rke
Wegverkenner
Ik heb mezelf deze vraag al meerdere keren gesteld.
Er is een wens een (andere) auto te kopen. Je koopt een eerste auto, de oude auto is versleten, de oude auto slurpt te veel, de oude auto heeft te weinig ruimte of de buren maken opmerkingen dat jouw auto echt niet meer mee kan.
Maar er zijn meer dan honderd merken en ieder merk heeft meerdere types in de aanbieding. Ieder model heeft zijn kenmerken waarvan slechts enkele kenmerken bekend zijn voordat je zo'n ding koopt.
Uiteraard verdiep je jezelf in enkele modellen waarbij die eerste selectie vaak een cultuur-dingetje is. Al mijn vrienden, kennissen, collega's en familie rijden in merk x, ik wil ook een merk x.En laat merk x nu net model y hebben, die past mooi binnen mijn cultuurplaatje
Maar er is een andere manier. Ik kijk zelf naar de drie B's: Bruikbaar, Betaalbaar en Betrouwbaar.
Bruikbaar is voor iedereen anders. Als je een prachtige golddigger wil imponeren zal je weinig succes hebben met een oude Suzuki Alto. En een koerier die voor DHL rijdt heeft bitter weinig aan een dikke Maserati.En als notaris voorrijden in een oude gedeukte Opel Vivaro....
Nah 1-0 achter voor je begint.
Voor de tweede B, betaalbaar, zal je een herinnering krijgen van de financiële instellingen als het ruimschoots te laat is. Banken en geldschieters vinden het prima als jij kiest voor een boterham met schuifkaas of een Action-tentje bij boer Harms op de camping. Zij komen pas in actie wanneer het vermoeden bestaat dat jij niet aan jouw financiële verplichtingen kan voldoen. Het sommetje inkomsten/uitgaves lijkt zo eenvoudig maar toch... wanneer gaat de wasmachine stuk, hoe vaak komt de roverheid nog graaien, hoe lang mag je nog bij deze werkgever werken.
De derde B is nog minder zeker. De doorsnee autoverkoper heeft de reputatie hij/zij van iedere voiture roept dat het ding een luxe uitstraling heeft, nooit stuk gaat en rijdt op de lucht van benzine of een AAA-batterij.
De praktijk is anders. Zelfs de gaat-nooit-stuk modellen blijken na verloop van tijd toch wel eens stuk te gaan en zelfs deze modellen hebben slijtagedelen. Garagehouders en monteurs weten vaak meer dan de handige harrie die naast opa woont en de vakman kent ieder kwaaltje van een paar modellen - met soms een extreme voorliefde voor enkele modellen als gevolg. Internet en reviews geven ook veel informatie maar deze informatie kan van feestboekdeskundigen afkomstig zijn en dan krijg je "de rode benne sneller"-adviezen.
Bovendien, de serie die nu extreem goed is, kan na een volgende facelift/serie zo maar bagger zijn.
De drie B's zijn dus niet zaligmakend. Maar is het dan handig om de keuze van een ander te kopiëren?
Pa reed altijd Opel Kadett, ik zoek ook een Opel Kadett.
Jammer, Opel heeft geen exemplaren meer die Kadett heten maar een Karl smoelt ook wel aardig. Zou een zwakke poging de drie B's toe te passen kwaad kunnen?
Of je zoekt een bepaald exemplaar van een merk en type, maar diverse versies later. Oom Karel reed jarenlang met veel plezier en lage kosten in een VW Golf, (eerste serie) ik koop ook een VW Golf (serie zes). En vervolgens ontdek ik euro na euro dat de zesde serie toch anders in elkaar steekt dan de eerste serie. Misschien was er uit de drie B's wel een negatief advies gekomen...
Het bovenstaande verhaal is ook een gevolg van de snel veranderende markt. Een bovengemiddeld goede auto bouwen is (ongeacht welke kwaliteitseisen je stelt) nog steeds een meesterwerk en soms een gelukstreffer. Wat geluk, wat ongehoorzaamheid richting reclame, wat eigenwijsheid richting de afdeling financiën, kopers en ruimte en tijd voor vervolmaken van het ontwerp spelen hierin een grote rol.
Lastige vraag, maar het recept voor "koop de juiste auto" moet ik schuldig blijven. Misschien heeft een andere forummer het gouden recept?
Er is een wens een (andere) auto te kopen. Je koopt een eerste auto, de oude auto is versleten, de oude auto slurpt te veel, de oude auto heeft te weinig ruimte of de buren maken opmerkingen dat jouw auto echt niet meer mee kan.
Maar er zijn meer dan honderd merken en ieder merk heeft meerdere types in de aanbieding. Ieder model heeft zijn kenmerken waarvan slechts enkele kenmerken bekend zijn voordat je zo'n ding koopt.
Uiteraard verdiep je jezelf in enkele modellen waarbij die eerste selectie vaak een cultuur-dingetje is. Al mijn vrienden, kennissen, collega's en familie rijden in merk x, ik wil ook een merk x.En laat merk x nu net model y hebben, die past mooi binnen mijn cultuurplaatje
Maar er is een andere manier. Ik kijk zelf naar de drie B's: Bruikbaar, Betaalbaar en Betrouwbaar.
Bruikbaar is voor iedereen anders. Als je een prachtige golddigger wil imponeren zal je weinig succes hebben met een oude Suzuki Alto. En een koerier die voor DHL rijdt heeft bitter weinig aan een dikke Maserati.En als notaris voorrijden in een oude gedeukte Opel Vivaro....
Nah 1-0 achter voor je begint.
Voor de tweede B, betaalbaar, zal je een herinnering krijgen van de financiële instellingen als het ruimschoots te laat is. Banken en geldschieters vinden het prima als jij kiest voor een boterham met schuifkaas of een Action-tentje bij boer Harms op de camping. Zij komen pas in actie wanneer het vermoeden bestaat dat jij niet aan jouw financiële verplichtingen kan voldoen. Het sommetje inkomsten/uitgaves lijkt zo eenvoudig maar toch... wanneer gaat de wasmachine stuk, hoe vaak komt de roverheid nog graaien, hoe lang mag je nog bij deze werkgever werken.
De derde B is nog minder zeker. De doorsnee autoverkoper heeft de reputatie hij/zij van iedere voiture roept dat het ding een luxe uitstraling heeft, nooit stuk gaat en rijdt op de lucht van benzine of een AAA-batterij.
De praktijk is anders. Zelfs de gaat-nooit-stuk modellen blijken na verloop van tijd toch wel eens stuk te gaan en zelfs deze modellen hebben slijtagedelen. Garagehouders en monteurs weten vaak meer dan de handige harrie die naast opa woont en de vakman kent ieder kwaaltje van een paar modellen - met soms een extreme voorliefde voor enkele modellen als gevolg. Internet en reviews geven ook veel informatie maar deze informatie kan van feestboekdeskundigen afkomstig zijn en dan krijg je "de rode benne sneller"-adviezen.
Bovendien, de serie die nu extreem goed is, kan na een volgende facelift/serie zo maar bagger zijn.
De drie B's zijn dus niet zaligmakend. Maar is het dan handig om de keuze van een ander te kopiëren?
Pa reed altijd Opel Kadett, ik zoek ook een Opel Kadett.
Jammer, Opel heeft geen exemplaren meer die Kadett heten maar een Karl smoelt ook wel aardig. Zou een zwakke poging de drie B's toe te passen kwaad kunnen?
Of je zoekt een bepaald exemplaar van een merk en type, maar diverse versies later. Oom Karel reed jarenlang met veel plezier en lage kosten in een VW Golf, (eerste serie) ik koop ook een VW Golf (serie zes). En vervolgens ontdek ik euro na euro dat de zesde serie toch anders in elkaar steekt dan de eerste serie. Misschien was er uit de drie B's wel een negatief advies gekomen...
Het bovenstaande verhaal is ook een gevolg van de snel veranderende markt. Een bovengemiddeld goede auto bouwen is (ongeacht welke kwaliteitseisen je stelt) nog steeds een meesterwerk en soms een gelukstreffer. Wat geluk, wat ongehoorzaamheid richting reclame, wat eigenwijsheid richting de afdeling financiën, kopers en ruimte en tijd voor vervolmaken van het ontwerp spelen hierin een grote rol.
Lastige vraag, maar het recept voor "koop de juiste auto" moet ik schuldig blijven. Misschien heeft een andere forummer het gouden recept?