Wel of geen btw berekenen bij verkoop bestelauto

Robin 3002818

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist mijn bestelauto uit 2006 te koop gezet, aangeschaft in 2017.
Ik heb een eenmanszaakje (val onder de kleine ondernemingsregeling) en gebruik daar de auto ook voor. De auto staat dus op grijs kenteken maar wordt voor ongeveer 70% privé gebruikt en ik maak dus gebruik van de 10% regeling. Nu vraag ik mij het volgende af: ik heb bij de aanschaf aan een andere ondernemer 21 % btw betaald. Ik heb die destijds niet verrekend omdat ik de auto dus niet alleen zakelijk gebruik en heb dus eigenlijk gewoon de btw betaald. Is de auto dan nu een marge-auto geworden? Of blijft het een btw- auto en moet ik die nu ook rekenen bij de verkoop? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

In principe is het zo dat als de auto bedrijfsmatig is gekocht (en dus geactiveerd is op de balans) bij verkoop een BTW-auto is geworden en dus incl.BTW moet worden verkocht. De ontvangen BTW dient door U (de verkoper) te worden afgedragen aan de belastingdienst. De koper kan, als hij/zij een onderneming heeft en de auto bedrijfsmatig koopt, de BTW aftrekken (d.w.z. terugvorderen) bij de belastingdienst.
De door u genoemde 10% regeling is enkel van toepassing op de houderschapsbelasting (wegenbelasting), waardoor u het lagere tarief (voor ondernemers) betaald.
Als u de auto destijds prive hebt gekocht en NIET als bedrijfsmiddel heeft ingezet (en dus geen onkosten e.e. hebt betaald via uw bedrijf, en dan maakt het niet uit of u een eenmanszaakje heeft of een bedrijf met 100 werknemers) kunt u bij verkoop van de auto deze als marge-auto verkopen.
Wellicht handig om de vraag eens bij uw boekhouder of de belastingdienst neer te leggen, deze hebben wat meer autoriteit dan een onbekende op een forum.

v.d.Heyden

Je hebt de btw na de aankoop dus niet terug gevorderd, daarmee is het een marge auto geworden.
Je kunt hem dus als marge auto verkopen, en alleen over de winst (zal in dit geval niet van toepassing zijn) draag je de btw af in je boekhouding... op de verkoopfactuur vermeld je geen btw, en de koper kan geen btw terug vorderen.
Wil de koper toch een btw-auto dan kan dit ook, je telt dan gewoon 21% btw bij de verkoopprijs op.... jij draagt die btw af, de koper vordert die btw weer terug.
Dus simpel gezegd bij een verkoopprijs van € 5000,= heb je de volgende keuzes om te factureren:
- € 5000,= marge-auto is factuur € 5000,= + 0% btw
- € 5000,= btw-auto is € 5000,= + 21% btw = factuur € 6050,= incl. btw.
In jou geval dus lood om oud ijzer aangezien je geen winst maakt op de auto, en voor de koper is er ook geen voordeel.
Ik zou de auto alleen als marge-auto gaan verkopen, scheelt je een hoop administratieve rompslomp.

Het wordt hier wel duidelijk uitgelegd:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/normaal_btw_berekenen_bij_margegoederen

Muddy Bandit zei:
Je hebt de btw na de aankoop dus niet terug gevorderd, daarmee is het een marge auto geworden.
Je kunt hem dus als marge auto verkopen, en alleen over de winst (zal in dit geval niet van toepassing zijn) draag je de btw af in je boekhouding... op de verkoopfactuur vermeld je geen btw, en de koper kan geen btw terug vorderen.
Wil de koper toch een btw-auto dan kan dit ook, je telt dan gewoon 21% btw bij de verkoopprijs op.... jij draagt die btw af, de koper vordert die btw weer terug.
Dus simpel gezegd bij een verkoopprijs van € 5000,= heb je de volgende keuzes om te factureren:
- € 5000,= marge-auto is factuur € 5000,= + 0% btw
- € 5000,= btw-auto is € 5000,= + 21% btw = factuur € 6050,= incl. btw.
In jou geval dus lood om oud ijzer aangezien je geen winst maakt op de auto, en voor de koper is er ook geen voordeel.
Ik zou de auto alleen als marge-auto gaan verkopen, scheelt je een hoop administratieve rompslomp.

Het wordt hier wel duidelijk uitgelegd:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/normaal_btw_berekenen_bij_margegoederen
Fout, als je normale bedrijfsuitoefening niet uit de handel in het soort margegoederen is dan mag je de margeregeling niet toepassen op bedrijfsmiddelen, m.a.w. je moet met btw verkopen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

"Gebruikt u margegoederen eerst in uw eigen bedrijf en wilt u bij verkoop de margeregeling toepassen? Dat mag alleen als de verkoop van dat soort gebruikte goederen tot uw normale bedrijfsactiviteiten behoort."

Terug
Bovenaan