Wel mistlampen voor, maar geen mistlamp achter bij oude bestelauto. Toegestaan?

Audi80Coupe

Net ingestapt
Momenteel ben ik bezig met de restauratie van een oude Volkswagen Transporter Pickup uit 1981. Deze is nieuw geleverd zonder enige vorm van mistlampen. Ik ben van plan om de T3 te voorzien van originele mistlampen aan de voorzijde, dit geeft de bus een iets voller en naar mijn mening mooier front. Echter kan ik niets vinden over de APK-eisen omtrent de mistverlichting voor een bestelauto van deze leeftijd, dus weet ik niet of het toegestaan is om wel mistlampen aan de voorzijde te hebben, maar niet aan de achterzijde.

De mistlampen zullen worden geschakeld met een originele drie standen schakelaar voor de T3. Deze heeft een icoontje van een mistlamp aan de voorzijde, maar zoals gezegd wel drie standen, dus kan het de suggestie wekken dat ik wel mistlampen achter heb, maar deze dus niet werken...

Het bouwen van een mistlamp in de achterlichtunit is vrijwel onmogelijk aangezien hier niets voor voorbereid is.

Wie heeft een idee of mijn Pickup straks met deze mistlampenconfiguratie door de APK komt? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Van de site van de RDW;

één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig.

Dit geldt zie ik nu wel voor personenauto's...
https://handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/verplichte-lichten-en-retroreflectoren

Nee dit is toch ook de regel voor bedrijfsauto's volgens het handboek.

Overigens een geweldige wagen. Een T3 camper lijkt mij nog eens mooi, maar nu ver buiten bereik of restauratierijp.

Ik betwijfel enigszins of een T3 nog als bedrijfswagen gekeurd wordt. Aangezien ze meestal niet meer als zodoende worden gebruikt tegenwoordig.

In elk geval heb je geen mistlamp aan de achterzijde nodig tot 1997.
Aan de voorzijde mag je er maar 2 hebben (met een B in het glas)
Let daar dus op als je ook extra lampen wil moteren voor het grootlicht. Dit moeten verstralers zijn (HR in het glas)

Wellicht heb je wat aan deze site voor info, staat een hoop op!:
https://www.teedrie.nl/

Dat zal vooral afhangen van wat er op het kenteken staat. Of het ding wel of niet als bedrijfswagen gebruikt wordt zal daar niet ven in uitmaken.

Twee tips :
- waarom rij je niet even langs je garage en stel de vraag aan de keurmeester APK ?
- waarom stel je de vraag niet aan de RDW per email ?
https://www.rdw.nl/over-rdw/contact/contactformulier

officieel mag je maximaal 4 hoofdlampen hebben aan de voorkant van de wagen. deze moet je onafhankelijk aan / uit kunnen schakelen. Daarbij mag je je tegenligger niet kunnen verblinden. het lichtbeeld moet voldoen aan de apk normen. ik weet niet of er ze er voor je volkswagen ook zijn maar er zijn auto's die aan de ene kant een achteruitrijlicht hebben en aan de andere kant een mistlamp in de verlichtingsunit

Let op : lampen in of onder de bumper worden gezien als mistlampen en OP de bumper als extra hoofdlichten...

Maak ze gewoon afneembaar en apart schakelbaar dan zit je altijd goed.

Op zoek naar een achterlicht mét de fitting? Of met wat huisvlijt het huidige achterlicht ombouwen. (Ooit gedaan bij een Audi 80 SC uit 1980 met dezelfde problematiek, daar ontbrak de + pool van de fitting :confused: )

hobbes2cv zei:

Juist hierom zou de hele regelgeving omtrent verlichting veel simpeler moeten. Extra lampen worden steeds goedkoper en er komt steeds meer op de markt.
Maak de regels zodanig dat oom agent ze langs de kant van de weg kan controleren.

Heb je een plaatje van de achterlichten?
Volgens mij waren de 'binnenste' lampen van beide units juist de mistlampen.
(Deze parallel aan de remlichten en je had een paar extra remlichten.)
De 'buitenste' rode units bevatten voor zover ik weet origineel duplolampen voor licht en remlicht.

hobbes2cv zei:
officieel mag je maximaal 4 hoofdlampen hebben aan de voorkant van de wagen. deze moet je onafhankelijk aan / uit kunnen schakelen. Daarbij mag je je tegenligger niet kunnen verblinden. het lichtbeeld moet voldoen aan de apk normen. ik weet niet of er ze er voor je volkswagen ook zijn maar er zijn auto's die aan de ene kant een achteruitrijlicht hebben en aan de andere kant een mistlamp in de verlichtingsunit

Let op : lampen in of onder de bumper worden gezien als mistlampen en OP de bumper als extra hoofdlichten...

Niet geheel waar. Denk maar eens aan de gemiddelde golf 2 met extra lampen in de grill. Die zitten naast de koplampen en konden zowel als mistlamp(breedstraler) en als verstraler geleverd worden (en zo zaten ze dan ook aangesloten)

Leuke is dat de T3 ook die optie had. En de lampen dan dus altijd boven de bumper zitten.

APK en politie zullen ook vooral naar de aanduiding van de lamp kijken indien er twijfel is over de toepassing ervan.
B of HR (afhankelijk van het type lamp kunnen die nog verschillen) staat in het lampglas normaliter.

Als je mistlampen(Breedstralers) aansluit als grootlicht(Verstralers) mag dat dus niet.

Breedstralers zijn geen hoofdlampen en kunnen ook niet als zodanig worden aangeduid. Onafhankelijk van de plaats waar deze zich bevinden.
Je mag maximaal gelijktijdig werkende 4 verstralers hebben (groot licht wat in de koplampen zit telt mee) en 2 breedstralers (mistlampen)
Je mag tevens maximaal 2 dimlichten hebben. Geen 4! Ookal zijn ze allemaal goed afgesteld.

Alle overige verlichting is verboden (op de uitzonderingen in het apk boek na), tenzij het is afgedekt en dus niet bruikbaar of volledig apart te schakelen is van de rest en dan kan het als werkverlichting worden aangezien (echter is het geen garantie dat men het zo ziet!)

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de (uitgebreide) reacties. Wat toelichtingen van mijn kant:

Ik bouw de T3 zo origineel als mogelijk is op. Ik ga hier heel ver in en wil het liefst alles terug brengen naar fabrieksconditie met originele onderdelen uit die periode. De pickup is een vrij luxe exemplaar met een originele standkachel, achteruitverwarming en automatische versnellingsbak. Het front wil ik voorzien van originele mistlampen zodat het vrij kale front (door luchtkoeling ontbreekt de 2e grille) wat voller wordt en de pickup meer gelijkenissen krijgt met onze Westfalia Joker.

Het is een pickup welke voorzien is van een modern (import) bedrijfsauto kenteken en hij zal ook bedrijfsmatig gebruikt gaan worden. Het is dus in die zin een ''echte'' bedrijfsauto.

De originele mistlampen zullen met originele beugels op de originele plaats worden gemonteerd. Het kan naar mijn mening dus niet anders dan dat mistlampen (breedstralers) op deze manier boven de bumper gemonteerd mogen worden. Voor een idee, zie onderstaand plaatje:

800.jpg

Voor mistlampen achter is totaal geen bekabeling aanwezig. Dit zal dus niet makkelijk gaan, nog afgezien van het feit dat ik een andere lamp met fitting zal moeten plaatsen. Daarbij is de kans nihil dat de bus straks ooit rijdend in de mist gaat belanden, het is een typische ''mooi weer'' auto. Het veiligheidsvoordeel wat mistverlichting achter met zich mee brengt weegt bij mij dus niet erg zwaar. Voor een idee van de originele lampen, zie onderstaand plaatje, optisch is een versie met mistlampen gelijk.

360.jpg

Mijn probleem schoot mij eigenlijk pas gistermiddag te binnen, en dus dacht ik eerder aan het forum dan het vragen aan mijn APK keurmeester. Door het plaatsen van een driestandenschakelaar zal ik de intentie kunnen wekken dat er ook mistverlichting achter aanwezig is. Daarnaast lijkt het mij logisch dat als een auto mistlampen voor heeft, deze op z'n minst ook mistlampen achter heeft. Door het ontbreken van een eenduidig antwoord op de RDW site was/ben ik nieuwsgierig of er toevallig hier iemand ervaring heeft met een soortgelijk voorval. Bijvoorbeeld bij een jongere bedrijfsauto of een oudere personenauto.

Ik ben apk keurmeester. Al zit er een schakelaar voor mistlampen voor, dan nog maakt het niks uit of er achter wel of geen mistlampen aanwezig zijn (tenzij het verplicht is natuurlijk)
Hier in is de apk regelgeving heel duidelijk.

Wat wel afkeur kan zijn is als 1 mistlamp voor kapot is.
Mistlampen voor is toegestaande verlichting. Dus of beide moeten het doen voor of helemaal niet. Zelfs als er een schakelaar voor mistlampen voor zit, dan nog hoeft het niet te werken.

Zou ik deze auto moeten keuren doe ik niet eens moeite om te kijken of die een mist achterlicht en achteruitrij verlichting heeft.

Wat mistlicht achter betreft: de T2's en T3's waar ik vroeger mee gereden heb hadden gewoon zo'n extra mistlicht links aan de bumper gemonteerd (T2 meestal boven op de bumper en T3 onder de bumper), en die achter mistlichten zijn nog steeds verkrijgbaar via o.a. Hella.

pakkingharry zei:
Ik ben apk keurmeester. Al zit er een schakelaar voor mistlampen voor, dan nog maakt het niks uit of er achter wel of geen mistlampen aanwezig zijn (tenzij het verplicht is natuurlijk)
Hier in is de apk regelgeving heel duidelijk.

Bedankt voor dit duidelijke antwoord! Dan gaan we het gewoon doen! (y)

Terug
Bovenaan