon Euro 98 gaan tanken en ver weg blijven bij die ethanoltroep.

Er zijn bepaalde rubbersoorten die niet ethanolbestendig zijn, deze rubbersoorten zijn in het verleden echter wel gebruikt als o.a. pakkingen, benzineslang, afdichtingen in carburateur, membraam in de benzinepomp, vlotter-onderdelen in de tank enzovoorts.... en het kan best zijn dat de fabrikant al wel ethanolbestendig materiaal gebruikt heeft (eind jaren '80 werd hier al aardig rekening mee gehouden), maar als dit bij een reparatie een keer vervangen is door goedkope aftermarket onderdelen is het al de vraag of dat ook wel ethanolbestendig is. (niet ethanolbestendige slangetjes worden nog steeds volop geleverd als benzineslang:eek:)
Verder zijn bepaalde metaalsoorten bij ethanolgebruik een stuk gevoeliger voor corrosie en heeft ethanol de nare eigenschap om te vergummen bij veroudering... dit speelt echter pas bij de troetelauto's die veel in staling staan en weinig gebruikt worden, met een daily driver zal je daar niet zo gauw last mee krijgen.

Wil je dat ethanolprobleem definitief oplossen voor je geliefde young-/oldtimer (en daarmee je auto ook gelijk wat brandveiliger maken) vervang dan de gehele benzinemeuk maar voor single lpg, daarmee ben je gelijk van alle ethanol-ellende af.
Ik heb na diverse benzine(ethanol)problemen mijn Jeep Wagoneer ook volledig omgebouwd naar single lpg: na 3 jaren van uiteenlopende benzine-ellende rijdt die weer probleemloos en als de brandweer. (en bijkomend voordeel is dat ik nu na het tanken ook nog voldoende budget over houd om lekker uit eten te gaan:D)
Gas en diesel is om op te rijden, elektriciteit is om op te koken, en benzine kun je nog gebruiken om je kwasten mee schoon te maken.;)

Ik heb ook een auto van voor 2000. En dan nog, zeg het maar als er wat kapot gaat of gaat lekken, is het de ethanol of gewoon ouderdom? In je waardevolle oldtimer kan je Euro98 gooien. Dat wordt straks de echte premium ipv de nep premiums.

Ik woon in Finland, en hier rijden we al sinds 2011 op E95 met 10% Ethanol. De auto's zijn hier over het algemeen gemiddeld wat ouder dan in Nederland (12 jaar oud gemiddeld dacht ik) en ik heb nog niemand gehoord over de langdurige negatieve effecten van E10.
Zelfs als je auto er niet op gebouwd is, is het echt niet zo dat je na 1 tank E10 opeens alles in de soep draait ofzo, daar gaat echt wel een paar jaar overheen voordat er schade onstaat. Jouw auto van vóór 2000 komt met wat geluk nog een 2/3 keer door de APK zonder grote kosten en gaat dan toch naar de eeuwige jachtvelden, ruim voordat de E10 daar enig effect op zal hebben.

En anders voor de zekerheid gewoon E98 tanken, kost wat meer maar als het goed is rij je ook wat verder op een liter brandstof.

Volgens mij maakt een aantal mensen het probleem veel groter als het is.
Heb je een oude auto waarbij je twijfel hebt, dan tank je gewoon euro98 (E5) en je hebt geen probleem, behalve dat het iets duurder is.
Maar voor de veelgenoemde oldtimers lijkt mij dit niet zo bezwaarlijk, die rijden toch niet zo grote afstanden per jaar.
En mensen die problemen hebben met 5% ethanol weten waarschijnlijk niet dat dit al jaren zo is en nu het in de publiciteit komt is er opeens een probleem.

ScaniaV8 zei:
Maar voor de veelgenoemde oldtimers lijkt mij dit niet zo bezwaarlijk, die rijden toch niet zo grote afstanden per jaar.
Een deel van de problemen met ethanol doen zich juist voor door stilstand.

Gewoon benzine of dat nu E10 is of E7 of E5........ik rijd nu al 10.000 km consequent op E10 (wel de duitse variant, die Nederlandse blue xxxx troep werkt niet) en heb nog geen problemen gehad.

Merk er nog niks aan. Wel even opletten dat je brandstofpomp het kan hebben, leidingen zijn goedkoop te vervangen, koppelingen hergebruiken, leiding is maar een paar euro per strekkende meter. Dus als die gaan gewoon ff nieuw laten monteren en klaar.

Als de auto veel stilstaat en je dus niet 1 tank in een week of 2 wegrijd kun je beter overwegen om 98 te gaan tanken zoals BP ultimate of iets vergelijkbaars. Ethanol trekt water aan, wat in combinatie met een auto die niet veel rijd een vervelende eigenschap is, maar voordeel is dan ook dat de volgende auto een EV kan zijn.

Nico GTR zei:
Gewoon benzine of dat nu E10 is of E7 of E5........ik rijd nu al 10.000 km consequent op E10 (wel de duitse variant, die Nederlandse blue xxxx troep werkt niet) en heb nog geen problemen gehad.

Ik heb nog geen problemen met Blue One 95 gehad. Geen merkbare verschil in verbruik of andere problemen.

BertPleizier zei:

Het is gewoon een slimme zet van de overheden om mensen uit hun oudere auto's te krijgen. Want immers, als alles E5 heet dadelijk zonder verdere aanduidingen of het 95 of 98 is, dan weet je gewoon niet meer wat je tankt. Kortom, de verwarrign is dan compleet en doel bereikt. Fijn Brussel!

E5, E10 B7 etc zijn alleen toevoegingen aan het label, geen vervanging.

RaceChinees zei:
Nico GTR zei:

Ik heb nog geen problemen met Blue One 95 gehad. Geen merkbare verschil in verbruik of andere problemen.

Die van mij pingelt er dan lustig op los. Of althans, de ECU regelt merkbaar terug in het middengebied. (via een logje even gecontroleerd of dat inderdaad het geval was) en das gewoon heel erg vervelend!

Qua verbruik merk je het uiteraard wel, maar ach wakker liggen van die 2,5% meerverbruik doe ik ook niet.

@ Foie Gras:
Mijn excuses.

@ Muddy Bandit:
Ik wil geen LPG in mijn auto.

@ boyofwax:
Zo lust ik er nog wel een paar. Bovendien kan ik met het stellen van de vraag “was het de bio-ethanol in de benzine of gewoon ouderdom van de auto?” de eventuele reparatie als gevolg bio-ethanol gebruik niet betalen.

@ Zadelsnuiver:
E95 met 10% bio-ethanol? Moet dat niet 5% bio-ethanol zijn of E10? Anders kom ik uit op 105%.

Verder vind ik je denkwijze over het gebruik van een oudere auto opmerkelijk. Ik houd mijn oudere auto niet aan om er nog maar 2 of 3 jaar mee te rijden. Ik gebruik ‘m nauwelijks nog (voor dagelijks gebruik heb ik een andere). Dat wil niet zeggen dat ik er dan maar E10 in gooi. Als je iets wilt aanhouden moet je er juist zuinig op zijn en niet zomaar E10 tanken als je de gevolgen niet weet.

@ Nico GTR:
De problemen schijnen ook pas na een tijdje tot uiting te komen. 10.000 Km is dan nog niet heel veel. Zeker niet als je veel km’s maakt in een korte periode.

Verder mis ik naast de brandstofpomp (en hoe weet ik of die E10 kan verdragen? Je kunt het wel schrijven maar hoe kom je er achter?) en brandstofleiding van een paar euro nog de injectoren, enz. Die zijn iets prijziger maar die noem je niet.

@ RaceChinees:
En hoe veel jaar en hoe veel km tank je dit al?

@ - Quatrelle -:
Dat idee heb ik dus ook.

@ Vin_cent:
Ik zou de discussie even blijven volgen. Volgens mij snap je het niet: juist de toevoeging (bio-ethanol) aan de benzine maakt dat sommige auto’s er niet geschikt voor zijn.

Een injector heeft geen rubberen onderdelen inwendig? Dus ik zie niet in hoe je die met E10 om zeep wil helpen......

Verder kom je met een snelle google zoektocht erop uit dat jouw 2.0 16V motor een Marwal brandstofpomp heeft.

Kies maar uit.

Als we dan verder zoeken op dit type komen we erachter dat er meerdere opties zijn.

BOSCH
0 986 580 138, ( 0986580138 )
CITROËN/PEUGEOT
1525 CT, ( 1525CT ), 96 470 826 80, ( 9647082680 ), 96 872 184 80, ( 9687218480 )
MAGNETI MARELLI
519730309900, ( 519730309900 )
MARWAL
73 030 00, ( 7303000 )
PIERBURG
7.00468.73.0, ( 700468730 )
VALEO
347024, ( 347024 )

Zo komen we erachter dat er een output is van 3,5 bar. Maar ook dat deze ook is gemonteerd op de 206 RC....een auto die op papier tegen ethanol kan. Wat uiteindelijk belangrijk is is het volgende zinnetje.....wat we vinden in dit document van Bosch:klik

Pagina 2009, "Bosch cannot guarantee the performance characteristics or specifiations of these feul pumps if they are used with alcohol based feuls or feul additives that are corrosive."

Nogmaals, Ethanol trekt in zekere zin water aan, maar maakt ook schoon, dus in mijn geval durf ik het echt wel te tanken, als de brandstofpomp gaat....nou ja, stel dat die morgen gaat, 247.000 km oud, 17 jaar.....is dan de E10 de schuldige of gewoon leeftijd en gebruik?

TS zei:
Ik gebruik ‘m nauwelijks nog (voor dagelijks gebruik heb ik een andere).

Maar als dit de hoofdzaak is.....BP ultimate 98 is jouw keuze vanaf nu. (y)

BertPleizier zei:
@ Muddy Bandit:
Ik wil geen LPG in mijn auto.

Kan ik wel begrijpen... ik ook liever niet, want als het aan mij ligt houd ik m'n oldtimers ook het liefst zo origineel mogelijk.

Maar ik wil ook graag zorgeloos kunnen rijden met mijn '71 Jeep Wagoneer, en als de praktijk mij in enkele jaren een hoop uiteenlopende brandstofgerelateerde problemen (en onkosten) geeft ben je echt wel een keer klaar met al die dure zogenaamd ethanolbestendig gemaakte vervangings- en revisieonderdelen.
Een lekkende (nieuw gemonteerde en ethanolbestendige) brandstofpomp heeft mij al bijna forse motorschade gegeven door verschraling van de motorolie (membraam was gewoon opgelost), en een gereviseerde carburateur gooide een jaartje later vrolijk de benzine over de hete motor dankzij een aangetaste vlotter die niet meer afsloot...
Er hangt nu een als reservewiel gecamoufleerde 95L ringtank onder de auto, de vuldop voor de benzinetank is omgebouwd tot afsluitdop voor de lpg-vulnippel, de verdamper is weggewerkt onder/achter de kachelunit en de mixer met kleppenplaat zit verstopt onder het luchtfilter waar vroeger de carburateur zat... alles is netjes weggewerkt dus, het enigste wat mij nog opvalt is de dikke gasslang naar de mixer en dat ik al weer 3 jaren probleemloos rijdt.
Als het niet meer kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.;)

Nico GTR zei:

Ik werd zelf even verrast door de nieuwe brandstof stickers op de pompen van de Shell bij mij in het dorp

Zowel de Eurosave 95 als de Vpower 98 waren voorzien van de E5 brandstof sticker.
Ik was er altijd vanuit gegaan dat de Vpower 98 geen ethanol bevatte.

Ik vraag me nu af of de BP ultimate 98 dan wel ethanolvrij is ...

Blackadder the 5th zei:

Recent een boeren-pummel test uitgevoerd op Shell 95 en BP 98:

- 2 afsluitbare glazen met ieder een gelijke bekende hoeveelheid benzine
- voeg hierbij een redelijke hoeveelheid water toe
- mengels schudden en een dag laten staan

Bij de Shell brandstof zie je 3 duidelijke lagen van bodem naar boven: water, ethanol, benzine.
De benzine kan je vervolgens afgieten en afmeten, het "verlies" is het ethanol dat zich aan het water heeft gehecht en is neergedaald.

Bij BP heb ik een heel dun laagje ethanol kunnen waarnemen maar te weinig om het te kunnen meten. Het is dus in ieder geval ethanol-arm.

Je zou deze methode ook kunnen gebruiken om de brandstof te filteren van ethanol. Mijn grasmaaier liep er prima op maar je moet er eigenlijk een beetje octaan-booster aan toevoegen aangezien het octaangetal is veranderd na het filteren.

Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:

Ik werd zelf even verrast door de nieuwe brandstof stickers op de pompen van de Shell bij mij in het dorp

Zowel de Eurosave 95 als de Vpower 98 waren voorzien van de E5 brandstof sticker.
Ik was er altijd vanuit gegaan dat de Vpower 98 geen ethanol bevatte.

Ik heb al E5 stickers gespot bij Shell V-Power en BP Ulitmate 98, volgens de info die ik van BP heb gekregen betekend een sticker met E5 of E10 niet dat er 5 of 10 % Ethanol in zit maar dat er Ethanol in kan zitten.

lol Gas en diesel is om op te rijden, elektriciteit is om op te koken, en benzine kun je nog gebruiken om je kwasten mee schoon te maken.winking smiley

Je kan ook zeggen, diesel is voor een tractor, gas om mee te koken, elektriciteit voor het licht en benzine om mee te rijden........:)

Dat was eind vorige eeuw nog zo, maar die richtlijnen zijn in de laatste 20 jaar aardig verzet dankzij de modernisering.;)

ricardo zei:
Ik heb al E5 stickers gespot bij Shell V-Power en BP Ulitmate 98, volgens de info die ik van BP heb gekregen betekend een sticker met E5 of E10 niet dat er 5 of 10 % Ethanol in zit maar dat er Ethanol in kan zitten.

Ik heb contact gehad met een voorlichter van Shell en die verklaarde dat in V-Power helemaal geen ethanol zit.

Zie ook: Shell brandstoffen

Onderaan die pagina staat:
Shell V-Power - E5 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)

Groeten.

Alles is ouderwets! Tijd voor de elektrische doorbraak! (y)

En houd op met miepen over E10, als je het niet wilt moet je 98 tanken en anders gooi het er gewoon in! Tenzij je echt nog een carburateur hebt dan moet je verplicht V-power tanken.

Gewoon 98 tanken, dan zit je veilig.

Die E10 rommel gaat echt niet in mijn ST.

Op alcohol rijden behoort in Brazilië.

Intussen heb ik bericht gekregen van Esso. Zij hebben ook nog een benzine zonder ethanol: Esso Synergy Supreme+

Ons premium product Esso Synergy Supreme+ is nu verkrijgbaar met 98 octaan in het hele land en het blijft vrij van ethanolmenging.

Dus als je benzine zonder ethanol wilt tanken:

Shell V-Power
Esso Synergy Supreme+ 98

Verkrijgbaarheid en prijzen vergelijken: https://directlease.nl/tankservice/

K1D2 zei:
Gewoon 98 tanken, dan zit je veilig.

Die E10 rommel gaat echt niet in mijn ST.

Op alcohol rijden behoort in Brazilië.

En in Rusland, alleen heet het de tank daar maag, en is de lever de katalysator.

Ik zou gewoon E5 tanken als het beschikbaar is... maja dat is het leuke aan Nederland, alles wordt burgers door hun strot geduwd :( In Duitsland heb je nog steeds de keuze tussen Euro 95 E5 of Euro 95 E10, waarbij de E10 natuurlijk wel goedkoper is. Maar daar heb je niet zoveel aan, als je auto het niet goed kan verdragen.

Euro95 E5 is niet verboden hoor, de branche ziet er echter geen markt in omdat een deel van de pompen verplicht E10 moet zijn. Ik tank sindsdien altijd euro 98, met welke auto dan ook.

Zunigrijje zei:
Ik zou gewoon E5 tanken als het beschikbaar is... maja dat is het leuke aan Nederland, alles wordt burgers door hun strot geduwd :(

Door wie dan? Iedere pomp mag het verkopen maar velen kiezen ervoor om het niet te doen. Als er genoeg verkocht zou kunnen worden zullen ze het ongetwijfeld aanbieden, maar als de vraag te klein is ga je dat als ondernemen natuurlijk niet doen. Dan gebruik je de schaarse ruimte liever voor iets waar je meer van verkoopt.

Bijna iedere auto kan tegen E10 en mijn auto reed in ieder geval niet beter of zuiniger op E5.

De generatie VW Fox die nieuw in NL verkocht is, die zijn gefabriceerd in Brazilië, een land waar ze al veel langer ethanol in benzine mengen en zelfs hogere percentages: zou mij verbazen als de Fox er niet tegen bestand is.

R Wolters zei:
Zunigrijje zei:
Ik zou gewoon E5 tanken als het beschikbaar is... maja dat is het leuke aan Nederland, alles wordt burgers door hun strot geduwd :(

Door wie dan? Iedere pomp mag het verkopen maar velen kiezen ervoor om het niet te doen. Als er genoeg verkocht zou kunnen worden zullen ze het ongetwijfeld aanbieden, maar als de vraag te klein is ga je dat als ondernemen natuurlijk niet doen. Dan gebruik je de schaarse ruimte liever voor iets waar je meer van verkoopt.

Ik denk dat veel pompstations er de ruimte in de grond, qua opslagtanks, niet voor hebben.
Ik ken één pomp in mijn regio die het (een tijd terug) wél aanbood, EURO 95 E5, maar tegen een hogere prijs (logisch, want minder lucratief tegenwoordig), zodanig dat ik voor een cent of wat meer iets verderop EURO 98 E5 kon tanken. Tja, dan schiet het, in mijn ogen, niet op.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoe zit het trouwens met de ethanol gehalte van EURO 98 E5 bij o.a. BP? Ik heb hier eens gelezen dat deze Ultimate Fuel geheel vrij van bio dopes bijmenging zou zijn.
Is dat werkelijk zo? Zo ja, waarom wordt het dan op de pomp als E5 verkocht? Dat zou dan E0 moeten zijn, toch?
Ik heb het de voorlaatste keer eens getankt, vandaar mijn vraag.

Volgens mij is men verplicht die E5 te vermelden, maar zit er in de BP Ultimate vooralsnog weinig bijgemengd. Jammer genoeg is 't wachten op de dag dat dit wel gaat gebeuren en dat zullen ze vast niet groots aankondigen...

Durashift zei:
Hoe zit het trouwens met de ethanol gehalte van EURO 98 E5 bij o.a. BP? Ik heb hier eens gelezen dat deze Ultimate Fuel geheel vrij van bio dopes bijmenging zou zijn.
Is dat werkelijk zo? Zo ja, waarom wordt het dan op de pomp als E5 verkocht? Dat zou dan E0 moeten zijn, toch?

Euro-98 van Avia is ook volledig vrij van ethanol althans dat beweert Avia zelf.

Durashift zei:

E5 zegt “tot maximaal 5% bijgemengd.” Nul % valt daar ook onder. Er is voor gekozen om E0 niet te hanteren als aanduiding. Voor mijn ‘86er Ford LTD tank ik Ultimate of V-power om zo in ieder geval zo min mogelijk ethanol te tanken. Overigens levert organisatie TanQyou benzine met 102 octaan waar volgens hun eigen info helemaal geen ethanol in zit. Als m’n auto weer uit z’n oldtimergevangenis is na 1 maart ga ik daar eens tanken.

^^^ klopt, E10 is ook 'tot maximaal 10% bijgemengd'.. Kortom, ook een Euro 95 E10 brandstof kán (mag) voor minder dan 5% ethanol bevatten.. al zal dat niet gauw voorkomen, denk ik dan.

Terug
Bovenaan