Welke banden zouden jullie kiezen? Beste op droog/nat? Zuinigst/slijtvast?

Welke banden voor de Lexus CT in 17 inch?


  • Totaal aantal stemmers
    54
  • Opiniepeiling gesloten .

MoodyBlues

Wegverkenner
De achterbanden van mijn Lexus CT zijn zo goed als aan vervanging toe en nu ben ik al een tijdje op zoek naar wat de beste keuze zou kunnen zijn. Ik heb hiervoor de Autoweek vergelijker, ANWB/ADAC en Tyrereviews.co.uk geraadpleegd en zowel de tests als gebruikerservaringen gelezen. Toch twijfel ik nog wat de beste keuze is.

Allereerst wat ik er nu onder heb liggen (in 215/45 R17):
voor: Michelin Primacy 3, ca. 6,5mm nu
achter: Yokohama C.Drive 2, ca. 2,5-3mm nu

De CT heb ik sinds augustus, heb er 13.000 km mee gereden en ken hem dus redelijk goed. Ik merk duidelijk dat de Yokohama's achter harder zijn (sportiever) en meer geluid produceren, met name over richels (denk aan de snelwegovergangen/krakelingen) hoor je dat verschil goed. Ik kan het misschien nog wel het beste omschrijven als eerst voor een doffe plof en vervolgens achter een schelle pats. :p

Anyway, mijn vorige auto (Prius) werd ooit geleverd met Yokohama's, daar heb ik vervolgens Michelin Energy Savers rondom onder laten leggen (16 inch overigens) en die gingen belachelijk lang mee (voor 70.000 km en achter in ieder geval 90.000 km, daarna de auto ingeruild) maar waren bij nat weer niet de beste en bij het plots in staand water rijden voelde je het voor enigszins zoeken naar de richting en grip voor een split seconde. Toen voor aan vervanging toe was heb ze vervangen voor Goodyear EfficientGrip Performance. Ook met de wetenschap dat ik er niet langer dan een jaar nog op zou rijden, koos ik niet voor Michelin, scheelde namelijk toch een paar tientjes. Hoe dan ook, de Goodyears waren in nat weer duidelijk beter, maar voelde overal wel zachter en dus minder zeker aan in een rechte lijn.

Kortom: voor de Lexus CT overweeg ik in principe 2 banden:
Michelin Primacy 3
Goodyear EfficientGrip Performance

Als ik de tests/ervaringen mag geloven, is de Michelin beter op droog en slijtvaster (dat laatste geloof ik gelijk) en de Goodyear beter op nat en zuiniger.

Nu vind ik slijtvastheid belangrijk en prestaties op nat net zo. In die zin dat ik geloof dat bij deze Premium merken (en andere ook) het op droog sowieso wel goed zit, ook al zitten er verschillen in natuurlijk. Het grootste risico loop je in mijn ogen op nat wegdek (als we sneeuw even vergeten, voor die 3 dagen per jaar) en dat heb je best vaak in Nederland.

Daarom ging mijn keuze eigenlijk naar de Michelin vanwege de slijtvastheid en omdat die op droog vaak als beste uit de test komt en op nat ook in de top 5. Tot ik zag dat het qua prijs wel veel scheelt als je tenminste niet bij Profile of Euromaster koopt, bij de goedkopere, maar bekende online zaken ben je met de Goodyear zo € 20 per band goedkoper uit dan de Michelin. Op een bedrag van € 100/120 is dat dus zo'n 20% en ik geloof niet dat de Michelin dat qua slijtvastheid terugwint. Toch twijfel ik, daarom de vraag: wat zouden jullie kiezen?

Nog een laatste opmerking: ik merk dat de Lexus CT op 17 inch vrij hard is en dus mogen de banden wel comfortabeler/zachter zijn, maar niet als dit ten koste gaat van zoekerig/zweverig gedrag op de snelweg. Toyota/Lexus staat er al niet bekend om om koersvast te zijn, als je dat vergelijkt met een Audi A3 bijvoorbeeld, waar je op een goed stuk snelweg het stuur honderden meters lang los kan laten en rechtuit blijft gaan. Dat gaat in de CT al vele malen beter dan in de Prius, maar corrigeren blijft aan de orde. Dat wil ik dus niet nog erger hebben dan het al is.
 
MoodyBlues zei:
Toyota/Lexus staat er al niet bekend om om koersvast te zijn, als je dat vergelijkt met een Audi A3 bijvoorbeeld, waar je op een goed stuk snelweg het stuur honderden meters lang los kan laten en rechtuit blijft gaan.

Dit wist ik niet. Het lijkt me echt meer aan het type auto liggen, aandrijving, uitlijning.

Ik had ooit Michelin's Primacy HP's, weet niet of ze die nog maken, érg goeie slijtvastheid, maar weer geen topper qua grip. Yokohama's leken ook wat luidruchtig, maar dat waren weer OEM banden waarvan ik het type niet meer weet.

Ik rijd nu al tijden op de veel goedkopere Toyo Proxes zomerband; een stuk minder slijtvast, maar súper grip op droog, nat, en zelfs nu in de winter voel ik me niet gehandicapt; ws. omdat zachter en V profiel welke de tractie wat bevorderdt in prut of sneeuw.
 
jemig, heel verhaal om 2 topbanden.
Ik heb de Michelins gekozen, vanwege de slijtvastheid.
En met goed zoekwerk kan je aardig wat euro's besparen.

En je hebt geen kwik-fit of euromaster nodig om nieuwe banden onder je auto te krijgen.
Zelf bestel ik online en ga ik naar een bandenman in de buurt die voor 10 euro monteert en balanceert (per lichtmetalen velg)
 
Hotdog zei:
En je hebt geen kwik-fit of euromaster nodig om nieuwe banden onder je auto te krijgen.

Zéker niet idd. Misschien waren ze vroeger cheap, maar het kan online idd goedkoper en veel meer keuze (y)
 
Ben van beide merken geen fan; Michelin is de gevraagde prijs niet waard en Goodyear is op zich oké maar Goodyears hebben nog wel eens last van stavlakken. Heeft Hankook niets dat je aanstaat, Ventus Prime 3 bijv?
 
Onder onze Alfa zijn sinds 2016 de Goodyears EGP gemonteerd en daarvoor de Michelin Premacy 3.
Bij een volgende vervanging neem ik toch weer de Michelins vanwege betere grip en voelen comfortabeler aan .
De grip op nat wegdek maakt niet zoveel uit bij normale snelheden.

Inderdaad is kopen via internet goedkoper, maar ik doe dat alleen nog maar voor banden van onze 3 aanhangers.
Op de recente aanschaf van 4 Bridgestones HT 684 205/80R16 ( pick-up banden met 110/108 draagvermogen) kostte online € 115 plus montage/ventiel/balanceren voor € 15 bij een montagebedrijf op lichtmetaal is € 130 all in.
Na 50 km weer terug om opnieuw voorbanden te balanceren ( gratis en door andere monteur uitgevoerd).
Na 150 km maar naar mijn vaste bandenspecialist gegaan om de nog steeds aanwezige onbalans er uit te halen.
De bandenmonteur keek en riep direct " wat is hier gebeurd " : het montagebedrijf had meer dan 65 gram lood geplakt, dus dat zag er niet uit.

Na balanceren op het peperdure balanceer apparaat ( daar koop je een BMW voor van ruim € 60.000 ) , was probleem opgelost met 15 gram lood op de goede plaats(en) en weer € 12,50 bij mij voordeelaankoop opgeteld , geeft € 142,50.
Volgende keer direct weer naar mijn vaste bandenspecialist, want deze levert gemonteerd /gebalanceerd deze banden voor € 145 all in.

Het verschil voor mij zit in de deskundigheid van de monteur en de kwaliteit van de apparatuur en mij moeder zei al "goedkoop is duurkoop" !
Natuurlijk hebben anderen misschien ook beter ervaringen, maar ik ben er klaar mee.
 
Dat heeft alleen niets met wel/niet online aankopen te maken maar met de deskundigheid van degene die monteert.
 
Omdat er maar 2 keuzes zijn maar voor de Goodyear gekozen.
De Michelin is veel te duur voor wat je krijgt.
En in de miezerig weer is de Michelin rond uit waardeloos. De Goodyear is ook nog eens goedkoper dan de Michelin en de levensduur is gelijk.

Zelf zou ik voor de Bridgestone gaan.
 
@R.W
En dat schreef ik dus ook inderdaad in de laatste alinea, maar ook weer niet helemaal los van elkaar in het gegeven voorbeeld.
Exemplarisch ......of niet : dat is de vraag.
 
Fryfrysk zei:
@R.W
En dat schreef ik dus ook inderdaad in de laatste alinea, maar ook weer niet helemaal los van elkaar in het gegeven voorbeeld.
Exemplarisch ......of niet : dat is de vraag.

Nee hoor, het staat gewoon volledig los van elkaar. Niet iedereen heeft een Hunter staan en niet iedereen heeft dat nodig. Staat echter los van het leveren van banden.
 
Dank voor alle reacties! Gisteren was het nog 4-0 voor de Goodyear en vandaag ineens 8-7. Kortom: het lijkt lood om oud ijzer tussen deze 2 keuzes. Een enkeling geeft de voorkeur voor een ander merk, prima natuurlijk en ik ben ook zeker niet gebonden aan deze twee, maar voor mij kwamen deze er op papier toch het beste uit.

Ik moet wel zeggen: een aantal opmerkingen over goedkope(re) alternatieven, vind ik met mijn beperkte kennis toch altijd een (beperkt?) risico. Ze komen namelijk ondanks de lagere prijs wel consequent minder goed uit de bus. Daarmee bedoel ik niet "slecht" natuurlijk, maar "minder goed". Kwaliteit (of beter: veiligheid) staat voor mij echt verreweg bovenaan. Tuurlijk, als het om € 200 per band i.p.v. € 100 zou gaan, wordt het een ander verhaal, maar het gaat om tientjes.

Op basis van 2 reactie's kies ik toch de Michelin's. Ook omdat ik dan rondom 4 dezelfde heb liggen, ik weet dat het alleen op dezelfde as ook dezelfde banden met vergelijkbaar slijtageniveau moeten zijn, maar toch.

Ik weet dat ik zeker niet bij een Kwik-fit of Profile hoef te zijn, maar de Lexus dealer was mij veel te duur. Die vragen maar liefst € 180 per band voor de Michelin Primacy 3, incl. monteren en balanceren. En de verkoper van Lexus Amsterdam probeerde mij ook nog op het hart te drukken dat uitlijnen toch écht nodig is. Nou sorry hoor, de Yokohama's op bijna 2,5mm zijn zeer netjes en gelijkmatig gesleten, geen cupping, geen enkel probleem dus. Dat zou ook nog eens € 80 kosten, wat bij de bandenboeren zo'n € 55 is. Ik zweer voor mijn onderhoud van voorheen de Toyota Prius (en nu ook nog onze 2e auto, een Aygo) en nu de Lexus CT wel bij de dealer, maar zo'n prijsverschil is niet goed te praten. € 360 voor 2 banden, waar het online vanaf pakweg € 220 mogelijk is. Ik ga nog eens kijken of de Toyota dealer een leukere prijs vraagt, want ik wil wel dat het balanceren gelijk goed gebeurt, maar anders ga ik gewoon voor de goedkoopste online en kies ik een lokale bandenboer uit om te monteren/balanceren.

Nogmaals bedankt allemaal!
 
Terug
Bovenaan