Welke auto zal ik kopen?

rke

Wegverkenner
Ik heb mezelf deze vraag al meerdere keren gesteld.

Er is een wens een (andere) auto te kopen. Je koopt een eerste auto, de oude auto is versleten, de oude auto slurpt te veel, de oude auto heeft te weinig ruimte of de buren maken opmerkingen dat jouw auto echt niet meer mee kan.
Maar er zijn meer dan honderd merken en ieder merk heeft meerdere types in de aanbieding. Ieder model heeft zijn kenmerken waarvan slechts enkele kenmerken bekend zijn voordat je zo'n ding koopt.
Uiteraard verdiep je jezelf in enkele modellen waarbij die eerste selectie vaak een cultuur-dingetje is. Al mijn vrienden, kennissen, collega's en familie rijden in merk x, ik wil ook een merk x.En laat merk x nu net model y hebben, die past mooi binnen mijn cultuurplaatje

Maar er is een andere manier. Ik kijk zelf naar de drie B's: Bruikbaar, Betaalbaar en Betrouwbaar.

Bruikbaar is voor iedereen anders. Als je een prachtige golddigger wil imponeren zal je weinig succes hebben met een oude Suzuki Alto. En een koerier die voor DHL rijdt heeft bitter weinig aan een dikke Maserati.En als notaris voorrijden in een oude gedeukte Opel Vivaro....
Nah 1-0 achter voor je begint.

Voor de tweede B, betaalbaar, zal je een herinnering krijgen van de financiële instellingen als het ruimschoots te laat is. Banken en geldschieters vinden het prima als jij kiest voor een boterham met schuifkaas of een Action-tentje bij boer Harms op de camping. Zij komen pas in actie wanneer het vermoeden bestaat dat jij niet aan jouw financiële verplichtingen kan voldoen. Het sommetje inkomsten/uitgaves lijkt zo eenvoudig maar toch... wanneer gaat de wasmachine stuk, hoe vaak komt de roverheid nog graaien, hoe lang mag je nog bij deze werkgever werken.

De derde B is nog minder zeker. De doorsnee autoverkoper heeft de reputatie hij/zij van iedere voiture roept dat het ding een luxe uitstraling heeft, nooit stuk gaat en rijdt op de lucht van benzine of een AAA-batterij.
De praktijk is anders. Zelfs de gaat-nooit-stuk modellen blijken na verloop van tijd toch wel eens stuk te gaan en zelfs deze modellen hebben slijtagedelen. Garagehouders en monteurs weten vaak meer dan de handige harrie die naast opa woont en de vakman kent ieder kwaaltje van een paar modellen - met soms een extreme voorliefde voor enkele modellen als gevolg. Internet en reviews geven ook veel informatie maar deze informatie kan van feestboekdeskundigen afkomstig zijn en dan krijg je "de rode benne sneller"-adviezen.
Bovendien, de serie die nu extreem goed is, kan na een volgende facelift/serie zo maar bagger zijn.

De drie B's zijn dus niet zaligmakend. Maar is het dan handig om de keuze van een ander te kopiëren?
Pa reed altijd Opel Kadett, ik zoek ook een Opel Kadett.
Jammer, Opel heeft geen exemplaren meer die Kadett heten maar een Karl smoelt ook wel aardig. Zou een zwakke poging de drie B's toe te passen kwaad kunnen?

Of je zoekt een bepaald exemplaar van een merk en type, maar diverse versies later. Oom Karel reed jarenlang met veel plezier en lage kosten in een VW Golf, (eerste serie) ik koop ook een VW Golf (serie zes). En vervolgens ontdek ik euro na euro dat de zesde serie toch anders in elkaar steekt dan de eerste serie. Misschien was er uit de drie B's wel een negatief advies gekomen...
Het bovenstaande verhaal is ook een gevolg van de snel veranderende markt. Een bovengemiddeld goede auto bouwen is (ongeacht welke kwaliteitseisen je stelt) nog steeds een meesterwerk en soms een gelukstreffer. Wat geluk, wat ongehoorzaamheid richting reclame, wat eigenwijsheid richting de afdeling financiën, kopers en ruimte en tijd voor vervolmaken van het ontwerp spelen hierin een grote rol.

Lastige vraag, maar het recept voor "koop de juiste auto" moet ik schuldig blijven. Misschien heeft een andere forummer het gouden recept?

De laatste van een “bewezen” serie die van de band rolt, experimenten van een fabrikant laat ik liever aan anderen over. En het liefst dezelfde die ik nu heb, maar dan 20 jaar jonger, qua afmetingen, zicht rondom, betrouwbaarheid. Puntje…. wel de mogelijkheid om bijrijdersstoel hoger te kunnen zetten, want ik ben ook 20 jaar ouder ;) . Oh, en fatsoenlijke afwerking, geen auto die technisch nog lang niet afgeschreven is, maar met een interieur dat vergaan is alsof er een hond op los gelaten is.

Laatst bewerkt:
BBB associeer ik teveel met een bepaalde politieke partij. Ik geloof nooit zo in dit soort gouden formules van een paar letters. Voor moet het in de eerste plaats gewoon een leuke auto zijn. Yolo zou ik dan eigenlijk moeten zeggen om mee te doen aan de lettertrend. Daarna komen pas vragen als bruikbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid e.v.a.

Yolo als in You Only Live Once?

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Maar binnen Yolo geldt bruikbaar, betaalbaar en betrouwbaar ook, negeren resulteert in You Only Pay Forever.

Zoals Dave R1517 het stelt kan uiteraard ook. Leuk, Mooi en Bijzonder.

Zo ken ik iemand met een M3. Prachtig en bloedsnel botsdoosje, verbruikt maar een op zes. Heeft af en toe een beurtje nodig waarbij je automatisch koffie met gebak krijgt en op de Ring is hij bijna niet te verslaan (zeker niet met Stoffel). Golddiggers en domme blondjes plakken er bijna als vanzelf aan vast en je matties zijn er helemaal onderstebotel van.

Als dat jouw eisen zijn aan een waggie, prima. Bruikbaar heb je hier mee zelf ingevuld, betaalbaar hangt vooral van de inkomsten (carrière) af en betrouwbaar.... dat weet ik uiteraard niet.
Behalve de knipperlichtjes die nooit werken hebben deze auto's wel een goede reputatie.

Begin even met waarvoor je de auto gaat gebruiken, hoeveel kilometer per jaar je wil rijden, hoeveel mensen en spullen er in moeten kunnen en wat je budget is.

Yolo als in You Only Live Once?

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Maar binnen Yolo geldt bruikbaar, betaalbaar en betrouwbaar ook, negeren resulteert in You Only Pay Forever.

Zoals Dave R1517 het stelt kan uiteraard ook. Leuk, Mooi en Bijzonder.

Zo ken ik iemand met een M3. Prachtig en bloedsnel botsdoosje, verbruikt maar een op zes. Heeft af en toe een beurtje nodig waarbij je automatisch koffie met gebak krijgt en op de Ring is hij bijna niet te verslaan (zeker niet met Stoffel). Golddiggers en domme blondjes plakken er bijna als vanzelf aan vast en je matties zijn er helemaal onderstebotel van.

Als dat jouw eisen zijn aan een waggie, prima. Bruikbaar heb je hier mee zelf ingevuld, betaalbaar hangt vooral van de inkomsten (carrière) af en betrouwbaar.... dat weet ik uiteraard niet.
Behalve de knipperlichtjes die nooit werken hebben deze auto's wel een goede reputatie.
Waarom zou een minder bruikbare auto meteen resulteren in betalingsverplichtingen tot je dood? Dat een onbetaalbare auto of een onbetrouwbare auto een financieel risico heeft kan ik volgen, maar ook daarbij moet je toch wel erg je best doen om voor altijd te mogen betalen. Ik denk dat je binnen elk budget wel een YOLO-keuze kunt maken en als die dan onbetrouwbaar blijkt moet je een paar weken fietsen. Even zuur, maar achteraf toch leuker dan de verstandige Opel Astra.

Bruikbaar....
Een begrip waar aardig wat rek in zit, en soms toch nog veel te weinig rek in zit.
Ik vind een klein boodschappenautootje handig om even snel de binnenstad mee in te gaan, want zo'n klein doosje wurm je gewoon in ieder klein parkeergaatje... maar op de snelweg voel ik me daar absoluut niet happy in, dan zit ik veel liever in iets van een SUV formaat waar ik veilig(er) en comfortabel in kan cruisen.
Maar van de andere kant vind ik een 4x4 pickup ook zeer handig vanwege mijn rare hobby's, en voor m'n normale bezigheden kan ik eigenlijk helemaal niet zonder een bedrijfsbus vol gereedschap... en m'n vakantie breng ik dan weer graag door in zo'n gemotoriseerd kampeergevalletje.
Perfect bruikbaar zou voor mij dus iets zijn in de vorm van die compacte kleine ruime comfortabele terreinauto met laadbak en grote laadruimte waarin mijn gereedschap past die tevens zware aanhangers mag trekken en als kampeerauto ingericht is.
Houston, we have a problem...

Betaalbaar...
Tsja, geld kost het allemaal, nu scheelt het al aardig dat de prijs en de leeftijd meestal ook nog wel aardig aan elkaar gekoppeld zijn en hiermee is er dus eigenlijk voor elk wel wat geschikts te vinden.
De kostenpost onderhoud kun je nog aardig indammen op de werkplaatstarieven door jezelf wat knutselvaardigheden aan te leren (op JouBuis zijn genoeg filmpjes met lesmateriaal te vinden) en de goedkope(re) onderdeeltjes en sapjes vind tegenwoordig ook volop online en de volgende dag al bij je buurvrouw in de gang.
Daar zou ik me dan ook niet zo druk om gaan maken, al die sluipende vaste kosten van fiscus, verzekering en brandstoffen hakken er meestal veel harder in maar die merk je toch pas op als er aan het einde van je loon nog een stukje maand over is.

Betrouwbaar...
Elke auto is betrouwbaar op z'n eigen manier: de één is betrouwbaar doordat die het altijd gewoon doet, de ander is betrouwbaar doordat je weet dat die na 7x starten pas wat wil gaan doen, weer een ander is betrouwbaar doordat je weet dat die in elke regenbui een uurtje pauze wenst en de volgende is weer betrouwbaar doordat je gewoon weet dat het een ANWB-stalker is... kortom zolang je maar weet waar je aan toe bent is elke auto geheel betrouwbaar.

Ik houd het daarom maar gewoon op YOLO: dus een boodschappenautootje + luxe SUV + bestelbus + 4x4 pickup + kampeerbusje.
Want compromissen maken is toch wel iets wat mij vrij slecht af gaat, en keuzes maken trouwens ook... al heb ik dat keuzeprobleem hiermee eigenlijk alleen maar een stuk groter gemaakt, want i.p.v. eenmalig een keuze te moeten maken moet ik nu dus dagelijks weer opnieuw gaan kiezen uit al die sleutelbossen.
Een bijkomstig voordeeltje van een wagenparkje is wel dat de betrouwbaarheid er opeens weer met sprongen op vooruit gaat, want er staat er altijd wel 1 die het doet en nog voldoende inhoud in de tank heeft.

Bruikbaar....
Een begrip waar aardig wat rek in zit, en soms toch nog veel te weinig rek in zit.
Ik vind een klein boodschappenautootje handig om even snel de binnenstad mee in te gaan, want zo'n klein doosje wurm je gewoon in ieder klein parkeergaatje... maar op de snelweg voel ik me daar absoluut niet happy in, dan zit ik veel liever in iets van een SUV formaat waar ik veilig(er) en comfortabel in kan cruisen.
Maar van de andere kant vind ik een 4x4 pickup ook zeer handig vanwege mijn rare hobby's, en voor m'n normale bezigheden kan ik eigenlijk helemaal niet zonder een bedrijfsbus vol gereedschap... en m'n vakantie breng ik dan weer graag door in zo'n gemotoriseerd kampeergevalletje.
Perfect bruikbaar zou voor mij dus iets zijn in de vorm van die compacte kleine ruime comfortabele terreinauto met laadbak en grote laadruimte waarin mijn gereedschap past die tevens zware aanhangers mag trekken en als kampeerauto ingericht is.
Houston, we have a problem...

Betaalbaar...
Tsja, geld kost het allemaal, nu scheelt het al aardig dat de prijs en de leeftijd meestal ook nog wel aardig aan elkaar gekoppeld zijn en hiermee is er dus eigenlijk voor elk wel wat geschikts te vinden.
De kostenpost onderhoud kun je nog aardig indammen op de werkplaatstarieven door jezelf wat knutselvaardigheden aan te leren (op JouBuis zijn genoeg filmpjes met lesmateriaal te vinden) en de goedkope(re) onderdeeltjes en sapjes vind tegenwoordig ook volop online en de volgende dag al bij je buurvrouw in de gang.
Daar zou ik me dan ook niet zo druk om gaan maken, al die sluipende vaste kosten van fiscus, verzekering en brandstoffen hakken er meestal veel harder in maar die merk je toch pas op als er aan het einde van je loon nog een stukje maand over is.

Betrouwbaar...
Elke auto is betrouwbaar op z'n eigen manier: de één is betrouwbaar doordat die het altijd gewoon doet, de ander is betrouwbaar doordat je weet dat die na 7x starten pas wat wil gaan doen, weer een ander is betrouwbaar doordat je weet dat die in elke regenbui een uurtje pauze wenst en de volgende is weer betrouwbaar doordat je gewoon weet dat het een ANWB-stalker is... kortom zolang je maar weet waar je aan toe bent is elke auto geheel betrouwbaar.

Ik houd het daarom maar gewoon op YOLO: dus een boodschappenautootje + luxe SUV + bestelbus + 4x4 pickup + kampeerbusje.
Want compromissen maken is toch wel iets wat mij vrij slecht af gaat, en keuzes maken trouwens ook... al heb ik dat keuzeprobleem hiermee eigenlijk alleen maar een stuk groter gemaakt, want i.p.v. eenmalig een keuze te moeten maken moet ik nu dus dagelijks weer opnieuw gaan kiezen uit al die sleutelbossen.
Een bijkomstig voordeeltje van een wagenparkje is wel dat de betrouwbaarheid er opeens weer met sprongen op vooruit gaat, want er staat er altijd wel 1 die het doet en nog voldoende inhoud in de tank heeft.
Dat vooraf bedenken, dat is mijn bedoeling.

Bruikbaar... uiteraard verschilt dit van mens tot mens. Maar je moet bedenken wat je wil voordat je zo'n ding koopt, reclameboys en autohandelaren hebben een goed belegde boterham dankzij ons impulsgedrag . Kopen is ook veel makkelijker dan verkopen zonder inruil. .

Betaalbaar..Iedereen heeft een ander budget en iedereen heeft zijn wensen voor "de rest".
Ik (misschien heb ik "foute vriendjes") hoor wel eens dat iemand financieel helemaal leeg loopt op een mooie auto. Maar dit is iets wat heel lastig in te schatten is, zelfs voor de vakman.

Betrouwbaar. Ook hier, het is jouw lijstje.Is een auto die met iedere 10k nauwelijks meer dan een beurtje betrouwbaarder dan een auto die in 30k naast een verrassende beurt ook tussendoor de monteur nodig heeft? Wil jij een auto 100k lang trouw kunnen verwaarlozen en toch iedere dag 200 km wegtikken?

Lastige vraag, maar het recept voor "koop de juiste auto" moet ik schuldig blijven

Logisch, pas achteraf weet je of het de juiste auto was. Vooraf denk je dat te weten.

Ik zou het je niet te moeilijk maken, rke en koop gewoon een generatie jonger van de Duster, op LPG. Je weet wat je hebt en min of meer krijgt. ;)

Logisch, pas achteraf weet je of het de juiste auto was. Vooraf denk je dat te weten.

Ik zou het je niet te moeilijk maken, rke en koop gewoon een generatie jonger van de Duster, op LPG. Je weet wat je hebt en min of meer krijgt. ;)
Dat is nu net het punt.
Min of meer.

De feestboekdeskundigen zijn lyrisch over de eerste generatie en over de laatste generaties hoor je minder fijne dingen. Bovendien staat hij nog maar een haartje over de twee ton, dus hij kan nog wel even mee.

Ik overweeg ook een Lada Niva. Daar kan je nog steeds als doehetzelver aan knutselen en ik ben ondertussen gewend aan het gebrek aan het snelheid.

Kortom, twijfels, twijfels.

Maar RKE, jij hebt zo een met een 1.6 16V toch.

Die van mijn moeder staat nu op 420000 km. Die van mij, Kangoo uit 2003 staat op 316000 km.

Kan nog wel ff mee. En een Duster is gewoon een moderne Niva super simpel in opzet. Dus dan idd lekker doorrijden.

Ik ben pas bij 210.000.

De Clio heb ik met 260.000 verkocht omdat er een "echte" caravan moest komen EN deze Duster op LPG bijna de helft per kilometer moet kosten. Met 30k ~ 40k per jaar scheelt iedere cent.
Maar binnenkort begint mijn pensionado-bestaan en dan wordt het caravansleuren ineens veel belangrijker.

Deze Dacia is een hele fijne (betrouwbare) auto omdat er geen onnodige rommel aan zit. Raampjes met zwengels, ik heb ze jaren moeten missen. Elektrische speeltjes (die weigeren) zijn er gelukkig erg weinig.
Maar ik zie ook dat moedertje Renault het BMW/VAG-trucje probeert uit te halen (het verschil tussen Skoda, Seat, Volkswagen en Audi wordt steeds kleiner) met Dacia en Renault.
BMW flikte een grapje met de Mini, je koopt een failliet merk en probeert hoe het publiek reageert op een veel te complexe oliekachel voorin (de 1400 cc in de R50).

Ik hoor niet bij de automobilisten die een orgasme krijgen van een extreem prijskaartje, walvispenisleder rondom, piepertjes in alle bumpers of ruitenwissers met AI die zelf wel even bepalen of ik het kan zien.
Doe mij maar een geschikte botsdoos waarmee ik een deel van mijn inkomen aan andere dingen kan uitgeven.

Ik heb af en toe wel mijn twijfels bij deze Dacia. Soms klapt heel even de snelheidsmeter richting nul, er zit een meld-een-kapot-lampje-computer voor de aanhanger die niets kan melden (melding gaat in richting prullen.bak), de lampjes van de console-schakelaars krijgen maar af en toe stroom en sinds kort piept er iets (computerpiepje) bij een sneller genomen bocht naar links.
Ik moet ook eens naar de achter-remmen kijken. Dat plan voor de remmen ligt er al langer, voor heb ik schijven en blokken nodig.

Al met al: de basis is erg goed maar het ontwerp had wat meer mogen uitkristalliseren.

Heb je interesse in een Corvette? :p
Een oude man in een Corvette?
Als ik nu 20 zou zijn en de auto voor mij betaalbaar is: "JA".

Een getunede 750cc rijstraket met bamboeframe heb ik ook overleefd hoewel het verkeer toen veel vriendelijker was.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Terug
Bovenaan