welke auto en brandstof voor goedkoop autorijden

A

Anoniem

Guest
Het is al langer geleden dat ik hier discussieerde over wel of geen lpg in een mitubishi Colt 1.3 2009. Gedaan en tot nu alles top.
LPG laten inbouwen bij ong 55000km, nu 220000km en alles gaat nog steeds als een zonnetje. Met klepsmering.
En de Colt zelf ( een NL/ Duits/Japans produkt) is een probleemloze auto. Nooit iets raars mee gehad alleen slijtage dingen als banden en remmen, af en toe een lampje.

Verbruik is gemiddeld 1 op 13 op lpg als ik mijn best doe lukt 1 op 14 ook wel. Meestal springt de installatie na ong 1 km over op lpg, ligt aan temperatuur.

Maar mijn vraag: Ik zit af en toe eens rond te kijken voor de volgende auto. En deze is al erg goedkoop, wat zou een goede goedkope opvolger zijn? Nog steeds op lpg? of hybride met lpg? Of is electrisch tweede hands een optie? Ik moet er wel goed in kunnen zitten 1,85m en liefst ook beenruimte achterin. Daar heb ik toen bij de Colt extra op gelet.

(eerdere lpg discussie: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5500245 )

Ik weet niet in welke prijsklasse je kijkt.

Erg goede lpg opties zijn de de Dacia Sandero, en Renault Clio 5 1.0 TCe Bifuel. De motor is zeer geschikt voor lpg, en geleverd af fabriek op lpg.

Dank ak2
Zijn dit dezelfde auto's met een ander koetswerk? Of in ieder geval dezelfde motoren?
Ik zit nu in belastinggroep tot 1050. Ik denk dat de Clio daar niet onder blijft bij een snelle check.
En 3 cilinder 1000 cc, krijg ik toch een ongemakkelijk gevoel bij. Kan best dat ik nog wat ouderwets denk.
Maar dank, Dacia met LPG zie je wel vaker en had ik al in mijn hoofd zitten om in de gaten te houden.

De Renault Clio 5 en Dacia Sandero 2 staan op het zelfde platform, en gebruiken de zelfde 1.0 liter motor. De Clio is het luxe broertje van de Sandero. De Clio heeft meer verfijning, maar kost ook meer. De Sandero is ruimer.

De 1.0 motor is uitgevoerd met een zeer degelijke distributieketting, en staat bekend als goede en betrouwbare motor. Als je een auto op lpg zoekt dan is deze 1.0 3 cilinder op dit moment de beste keus. De motor en het motor management zijn optimaal aangepast voor lpg.

Hybride is al snel 2 klassen zwaarder. Dat telt door in belasting en verzekering

Maar Prius rijdt geweldig weet ik. Maar het is voor mij vooral een vervoermiddel waar de kosten voor de rest gaat.

ant zei:
Hybride is al snel 2 klassen zwaarder. Dat telt door in belasting en verzekering

Maar Prius rijdt geweldig weet ik. Maar het is voor mij vooral een vervoermiddel waar de kosten voor de rest gaat.

Je rijdt nu voor een kleine 5-5.5 ct aan brandstof per km. Geen normale benzine of diesel die dit kan evenaren. Enkel switchen naar een Prius of Auris hybride op LPG. Dan zal je rond de 1:17 uit kunnen komen met behoudend rijden.

Totale kosten krijg je niet lager als je afschrijving en MRB mee rekent.

Elektrisch is eigenlijk niet interessant tenzij je als een monnik 100km per dag rijdt, 2x goedkoop kan opladen en ook genoegen neemt met die range want de oude betaalbare EVs halen 's winters niet zomaar 100km zonder (langzaam) bijladen

ant zei:

De yaris hybride kan nog wel?

Yaris is leuk. Ik zal gewicht eens opzoeken. Ik heb geen haast. Het is vooral oriënterend voor het geval het plots nodig is.
Ik wil vooral maandelijkse kosten laag houden. Dus gewicht speelt een rol. Aanschafprijs 5 a 6k.

Oh een yaris hybride voor €6.000 moet je nog even wachten, die zitten rond de 10.000 euro

Een chevrolet spark is er af fabriek lpg, helaas alleen met de 1.0 en niet met de krachtiger 1.2. De 1.0 zonder lpg is al geen strepentrekker en met lpg moet je al helemaal geen haast hebben

Een grote auto in het a-segment nog optie zoals de i10 of mitsubishi spacestar

Ik weet dat diesel er niet bij staat, maar een vriend van me rijdt een Ibiza 1.2TDI Station uit 2011.

Leeggewicht: 1.050KG, verbruik met netjes 100 rijden overdag gemiddeld 1:24 / 1:25.

Je koopt ze voor een prikje en voor wat je krijgt is het best een volwassen auto qua rijden en ruimte. Snel is hij niet, prima te doen wel.

Euro5, dus je kunt nog jaren vooruit qua milieu.

Of is diesel echt je straatje niet?

300CE zei:
Ik weet dat diesel er niet bij staat, maar een vriend van me rijdt een Ibiza 1.2TDI Station uit 2011.

Leeggewicht: 1.050KG, verbruik met netjes 100 rijden overdag gemiddeld 1:24 / 1:25.

Je koopt ze voor een prikje en voor wat je krijgt is het best een volwassen auto qua rijden en ruimte. Snel is hij niet, prima te doen wel.

Euro5, dus je kunt nog jaren vooruit qua milieu.

Of is diesel echt je straatje niet?
1.2TDI staat niet echt bekend om betrouwbaarheid.

Auto encyclopedie zei:
Oh een yaris hybride voor €6.000 moet je nog even wachten, die zitten rond de 10.000 euro

Een chevrolet spark is er af fabriek lpg, helaas alleen met de 1.0 en niet met de krachtiger 1.2. De 1.0 zonder lpg is al geen strepentrekker en met lpg moet je al helemaal geen haast hebben

Een grote auto in het a-segment nog optie zoals de i10 of mitsubishi spacestar

Haha een spark pas ik niet in. 😄 En i10 en spacestar... Het mag wel ietsje ruimer.

De Colt is best wel ruim voor de passagiers. En deze Duits/Japanse samenwerking blijkt ook heel betrouwbaar. Ook op LPG.

Ja de colt van voor de facelift heeft een verschuifbare achterbank, dus daar kunnen 3 volwassen zitten, maar bagage is dan niet zoveel meer.

Als je iets ruims zoekt en goedkoop in de wegen belasting wellicht is de laatste generatie seat toledo of de Skoda rapid nog iets. De rapid was er als liftback en hatchback en de toledo alleen als liftback. Toen skoda de liftback schrapte was de seat er nog wel even. Dat houdt in dat de zuinige 1.0 tsi wel in de toledo zit maar niet in de rapid liftback.

Vreemd dat Honda jazz nog niet is genoemd. Toen ik de Colt kocht heb ik daar ook naar gekeken maar kon niets vinden binnen ons budget toen. Als het om betrouwbaar gaat is dat wel een optie samen met de Yaris. Maar zeker de hybride uitvoeringen nu nog even te duur.

Boppie zei:
Blijf het ding rijden tot het echt duur wordt.

Ja dat wordt het waarschijnlijk ook. Maar zoals bij de start van dit topic aangegeven kijk ik alvast wat rond.

Zolang je Colt geen grote onkosten krijgt , kan je niet veel goedkoper rijden.
Ik rij sinds ruim 2 maanden weer op LPG met een oudere auto en voorlopig kan daar weinig tegenop.

https://www.autowereld.nl/chevrolet/cruze/sw-1-6i-lpg-navi-camera-6-12-mnd-garantie-mogelijk-35355415/details.html?_ga=GA1.2.317713502.1631392298

Zag deze nog voorbij komen wel import

Terug
Bovenaan