Welke auto kopen? Vereiste: hoge bodemvrijheid (SUV?) en luxe uitvoering. Budget max 40K

Snorry 5321984

Net ingestapt
Ik ken niets van auto's maar ik wil een nieuwe wagen kopen. Daarbij is er één heel belangrijke vereiste en dat is dat hij hoger moet staan dan mijn huidige wagen.
Waarom? Wel mijn Volkswagen Passat schuurt net over de grond op het einde van een steile helling die ik dagelijks moet doen. Gelukkig enkel als er 2 personen in de wagen zitten. Als ik alleen zit is dat net niet het geval.

Daarom denk ik dat ik moet kijken naar een SUV?

Enkele opties die ik graag erin heb zijn:

- 360° camera
- panoramisch dak
- groot scherm met gps
- draadloze lader voor gsm
- grote koffer EN beenruimte op de achterbank
- stille auto op de weg
- voorruit verwarming
- elektrische spiegels
- dakrails

Budget rond de 40.000 euro

Kan iemand een aanbeveling doen?

Is de bodemvrijheid het issue of de aanloophoek? Een Passat heeft namelijk, zeker achteraan, een vrij forse overhang.

Het probleem nu is bovenaan de helling. Daar waar de helling terug naar horizontaal buigt.
Als de auto daar komt raakt hij het beton. Dat is ongeveer in het midden van de auto, ergens tussen de voor- en achter deur.
Hij raakt het maar heel nipt maar je hoort het wel als je erover gaat rijden.

De Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Business heeft 190 mm bodemvrijheid, is zuinig en oerdegelijk. Ter vergelijking de nieuwe Passat heeft 145 mm bodemvrijheid bij een wielbasis van 2791 mm volgens AW.

https://www.autoweek.nl/auto/101814/toyota-rav4-25-hybrid-2wd-business/

Aha, de auto is te laag voor de wielbasis zeg maar. Let dus ook op dat de wielbasis niet te lang is bij een andere auto want dat maakt het issue groter.
De rouwauto bij ons in de buurt, een verlengde E-klasse, heeft hetzelfde probleem met de klapbrug in ons dorp. De tank mag niet voller dan halfvol zitten en de overledene (en de kist) niet te zwaar. Bij de uitvaart van m'n opa zaten we vooraf wat over koetjes en kalfjes te praten en toen kwam het ter sprake. Later toen we de brug over gingen klonk het alsof de uitlaat achter bleef op de brug. Maar ging gelukkig net goed :D

De Mazda 6 heeft 165 mm bodemvrijheid, scheelt toch weer 2 cm.

https://www.autoweek.nl/auto/97475/mazda-6-sportbreak-skyactiv-g-20-165/

Voor dit budget past een Ford Kuga.
De draadloze lader en 360 camera is mogelijk, weet zo niet wat in de standaard pakketten zit.
Voorruitverwarming is vrij standaard bij Ford.
Bovendien plug in Hybrid, dus lekker zuinig.

Is het geen optie te kijken of je huidige auto niet wat omhoog kan? Soms gebruiken fabrikanten verschillende rijhoogtes voor verschillende modellen. Mijn vorige auto was een sport editie, die was standaard 15 mm lager dan de niet-sport. Ook de eco variant stond lager bij de grond. In zo'n geval zou je de veren van een normale versie kunnen monteren en met wat ruimte extra hebben.

Soms bieden fabrikanten ook speciale uitvoeringen aan die iets hoger zijn, b.v. de Corolla TREK die 2 cm meer bodemvrijheid heeft.

https://www.toyota.nl/modellen/corolla-trek/index.json

Hoeveel ruimte heb je nodig? Een Golf met dezelfde bodemvrijheid zou ook kunnen voldoen vanwege de kortere wielbasis.

Snorry 5321984 zei:
Ik ken niets van auto's maar ik wil een nieuwe wagen kopen. Daarbij is er één heel belangrijke vereiste en dat is dat hij hoger moet staan dan mijn huidige wagen.
Waarom? Wel mijn Volkswagen Passat schuurt net over de grond op het einde van een steile helling die ik dagelijks moet doen. Gelukkig enkel als er 2 personen in de wagen zitten. Als ik alleen zit is dat net niet het geval.

Daarom denk ik dat ik moet kijken naar een SUV?

Enkele opties die ik graag erin heb zijn:

- 360° camera
- panoramisch dak
- groot scherm met gps
- draadloze lader voor gsm
- grote koffer EN beenruimte op de achterbank
- stille auto op de weg
- voorruit verwarming
- elektrische spiegels
- dakrails

Budget rond de 40.000 euro

Kan iemand een aanbeveling doen?

Ik moet aan een Ford Kuga denken qua voorruitverwarming, aan de Mazda CX-5 weer voor andere dingen, Honda CR-V als 4wd nog gewenst is en ietsje ruimer op de achterbank. Bij de luxere versies hiervan heb je het meeste wel. Beetje vergelijken..

Ik rij met een Volvo XC40, nieuw lukt het volgens mij niet voor €40K, maar er staat niet bij dat het geen jong gebruikte mag zijn.
Qua opties heb ik in ieder geval het hele, gewenste, lijstje.
Mijn vrouw rijdt met een Honda CR-V, ook een fijne auto met alle opties behalve de voorruit verwarming, maar wij hebben in beide auto's een zogenaamde standkachel, deze kun je vooraf programmeren.

Opel Grandland X

https://www.autowereld.nl/opel/grandland-x/1-6-180hk-ultimate-navigatie-19-lmv-360-camera-panoramadak-full-led-agr-elec-35135634/details.html?_ga=GA1.2.346816898.1591120700

Een nieuwe ( uit voorraad ) kan ook.

https://www.opel.nl/apps/Stocksite/Default.aspx#search

Er is wel net een nieuw model ( flinke facelift ) aangekondigd, dus je kan deze nu met veel korting oppikken.

Terug
Bovenaan