MoodyBlues
Wegverkenner
De achterbanden van mijn Lexus CT zijn zo goed als aan vervanging toe en nu ben ik al een tijdje op zoek naar wat de beste keuze zou kunnen zijn. Ik heb hiervoor de Autoweek vergelijker, ANWB/ADAC en Tyrereviews.co.uk geraadpleegd en zowel de tests als gebruikerservaringen gelezen. Toch twijfel ik nog wat de beste keuze is.
Allereerst wat ik er nu onder heb liggen (in 215/45 R17):
voor: Michelin Primacy 3, ca. 6,5mm nu
achter: Yokohama C.Drive 2, ca. 2,5-3mm nu
De CT heb ik sinds augustus, heb er 13.000 km mee gereden en ken hem dus redelijk goed. Ik merk duidelijk dat de Yokohama's achter harder zijn (sportiever) en meer geluid produceren, met name over richels (denk aan de snelwegovergangen/krakelingen) hoor je dat verschil goed. Ik kan het misschien nog wel het beste omschrijven als eerst voor een doffe plof en vervolgens achter een schelle pats.
Anyway, mijn vorige auto (Prius) werd ooit geleverd met Yokohama's, daar heb ik vervolgens Michelin Energy Savers rondom onder laten leggen (16 inch overigens) en die gingen belachelijk lang mee (voor 70.000 km en achter in ieder geval 90.000 km, daarna de auto ingeruild) maar waren bij nat weer niet de beste en bij het plots in staand water rijden voelde je het voor enigszins zoeken naar de richting en grip voor een split seconde. Toen voor aan vervanging toe was heb ze vervangen voor Goodyear EfficientGrip Performance. Ook met de wetenschap dat ik er niet langer dan een jaar nog op zou rijden, koos ik niet voor Michelin, scheelde namelijk toch een paar tientjes. Hoe dan ook, de Goodyears waren in nat weer duidelijk beter, maar voelde overal wel zachter en dus minder zeker aan in een rechte lijn.
Kortom: voor de Lexus CT overweeg ik in principe 2 banden:
Michelin Primacy 3
Goodyear EfficientGrip Performance
Als ik de tests/ervaringen mag geloven, is de Michelin beter op droog en slijtvaster (dat laatste geloof ik gelijk) en de Goodyear beter op nat en zuiniger.
Nu vind ik slijtvastheid belangrijk en prestaties op nat net zo. In die zin dat ik geloof dat bij deze Premium merken (en andere ook) het op droog sowieso wel goed zit, ook al zitten er verschillen in natuurlijk. Het grootste risico loop je in mijn ogen op nat wegdek (als we sneeuw even vergeten, voor die 3 dagen per jaar) en dat heb je best vaak in Nederland.
Daarom ging mijn keuze eigenlijk naar de Michelin vanwege de slijtvastheid en omdat die op droog vaak als beste uit de test komt en op nat ook in de top 5. Tot ik zag dat het qua prijs wel veel scheelt als je tenminste niet bij Profile of Euromaster koopt, bij de goedkopere, maar bekende online zaken ben je met de Goodyear zo € 20 per band goedkoper uit dan de Michelin. Op een bedrag van € 100/120 is dat dus zo'n 20% en ik geloof niet dat de Michelin dat qua slijtvastheid terugwint. Toch twijfel ik, daarom de vraag: wat zouden jullie kiezen?
Nog een laatste opmerking: ik merk dat de Lexus CT op 17 inch vrij hard is en dus mogen de banden wel comfortabeler/zachter zijn, maar niet als dit ten koste gaat van zoekerig/zweverig gedrag op de snelweg. Toyota/Lexus staat er al niet bekend om om koersvast te zijn, als je dat vergelijkt met een Audi A3 bijvoorbeeld, waar je op een goed stuk snelweg het stuur honderden meters lang los kan laten en rechtuit blijft gaan. Dat gaat in de CT al vele malen beter dan in de Prius, maar corrigeren blijft aan de orde. Dat wil ik dus niet nog erger hebben dan het al is.
Allereerst wat ik er nu onder heb liggen (in 215/45 R17):
voor: Michelin Primacy 3, ca. 6,5mm nu
achter: Yokohama C.Drive 2, ca. 2,5-3mm nu
De CT heb ik sinds augustus, heb er 13.000 km mee gereden en ken hem dus redelijk goed. Ik merk duidelijk dat de Yokohama's achter harder zijn (sportiever) en meer geluid produceren, met name over richels (denk aan de snelwegovergangen/krakelingen) hoor je dat verschil goed. Ik kan het misschien nog wel het beste omschrijven als eerst voor een doffe plof en vervolgens achter een schelle pats.
Anyway, mijn vorige auto (Prius) werd ooit geleverd met Yokohama's, daar heb ik vervolgens Michelin Energy Savers rondom onder laten leggen (16 inch overigens) en die gingen belachelijk lang mee (voor 70.000 km en achter in ieder geval 90.000 km, daarna de auto ingeruild) maar waren bij nat weer niet de beste en bij het plots in staand water rijden voelde je het voor enigszins zoeken naar de richting en grip voor een split seconde. Toen voor aan vervanging toe was heb ze vervangen voor Goodyear EfficientGrip Performance. Ook met de wetenschap dat ik er niet langer dan een jaar nog op zou rijden, koos ik niet voor Michelin, scheelde namelijk toch een paar tientjes. Hoe dan ook, de Goodyears waren in nat weer duidelijk beter, maar voelde overal wel zachter en dus minder zeker aan in een rechte lijn.
Kortom: voor de Lexus CT overweeg ik in principe 2 banden:
Michelin Primacy 3
Goodyear EfficientGrip Performance
Als ik de tests/ervaringen mag geloven, is de Michelin beter op droog en slijtvaster (dat laatste geloof ik gelijk) en de Goodyear beter op nat en zuiniger.
Nu vind ik slijtvastheid belangrijk en prestaties op nat net zo. In die zin dat ik geloof dat bij deze Premium merken (en andere ook) het op droog sowieso wel goed zit, ook al zitten er verschillen in natuurlijk. Het grootste risico loop je in mijn ogen op nat wegdek (als we sneeuw even vergeten, voor die 3 dagen per jaar) en dat heb je best vaak in Nederland.
Daarom ging mijn keuze eigenlijk naar de Michelin vanwege de slijtvastheid en omdat die op droog vaak als beste uit de test komt en op nat ook in de top 5. Tot ik zag dat het qua prijs wel veel scheelt als je tenminste niet bij Profile of Euromaster koopt, bij de goedkopere, maar bekende online zaken ben je met de Goodyear zo € 20 per band goedkoper uit dan de Michelin. Op een bedrag van € 100/120 is dat dus zo'n 20% en ik geloof niet dat de Michelin dat qua slijtvastheid terugwint. Toch twijfel ik, daarom de vraag: wat zouden jullie kiezen?
Nog een laatste opmerking: ik merk dat de Lexus CT op 17 inch vrij hard is en dus mogen de banden wel comfortabeler/zachter zijn, maar niet als dit ten koste gaat van zoekerig/zweverig gedrag op de snelweg. Toyota/Lexus staat er al niet bekend om om koersvast te zijn, als je dat vergelijkt met een Audi A3 bijvoorbeeld, waar je op een goed stuk snelweg het stuur honderden meters lang los kan laten en rechtuit blijft gaan. Dat gaat in de CT al vele malen beter dan in de Prius, maar corrigeren blijft aan de orde. Dat wil ik dus niet nog erger hebben dan het al is.