Welke auto mee op vakantie?

A

Anoniem

Guest
Deze zomer gaan mijn vriendin en ik samen op vakantie met de auto. Het doel is Istrië, daar hebben we al een AirBnb geboekt waar vanuit we een beetje de omgeving gaan bekijken (Plitvice meren als verste bestemming). Daar zijn we een week en daarna gaan we ongeveer een week doen over de terugreis naar Nederland, waarbij we nog niet helemaal weten waar we precies gaan uitkomen.

Echter hebben we allebei een eigen auto met allebei uiteraard hun eigen voor- en nadelen.

Ik heb een Kia Picanto uit 2018.

Voordelen:
-Heeft achterdeuren, dus we kunnen de achterbank volladen en daar ook makkelijk bij komen onderweg
-Heeft moderne entertainment (ingebouwde navigatie, bluetooth, Android Auto)
-Is de zuinigste van de 2 (in het platte Nederland)
(-Heeft LED verlichting waardoor het meenemen van reservelampjes niet meer verplicht is.)
(-Heeft al een Umwelt sticker voor het geval we ergens in Duitsland de stad in willen)

Nadelen:
-Heeft 67pk en 95nm, zelfs om pak hem beet de Beneluxtunnel uit te rijden moet je terug schakelen
-Kleine kofferbak

Mijn vriendin heeft een Opel Corsa uit 2012.

Voordelen:
-Sportstoelen met net iets meer steun aan de zijkant (al zit de Picanto ook gewoon prima, ik heb hem nu een jaar en al 31k in gereden wat me prima comfortabel lukte)
-4 cilinders ipv 3, 87pk en 115nm dus rijdt een stuk soepeler
-Grotere kofferbak

Nadelen:
-Geen achterdeuren, dus achterbank lastig bereikbaar
-Geen moderne entertainment, alleen een cd-speler (wel met mp3-functie!). Er zal dus ook een losse navigatie mee moeten
-Is de minst zuinige (al verandert dat misschien omdat hij minder hard hoeft te werken in de bergen)
(-"Gewone" verlichting, waardoor we verplicht zijn reservelampjes mee te nemen)
(-Heeft nog geen Umwelt sticker, dus die moet eerst gezocht worden als we in Duitsland de stad in willen)

De voor- en nadelen tussen haakjes zijn uiteraard heel erg klein en simpel op te lossen, maar ik wilde ze wel even noemen :LOL:

Op dit moment neigen we naar de Picanto, vanwege de achterdeuren en moderne entertainment. Aan de andere kant maak ik me wel zorgen om het vermogen van de Picanto, aangezien we ook door Duitsland en Oostenrijk moeten, dus het wel heuvelachtig zal worden (m'n vriendin ziet een auto puur als vervoersmiddel dus haar kan dit niet zo veel schelen)... We zijn er kortom nog niet 100% uit welke we willen nemen, dus iemand tips/voorkeuren/bereid ons een Audi RS6 te geven?

Beide auto's hebben airco en cruise control, dus op die basisdingen zal het niet klappen.

Ik zou de Picanto kiezen. Moderner, beter en met 2 personen kom je wel uit qua ruimte.

Neem me niet kwalijk, maar als mijn kinderen vragen van deze strekking stellen doe ik iene-miene-mutte of kop of munt...

Kies gewoon wat je het handigst lijkt. Ook met 67pk kom je overal, lekker laten werken dat torretje en niet proberen op z’n Hollands (in een hoge versnelling, lekker zuinig) de berg op te rijden. Gaaaaaaaaaas!!

Ik zou 100% de Corsa pakken. Zo'n B-segmenter rijdt een stuk fijner op de snelweg dan een A-segmenter, zit beter en er past meer in (achterbank plat en je komt toch overal bij? Geen deuren nodig). Daarbij, met zo'n Picanto bij elke heuvel terug moeten naar de vierde versnelling gaat ook snel vervelen.

ben met kerst zelf vol geladen in me toyota corolla 1.9d met 69pk en 127nm op vakantie gegaan. we hadden 400kg bij en dat ging heel goed. ook al is het een 3 deurs.

zou wel zelf alle dingen die je vaak nodig hebt(persoonlijke spullen, drinken, snacks/eten) op makelijke bereikbare plaatsen steken.

en met de corsa gaan die zwaardere motor gaat beter in de bergen.

Zou ook op zeker de Corsa pakken.
Is groter dus meer ruimte, klasse hoger dus rijd waarschijnlijk wat beter/comfortabeler, zeker op de snelweg in combinatie met een sterkere motor.
Voordeel van achterdeuren zie ik totaal niet, dingen die je wellicht tijdens de rit nodig hebt doe je in een tas die je bij de voorstoel kan zetten.
Nieuwere entertainment boeit natuurlijk helemaal niet, daar gaat het niet om in een auto, je moet op de bestemming aankomen, dat is het belangrijkste. Dus gewoon een losse navigatie erin en gaan.

P Klieder zei:
Ik zou de Picanto kiezen. Moderner, beter en met 2 personen kom je wel uit qua ruimte.
Ruimte is idd het probleem niet zo, dat lukt wel met een hele achterbank tot onze beschikking.

Flat Six zei:
Neem me niet kwalijk, maar als mijn kinderen vragen van deze strekking stellen doe ik iene-miene-mutte of kop of munt...

Kies gewoon wat je het handigst lijkt. Ook met 67pk kom je overal, lekker laten werken dat torretje en niet proberen op z’n Hollands (in een hoge versnelling, lekker zuinig) de berg op te rijden. Gaaaaaaaaaas!!
Nou ja, ik vind het wel leuk om ook hier over na te denken en te discussieren moet ik stiekem zeggen :)
Maar idd, het Nieuwe Rijden hanteer ik niet echt in dit hok :D

TYN zei:
Ik zou 100% de Corsa pakken. Zo'n B-segmenter rijdt een stuk fijner op de snelweg dan een A-segmenter, zit beter en er past meer in (achterbank plat en je komt toch overal bij? Geen deuren nodig). Daarbij, met zo'n Picanto bij elke heuvel terug moeten naar de vierde versnelling gaat ook snel vervelen.
We nemen allebei alleen zo'n ding mee dat vliegtuigmaatschappijen nog net als handbagage zouden accepteren voor de "grote" bagage, dat past ook wel in de kofferbak van de Picanto. We zouden de achterbank dan alleen gebruiken voor dingen als eten en drinken voor onderweg en kleine bagage om eruit te trekken voor bijvoorbeeld een enkele overnachting onderweg (we rijden in 2 delen van hier naar Istrië). Vandaar dat we makkelijke toegang tot de achterbank wel een pre vonden.

Verder heb je wel gelijk! Ik ben al een paar keer door de Ardennen gereden met de Picanto, maar daar moest ik zelfs terug naar de 3 soms....

RicoVld zei:
Ik ben al een paar keer door de Ardennen gereden met de Picanto, maar daar moest ik zelfs terug naar de 3 soms....

Hellingpercentages als in de Ardennen ga je toch écht niet tegenkomen, onderweg naar Istrië...

snelle willy zei:
ben met kerst zelf vol geladen in me toyota corolla 1.9d met 69pk en 127nm op vakantie gegaan. we hadden 400kg bij en dat ging heel goed. ook al is het een 3 deurs.

zou wel zelf alle dingen die je vaak nodig hebt(persoonlijke spullen, drinken, snacks/eten) op makelijke bereikbare plaatsen steken.

en met de corsa gaan die zwaardere motor gaat beter in de bergen.
Eten en drinken zullen we idd binnen handbereik hebben:)

Total Loss zei:
Zou ook op zeker de Corsa pakken.
Is groter dus meer ruimte, klasse hoger dus rijd waarschijnlijk wat beter/comfortabeler, zeker op de snelweg in combinatie met een sterkere motor.
Voordeel van achterdeuren zie ik totaal niet, dingen die je wellicht tijdens de rit nodig hebt doe je in een tas die je bij de voorstoel kan zetten.
Nieuwere entertainment boeit natuurlijk helemaal niet, daar gaat het niet om in een auto, je moet op de bestemming aankomen, dat is het belangrijkste. Dus gewoon een losse navigatie erin en gaan.

Nou ja, op zo'n lange rit wil ik gewoon lekker relaxed kunnen zitten zonder tassen bij m'n benen eigenlijk.. Vandaar dat we de achterdeuren fijn vonden. Ook vind ik goede entertainment persoonlijk wel een pre.
Maar goed, ik vind het inderdaad een heel lastig punt om te bepalen of die sterkere motor dat allemaal opheft....

Kies de auto die het meest comfortabel rijdt, dat is wel zo prettig over zo'n afstand. Beide hebben cruise control en airco, wel een must bij zo'n trip vind ik.
Aangezien jullie in een AirBnB zitten hoef je niet zoveel zooi mee te slepen ga ik vanuit, dat past dus makkelijk in beide auto's lijkt me.

Verschil in verbruik zal in euro's over de hele trip wel te overzien zijn. Ingebouwde navigatie/Android Auto kan een pluspunt zijn voor de Picanto, maar een goede telefoonhouder en de telefoon zelf als navigatie gebruiken zal ook wel volstaan lijkt me.

Kortom, zoek het lekker uit :)
Een RS6 kan ik helaas niet uitlenen :T

500 E zei:
Ik zou ze allebei meenemen. Heel handig ter plaatse!
We hebben ook nog zitten denken aan heen met de Picanto en terug met de Corsa :)

B Real zei:
Kies de auto die het meest comfortabel rijdt, dat is wel zo prettig over zo'n afstand. Beide hebben cruise control en airco, wel een must bij zo'n trip vind ik.
Aangezien jullie in een AirBnB zitten hoef je niet zoveel zooi mee te slepen ga ik vanuit, dat past dus makkelijk in beide auto's lijkt me.

Verschil in verbruik zal in euro's over de hele trip wel te overzien zijn. Ingebouwde navigatie/Android Auto kan een pluspunt zijn voor de Picanto, maar een goede telefoonhouder en de telefoon zelf als navigatie gebruiken zal ook wel volstaan lijkt me.

Kortom, zoek het lekker uit :)
Een RS6 kan ik helaas niet uitlenen :T

Klopt, alleen wat kleding en dat pas in allebei de kofferbakken wel. Mijn vriendin heeft standaard een TomTom (ja, ze bestaan nog!) in de auto liggen dus ook met de Corsa komen we er wel!
Qua comfortabel, de Corsa heeft stoelen met meer steun, maar die zijn ook iets harder. Net zoals de Corsa iets stugger geveerd is, maar dus wel net iets strakker rijdt. Kortom, dat is echt om het even.

Wel jammer van de RS6 :)

Als je het verbruik van een Corsa al als minpunt ziet dan zou ik gewoon lekker in Nederland op de camping gaan staan?

Corsa, hands down.

Een segment kleinere auto mét kleine motor rijdt nooit beter. Verbruik is peanuts op zo'n reis.

Navi zou ik lekker met mobiel doen met goeie live updates. Bluetooth speakerset voor muziek/navi.

Achterdeuren lijken me een non-issue met zijn tweeën. (Je wil dus ook geen echte auto lenen zoals een BMW 8-serie 2 deurs? ;) )

Kies gewoon de auto die het meest stabiel en comfortabel op de snelweg is, dat zal denk ik de Corsa zijn.

Corsa heeft de grootste koffebak, dus neem die: hoe minder spullen er in het zicht liggen op reis, hoe veiliger. Spullen op de achterbank neem je er 's avonds best steeds uit. De Corsa dus.

Nadelen:
-Heeft 67pk en 95nm, zelfs om pak hem beet de Beneluxtunnel uit te rijden moet je terug schakeleno_O

ach mijn oude schicht heeft 28pk en een paar nm meter, 3 versnellingen en een overdrive.. ben er ook heel europa mee doorgekomen... en ja ik laat de caravan maar thuis want anders duurt het nog langero_O
je bent toch op vakantie???

kies gewoon een auto, zorg dat je eventueel hulp in het buitenland geregeld hebt, gooi je spullen achterin en ga gewoon.
wens ik jullie een goede reis, veel plezier en kom gezond en uitgerust weer terug

Met de Picanto rijd je met garantie en pechhulp in heel Europa. Nou zul je dit met een KIA niet nodig hebben, maar toch...
a068.gif

Enne.... hoe zit dat met de Corsa...???
a014.gif

Dat gebrom van die driecilinder gaat echt vervelen op lange snelwegritten, dus ik zou zeker de Corsa nemen.

De Corsa mag dan wel een sterkere motor hebben, hij is wel 200 kg zwaarder. Ik denk dat je met beide flink aan het schakelen komt als er heuvels opgereden moeten worden en het verschil niet heel groot zal zijn.

Ibud zei:
Als je het verbruik van een Corsa al als minpunt ziet dan zou ik gewoon lekker in Nederland op de camping gaan staan?
Het verbruik is an sich natuurlijk geen minpunt, maar feit is wel dat de Kia gewoon een stuk zuiniger is dus in die vergelijking gaat het wel op.

hobbes2cv zei:
Nadelen:
-Heeft 67pk en 95nm, zelfs om pak hem beet de Beneluxtunnel uit te rijden moet je terug schakeleno_O

ach mijn oude schicht heeft 28pk en een paar nm meter, 3 versnellingen en een overdrive.. ben er ook heel europa mee doorgekomen... en ja ik laat de caravan maar thuis want anders duurt het nog langero_O
je bent toch op vakantie???

kies gewoon een auto, zorg dat je eventueel hulp in het buitenland geregeld hebt, gooi je spullen achterin en ga gewoon.
wens ik jullie een goede reis, veel plezier en kom gezond en uitgerust weer terug
Dank, dat doen we zeker!

929V6 zei:
Dat gebrom van die driecilinder gaat echt vervelen op lange snelwegritten, dus ik zou zeker de Corsa nemen.

Dat geluid heeft me zowaar in 31k in een jaar nog nooit echt tegen gestaan, maar de radio staat op de snelweg wel altijd vrij hard nu je het zegt ja :)

Verder als algemene opmerking, de Kia is een leasewagen. De maatschappij biedt internationale pechhulp aan.
Helaas kan ik alleen mijn buitenlandse benzine niet terug krijgen van de werkgever, dus wat dat betreft is de tankpas helaas geen voordeel...

Wat een heerlijk dilemma. Je gaat 3000 km afleggen met een kleine of zo nodig een nog kleinere auto, en dan gaan we ons druk maken om het aantal portieren, de Umweltsticker en de reservelampjes. Je wilt toch gewoon iets dat goed rijdt over zo'n afstand?

RicoVld zei:
Helaas kan ik alleen mijn buitenlandse benzine niet terug krijgen van de werkgever, dus wat dat betreft is de tankpas helaas geen voordeel...

Gooi je de Corsa toch eens vol :cool:

Nu de serieuze reactie, als je brandstof zelf moet betalen is het een eigen bijdrage en die is aftrekbaar van je bijtelling. Zo is het tenminste bij ons geregeld.

Zo is het niet bij jullie geregeld, zo is het wettelijk geregeld ;)

Ook bijzonder: miepen over het verbruik van de Corsa, maar wel met een RS6 op pad willen :p

Is inderdaad wettelijk geregeld, maar je werkgever moet daar wel aan meewerken omdat die je bijtelling (en eigen bijdrage) regelt.

Als de Kia flat rate is dan rij je daarmee natuurlijk!! Vakantiereis van 5000km? Dat gaat privé toch aantikken. Het is toch een kwart onderhoudsbeurt, paar honderd euro extra afschrijving etc.. plus met de Kia tank je nog bij de grens.

Welke auto pak je het liefst om op zondagmiddag even een blokje om te gaan en waarom?

Modern luxeprobleem... vroeger had men gewoon geen keuze, tegenwoordig zou je de vakantie al bijna gaan annuleren omdat men geen keuze meer kan maken tussen de diverse vervoersmiddelen.:rolleyes:

Wat je misschien ook nog kunt laten meewegen: als je de airco aanzet, kost dit motorvermogen. Dit gebruik van vermogen maakt voor de Picanto relatief meer uit dan voor de Corsa. Als je in het zuiden (en veel zomerwarmte rijdt) zal dat dus lange duur het geval zijn. Een puntje extra om te kiezen voor de Corsa.

Allebei niet echt reisauto's om heel blij van te worden. Ik neem aan dat die Picanto allrisk verzekerd is en de Opel hooguit beperkt casco, dan zou ik de Picanto meenemen. Rijd je die aan puin, wordt die wel vervangen, kan je dat met de Opel ook?

Terug
Bovenaan