Welke auto

Gideon 3972185

Net ingestapt
Dag,

Het is tijd voor een nieuwe auto. Ik rij momenteel in een golf tdi 1.9 uit 2008 met op de teller 4 ton. Ik rij gemiddeld 30000 kilometers per jaar.
Ik heb een keuze tussen
- Skoda octavia greenline 1.6 tdi 2015
- Kia ceed bezine uit 2013

Ik twijfel omdat ik wil weten wat nu het beste is om te doen qua kosten. Wegenbelasting en brandstof kosten. Hoe zit het eigenlijk met het brandstof gebruik van beide auto's?
Ik wil daarnaast ook niet opeens voor verassingen staan. Ik twijfel namelijk ook om voor zekerheid te kiezen voor de kia gezien de 7 jaar fabrieksgarantie
Ik woon aan de grens dus ik kan voordeligere tanken als ik voor een bezine auto kies.
Wat adviseren jullie?

Wat is je budget? Je zou ook een Toyota Auris Hybrid kunnen proberen.
voorbeeld:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/45456584

Gaat het om een hatchback of een station?
En zijn de Kia en de Skoda de enige opties?
Zo niet: Ooit gedacht aan een hybride? Als je aan de grens woont en goedkoop benzine kunt tanken kon dat nog wel eens voordeliger uitpakken dan een diesel! Denk aan de (véél) lagere belasting (ongeveer de helft) en een verbruik vrijwel gelijk aan een diesel (en dus veel lager dan een conventionele benzine).

Het gemiddeld verbruik van de Kia Ceed benzine 1.6 135 pk zit rond de 1:13 á 1:13,5 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/23-Kia/945-ceed.html?fueltype=2&constyear_s=2013&constyear_e=2013&power_s=132&power_e=138&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2
.
Van de Octavia Greenline 1.6 TDI 110 pk 1:19 á 1:20 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/399-Octavia.html?fueltype=1&constyear_s=2015&constyear_e=2015&power_s=108&power_e=112&minkm=15000&exactmodel=Greenline&powerunit=2

Neem nu bijvoorbeeld het gemiddeld verbruik van een Toyota Auris Hybrid: rond de 1:18,5 á 1:19... https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&constyear_s=2012&constyear_e=2014&minkm=15000&powerunit=2

@ Speedtouch:
a048.gif

O, Gideon, in geval van een hatchback is natuurlijk ook de Prius (een nog zuiniger) optie!

Bedankt voor je reactie, skoda octavia station en kia ceed, zijn een beetje de auto s die ik persoonlijk mooi vind. Ze vallen ook beide in dezelfde prijs catogorie.

De Skoda Octavia 1.6 TDI is veel goedkoper om te kopen en gebruikt veel minder brandstof dan de Kia Ceed op benzine. Bij 30.000 km per jaar zou ik dus altijd de diesel kiezen, de kilometerkosten zijn gewoon lager. Kijk gelijk ook nog naar de Renault 1.5 DCI en Peugeot 308 ( vanaf 2014) 1.6 HDI, ze bieden heel veel auto voor (heel) weinig geld. En het zijn fijne, comfortabele en goede auto's.

Wat is nu ongeveer je budget? Ik zou met deze case ook zeker voor een Toyota hybride gaan, lekker met automaat en betrouwbaarder ga je niet vinden. En uiteraard daadwerkelijk zuinig. Alleen als je regelmatig wat moet trekken vallen de meeste (Toyota) hybrides af. Ik zou zeker even met een Auris Touring (of Prius) eens gaan rijden. Verder trek je wel regelmatig wat dan zijn met zoveel kilometers een diesel nog wel interessant, dan zou ik vooral even bij Renault gaan kijken (en eventueel de Peugeot 308). Renault heeft echt een enorme kwaliteitsslag gemaakt, ik zou zeker liever de 1.5DCI van Renault rijden dan de 1.6 TDI van VAG. In zowel de Megane als de Laguna voor relatief lage prijzen te krijgen door het grote aanbod en de nog steeds slechte naam qua betrouwbaarheid die deze auto's hebben.

Maar heb je geen trekhaak nodig dan zou ik als eerste eens naar een Toyota hybride gaan kijken.

Budget rond de €10000,- inruil zal rond de 1500 voor de golf zijn.

Kia ceed diesel zijn er niet veel in hatchback, de station versie vind ik de achterkant niet mooi.

Peugeot, renault vind ik persoonlijk geen mooie auto s. De Toyota hybride vallen ook niet in mijn smaak.

Ik dacht daarom een skoda octavia tdi 1.6 of een kia ceed bezine en brandstof verbruik + wegbelasting. Ik jaarlijks op hetzelfde bedrag uit zou komen? Maar zoals ik het begrijp, dit niet zo zal zijn.

https://www.omslagpunt.com/

Ik heb trouwens gekeken op deze site gekeken en de bezine prijs van Duitsland aangehouden en dieselprijs van nederland. Uiteindelijk blijkt bezine rijden toch voordeliger te zijn of klopt dit niet.

Gideon 3972185 zei:
https://www.omslagpunt.com/

Ik heb trouwens gekeken op deze site gekeken en de bezine prijs van Duitsland aangehouden en dieselprijs van nederland. Uiteindelijk blijkt bezine rijden toch voordeliger te zijn of klopt dit niet.

In Nederland zijn de oude 14 % diesels extreem goedkoop door het grote aanbod, en door het negatieve dieselsentiment, hierdoor ligt bij gebruikte diesels het omslagpunt veel lager. Bij 30.000 km per jaar kan het heel gemakkelijk uit. Je schrijft er door de lage prijs immers niet veel meer op af.

Gideon 3972185 zei:
Ik twijfel omdat ik wil weten wat nu het beste is om te doen qua kosten. Wegenbelasting en brandstof kosten. Hoe zit het eigenlijk met het brandstof gebruik van beide auto's?
en dan:
...de station versie vind ik de achterkant niet mooi.
Peugeot, renault vind ik persoonlijk geen mooie auto s. De Toyota hybride vallen ook niet in mijn smaak.

Je vraagt in je openingspost wat nu het beste is om te doen qua kosten. Wegenbelasting en brandstof kosten.
Maar dat is dus eigenlijk niet zo belangrijk, je krijgt een paar tips die daarop inspelen, maar je wilt een auto die je mooi vindt...

Je vraagt in je openingspost wat nu het beste is om te doen qua kosten. Wegenbelasting en brandstof kosten.
Maar dat is dus eigenlijk niet zo belangrijk, je krijgt een paar tips die daarop inspelen, maar je wilt een auto die je mooi vindt...

Ik lees de vraag anders

hij vind een KIA cee'd mooi, waarschijnlijk op benzine (ivm aanbod) en hij vind een octavia mooi op diesel. Welke van deze 2 is kostentechnisch het beste om te doen met 30.000 per jaar, rekening houdend dat hij de benzine goedkoper kan tanken over de grens.

je krijgt een paar tips die daarop inspelen, maar je wilt een auto die je mooi vindt...

lijkt mij nogal logisch dat je ook een auto wil je die mooi vind, daarnaast vind de topicstarter de 7 jaar fabrieksgarantie ook een prettige gedachte. Hij heeft dus al een shortlist gemaakt. De vraag is dus welke van deze 2. Dat is dus gewoon een kwestie van een rekensommetje maken en een inschatting maken van de restwaarde.

Jazzik zei:
Gideon 3972185 zei:
en dan:

Fijn dat je vraag verduidelijkt. Het gaat mij om welke auto per jaar nu voordeligere is. De skoda octavia diesel of de kia ceed bezine ?

De Kia Ceed zit daar nog fabrieksgarantie op? En is die dan van januari 2013 of december 2013 of ergens daar tussen in?

Maar zal sowieso voor de Ceed gaan , vag groep waar Skoda onder valt heeft toch wat steken laten vallen qua betrouwbaarheid. En de 1.6 TDI valt denk ik onder een sjoemel diesel, en daar zijn voorbeelden van dat deze nadat de update was geïnstalleerd het er allemaal niet beter op werd qua prestaties en betrouwbaarheid. Tros radar heeft er destijds aandacht aan besteed.

Jazzik zei:
Gideon 3972185 zei:
en dan:

Nee, hij stelt duidelijk dat hij tussen deze 2 auto's wil kiezen en vraagt een kostenadvies over deze 2 auto's. Geen advies of een hybride een optie is. Ander afwegingen zijn blijkbaar al achter de rug en dit is zijn shortlist. Dan snap ik dat je als hybride-zendeling en liefhebber van Japanse auto's ook deze man in een Toyota hybride wil krijgen. Maar hij wil jouw advies niet. Ga dan niet lopen sippen over het feit dat hij de auto van je ongevraagde advies niet kiest omdat hij 'm niet mooi vindt :).

Terug
Bovenaan